Etyka Ogolna Ewa Podrez.pdf

(631 KB) Pobierz
Etyka Ogolna Ewa Podres
1
Prof. dr hab. Ewa Podrez (UKSW)
ETYKA OGÓLNA
Skrypt akademicki
Moralne podstawy działania człowieka
Skrypt ten dedykuj ę Ksi ę dzu Profesorowi Tadeuszowi Ś lipce SJ
z wyrazami gł ę bokiej wdzi ę czno ś ci i szacunku
WPROWADZENIE
SŁOWA KLUCZOWE:
współczesna etyka, problematyka moralna, kryzys etyki tradycyjnej
Ogólna charakterystyka etyki współczesnej
Zadanie tego skryptu sprowadza się do nakreślenia panoramy
najwaŜniejszych zagadnień, podejmowanych przez etykę . Zapowiedź taka musi od
2
razu budzić powaŜne zastrzeŜenia; co to znaczy, “najwaŜniejsze zagadnienia”, przy
pomocy jakich kryteriów i argumentów moŜna je wyodrębnić, uporządkować i
zinterpretować? Z pewnością naleŜy uwzględnić w tego typu wstępnych
ustaleniach historyczny rozwój etyki oraz filozoficzny kontekst jej problematyki.
Nie moŜna przy tym pominąć zasadniczej kwestii, jaką jest pytanie o to, jak dzisiaj
uprawia się refleksję filozoficzną nad moralnością. W jakim celu filozofowie
zajmują się etyką, jakie stawiają sobie pytanie, do jakiej tradycji nawiązują, czy
zachodzi związek między refleksją nad moralnością a praktyką Ŝycia codziennego?
Język, formułowanie problemów, ustalanie zagadnień, wybór argumentacji,
przyjęcie określonych załoŜeń - wszystkie te zabiegi tkwią głęboko w rze-
czywistości filozoficznej. W równym stopniu określają one warsztat
“filozoficznego rzemiosła” jak i wpływają na zakres i formę refleksji etycznej.
Filozoficzne badania nad moralnością dotyczą jej dwóch aspektów: teoretycznego
i praktycznego. Na planie teoretycznym etyka odpowiada na pytanie, jak istnieje
moralność, co składa się na nią, gdzie ma swoje źródło, co wiąŜe moralność z
metafizyczną rzeczywistością człowieka? A więc z tym, kim człowiek jest i do
czego dąŜy, jakie formy bycia wyznacza konkretna ludzka kondycja? Gdzie naleŜy
szukać podstaw dobra i zła, jaki wpływ mają ludzkie czyny na kształtowanie się
moralnie dzielnego tj. cnotliwego człowieka? RozwaŜania nad moralnością
obejmują takŜe problematykę etosu Ŝycia codziennego.
Etyka- [gr. ethos-obyczaj, zwyczaj; ethikos-obyczajowy] nauka filoz. obejmuj ą ca
zespół zagadnie ń zwi ą zanych z probl. dobra i zła moralnego w ludzkim działaniu.
Ŝ ni si ę przedmiotem bada ń od metaetyki, socjologii moralno ś ci i teologii
moralnej, które równie Ŝ zajmuj ą si ę moralno ś ci ą , ale pod innym k ą tem.
3
określonego przez zespół wartości i reguł moralnego postępowania oraz szereg
aktualnych dylematów moralnych. Wymagają one współpracy etyków z
przedstawicielami innych dziedzin, np. biologami i ekonomistami, socjologami czy
lekarzami. Ten rodzaj współuczestnictwa etyki w debatach publicznych, w róŜnych
formach doradztwa czy opiniowania stawia przed nimi trudne zadania. Dotyczą one
zarówno podziału kompetencji między etykami a reprezentantami innych nauk jak
równieŜ przejrzystych i zrozumiałych form komunikacji. Zagadnienia te skupiają
coraz częściej uwagę etyków, którzy rozwijają tylko wybrane aspekty metafizyki
moralności.
W dziejach etyki pojawiały się okresy, kiedy te dwa wymiary etyki; teoretyczny
i praktyczny albo ze sobą łączono w tzw. systemach albo je rozdzielano, negując
zasadność jednego z nich. O takim czy innym sposobie pojmowania etyki
decydowały czynniki, wpływające ogólnie na naukę, religię, filozofię i sztukę.
Określały one pewne fundamentalne idee, najgłębsze zasady kształtowania wiedzy
ludzkiej. Wielcy filozofowie danej epoki zgodnie z ich indywidualną intuicją i
wraŜliwością, nadają tym głównym ideom zróŜnicowaną interpretację.
Szukając bazy dla wyodrębnienia podstawowych problemów etyki moŜna przyjąć
kantowski kanon pytań źródłowych, który zobowiązuje kolejne pokolenia
filozofów i etyków do refleksji nad tym: co mogę wiedzieć?, co powinienem
czynić?, czego mogę się spodziewać? Uzupełnieniem tych kwestii jest pytanie -
postawione przez Heideggera - kim jest człowiek? Zadając te pytania warto
równieŜ pamiętać o wyzwaniach, jakie tradycyjnej, metafizycznej etyce postawił
Nietzsche. Nie moŜna ich bagatelizować, poniewaŜ dotyczą one nie tyle przeszłości
etyki, ile jej przyszłości. Spróbuję ten temat rozszerzyć w końcowej partii tego
skryptu.
NiezaleŜnie, od tego czy, problematyka etyki będzie odczytana w kręgu
wybranych koncepcji [np. Sokratesa, Arystotelesa, Hume’a, Kanta, Schelera
czy Nietzschego], czy teŜ spróbujemy od “wewnątrz” zanalizować jej zasadniczą
treść, to pozostaje zawsze niezmierne waŜne zagadnienie aktualnej referencyjności
tak uprawianej etyki. O jej aktualności decyduje specyfika czasów i te moralne
doświadczenia, które wynikają z praktyki Ŝycia codziennego i z moŜliwości
[umiejętności?] ich teoretycznej interpretacji. Wyznaczają one etyce konkretne
cele. Jak juŜ była o tym mowa, jedne z nich nawiązują do tzw. palących problemów
wywołanych przez współczesną biologię, medycynę, socjologię, ekologię,
gospodarkę, czy psychologię. Drugie wiąŜą się z szeroko rozumianym Ŝyciem
publicznym, obejmują więc zagadnienia polityczne, społeczne - kulturowe i
ekonomiczne na tle konfliktów, zagroŜeń cywilizacyjnych i ideologicznych
postulatów. Podwójny obraz etyki wywołuje pytanie o cel podejmowania tego typu
badań - czy przy pomocy filozofii moralnej powinniśmy rozwiązywać konkretne
4
problemy, czy teŜ rozwaŜania nad moralnością winny słuŜyć głębszemu
zrozumieniu kondycji ludzkiej i kompleksowej ocenie warunków Ŝycia i rozwoju
człowieka? Biorąc pod uwagę stanowiska współczesnych etyków, moŜna wskazać
na trzy drogi, jakimi podąŜają rozwaŜania nad moralnością. Pierwsza z nich
wyznaczona jest przez badania metaetyczne i dotyczy językowych i logicznych
podstaw etyki. Druga podąŜa szlakiem wytyczonym przez Arystotelesa i jest
związana z systemową koncepcją etyki o charakterze teoretyczno-praktycznym.
Trzecia idzie w kierunku rozwinięcia etyk szczegółowych, o ograniczonym polu
doświadczenia przypisanym wybranej sferze aktywności człowieka. NiezaleŜnie od
wzajemnych inspiracji; kaŜda z tych trzech formacji etycznych opiera się na
konkretnych załoŜeniach i dąŜy do wypracowania własnego modelu moralnego
działania. Wskazać naleŜy na swoistą zaleŜność, jaka ma miejsce między
wybranym sposobem doświadczania moralności a zakresem podejmowanej przez
nią problematyki. Interpretacje te nawiązują do nauki, praktyk społecznych i sztuki
tj. literatury, malarstwa i muzyki. W takich badaniach znaczenia nabierają
twierdzenia ogólno filozoficzne, metody rozumienia i interpretacji, a więc
szczególnego rodzaju hermeneutyka.
Wyzwania, przed którymi współcześnie stoi etyka, mają więc trojaki charakter:
dąŜenie do zaktualizowania pojęć moralnych i ich odniesienia do Ŝycia “tu i teraz”,
przyjęcia za “punkt krytyczny” faktu, Ŝe rozwaŜania nad moralnością nie
sprowadzają się ani do jednego problemu, ani do jednej koncepcji filozoficznej,
wybór pola etyki ma decydujące znaczenie dla sposobu jej uprawiania i
praktyczno-teoretycznego zastosowania. Nie moŜe się ono zamykać tylko w
obrębie wybranych norm czy wartości moralnych, musi odnieść się do całej
egzystencji człowieka.
Wyraźnie trzeba podkreślić, Ŝe obecnie dominuje zainteresowanie etyką
spostrzeganą jako filozofia praktyczna, często bywa ona utoŜsamiana ze sztuką
Ŝycia. Z tego teŜ powodu rozwija się takie wątki jak: estetyzacja Ŝycia, wyobraźnia
i autokreacja, samospełnienie, ekspresja indywidualna, intuicja, bycie sobą itd. W
moim przekonaniu nurty te nie świadczą ani o dynamice rozwaŜań z zakresu etyki,
ani teŜ nie przyczyniają się do rozwoju nowych form uprawiania etyki. Są raczej
konsekwentnym wyrazem pewnej naturalnej skłonności człowieka do tego, by
Ŝycie swoje i innych oceniał z perspektywy dobra i zła. Natomiast sam kontekst
tych ocen i towarzyszące mu przemiany, jakie mają miejsce w polu jego
doświadczenia, decyduje o powstaniu nowych idei, koncepcji i horyzontów
aksjologicznych. Stan współczesnej etyki wyraźnie wskazuje na swoisty regres,
jaki wiąŜe się z poszukiwaniem nowych źródeł doświadczenia moralnego. Chodzi
o teoretyczną interpretację trzech, zasadniczych kwestii:
1 .integralnego powiązania ze sobą indywidualnych przeŜyć podmiotu z jego
kondycją egzystencjalną i moralną,
5
2 . o moŜliwości uzasadnienia prawomocności sądów tj. ocen moralnych, jakie
zachodzą między sferą Ŝycia publicznego i prywatnego oraz
3 .o istnienie obiektywnych i absolutnych podstaw porządku moralnego z
wyeliminowaniem załoŜeń fundamentalistycznych.
Wszystkie te trzy, podniesione kwestie, wynikają z nowego sposobu rozumienia
etyki i jej filozoficznych zadań. MoŜna mówić o dwóch skrajnych postawach, jakie
charakteryzują etyków poszukujących nowych rozwiązań i interpretacji
moralności. Jedni z nich są zwolennikami instytucjonalizacji etyki, a więc
sprowadzenia jej do kodeksów itd., w przeciwieństwie do drugiej grupy, która
zainteresowana jest badaniem form i stylów moralnej ekspresji. Między tymi
skrajnymi ujęciami odrębną pozycję zajmuje hermeneutyka moralności; rozwijana
w nurtach XX wiecznej filozofii na czele z P. Ricoeur’em, m. Heideggerem i H.
Gadamerem . Nie podwaŜając zasług tego typu interpretacji, naleŜy wyraźnie
zaznaczyć, Ŝe hermeneutyka pozwala na odsłonięcie ukrytych struktur moralności i
ich zrozumienie-wyjaśnienie. Pozostając w kole hermeneutycznym nie moŜemy
przejść z poziomu rozumienia i wyjaśnienia fenomenów moralnych na płaszczyznę
systemu moralnego. Jeśli zakwestionujemy potrzebę systemowego uprawiania
etyki, wówczas nasze spojrzenie na moralność zostanie zawęŜone do pewnego
odcinka doświadczenia. Podobnie jest i w drugim wypadku, nawiązując do
doświadczenia społecznego, politycznego, zawodowego, rodzinnego itd. jesteśmy
w stanie określić jego potencjał moralny bez moŜliwości odniesienia się do ich
ontologicznych podstaw. PoniewaŜ znajdują się one poza obszarem bezpośrednio
rozpatrywanym i wykraczają poza sferę danych empirycznie. Wszystkie trzy
orientacje - w jakimś stopniu i pod określonym kątem - polemizują z etyką
klasyczną i z jej trzema załoŜeniami:
1 .rzeczywistość ma swoje transcendentne przyczyny, które odkrywamy dzięki
racjonalnemu poznaniu,
2 .porządek moralny ma charakter powszechny i absolutny, a jego podstawy tkwią
w rozumnej naturze człowieka,
3 .etyka ma charakter normatywny, a obiektywną miarą dobra jest moralne
doskonalenie człowieka.
KaŜde z tych powyŜszych twierdzeń zostało wielokrotnie zakwestionowane i
poddane krytycznej analizie w ciągu ostatnich trzystu lat. Wydaje się, Ŝe
zasadniczo problem nie tkwi w tym, Ŝe zmieniły się historyczne paradygmaty
filozofii i filozofowania jako procesu poznawczego. NaleŜy go raczej łączyć z
faktem, Ŝe etyka klasyczna sama nie tłumaczy swoich twierdzeń, ale odwołuje się
do ogólnosystemowych załoŜeń i do świata idei, który w kaŜdej epoce ulegał
pewnym modyfikacjom. MoŜna je odtworzyć na podstawie analizy róŜnych form i
koncepcji etyki. Samo pojęcie koncepcji etyki jest trudne do zdefiniowania, kiedy
Zgłoś jeśli naruszono regulamin