NIEFEKTYWNE WYGAŚNIĘCIE ZOBOWIĄZAŃ POD.
1. Przedawnienie
Występują 2 różne terminy przedawnienia
art. 68 stanowi, że zobow. podatkowe powstające w chwili doręczenia decyzji ustalającej nie powstaje jednak, jeżeli decyzja została doręczona po upływie 3 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym powstał obow. podatkowy
Zatem wynika stąd, że org. podatkowy musi doręczyć decyzje ustalającą w terminie 3 lat. Jeżeli org. podatkowy w terminie 3 lat nie wyciągnie konsekwencji z faktu powstania obow. podatkowego, nie będzie mógł już tego zrobić
Termin ten wydłuża się do lat 5 :
§ podatnik nie złożył deklaracji w terminie przewidzianym w przepisach pr. podatkowego
§ w złożonej deklaracji nie ujawnił wszystkich danych niezbędnych do ustalenia wysokości zobow. podatkowego.
§ dodatkowe zobow. podatkowe w podatku od towarów i usług
§ zobow. z tytułu opodatkowania dochodu (od końca roku, w którym upłynął termin do złożenia zeznania rocznego dla podatników podatku dochodowego od os. fiz, za rok podatkowy , którego decyzja dotyczy) – faktycznie zatem 6 lat
Zawieszenia biegu terminu przedawnienia (§5) – gdy wydanie decyzji jest uzależnione od rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego przez inny org. lub sąd , nie dłużej niż 2 lata
art. 70 dotyczy większości zobow. czyli tych powstających ex lege
Zobow.podat przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku
Zawieszenie biegu przedawnienia:
§ dnia wydania decyzji, o których mowa w art. 67a § 1 pkt 1 lub 2, do dnia
terminu płatności odroczonego podatku lub zaległości podatkowej, ostatniej
raty podatku lub ostatniej raty zaległości podatkowej;
§ od dnia wejścia w życie rozporządzenia w sprawie przedłużenia terminu
płatności podatku, wydanego przez ministra właściwego do spraw finansów
publicznych, do dnia upływu przedłużonego terminu.
§ wszczęcia postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie
skarbowe, jeżeli podejrzenie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia
wiąże się z niewykonaniem tego zobowiązania;
§ wniesienia skargi do sądu administracyjnego na decyzję dotyczącą tego zobowiązania;
§ wniesienia żądania ustalenia przez sąd powszechny istnienia lub nieistnienia
stosunku prawnego lub prawa.
Po ustaniu zawieszenia termin przedawnienia biegnie dalej
Przerwanie biegu przedawnienia:
§ Bieg terminu przedawnienia przerywa ogłoszenie upadłości.
§ Bieg terminu przedawnienia zostaje przerwany wskutek zastosowania środka
egzekucyjnego, o którym podatnik został zawiadomiony.
Po przerwaniu termin przedawnienia biegnie na nowo
Nie ulegają przedawnieniu zobowiązania podatkowe zabezpieczone hipoteką
lub zastawem skarbowym, jednakże po upływie terminu przedawnienia zobowiązania
te mogą być egzekwowane tylko z przedmiotu hipoteki lub zastawu.
2. Zaniechanie poboru
Dotyczy sytuacji gdy zobow. już istnieje. Obecnie zaniechania poboru może dokonać jedynie MF w drodze rozporządzenia.
Muszą to być przypadki uzasadnione:
§ ważnym interesem podatników
§ interesem publicznym
MF może:
§ zaniechać w całości lub w części poboru podatków, określając rodzaj podatku,
okres, w którym następuje zaniechanie, i grupy podatników, których dotyczy zaniechanie
§ zwolnić niektóre grupy płatników z obowiązku pobierania podatków lub zaliczek
na podatki oraz określić termin wpłacenia podatku i wynikające z tego
zwolnienia obowiązki informacyjne podatników, chyba że podatnik jest
obowiązany do dokonania rocznego lub innego okresowego rozliczenia tego podatku
W przypadku podatników prowadzących działalność gospodarczą, którzy w wyniku
zaniechania poboru podatku staną się beneficjentami pomocy w rozumieniu
przepisów o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej,
stanowiące pomoc publiczną, zawiera program pomocowy, określający przeznaczenie
i warunki dopuszczalności pomocy publicznej.
W §2 i 2a wprowadzono instytucje zbliżoną do zaniechania poboru:
Organ podatkowy może na wniosek podatnika zwolnić płatnika z obow. pobrania podatku jeżeli:
§ pobranie podatku zagraża ważnym interesom podatnika, a w szczególności jego egzystencji
§ podatnik uprawdopodobni, że pobrany podatek byłby niewspółmiernie wysoki
w stosunku do podatku należnego za rok podatkowy lub inny okres rozliczeniowy
Organ podatkowy, na wniosek podatnika, może ograniczyć pobór zaliczek na
podatek, jeżeli podatnik uprawdopodobni, że zaliczki obliczone według zasad
określonych w ustawach podatkowych byłyby niewspółmiernie wysokie w stosunku
do podatku należnego od dochodu przewidywanego na dany rok podatkowy.
3. Umorzenie
art. 67 a i n.
Org. podatkowy może umorzyć na wniosek podatnika :
- w całości lub w części zaległości podatkowe
- odsetki za zwłokę
- opłatę prolongacyjną
Odsetki można umorzyć samodzielnie, ale umorzenie zaległości powoduje zawsze umorzenie odsetek
Org. podatkowy może umorzyć z urzędu:
§ zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym
nie uzyska się kwoty przewyższającej wydatki egzekucyjne;
§ kwota zaległości podatkowej nie przekracza pięciokrotnej wartości kosztów
upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym;
§ kwota zaległości podatkowej nie została zaspokojona w zakończonym postępowaniu
likwidacyjnym lub upadłościowym;
§ podatnik zmarł, nie pozostawiając żadnego majątku lub pozostawił ruchomości
niepodlegające egzekucji na podstawie odrębnych przepisów albo
pozostawił przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość
nie przekracza kwoty 5 000 zł, i jednocześnie brak jest spadkobierców
innych niż Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego oraz nie
ma możliwości orzeczenia odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej.
gosicka