(2755) wprowadzenie_do_metodologii.doc

(119 KB) Pobierz
BUDŻET ZADANIOWY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BUDŻET ZADANIOWY

Wprowadzenie do metodologii

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zespół konsultantów:

 

Krzysztof Domański,

Jolanta Szołno-Koguc

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„NIGDY NIE JESTEŚMY RÓWNIE DALEKO OD CELU JAK WTEDY, KIEDY NIE WIEMY DOKĄD ZMIERZAMY”

Ch.M. de Talleyrand

1.    
CZYM JEST BUDŻET ZADANIOWY?

Istotą budżetu zadaniowego jest zarządzanie działalnością gminy poprzez ujęcie tej działalności w zadania. Dotyczy to zarówno wykonywanych przez gminę kompetencji ustawowych, obowiązków zleconych przez administrację rządową, jak i innych wynikających z woli samorządu, określanych na podstawie priorytetów zawartych w programie gospodarczym oraz potrzeb mieszkańców.

Budżetowanie zadaniowe stanowi alternatywny, w stosunku do układu tradycyjnego podziałek klasyfikacji budżetowej (dział – rozdział – paragraf), sposób opracowywania i wykonywania budżetu gminy. Pozwala na lepszą alokację zasobów finansowych i rzeczowych, w rezultacie właściwsze zaspokojenie potrzeb mieszkańców. Odpowiada postulatom ustawowym w zakresie celowości wydatkowania środków finansowych gminy, gdyż wiąże konkretny wydatek z zadaniem, które gmina przez to realizuje na rzecz społeczności lokalnej, umożliwia dokonanie optymalnego wyboru sposobu realizacji zadania. Poprzez układ zadaniowy budżet staje się czytelny i przejrzysty, zrozumiały zarówno dla jego wykonawców – zarządu gminy oraz pracowników poszczególnych komórek organizacyjnych gminy (dając możliwość szerszego udziału w tworzeniu budżetu, a przez to zwiększenie poczucia faktycznej odpowiedzialności za realizację zadań), jak i dla radnych, i wszystkich mieszkańców gminy.

 

2.     BUDŻET ZADANIOWY A BUDŻET KLASYCZNY

W porównaniu z budżetem klasycznym, sporządzanym w układzie podziałek klasyfikacji budżetowej, budżet zadaniowy:

z     Pokazuje wszystkie zadania realizowane przez gminę

z     Wskazuje, co ma zostać zrealizowane za te środki

z     Pozwala zestawić rzeczywiste i pełne koszty realizacji zadań

z     Prezentuje szczegółowe mierniki wykonania zadań

z     Wskazuje odpowiedzialnych za wykonanie poszczególnych zadań

z     Pracownicy wiedzą według jakich kryteriów będą oceniani

z     Określa pracochłonność zadań i czynności wykonywanych przez pracowników

z     Może być podstawą racjonalności zatrudnienia

z     Jest czytelny i zrozumiały dla mieszkańców gminy i radnych

z     Budżet zadaniowy powstaje „od dołu”, dzięki czemu pracownicy współuczestniczą w procesie jego powstawania

z     Spełnia dodatkowe funkcje planistyczne - wykres Gantta, harmonogramy realizacji dochodów i wydatków

3.     CECHY BUDŻETU ZADANIOWEGO

¨      Wszystkie wydatki gminy przyporządkowuje do ściśle określonych zadań

¨      Składa się z zadań formułowanych i kalkulowanych według określonej metody

¨      Planowane wartości umieszczone w podziałkach klasyfikacji budżetowej są pochodną planowanych zadań

¨      Jest budżetem powstałym z budżetów zadań realizowanych przez gminę

 

Budżet zadaniowy pozwala zatem odpowiedzieć na zasadnicze pytania:

4    Co w gminie przewiduje się zrobić?

4    Po co to się robi i co chce osiągnąć?

4    Jak gmina chce to zrobić?

4    Jakie środki są potrzebne?

4    Jak można zmierzyć efekty tej pracy?

 

 

4.     CO TO JEST ZADANIE BUDŻETOWE?

Przez zadanie budżetowe należy rozumieć zadanie wykonywane przez jednostki organizacyjne oraz osoby prawne i fizyczne, finansowane z budżetu gminy. Jego celem jest osiągnięcie określonego długoterminowego rezultatu służącego mieszkańcom. Cel zadania budżetowego tworzy ramy, w których realizowane jest to zadanie, jest osią, wokół której obracają się wszelkie działania związane z danym zadaniem. Cel powinien być wyrażony nie tylko jakościowo, ale także ilościowo, bardzo ważna jest bowiem jego mierzalność.

 

5.     CECHY ZADANIA BUDŻETOWEGO

¨      Jasno sprecyzowany cel

¨      Odniesienie do stanu istniejącego i potrzeb gminy

¨      Wskazanie szczegółowego zakresu zadania

¨      Określenie odpowiedzialności

¨      Skalkulowanie kosztów rzeczywistych realizacji zadania

¨      Specyfikacja czynności niezbędnych do realizacji zadania rozplanowanych w czasie

¨      Określenie mierników skuteczności – wskaźników wykonania i efektywności

¨      Uwzględnienie przepływów finansowych

 

6.     RODZAJE ZADAŃ BUDŻETOWYCH

Budżet zadaniowy uwzględnia różne rodzaje zadań. Przede wszystkim należy wskazać na :

§         Zadania bezpośrednie, tj. zadania, które bezpośrednio wpływają na zaspokojenie potrzeb społeczności lokalnej (np. utrzymanie ulic, utrzymanie zieleni miejskiej);

§         Zadania pośrednie (pomocnicze), które warunkują wykonanie zadań bezpośrednich (np. utrzymanie sekretariatu urzędu, radców prawnych itp.).

Ze względu na kompetencje gminy można mówić o zadaniach:

§         Własnych

§         Zleconych

§         Powierzonych

Ze względu na czas trwania wyróżnia się:

§         Zadania kontynuowane

§         Zadania nowe

Z kolei charakter zadania stanowi kryterium wyróżnienia:

§         Zadań obligatoryjnych

§         Zadań fakultatywnych

 

 

7.     BUDŻET INWESTYCYJNY I BUDŻET OPERACYJNY

Budżet zadaniowy składa się z dwóch integralnych części, zróżnicowanych co do charakteru i zakresu: budżetu inwestycyjnego oraz budżetu operacyjnego. Stąd ze względu na ww. części budżetu wyróżnia się odpowiednio:

§         Zadania inwestycyjne, których zasadniczą cechą jest to, że ich realizacja przekracza okres 1 roku budżetowego, w rezultacie przynoszą powiększenie majątku gminy;

§         Zadania bieżące (operacyjne), które zamykają się w cyklach rocznych (w ramach 1 roku budżetowego), choć mogą być grupowane w programy trwające dłużej niż jeden rok.

I tak budżet inwestycyjny przedstawia wielkość środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań inwestycyjnych i daje upoważnienie do wydawania tych środków. Podstawą dla budżetu inwestycyjnego jest wieloletni plan inwestycyjny, którego fragment dotyczący danego roku budżetowego, po odpowiednim rozwinięciu, jest włączany do budżetu gminy. Zadania inwestycyjne są to zadania, które służą powiększaniu majątku gminy, w tym majątku jednostek organizacyjnych gminy lub innych gminnych osób prawnych. Z kolei budżet operacyjny stanowi plan finansowy zadań bieżących, dotyczących operacyjnej aktywności gminy, codziennej działalności związanej z realizacją usług na rzecz społeczności lokalnej. Zadania operacyjne mają charakter kontynuowany bądź doraźny, ich cykl realizacyjny i finansowy zamyka się w obrębie jednego roku budżetowego.

 

8.     KOSZTY ZADANIA BUDŻETOWEGO

Z każdym zadaniem budżetowym wiążą się określone jego koszty. Koszty zadania to nakłady finansowe poniesione na realizację zadania/usługi. Stanowią sumę kosztów bezpośrednich oraz kosztów obsługi zadania (kosztów pośrednich), na które składają się koszty osobowe obsługi oraz koszty ogólne, administracyjne.

Koszty bezpośrednie zadania są to koszty, które można w całości przyporządkować do danego zadania czy świadczonej usługi, ponieważ wprost i bezpośrednio przyczyniają się do realizacji zadania/usługi; np. zakupy dóbr, usługi materialne i niematerialne.

Koszty obsługi zadania (koszty pośrednie) to koszty, które nie mogą być bezpośrednio i w całości przypisane danemu zadaniowi, rodzajowi usługi; są to koszty obsługi zadania/usługi przez urząd czy inną jednostkę organizacyjną gminy. Na koszty obsługi zadania składają się koszty osobowe oraz koszty ogólne (administracyjne, ogólnourzędowe). Koszty osobowe to koszty wynagrodzeń (par. 11, 17) wraz z pochodnymi (par.41, 42, 43) pracowników wydziałów/referatów i innych jednostek organizacyjnych gminy realizujących zadania. Do kosztów ogólnych zaliczyć można koszty rzeczowe związane z obsługą stanowisk pracy, koszty utrzymania urzędu (oświetlenie, ogrzewanie itp.), koszty transportu, jak również koszty funkcjonowania zarządu (a zatem wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń stanowisk funkcyjnych tj. burmistrza/wójta, skarbnika, sekretarza) czy też koszty osobowe innych jeszcze stanowisk pracy, które pracują na rzecz całego urzędu (np. radcy prawni).

 

9.     PROCEDURA BUDŻETOWANIA ZADANIOWEGO

Budżet w układzie zadań opracowuje zarząd gminy, aktywnie włączając do tego procesu pracowników gminy. W tym celu, zarząd gminy zobowiązuje kierowników jednostek organizacyjnych gminy i kierowników wydziałów/referatów urzędu gminy, do sporządzenia i przedłożenia wniosków budżetowych dotyczących finansowania ze środków budżetu gminy, zadań wykonywanych przez te jednostki i wydziały czy referaty. Wniosek budżetowy jest dokumentacją planistyczną obejmującą charakterystykę zadania wykonywanego przez jednostkę, plan działań realizujących zadanie oraz wydatki osobowe i rzeczowe związane z realizacją zadania. Sposób sporządzania wniosków budżetowych, terminy ich składania oraz wzory formularzy wniosków szczegółowo określa zarząd gminy.

Na podstawie wniosków budżetowych, złożonych przez jednostki organizacyjne gminy i kierowników wydziałów, uwzględniając prognozę dochodów i zestawienie obligatoryjnych wydatków sporządzonych przez skarbnika, zarząd gminy ustala projekt budżetu. Projekt budżetu, wraz z informacją o stanie mienia komunalnego  i objaśnieniami oraz projektem uchwały budżetowej, zarząd przedkłada radzie gminy w ustawowym terminie

Przykłady formularzy budżetowych - w załączeniu.


10. ETAPY OPRACOWYWANIA BUDŻETU ZADANIOWEGO

I. Określenie celów ogólnych na dany rok oraz środków na sfinansowanie zadań

1.Wyznaczenie priorytetów.

2.Oszacowanie dochodów budżetowych.

3.Ustalenie obligatoryjnych płatności gminy.

4.Ustalenie środków na nowe zadania.

5.Podział oszacowanych środków.

6.Ustalenie etatów.

II. Definiowanie zadań

1.Analiza potrzeb gminy i określenie sposobu ich realizacji.

2.Zdefiniowanie zadań.

3.Wyznaczenie osób odpowiedzialnych za realizacje zadań.

4.Zakwalifikowanie zadania do dalszej analizy.

III. Planowanie zadań przez koordynatora

1. Ustalenie kosztów roboczogodziny.

2.Opis zadania.

3.Ustalenie wskaźników efektywności.

4.Opracowanie planu działań dla zadania.

5.Sporządzenie kosztorysu zadania.

6.Ustalenie klasyfikacji budżetowej.

IV. Zatwierdzanie zadania do realizacji

1.Weryfikacja wniosków budżetowych.

2.Włączenie zadania do budżetu gminy.

3.Opracowanie budżetu wg zasad określonych ustawą o finansach publicznych.

V. Realizacja zadań

1.Realizacja czynności zapisanych w planie działania.

2.Bieżące odnotowywanie zrealizowanych czynności na kartcie zadania.

3.Dokonywanie zmian w planowanych zadaniach.

4.Ocena zadań zrealizowanych.

5.Analiza osiągniętych wskaźników efektywności.

 

 

11. ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin