index2.pdf

(68 KB) Pobierz
257542298 UNPDF
Urzad Miasta Zakopane Aktualno¶ci Kultura Folklor Turystyka
Statut Miasta Zakopanego
CZÊ¦Æ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Gmina Zakopane o statusie miasta z siedzib± władz w Zakopanem zwana dalej Miastem Zakopane
jest wspólnot± samorz±dow± osób maj±cych stałe zamieszkanie na jej terenie.
2. W skład gminy Zakopane wchodzi obszar miasta Zakopane.
§ 2
Miasto Zakopane obejmuje obszar o powierzchni 8435 ha.
Dokładny przebieg granicy ukazuje mapa stanowi±ca zał±cznik nr 1 do Statutu.
§ 3
1. Herbem Miasta Zakopane jest znak: na niebieskiej tarczy w dolnej czê¶ci trójk±t symbolizuj±cy
szczyt góry w kolorze ciemnoszarym, stanowi±cy podstawê pionowej formy o sylwecie krzy¿a
stoj±cego na Giewoncie/kolor biały/. W czê¶ci ¶rodkowej tarczy skrzy¿owane pod k±tem prostym
dwa klucze "Piotrowe"/kolor ¿ółty/. Klucze w dolnej czê¶ci maj±ce formê spinki góralskiej,
wciête w trójk±t góry. Wzór herbu stanowi zał±cznik Nr.2 do uchwały.
2. Zasady oraz warunki u¿ywania herbu Miasta Zakopane okre¶la Rada Miasta, a zgodê na u¿ywanie
herbu wyra¿a Burmistrz.
3. Pieczêci± urzêdow± Miasta Zakopane jest pieczêæ okr±gła o ¶rednicy 3,5 cm z herbem Miasta w
¶rodku i napisem w otoku Miasto Zakopane - wzór pieczêci stanowi zał±cznik Nr 2a do Statutu"
4. Flag± Miasta Zakopane jest flaga o barwie niebiesko-białej, stylizowanej na kształt góry Giewont
z zamieszczonym na jej szczycie Herbem Miasta - wg wzoru stanowi±cego zał±cznik nr 2 b
do Statutu.
§ 4
Gmina Zakopane o statusie miasta posiada osobowo¶æ prawn±.
§ 5
1. Organami Miasta s±:
1/ Rada Miasta
2/ Burmistrz
2. Działalno¶æ organów Miasta jest jawna.
3. Ograniczenia jawno¶ci mog± wynikaæ wył±cznie z ustaw.
4. Informacja o miejscu, terminie i przedmiocie sesji Rady oraz posiedzeniu jej Komisji zamieszczana
jest na tablicy ogłoszeñ Urzêdu Miasta na 7 dni przed Sesj± lub posiedzeniem Komisji i
przesłane do redakcji lokalnej prasy i radia. Zawiadomienie o terminie Sesji podlega równie¿
ogłoszeniu na tablicach ogłoszeniowych na terenie Miasta i w internecie.
CZÊ¦Æ II
CELE, ZADANIA MIASTA ORAZ ICH REALIZACJA
§ 6
Do zakresu działania Miasta nale¿± nastêpuj±ce sprawy:
1) rozwoju i popierania wszystkich inicjatyw kulturalnych i rozbudowy placówek kultury, organizacji
i rozwoju o¶wiaty w tym szkół, przedszkoli i bibliotek komunalnych, rozwoju sportu i kultury
fizycznej, turystyki i wypoczynku,
2) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomo¶ciami, ochrony ¶rodowiska i przyrody oraz gospodarki
wodnej,
3) miejskich dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, wodoci±gów i zaopatrzenia
w wodê, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ¶cieków komunalnych, utrzymania czysto¶ci
oraz urz±dzeñ sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, zaopatrzenia w
energiê elektryczn± i ciepln±,
4) lokalnego transportu zbiorowego,
5) ochrony zdrowia
6) pomocy społecznej, w tym o¶rodków i zakładów opiekuñczych,
7) komunalnego budownictwa mieszkaniowego, lokali i hal targowych.
8) zieleni komunalnej i zadrzewieñ,
9) cmentarzy komunalnych,
10) porz±dku publicznego i bezpieczeñstwa obywateli oraz ochrony przeciwpo¿arowej i
przeciwpowodziowej
http://www.zakopane.eu
Kreator PDF
Utworzono 1 June, 2007, 21:34
257542298.004.png
 
Urzad Miasta Zakopane Aktualno¶ci Kultura Folklor Turystyka
+ magazyn p/powodziowy,
11) utrzymania miejskich obiektów i urz±dzeñ u¿yteczno¶ci publicznej oraz obiektów administracyjnych,
12) współpracy z zagranic±,
3
13) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ci±¿y opieki socjalnej, medycznej i
prawnej,
14) wspierania i upowszechniania idei samorz±dowej w¶ród mieszkañców gminy, w tym zwłaszcza
w¶ród młodzie¿y, zgodnie z art.5b ust.2 ustawy o samorz±dzie gminnym,
15) promocji miasta,
16) współpracy z organizacjami pozarz±dowymi,
17) współpracy ze społeczno¶ciami lokalnymi i regionalnymi innych pañstw.
§ 7
1. Do zadañ Miasta nale¿y równie¿ wykonywanie zadañ zleconych wynikaj±cych z ustaw szczegółowych
oraz zadañ przyjêtych od administracji rz±dowej w drodze porozumienia.
2. Miasto mo¿e wykonywaæ równie¿ zadania z zakresu wła¶ciwo¶ci powiatu oraz zadania z zakresu
wła¶ciwo¶ci województwa na podstawie porozumieñ z tymi jednostkami samorz±du terytorialnego.
3. Miasto na realizacjê zadañ, o których mowa w ust. 1 i 2 otrzymuje ¶rodki finansowe w wysoko¶ci
koniecznej na ich realizacjê. Zasady i terminy przekazywania ¶rodków okre¶laj± ustawy
b±d¼ zawarte porozumienia.
§ 8
W celu wykonania zadañ własnych Miasto mo¿e tworzyæ jednostki organizacyjne, a tak¿e zawieraæ
umowy z innymi podmiotami, w tym tak¿e z organizacjami pozarz±dowymi. Wykaz jednostek
organizacyjnych
Miasta, w tym prawnie wyodrêbnionych zawiera zał. nr 3 do Statutu.
§ 9
W celu wspólnego wykonywania zadañ publicznych Miasto mo¿e tworzyæ zwi±zki miêdzygminne
oraz stowarzyszenia jednostek samorz±dowych.
§ 10
1. W Mie¶cie mog± byæ tworzone uchwałami Rady Miasta osiedla.
2. Uchwała o utworzeniu, podziale lub likwidacji osiedli mo¿e byæ podjêta przez Radê:
1/ z inicjatywy własnej po przeprowadzeniu konsultacji z wyborcami zamieszkałymi na
terenie osiedla którego to dotyczy,
2/ z inicjatywy mieszkañców osiedla
3 . Osiedle jest jednostk± pomocnicz± miasta, tworzon± na jednorodnym pod wzglêdem
urbanistycznym obszarze, wyodrêbniaj±cym siê ze wzglêdu na układ przestrzenny, przy
uwzglêdnieniu wiêzi społecznych i gospodarczych oraz lokalnych tradycji.
4. Osiedle powinno liczyæ, co najmniej 500 mieszkañców.
5. Inicjatywa utworzenia osiedla wymaga poparcia wniosku, przez co najmniej 100 stałych mieszkañców
miasta, posiadaj±cych czynne prawo wyborcze do rady miasta.
6. Przy ł±czeniu, podziale i znoszeniu osiedla stosuje siê zasady okre¶lone w ust.3 i 4.
7. Burmistrz przedstawia Radzie projekt uchwały o sposobie załatwienia wniosku, o którym mowa
w ust.2 punkt 1 w terminie 4 miesiêcy od jego otrzymania.
8. Zasady i tryb konsultacji, o których mowa w ust. 2 punkt 1 okre¶la Rada odrêbna uchwał±
§ 11
Granice osiedli, ich ustrój okre¶laj± odrêbne statuty uchwalone przez Radê Miasta.
4
§ 12
Nadzór nad działalno¶ci± organów osiedla sprawuje Rada Miasta oraz Burmistrz. Sposób wykonywania
nadzoru reguluje statut osiedla.
CZÊ¦Æ III
ORGANIZACJA I TRYB PRACY RADY MIASTA ZAKOPANE
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 13
1. Rada Miasta Zakopane, zwana dalej Rad±, jest organem stanowi±cym i kontrolnym Miasta.
2. Rada składa siê z radnych w ilo¶ci okre¶lonej ustaw± o samorz±dzie gminnym.
3. Rada wybiera ze swego grona Przewodnicz±cego i Wiceprzewodnicz±cych w liczbie ustalonej
uchwał± Rady
http://www.zakopane.eu
Kreator PDF
Utworzono 1 June, 2007, 21:34
257542298.005.png
 
Urzad Miasta Zakopane Aktualno¶ci Kultura Folklor Turystyka
4.Do wła¶ciwo¶ci Rady nale¿± sprawy pozostaj±ce w zakresie jej działania o ile ustawy nie
stanowi± inaczej .
5. Do wył±cznej wła¶ciwo¶ci Rady nale¿y:
a) Uchwalanie statutu Miasta,
b) ustalanie wynagrodzeñ Burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie
sprawozdañ z jego działalno¶ci,
c) powoływanie i odwoływanie skarbnika Miasta, który jest głównym ksiêgowym bud¿etu oraz
sekretarza Miasta na wniosek Burmistrza,
d) uchwalanie bud¿etu Miasta, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania bud¿etu oraz podejmowanie
uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi z tego tytułu,
e) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
f) uchwalanie programów gospodarczych,
g) ustalanie zakresu działania osiedla, zasad przekazywania mu składników mienia do korzystania
oraz zasad przekazywania ¶rodków bud¿etowych na realizacjê zadañ przez te jednostki,
h) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach okre¶lonych w odrêbnych
ustawach,
i) podejmowanie uchwał w sprawach maj±tkowych Miasta, przekraczaj±cych zakres zwykłego
zarz±du dotycz±cych:
- okre¶lania zasad nabycia, zbycia i obci±¿ania nieruchomo¶ci gruntowych oraz ich wydzier¿awiania
lub najmu na okres dłu¿szy ni¿ 3 lata, o ile ustawy szczególne nie stanowi± inaczej: do
czasu okre¶lenia zasad Burmistrz mo¿e dokonywaæ tych czynno¶ci wył±cznie za zgod± Rady,
- emitowania obligacji oraz okre¶lania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Burmistrza,
- zaci±gania długoterminowych po¿yczek i kredytów,
- ustalania maksymalnej wysoko¶ci po¿yczek i kredytów krótkoterminowych zaci±ganych przez
Burmistrza w roku bud¿etowym,
- zobowi±zañ w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o warto¶ci przekraczaj±cej granicê
ustalan± corocznie przez Radê,
- tworzenia i przystêpowania do spółek i spółdzielni oraz rozwi±zywania, wystêpowania z nich,
- okre¶lenia zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Burmistrza,
- tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiêbiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek
organizacyjnych oraz wyposa¿ania ich w maj±tek,
5
- ustalania maksymalnej wysoko¶ci po¿yczek i porêczeñ udzielanych przez Burmistrza w roku
bud¿etowym,
j) okre¶lanie wysoko¶ci sumy, do której Burmistrz mo¿e samodzielnie zaci±gaæ zobowi±zania,
k) podejmowanie uchwał w sprawie przyjêcia zadañ z zakresu administracji rz±dowej i powiatu
oraz województwa na zasadzie porozumieñ z tymi jednostkami samorz±du terytorialnego,
l) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten
cel odpowiedniego maj±tku,
m) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społeczno¶ciami lokalnymi i regionalnymi
innych pañstw oraz przystêpowania do miêdzynarodowych zrzeszeñ społeczno¶ci lokalnych i
regionalnych,
n) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu Miasta, nazw ulic placów i budynków publicznych
oraz wznoszenia pomników,
o) nadawanie honorowego obywatelstwa Miasta,
p) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
q) stanowienia w innych sprawach zastrze¿onych ustawami do kompetencji Rady.
Rozdział II
SESJE RADY
§ 14
1. Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy nale¿±ce do jej
kompetencji, okre¶lone w przepisach prawa i statucie miasta.
2. W sprawach, w których Rada nie realizuje swoich uprawnieñ stanowi±cych i kontrolnych, mo¿e
ona wyra¿aæ swoje stanowisko. Stanowisko Rady nie rodzi skutków prawnych.
3. Oprócz uchwał i stanowiska, Rada mo¿e podejmowaæ:
1/ postanowienia proceduralne,
2/ apele ý zawieraj±ce formalnie niewi±¿±ce wezwanie adresatów zewnêtrznych do okre¶lonego
postêpowania, podjêcia inicjatywy czy zadania,
http://www.zakopane.eu
Kreator PDF
Utworzono 1 June, 2007, 21:34
257542298.001.png
 
Urzad Miasta Zakopane Aktualno¶ci Kultura Folklor Turystyka
3/ opinie ý zawieraj±ce o¶wiadczenia wiedzy oraz oceny.
4. Sesje Rady s± jawne.
§ 15
1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodnicz±cego według ustalonego planu
2. Przewodnicz±cy zwołuje sesjê Rady w ci±gu 7 dni od daty zło¿enia wniosku przez
a) Burmistrza
b) co najmniej 1 ustawowego składu Rady
3. Do wniosku, o którym mowa w ust.2 nale¿y doł±czyæ porz±dek obrad wraz z projektami
uchwał.
4. Dla nadania uroczystego charakteru wydarzeniom szczególnej rangi, wrêczenia odznaczeñ,
nadawania tytułów honorowych i wyró¿nieñ, Przewodnicz±cy zwołuje uroczyst± sesjê Rady, z
tym, ¿e porz±dek obrad tej sesji obejmuje wył±cznie realizacjê celu jej zwołania.
§ 16
1. Pierwsz± sesjê nowo wybranej Rady zwołuje Przewodnicz±cy Rady poprzedniej kadencji w
terminie 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze kraju
2. Do momentu wyboru Przewodnicz±cego, pierwsz± sesjê Rady prowadzi najstarszy wiekiem
radny
3. Na pierwszej sesji Rada wybiera Przewodnicz±cego i Wiceprzewodnicz±cych w liczbie okre¶lonej
uchwał± Rady.
6
§ 17
1. Posiedzenia Rady zwołuje Przewodnicz±cy, b±d¼ w razie jego nieobecno¶ci wyznaczony przez
Niego Wiceprzewodnicz±cy.
2. O terminie, miejscu i porz±dku obrad sesji Przewodnicz±cy zawiadamia pisemnie radnych, co
najmniej na 7 dni przed terminem obrad. Zawiadomienia i projekty uchwał dorêcza siê do wyznaczonych
do tego imiennie oznaczonych skrytek radnych w Biurze Rady.
3. O sesji zwoływanej w trybie par. 15 ust. 2 powiadamia siê radnych, co najmniej na 3 dni przed
terminem sesji.
4. Przewodnicz±cy mo¿e zarz±dziæ przesłanie materiałów innym osobom.
5. W sesjach Rady udział bior±: Burmistrz i Zastêpcy Burmistrza, Skarbnik Miasta, Sekretarz Miasta,
naczelnicy wydziałów i kierownicy referatów.
§ 18
1. Sesjê otwiera, prowadzi, przerywa i zamyka Przewodnicz±cy Rady lub wskazany przez Niego
Wiceprzewodnicz±cy. W przypadku nieobecno¶ci wymienionych osób, Rada wybiera ze
swojego grona przewodnicz±cego obrad.
2. Ka¿dorazowe otwarcie sesji Rady Miasta poprzedza ýModlitwa za Ojczyznêý Ksiêdza Piotra
Skargi o tre¶ci:
ýBo¿e, Rz±dco i Panie narodów, z rêki i karno¶ci Twojej racz nas nie wypuszczaæ, a za przyczyn±
Naj¶wiêtszej Panny, Królowej naszej, błogosław Ojczy¼nie naszej, by Tobie zawsze
wierna, chwałê przynosiła Imieniowi Twemu a syny swe wiodła ku szczê¶liwo¶ci. Wszechmog±cy
wieczny Bo¿e, spu¶æ nam szerok± i głêbok± miło¶æ ku braciom i najmilszej Matce, Ojczy¼nie
naszej, by¶my jej i ludowi Twemu, swoich po¿ytków zapomniawszy, mogli słu¿yæ
uczciwie. Ze¶lij Ducha ¦wiêtego na sługi swoje, rz±dy kraju naszego sprawuj±ce, by wedle
woli Twojej, ludem sobie powierzonym m±drze i sprawiedliwie zdołali kierowaæ. Przez Chrystusa
Pana naszego. Amen.ý
3. Po stwierdzeniu quorum, Przewodnicz±cy otwiera sesjê lub jej kolejne posiedzenie wypowiadaj±c
formułê : Otwieram .... sesjê (.... posiedzenie .... sesji ) Rady Miasta Zakopanego .
§ 19
1. Quorum do rozpoczêcia obrad i podejmowania uchwał stanowi, co najmniej połowa ustawowego
składu Rady, chyba, ¿e ustawa stanowi inaczej.
2. Radnych obecnych na sali obrad i nie bior±cych udziału w głosowaniu liczy siê do quorum.
3. Nazwiska i imiona radnych, którzy bez usprawiedliwienia opu¶cili sesjê przyczyniaj±c siê do
niezachowania quorum i konieczno¶ci odroczenia sesji, odnotowuje siê w protokole sesji, po
przeczytaniu tych nazwisk przez przewodnicz±cego obrad.
§ 20
1. Porz±dek obrad sesji powinien zawieraæ:
1/ przedstawienie porz±dku obrad
2/ przyjêcie protokołu obrad z poprzedniej sesji
http://www.zakopane.eu
Kreator PDF
Utworzono 1 June, 2007, 21:34
257542298.002.png
 
Urzad Miasta Zakopane Aktualno¶ci Kultura Folklor Turystyka
3/ sprawozdanie z działalno¶ci Burmistrza Miasta
4/ sprawozdanie z działalno¶ci Komisji Rady
5/ interpelacje radnych
6/ rozpatrzenie projektów uchwał i podjêcie uchwał lub zajêcie stanowiska
7/ odpowiedzi Burmistrza na interpelacje radnych
8/ jako ostatni punkt ý wolne wnioski, o¶wiadczenia i komunikaty
7
2. Porz±dek obrad sesji zwołanej w trybie paragr.15 ustêp 2 lub 4, mo¿e nie zawieraæ spraw o których
mowa w ust. 1 pkt. 2 ,3, 4, 5 i 7.
3. Po otwarciu sesji Przewodnicz±cy przedstawia Radzie porz±dek obrad oraz przyjmuje propozycje
jego zmian.
§ 21
1. Z wnioskiem o wprowadzenie lub zdjêcie punktu porz±dku obrad mo¿e wyst±piæ Burmistrz,
komisja, klub radnych lub, radny, z zastrze¿eniem ust. 2.
2. Do zmiany porz±dku obrad sesji zwołanej w trybie par.15 ust. 2 wymagana jest zgoda wnioskodawcy
tej sesji.
3. Wnioski o zmianê porz±dku obrad zgłoszone zgodnie z ust. 1 i 2 oraz wprowadzenie dodatkowego
punktu w trybie okre¶lonym w § 35, przyjmowane s± przez Radê bezwzglêdn± wiêkszo¶ci±
głosów ustawowego składu Rady.
4. Propozycje zmian porz±dku obrad mog± byæ zgłaszane tylko w punkcie ýPrzedstawienie porz±dku
obrad sesji ý z zastrze¿eniem ust. 5 i § 35.
5. W uzasadnionych przypadkach Przewodnicz±cy ma prawo postawiæ pod głosowanie wniosek o
wycofanie projektu uchwały z porz±dku obrad w czasie trwania debaty nad danym projektem.
Rada rozstrzyga o wycofaniu projektu uchwały z porz±dku obrad bezwzglêdn± wiêkszo¶ci±
ustawowego składu rady.
6. Na wniosek Burmistrza zgłoszony w punkcie ýPrzedstawienie porz±dku obradý Przewodnicz±cy
wprowadza do porz±dku obrad sesji wniesiony przez Burmistrza projekt uchwały Rady, je¿eli
wpłyn±ł on do Przewodnicz±cego, co najmniej 7 dni przed rozpoczêciem sesji.
§ 22
1. Przewodnicz±cy z własnej inicjatywy, b±d¼ na wniosek co najmniej 3 radnych, mo¿e zadecydowaæ
o odroczeniu posiedzenia i o kontynuowaniu obrad w okre¶lonym przez Przewodnicz±cego
terminie w przypadku gdy:
a/ niemo¿liwe jest rozpatrzenie cało¶ci spraw zawartych w porz±dku obrad na jednym
posiedzeniu,
b/ zaistniej± inne przeszkody uniemo¿liwiaj±ce Radzie rozpatrzenie spraw lub
kontynuowanie obrad.
2. Przewodnicz±cy mo¿e w szczególnie uzasadnionych przypadkach np. wyst±pienie niespodziewanych
go¶ci, uhonorowanie jubilatów itp. dokonaæ zmian kolejno¶ci punktów przyjêtego porz±dku
obrad oraz zarz±dziæ przerwê w posiedzeniu, informuj±c niezwłocznie Radê o przyczynach
swojej decyzji.
3. Przewodnicz±cy mo¿e odmówiæ zarz±dzenia przerwy na wniosek klubu radnych, je¿eli klub
skorzystał z przerwy co najmniej 2 x lub gdy przerwa trwała ponad godzinê.
4. Wniosek o przerwê w posiedzeniu nie mo¿e byæ zło¿ony przed ustaleniem porz±dku obrad.
§ 23
1. W przypadku, gdy w czasie i miejscu obrad Rady forma i tre¶æ wyst±pienia mówcy w sposób
oczywisty narusza powagê sesji, Przewodnicz±cy mo¿e odebraæ mu głos, odnotowuj±c ten fakt
w protokole sesji
2. Je¿eli mówca odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przedłu¿a swoje wyst±pienie, przewodnicz±cy
obradom zwraca mu na to uwagê. Po dwukrotnym zwróceniu uwagi, przewodnicz±cy
mo¿e odebraæ mówcy głos. Radnemu, któremu odebrano głos, przysługuje prawo odwołania
siê do Rady. Rada rozstrzyga w tej sprawie w sposób przewidziany dla wniosków formalnych.
3. Przewodnicz±cy mo¿e nakazaæ opuszczenie miejsca obrad osobie nie bêd±cej radnym, która
swoim zachowaniem zakłóca porz±dek obrad lub w inny sposób uchybia powadze sesji
8
4. Warunki organizacyjne niezbêdne do prawidłowej pracy Rady na sesji zapewnia Burmistrz. Do
wszystkich osób pozostaj±cych w miejscu obrad, a tak¿e w czasie przerw i po zakoñczeniu sesji,
maj± zastosowania ogólne przepisy porz±dkowe.
§ 24
1. Radny w trakcie sesji Rady, najpó¼niej przed rozpoczêciem głosowania nad dan± spraw±, mo¿e
http://www.zakopane.eu
Kreator PDF
Utworzono 1 June, 2007, 21:34
257542298.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin