Zarządzanie projektami 21.11.2009
Umiejętności interpersonalne :
- skuteczna komunikacja
-wywieranie wpływu na organizację- zdolność do skutecznego działania
-przywództwo- formułowanie wizji i strategii i motywowania ludzi do realizowania tej wizji i strategii
- motywowanie- pobudzenie ludzi do osiągania wysokiej wydajności i przełamywania barier utrudniających zmiany
- negocjowanie i zarządzanie konfliktami- prowadzenie z innymi rozmów w celu ustalenia warunków bądź osiągnięcia porozumienia
- rozwiązywanie problemów- połączenie precyzowania problemu, ustalania i analizy możliwych rozwiązań i podejmowania decyzji
Kontekst zarządzania :
Zarządzanie projektem dotyczy szerszego kontekstu obejmującego kierowanie programem.
Hierarchia poziomów działania :
Plan strategicznyàprogramàprojektàpodprojekt
Program- to grupa powiązanych ze sobą projektów kierowanych w skoordynowany sposób, co pozwala uzyskać korzyści oraz zakres kontroli jakich nie dałoby kierowanie każdym z tych przedsięwzięć w oderwaniu od pozostałych.
W celu ułatwienia kierowania projektem często dzieli się go na mniejsze elementy zwane podprojektami, które jednak można traktować jak projekty i kierować nimi podobnie jak projektem.
Biuro zarządzania projektami
Jednostkę tę nazywa się również : biurem kierowania programami, biurem projektów, biurem programów. Nadzoruje ona kierowanie przedsięwzięciami, programami lub zbiorem projektów i programów. Skupia się na skoordynowanym planowaniu, priotytetyzacji i realizacji projektów oraz podprojektów powiązanych z ogólnymi celami ekonomiczno-finansowymi organizacji macierzystej klienta.
Do najważniejszych cech biura zarządzania projektami należą :
1. Administrowanie i koordynowaniem zasobów we wszystkich projektach przez biuro zarządzania projektami
2. Formułowanie i rozwój metodyki, najlepszych wzorów i standardów zarządzania projektami
3. Centrum informacyjne zarządzające zasobami, procedurami, szablonami i innymi wspólnymi dokumentami przedsięwzięcia
Cykl życia projektu
Projekt oraz zarządzanie projektami realizuje się w środowisku wykraczającym poza samo przedsięwzięcie. Zespół kierujący projektem musi rozumieć ten szerszy kontekst, jeśli ma zdecydować o wyborze etapów cyklu życia procesów oraz narzędzi i technik, które odpowiednio pasują do danego projektu.
Interesariusze
1. Kierownik projektu- osoba odpowiedzialna za kierowanie projektem- projekt manager
2. Klient/ użytkownik- customer/user- osoba lub organizacja, która będzie wykorzystywać produkt końcowy projektu. W niektórych projektach mamy do czynienia z wieloma róznymi klientami
3. Organizacja realizująca projekt –performing organization- przedsiębiorstwo którego pracownicy są bezpośrednio zaangażowani w wykonanie prac w projekcie
4. Członkowie zespołu projektowego- Project team members- grupa osób, która wykonuje pracę w projekcie.
5. Zespół kierujący projektem- Project management team- członkowie zespołu projektu, którzy są bezpośrednio zaangażowani w działania związane z kierowaniem projektem
6. Sponsor -qestor- osoby lub grupa osób dostarczająca środki finansowe do realizacji projektu w formie pieniężnej lub niepieniężnej
7. Podmiot opiniotwórczy- osoba lub grupa osób, które nie są bezpośrednio związane z pozyskiwaniem lub wykorzystaniem produktu projektu ale z uwagi na swą pozycję w organizacji klienta lub organizacji realizującej projekt mogą wpływać korzystnie lub niekorzystnie na przebieg projektu.
Biuro zarządzania projektem (PMO)
Jeśli takie biuro istnieje w ramach organizacji realizującej projekt, może być interesariuszem, gdy w sposób bezpośredni lub pośredni odpowiada za rezultaty przedsięwzięcia.
Systemy organizacyjne
Organizacja, które czerpią dochody przede wszystkim poprzez realizowanie projektów dla innych podmiotów- firmy inżynieryjne, konsultingowe, budowlane, realizujące zamówienia publiczne.
Kultura i styl organizowania
Większość organizacji wykształciła odrębną i charakterytyczną dla siebie kulturę organizacyjną
Przejawy kultury organizacyjnej :
- wspólne wartości, normy, przekonania i oczekiwania
- stosowane rozwiązań i procedur
-specyfika zależności między przełożonymi a pracownikami
- etyka pracy oraz godziny pracy
ZP Strona 2
gosicka