zarzadzanie projektami.doc

(35 KB) Pobierz
Zarządzanie projektami 21.11.2009

Zarządzanie projektami 21.11.2009

 

Umiejętności interpersonalne :

- skuteczna komunikacja

-wywieranie wpływu na organizację- zdolność do skutecznego działania

-przywództwo- formułowanie wizji i strategii i motywowania ludzi do realizowania tej wizji i strategii

-  motywowanie- pobudzenie ludzi do osiągania wysokiej wydajności i przełamywania barier utrudniających zmiany

- negocjowanie i zarządzanie konfliktami- prowadzenie z innymi rozmów w celu ustalenia warunków bądź osiągnięcia  porozumienia

- rozwiązywanie problemów- połączenie precyzowania problemu, ustalania i analizy możliwych rozwiązań i podejmowania  decyzji

Kontekst zarządzania :

Zarządzanie projektem dotyczy szerszego kontekstu obejmującego kierowanie programem.

Hierarchia poziomów działania :

Plan strategicznyàprogramàprojektàpodprojekt

Program- to grupa powiązanych ze sobą projektów  kierowanych w skoordynowany sposób, co pozwala uzyskać korzyści oraz zakres kontroli jakich  nie dałoby kierowanie każdym z tych przedsięwzięć w oderwaniu od pozostałych.

W celu ułatwienia kierowania projektem często dzieli się go na mniejsze elementy zwane podprojektami, które jednak  można traktować jak projekty i kierować nimi podobnie jak projektem.

Biuro zarządzania projektami

Jednostkę tę nazywa się również : biurem kierowania programami, biurem projektów, biurem programów. Nadzoruje ona kierowanie przedsięwzięciami, programami lub zbiorem projektów i programów. Skupia się na skoordynowanym planowaniu, priotytetyzacji i realizacji projektów oraz podprojektów powiązanych z ogólnymi celami ekonomiczno-finansowymi organizacji macierzystej klienta.

Do najważniejszych cech biura zarządzania  projektami należą :

1.       Administrowanie i koordynowaniem zasobów we wszystkich projektach przez biuro zarządzania projektami

2.       Formułowanie i rozwój metodyki, najlepszych wzorów i standardów zarządzania projektami

3.       Centrum informacyjne zarządzające zasobami, procedurami, szablonami i innymi wspólnymi dokumentami  przedsięwzięcia

 

 

Cykl życia projektu

Projekt oraz zarządzanie projektami realizuje się w środowisku wykraczającym poza samo przedsięwzięcie. Zespół kierujący projektem musi rozumieć ten szerszy kontekst, jeśli  ma zdecydować o wyborze  etapów cyklu życia procesów oraz narzędzi  i technik, które odpowiednio pasują do danego projektu.

Interesariusze

1.       Kierownik projektu- osoba odpowiedzialna za kierowanie projektem- projekt manager

2.       Klient/ użytkownik- customer/user- osoba lub organizacja, która będzie  wykorzystywać produkt końcowy projektu. W niektórych projektach mamy do czynienia z wieloma róznymi klientami

3.       Organizacja realizująca projekt –performing organization- przedsiębiorstwo którego pracownicy są bezpośrednio zaangażowani w wykonanie prac w projekcie

4.       Członkowie zespołu projektowego- Project team members- grupa osób, która wykonuje pracę w projekcie.

5.       Zespół kierujący projektem- Project management team- członkowie zespołu projektu, którzy są  bezpośrednio zaangażowani w działania związane z kierowaniem projektem

6.       Sponsor -qestor- osoby lub grupa osób dostarczająca środki finansowe do realizacji projektu w formie pieniężnej lub niepieniężnej

7.       Podmiot opiniotwórczy- osoba lub grupa osób, które nie są bezpośrednio związane z pozyskiwaniem lub wykorzystaniem produktu projektu  ale z uwagi na swą pozycję w organizacji klienta  lub organizacji realizującej projekt mogą  wpływać korzystnie lub niekorzystnie  na przebieg projektu.

Biuro zarządzania projektem (PMO)

Jeśli takie biuro istnieje w ramach organizacji realizującej projekt, może być interesariuszem, gdy w sposób bezpośredni lub pośredni odpowiada za rezultaty przedsięwzięcia.

Systemy organizacyjne

Organizacja, które czerpią dochody przede wszystkim poprzez realizowanie projektów dla innych podmiotów- firmy inżynieryjne, konsultingowe, budowlane, realizujące  zamówienia publiczne.

Kultura i styl organizowania

Większość organizacji wykształciła odrębną i charakterytyczną dla siebie kulturę organizacyjną

Przejawy kultury organizacyjnej :

- wspólne wartości, normy, przekonania i oczekiwania

- stosowane rozwiązań i procedur

-specyfika zależności między przełożonymi a pracownikami

- etyka pracy oraz godziny pracy

 

ZP              Strona 2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin