RODZAJE OPERACJI UMYSŁOWYCH!!!!!!!!!!!!!.doc

(37 KB) Pobierz
RODZAJE OPERACJI UMYSŁOWYCH

RODZAJE OPERACJI UMYSŁOWYCH

POZIOM KSZTAŁTUJĄCYCH SIĘ OPERACJI

NORMY WIEKOWE (LATA)

UWAGI

 

 

 

 

 

 

Porównywanie - różnicowanie

Nie wymienia różnic  lub jedną, dwie
Wymienia kilka różnic dotyczących wyglądu zewnętrznego, czasem różnicuje funkcje
Różnicuje funkcje, wymienia różnice

w budowie, części ciała.
Grupuje cechy różniące w zakresie budowy i funkcji

 

3-4
4-5



5-6

6-7

Czym się różni: krzesło od stołu, kwiatek od drzewa, dziewczynka od chłopca?

Porównywanie - podobieństwa

Brak podobieństw (często nie rozumie pojęcia „podobne”)
Wymienia cechy zewnętrzne jako podobieństwa
Wymienia wspólne cechy budowy
Podaje pojęcia ogólne

 

3-4
 

4-5

5-6
6-7

W czym podobne są krzesło-stół, kwiatek-drzewo

Klasyfikowanie

Nie klasyfikuje lub klasyfikuje wg „klas”
Klasyfikuje wg jednego lub dwóch kryteriów
Klasyfikuje wg kilku kryteriów
Klasyfikuje wg kilku kryteriów, tworzy własne kryteria

 

3-4

4-5

5-6

6-7

Poukładaj te obrazki na gromadki, tak aby w każdej gromadce były obrazki do siebie podobne. Powtórzyć kilka razy tak aby dzieci zastosowały kilka kryteriów.

Uogólnianie

Powtarza, nie uogólnia
Czasami stosuje zamiennie pojęcia jednostkowe z ogólnymi
Próbuje uogólniać (… takie coś, to…, rzeczy do…)
Uogólnia, stosuje nazwy ogólne – pojęcia 

3-4
 

4-5

5-6

6-7

szafa, stół, łóżko, fotel, krzesło to…
kaczka, zając, kotek, wróbel, to

Definiowanie

Nie definiuje,
Definiuje biorąc pod uwagę funkcję, „użytek”
Definiuje biorąc pod uwagę cechy zewnętrzne i cechy budowy, tzw. definicje opisowe,
Początki definicji typu logicznego – definiuje podając pojęcia ogólne

3-4
 

4-5

5-6


6-7

Powiedz co to jest kredka, łyżka, wróbel, księżyc?

 




Pojęcie więcej/ mniej-tyle samo, o tyle mniej, o tyle więcej
Tu leżą dwa klocki połóż obok tyle samo
Połóż obok  tyle aby było mniej
Masz 9 klocków poukładaj tak na gromadki aby było tyle samo
teraz masz 5 klocków , jak rozłożysz to będzie tyle samo

Pojęcie liczby- podaj mi kolejno- 3 klocki, 5 klocków, a teraz 20 klocków.
Dodawanie i odejmowanie na konkretach lub palcach-
Masz  3 klocki dam ci jeszcze dwa ile masz razem?
Miałeś 6 kasztanów ,z trzech wykonałeś ludzika ile ci zostało?

Od około 6 r. życia rozwijanie operacji myślowych dziecka związanych z:
Określanie pojęć nadrzędnych i podrzędnych-
Jesteś w zoo, rozglądasz się i widzisz różne zwierzątka. Wśród nich jest 5 małpek, 3 papugi i 2 żyrafy. Więcej jest  małpek czy wszystkich zwierzątek

Pojęcie ilości - dwa równoliczne zbiory 12 elementów, dziecko bez liczenia określa czy czegoś jest więcej/mniej? Następuje zgarnięcie obiektów nr 1 na gromadę i dziecko po przekształceniu odpowiada.

Pojęcie masy - dwie kulki plasteliny , jednakowe. Czy jak zrobimy z jednej kulki 5 małych kuleczek to plasteliny będzie więcej czy mniej niż w tej jednej kulce?

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin