phil_hine_-_magia_chaosu.txt

(365 KB) Pobierz
Phil Hine
Magia chaosu
w przek�adzie
Paw�a Frelika i Dariusza Misiuny
Warszawa 2005
Phil Hine
Condensed Chaos
Copyright � New Falcon Publications 1995
Original edition published by New Falcon Publications,
1739 East Brodway Road ttl-227, Tempe, AZ 85282, U.S.A.
w ksi��ce wykorzystano motyw graficzny Gwiazdy Chaosu
autorstwa Nemo Boko
przek�ad
Pawe� Frelik
Dariusz Misiuna
redakcja stylistyczna
Dariusz Misiuna
Rafa� Nowakowski
projekt ok�adki i redakcja artystyczna
Wojciech Benicewicz
sk�ad i �amanie
Joanna John
skany: fuCKYou2k
Copyright � for the Polish edition
by Okultura, Warszawa 2005
Wydanie I
ISBN 83-88922-08-4
Wydawnictwo Okultura
skr. poczt. 435, 00-950 Warszawa 1
www.okultura.pl
Druk i oprawa:
Podlaska Sp�dzielnia Produkcyjno-Handlowo-Us�ugowa
Bia�ystok, ul. 27 Lipca 40/3, tel7fax 675-48-02
http://www. podlaska.com.pl
.
Spis tre�ci
0 � Przedmowa
1 � Magia chaosu - co to takiego?
Magia w �wiecie materialnym
Jak zosta� magiem?
Kolejna dziura w murze
Igranie z chaosem
Serwitory chaosu
Magia ego
8 � Kali w dyskotece
9 � Pokonywanie demon�w
10 � Czy jeste� o�wiecony?
� Bibliografia
2
3
4
5
6
7
9
13
31
45
159
179
197
213
Podzi�kowania dla:
Christophera Hyatta,
Roberta & Stephanie Williams�w,
lana Reada,
Eda Wallisa,
Hannibala the Cannibala,
Vishvanatha,
Marii Strutz,
Barry'ego Walkera
i
Rodneya Orpheusa
Przedmowa
Peter J. Carroll
O � P r z e d m o w a
Obecna zmiana paradygmatu, dostrzegalna w zachodniej
ezoteryce, wzi�a si� z wielu przyczyn. Jedn� z nich jest bez w�tpienia
pojawienie si� nowej tradycji magicznej, zapocz�tkowanej przez
symboliczny synkretyzm zakonu Z�otego Brzasku z ko�ca XIX wieku,
��cz�cy w sobie renesansowy hermetyzm ze wschodni� ezoteryk�,
�ci�gni�t� do Europy dzi�ki wieloletnim tradycjom imperialnym jej
mieszka�c�w. Synkretyzm ten m�g� rozwin�� si� w pe�ni dopiero,
gdy zasili�y go pot�ne moce technik gnostycznych, wyzwolone przez
Aleistera Crowleya z r�nych �r�de� kulturowych. Doprowadzi�o to
do pojawienia si� na scenie magicznej Austina Osmana Spare'a, kt�ry
wyci�gn�� podstawowe techniki przemiany umys�u, ukryte za wszelkimi
rodzajami magii i pokaza�, �e ca�y ten barokowy symbolizm
magiczny ma ca�kowicie arbitralny charakter. Spare by� pierwszym
postmodernist� magicznym, zanim ktokolwiek us�ysza� o egzystencjalizmie
i postmodernizmie.
Szczeg�lna i og�lna teoria wzgl�dno�ci niewiele wnios�y do
my�li magicznej, ale bez w�tpienia mo�na powiedzie�, �e idee relatywizmu
kulturowego funkcjonowa�y dobrze w tej nowej synkretycznej
tradycji magicznej, zanim zosta�y powszechnie zaakceptowane.
Z innej strony, drugi z filar�w wsp�czesnej nauki, mianowicie fizyka
kwantowa, solidnie wspiera rozmaite teorie metafizyczne, stanowi�c
dobry grunt dla ich rozwoju. Jednak�e, jak dot�d tylko magia chaosu
wydaje si� to docenia�. Wkr�tce po pojawieniu si� paradygmatu magii
chaosu matematycy rozwin�li tzw. teori� katastrof, kt�ra potwierdza
chaoistyczn� hipotez� m�wi�c� o istnieniu ukrytego mechanizmu
scalaj�cego subatomow� nieokre�lono�� w makroskopowy �wiat naszych
do�wiadcze�. O ile zatem to, co dotychczas uwa�ano w magii
za oczywiste, wzi�to z dorobku zakonu Z�otego Brzasku i Aleistera
Crowleya, o tyle przysz�o�� tej tradycji znajduje si� obecnie w r�kach
tw�rc�w, praktyk�w i my�licieli nowego nurtu, jakim jest magia chaosu.
Na tym de niniejsza ksi��ka przypomina Auror�, z kt�rej padaj�
pierwsze strza�y rewolucji.
Peter). Carroll
9
Rozdzia� 1
Magia chaosu - co to takiego?
1 � Magia c h a o s u - co to t a k i e g o ?
Czym jest magia?
�wiat wype�nia magia. Czujemy to, kiedy wchodzimy na
szczyt i spogl�damy na rozpo�cieraj�cy si� w dole krajobraz, albo
kiedy k�adziemy si� do ��ka po szczeg�lnie udanym dniu. Magia
to drzwi, przez kt�re wchodzimy do tajemniczej, dzikiej i wznios�ej
krainy. Na co dzie� �yjemy w �wiecie poddanym rozleg�ej, nieomal
wszechogarniaj�cej kontroli spo�ecznej, wmawiaj�cej nam, �e jeste�my
zbyt osamotnieni, s�abi i bezradni, by mie� wp�yw na bieg zdarze�.
Tymczasem magia dotyczy takiego oddzia�ywania na otoczenie,
dzi�ki kt�remu mo�na przej�� odpowiedzialno�� za swoje �ycie
i kszta�towa� otaczaj�cy nas �wiat. Wbrew wciskanym nam k�amstwom,
nie musimy by� pionkami na kosmicznej szachownicy, a ka�dy
akt samowyzwolenia jest ze swej natury magiczny. Magia daje nam
ekstaz� i wytchnienie, wgl�d i zrozumienie, przemienia nas i �wiat,
w kt�rym �yjemy. Dzi�ki niej mo�emy zg��bia� potencja� wolno�ci.
By� mo�e brzmi to zadziwiaj�co prosto, ale o to w�a�nie chodzi.
Dotychczasowy j�zyk magiczny zaciemnia�y liczne s�owa i poj�cia
zrozumia�e tylko dla os�b wtajemniczonych. �w �naukowy" �argon
mia� umacnia� ich w przekonaniu o swej wa�no�ci i wyj�tkowo�ci.
Wytworzono abstrakcyjn� przestrze� duchow�, w �rodku kt�rej postawiono
wie�� Babel z klock�w �lego", skonstruowan� z �wewn�trznych
plan�w", hierarchii duchowych i �prawd okultystycznych",
przez co zapomniano o magii otaczaj�cego nas �wiata, zapomniano
o tym, gdzie znajduje si� prawdziwa tajemnica. �Wiedzy tajemnej"
szukano w martwych j�zykach i w grobach, a nie w samym �yciu.
Postarajmy si� mo�e cho� na chwil� zapomnie� o tym, co czytali�my
na temat duchowego o�wiecenia, dzi�ki czemu stali�my si� magami
99�, zdolnymi niemal ka�dego wprawi� w zdumienie swoimi s�owami.
Za��my �e magia to rzecz zaskakuj�co prosta. Co nam ona daje?
1. Spos�b na pozbycie si� narzuconych nam ogranicze�, wyznaczaj�cych
zakres tego, kim mo�emy si� sta�.
2. Metod� umo�liwiaj�c� zmian� tych sposob�w zachowania,
wzor�w my�lenia i odczuwania, kt�re przeszkadzaj� nam
w dalszej nauce i rozwoju.
3. Umocnienie wiary w siebie oraz wi�ksz� charyzm�.
13
Phil Hine �Magia c h a o s u "
4. Szersze postrzeganie zakresu naszych mo�liwo�ci.
5. Rozw�j umiej�tno�ci oraz zmys��w - im lepiej widzimy
�wiat, tym bardziej doceniamy jego witalno��.
6. Zabaw�. Ka�da udana praktyka magiczna powinna bawi�.
7. Powodowanie zmiany zgodnie z nasz� wol�.
Dzi�ki magii mo�liwe staje si� to wszystko, a nawet wi�cej,
poniewa� magia jest takim podej�ciem do �ycia, kt�re podejmuje
najbardziej podstawowe pytania: czego potrzebuj� do �ycia? jak chc�
�y�? kim chc� zosta�?, a nast�pnie dostarcza nam szeregu poj�� i technik,
przy pomocy kt�rych mo�na zrealizowa� te cele.
Czym jest magia chaosu?
Co przychodzi wam do g�owy, gdy s�yszycie s�owo �chaos"?
Zapewne podobne sformu�owania:
Chaos to stan rzeczy, w kt�rym decyduj�c� rol� odgrywa
przypadek.
Chaos to nieuporz�dkowany stan pramaterii przed
stworzeniem.
Chaos to bez�ad, czyli masa.
Chaos to pierwotne �r�d�o, poprzedzaj�ce wszystkie inne.
To nie anarchia, to Chaos.
Na pocz�tku by� tylko Chaos.
Agenci Chaosu rzucaj� pal�ce spojrzenie na ka�dego gotowego
za�wiadczy� o ich stanie.
Trzeba mie� w sobie Chaos, by da� pocz�tek ta�cz�cej
gwie�dzie.
Materia jest z�udzeniem, trwa�o�� jest z�udzeniem, my sami
jeste�my z�udzeniem. Istnieje tylko Chaos.
W bezgranicznym niebie odbija si� oblicze Chaosu.
Chaos jest tym wszystkim, a nawet czym� wi�cej. I chocia� dla
ka�dego z nas znaczy co innego, nikt nie jest w stanie go zignorowa�.
W ci�gu minionych dwudziestu lat Chaos przenikn�� nasze s�ownictwo
staj�c si� synonimem tego, co rewolucyjne w my�li i metodzie,
daj�c pocz�tek nowym naukom i technologiom, a nade wszystko nowemu
spojrzeniu na �wiat. I tak jak Teoria Chaosu wywo�a�a gor�c�
14
1 � Magia c h a o s u - co to t a k i e g o ?
debat� w �rodowisku naukowym, tak te� i Magia Chaosu wzbudzi�a
kontrowersje w kr�gach okultystycznych. Nazywano j� rozmaitymi
okre�leniami jako �angielska thelema", �najczarniejsza forma mrocznej
mocy", czy �magia gitowc�w". U podstaw tego rewolucyjnego
paradygmatu le�y zw�tpienie w �wiatopogl�d naukowy, narzucaj�cy
ograniczenia na ludzkie do�wiadczenia oraz potrzeba nowych wizji
i modeli, podobnie jak nowych sposob�w istnienia i, co wa�niejsze,
sposob�w dzia�ania. Magia Chaosu jest zatem przede wszystkim nowym
sposobem �uprawiania" magii.
Podstawowe zasady magii chaosu
Podczas gdy wi�kszo�� system�w magicznych pos�uguje si�
map�-modelem �wiata fizycznego/duchowego, magia chaosu posiada
niewiele �podstawowych zasad", kt�re wyznaczaj� jej �wiatopogl�d.
�adna z nich nie jest te� niepodwa�alna, mo�na wi�c je dowolnie
interpretowa�. S� to:
1. Brak dogmat�w. Magowie chaosu pr�buj� unika� popadania
w dogmatyzm (z tym wyj�tkiem, kiedy dogmatyzm stanowi
cz�� ich tymczasowego systemu wierze�). Dyskordianie pos�uguj�
si� �kotmatami" takimi jak: �My, dyskordianie, zawsze r�nimy si�
mi�dzy sob�". Dlatego te� magowie chaosu cz�stokro� reprezentuj�
przeciwstawne punkty widzenia i r�wnie cz�sto zmieniaj� zdanie.
Przyj�o si� uznawa�, �e dobrze jest mie� racj�. Czy jest co� z�ego
w myleniu si� czasem?
2. Osobiste do�wiadczenie. �aden z mag�w chaosu nie stara
si� kogokolwiek przekona� do wiary w swoje s�owa, tylko namawia
do tego, by wszystko sprawdza� samemu. Magia wiele ucierpia�a na
skutek dzia�alno�ci �kanapowych intelektualist�w" rozpowszechniaj�cych
mity i przestarza�e informacje przez swoje lenistwo i tym
podobne sprawy. Czasami warto jest zadawa� niewygodne pytania
chocia�by po to, by sprawdzi�, co naprawd� maj� do powiedzenia domoro�li
eksperci. Wi�kszo�� z nich zapewne wyda z siebie s�owotok
nawet nie znaj�c si� na rzeczy. Jedynie nieliczni przyznaj�, �e mog�
nie mie� o czym� poj�cia. Istotnym osi�gni�ciem mag�w chaosu jest
spostrze�enie, �e kiedy porzucimy dogmaty i przebijemy si� przez
15
P h i l Hine �Magia c h a o s u "
osobiste przes�dy i wierzenia, nie b�dziemy mie� problem�w z opisem
jakiejkolwiek praktyki magicznej.
3. Szlifowanie praktyki. Jednym z g��wnych nieporozumie�
zwi�zanych z magi� chaosu jest przekonanie, �e jej adepci mog�
post�powa� wedle w�asnych zachcianek i nie musz� na nic zwraca�
uwagi. Magia chaosu nawo�uje do uwa�nej analizy naszych czyn�w,
do doskonalenia technik pomagaj�cych nam w osi�ganiu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin