Phil Hine Magia chaosu w przek�adzie Paw�a Frelika i Dariusza Misiuny Warszawa 2005 Phil Hine Condensed Chaos Copyright � New Falcon Publications 1995 Original edition published by New Falcon Publications, 1739 East Brodway Road ttl-227, Tempe, AZ 85282, U.S.A. w ksi��ce wykorzystano motyw graficzny Gwiazdy Chaosu autorstwa Nemo Boko przek�ad Pawe� Frelik Dariusz Misiuna redakcja stylistyczna Dariusz Misiuna Rafa� Nowakowski projekt ok�adki i redakcja artystyczna Wojciech Benicewicz sk�ad i �amanie Joanna John skany: fuCKYou2k Copyright � for the Polish edition by Okultura, Warszawa 2005 Wydanie I ISBN 83-88922-08-4 Wydawnictwo Okultura skr. poczt. 435, 00-950 Warszawa 1 www.okultura.pl Druk i oprawa: Podlaska Sp�dzielnia Produkcyjno-Handlowo-Us�ugowa Bia�ystok, ul. 27 Lipca 40/3, tel7fax 675-48-02 http://www. podlaska.com.pl . Spis tre�ci 0 � Przedmowa 1 � Magia chaosu - co to takiego? Magia w �wiecie materialnym Jak zosta� magiem? Kolejna dziura w murze Igranie z chaosem Serwitory chaosu Magia ego 8 � Kali w dyskotece 9 � Pokonywanie demon�w 10 � Czy jeste� o�wiecony? � Bibliografia 2 3 4 5 6 7 9 13 31 45 159 179 197 213 Podzi�kowania dla: Christophera Hyatta, Roberta & Stephanie Williams�w, lana Reada, Eda Wallisa, Hannibala the Cannibala, Vishvanatha, Marii Strutz, Barry'ego Walkera i Rodneya Orpheusa Przedmowa Peter J. Carroll O � P r z e d m o w a Obecna zmiana paradygmatu, dostrzegalna w zachodniej ezoteryce, wzi�a si� z wielu przyczyn. Jedn� z nich jest bez w�tpienia pojawienie si� nowej tradycji magicznej, zapocz�tkowanej przez symboliczny synkretyzm zakonu Z�otego Brzasku z ko�ca XIX wieku, ��cz�cy w sobie renesansowy hermetyzm ze wschodni� ezoteryk�, �ci�gni�t� do Europy dzi�ki wieloletnim tradycjom imperialnym jej mieszka�c�w. Synkretyzm ten m�g� rozwin�� si� w pe�ni dopiero, gdy zasili�y go pot�ne moce technik gnostycznych, wyzwolone przez Aleistera Crowleya z r�nych �r�de� kulturowych. Doprowadzi�o to do pojawienia si� na scenie magicznej Austina Osmana Spare'a, kt�ry wyci�gn�� podstawowe techniki przemiany umys�u, ukryte za wszelkimi rodzajami magii i pokaza�, �e ca�y ten barokowy symbolizm magiczny ma ca�kowicie arbitralny charakter. Spare by� pierwszym postmodernist� magicznym, zanim ktokolwiek us�ysza� o egzystencjalizmie i postmodernizmie. Szczeg�lna i og�lna teoria wzgl�dno�ci niewiele wnios�y do my�li magicznej, ale bez w�tpienia mo�na powiedzie�, �e idee relatywizmu kulturowego funkcjonowa�y dobrze w tej nowej synkretycznej tradycji magicznej, zanim zosta�y powszechnie zaakceptowane. Z innej strony, drugi z filar�w wsp�czesnej nauki, mianowicie fizyka kwantowa, solidnie wspiera rozmaite teorie metafizyczne, stanowi�c dobry grunt dla ich rozwoju. Jednak�e, jak dot�d tylko magia chaosu wydaje si� to docenia�. Wkr�tce po pojawieniu si� paradygmatu magii chaosu matematycy rozwin�li tzw. teori� katastrof, kt�ra potwierdza chaoistyczn� hipotez� m�wi�c� o istnieniu ukrytego mechanizmu scalaj�cego subatomow� nieokre�lono�� w makroskopowy �wiat naszych do�wiadcze�. O ile zatem to, co dotychczas uwa�ano w magii za oczywiste, wzi�to z dorobku zakonu Z�otego Brzasku i Aleistera Crowleya, o tyle przysz�o�� tej tradycji znajduje si� obecnie w r�kach tw�rc�w, praktyk�w i my�licieli nowego nurtu, jakim jest magia chaosu. Na tym de niniejsza ksi��ka przypomina Auror�, z kt�rej padaj� pierwsze strza�y rewolucji. Peter). Carroll 9 Rozdzia� 1 Magia chaosu - co to takiego? 1 � Magia c h a o s u - co to t a k i e g o ? Czym jest magia? �wiat wype�nia magia. Czujemy to, kiedy wchodzimy na szczyt i spogl�damy na rozpo�cieraj�cy si� w dole krajobraz, albo kiedy k�adziemy si� do ��ka po szczeg�lnie udanym dniu. Magia to drzwi, przez kt�re wchodzimy do tajemniczej, dzikiej i wznios�ej krainy. Na co dzie� �yjemy w �wiecie poddanym rozleg�ej, nieomal wszechogarniaj�cej kontroli spo�ecznej, wmawiaj�cej nam, �e jeste�my zbyt osamotnieni, s�abi i bezradni, by mie� wp�yw na bieg zdarze�. Tymczasem magia dotyczy takiego oddzia�ywania na otoczenie, dzi�ki kt�remu mo�na przej�� odpowiedzialno�� za swoje �ycie i kszta�towa� otaczaj�cy nas �wiat. Wbrew wciskanym nam k�amstwom, nie musimy by� pionkami na kosmicznej szachownicy, a ka�dy akt samowyzwolenia jest ze swej natury magiczny. Magia daje nam ekstaz� i wytchnienie, wgl�d i zrozumienie, przemienia nas i �wiat, w kt�rym �yjemy. Dzi�ki niej mo�emy zg��bia� potencja� wolno�ci. By� mo�e brzmi to zadziwiaj�co prosto, ale o to w�a�nie chodzi. Dotychczasowy j�zyk magiczny zaciemnia�y liczne s�owa i poj�cia zrozumia�e tylko dla os�b wtajemniczonych. �w �naukowy" �argon mia� umacnia� ich w przekonaniu o swej wa�no�ci i wyj�tkowo�ci. Wytworzono abstrakcyjn� przestrze� duchow�, w �rodku kt�rej postawiono wie�� Babel z klock�w �lego", skonstruowan� z �wewn�trznych plan�w", hierarchii duchowych i �prawd okultystycznych", przez co zapomniano o magii otaczaj�cego nas �wiata, zapomniano o tym, gdzie znajduje si� prawdziwa tajemnica. �Wiedzy tajemnej" szukano w martwych j�zykach i w grobach, a nie w samym �yciu. Postarajmy si� mo�e cho� na chwil� zapomnie� o tym, co czytali�my na temat duchowego o�wiecenia, dzi�ki czemu stali�my si� magami 99�, zdolnymi niemal ka�dego wprawi� w zdumienie swoimi s�owami. Za��my �e magia to rzecz zaskakuj�co prosta. Co nam ona daje? 1. Spos�b na pozbycie si� narzuconych nam ogranicze�, wyznaczaj�cych zakres tego, kim mo�emy si� sta�. 2. Metod� umo�liwiaj�c� zmian� tych sposob�w zachowania, wzor�w my�lenia i odczuwania, kt�re przeszkadzaj� nam w dalszej nauce i rozwoju. 3. Umocnienie wiary w siebie oraz wi�ksz� charyzm�. 13 Phil Hine �Magia c h a o s u " 4. Szersze postrzeganie zakresu naszych mo�liwo�ci. 5. Rozw�j umiej�tno�ci oraz zmys��w - im lepiej widzimy �wiat, tym bardziej doceniamy jego witalno��. 6. Zabaw�. Ka�da udana praktyka magiczna powinna bawi�. 7. Powodowanie zmiany zgodnie z nasz� wol�. Dzi�ki magii mo�liwe staje si� to wszystko, a nawet wi�cej, poniewa� magia jest takim podej�ciem do �ycia, kt�re podejmuje najbardziej podstawowe pytania: czego potrzebuj� do �ycia? jak chc� �y�? kim chc� zosta�?, a nast�pnie dostarcza nam szeregu poj�� i technik, przy pomocy kt�rych mo�na zrealizowa� te cele. Czym jest magia chaosu? Co przychodzi wam do g�owy, gdy s�yszycie s�owo �chaos"? Zapewne podobne sformu�owania: Chaos to stan rzeczy, w kt�rym decyduj�c� rol� odgrywa przypadek. Chaos to nieuporz�dkowany stan pramaterii przed stworzeniem. Chaos to bez�ad, czyli masa. Chaos to pierwotne �r�d�o, poprzedzaj�ce wszystkie inne. To nie anarchia, to Chaos. Na pocz�tku by� tylko Chaos. Agenci Chaosu rzucaj� pal�ce spojrzenie na ka�dego gotowego za�wiadczy� o ich stanie. Trzeba mie� w sobie Chaos, by da� pocz�tek ta�cz�cej gwie�dzie. Materia jest z�udzeniem, trwa�o�� jest z�udzeniem, my sami jeste�my z�udzeniem. Istnieje tylko Chaos. W bezgranicznym niebie odbija si� oblicze Chaosu. Chaos jest tym wszystkim, a nawet czym� wi�cej. I chocia� dla ka�dego z nas znaczy co innego, nikt nie jest w stanie go zignorowa�. W ci�gu minionych dwudziestu lat Chaos przenikn�� nasze s�ownictwo staj�c si� synonimem tego, co rewolucyjne w my�li i metodzie, daj�c pocz�tek nowym naukom i technologiom, a nade wszystko nowemu spojrzeniu na �wiat. I tak jak Teoria Chaosu wywo�a�a gor�c� 14 1 � Magia c h a o s u - co to t a k i e g o ? debat� w �rodowisku naukowym, tak te� i Magia Chaosu wzbudzi�a kontrowersje w kr�gach okultystycznych. Nazywano j� rozmaitymi okre�leniami jako �angielska thelema", �najczarniejsza forma mrocznej mocy", czy �magia gitowc�w". U podstaw tego rewolucyjnego paradygmatu le�y zw�tpienie w �wiatopogl�d naukowy, narzucaj�cy ograniczenia na ludzkie do�wiadczenia oraz potrzeba nowych wizji i modeli, podobnie jak nowych sposob�w istnienia i, co wa�niejsze, sposob�w dzia�ania. Magia Chaosu jest zatem przede wszystkim nowym sposobem �uprawiania" magii. Podstawowe zasady magii chaosu Podczas gdy wi�kszo�� system�w magicznych pos�uguje si� map�-modelem �wiata fizycznego/duchowego, magia chaosu posiada niewiele �podstawowych zasad", kt�re wyznaczaj� jej �wiatopogl�d. �adna z nich nie jest te� niepodwa�alna, mo�na wi�c je dowolnie interpretowa�. S� to: 1. Brak dogmat�w. Magowie chaosu pr�buj� unika� popadania w dogmatyzm (z tym wyj�tkiem, kiedy dogmatyzm stanowi cz�� ich tymczasowego systemu wierze�). Dyskordianie pos�uguj� si� �kotmatami" takimi jak: �My, dyskordianie, zawsze r�nimy si� mi�dzy sob�". Dlatego te� magowie chaosu cz�stokro� reprezentuj� przeciwstawne punkty widzenia i r�wnie cz�sto zmieniaj� zdanie. Przyj�o si� uznawa�, �e dobrze jest mie� racj�. Czy jest co� z�ego w myleniu si� czasem? 2. Osobiste do�wiadczenie. �aden z mag�w chaosu nie stara si� kogokolwiek przekona� do wiary w swoje s�owa, tylko namawia do tego, by wszystko sprawdza� samemu. Magia wiele ucierpia�a na skutek dzia�alno�ci �kanapowych intelektualist�w" rozpowszechniaj�cych mity i przestarza�e informacje przez swoje lenistwo i tym podobne sprawy. Czasami warto jest zadawa� niewygodne pytania chocia�by po to, by sprawdzi�, co naprawd� maj� do powiedzenia domoro�li eksperci. Wi�kszo�� z nich zapewne wyda z siebie s�owotok nawet nie znaj�c si� na rzeczy. Jedynie nieliczni przyznaj�, �e mog� nie mie� o czym� poj�cia. Istotnym osi�gni�ciem mag�w chaosu jest spostrze�enie, �e kiedy porzucimy dogmaty i przebijemy si� przez 15 P h i l Hine �Magia c h a o s u " osobiste przes�dy i wierzenia, nie b�dziemy mie� problem�w z opisem jakiejkolwiek praktyki magicznej. 3. Szlifowanie praktyki. Jednym z g��wnych nieporozumie� zwi�zanych z magi� chaosu jest przekonanie, �e jej adepci mog� post�powa� wedle w�asnych zachcianek i nie musz� na nic zwraca� uwagi. Magia chaosu nawo�uje do uwa�nej analizy naszych czyn�w, do doskonalenia technik pomagaj�cych nam w osi�ganiu...
szogun21