UWRAŻLIWIANIE DZIECKA NA RÓŻNE ELEMENTY MUZYK I-2.doc

(30 KB) Pobierz
UWRAŻLIWIANIE DZIECKA NA RÓŻNE ELEMENTY MUZYKI

UWRAŻLIWIANIE   DZIECKA   NA  RÓŻNE  ELEMENTY  MUZYKI

 

Przerwa w muzyce i zagadki słuchowe

Dźwięki wysokie i niskie

Kierunek linii melodycznej

Barwa dźwięku

Dynamika i jej zmiany

Kształcenie poczucia rytmu

Uwrażliwianie na strukturę utworu

 

 

Przerwa w muzyce

Ćwiczenia te należą do grupy ćwiczeń pobudzająco – uspokajających i są bardzo ważne w ogólnym rozwoju dziecka. Polegają one na tym, że podczas słyszanej muzyki dzieci wykonują określone ruchy  a w przerwie zatrzymują się w określony wcześniej sposób, np.:

- „chodzą  jak koty” a na przerwę w muzyce zatrzymują się i mówią „miau”

- biegają jak ptaszki, na przerwę przykucają w gniazdkach

- maszerują a po usłyszeniu jednego dźwięku wysokiego stają na jednej nodze, dźwięku niskiego „ chowają się” lub siadają po turecku i tp.

 

Sygnały dźwiękowe i polecenia mogą być bardzo różnorodne i, w zależności od wieku dzieci, może ich być 1, 2 , 3 lub nawet 4, np.:

- dzieci biegają na paluszkach przy muzyce. Gdy usłyszą 1 klaśnięcie – dotykają ręką ściany,   2 – łapią się za ręce w pary, 3 - siadają po turecku, 4 - idą na czworakach.

 

Sygnały dźwiękowe powinny towarzyszyć dzieciom na każdych zajęciach oznaczając np.:

- siadamy w kole

- wszystkie dzieci stoją, wszystkie dzieci siedzą

- ustawiamy pociąg

 

 

 

Zagadki słuchowe

Dzieci w ciszy rozpoznają słyszane dźwięki:

- z otoczenia codziennego

- celowo aranżowane przez nauczycielkę, np.: dźwięk kluczy, szelest papieru, wysuwana szuflada itp.

-  po usłyszeniu głosu wydawanego przez zabawkę naśladują jej ruchy, np.: samochodzik, odbijana piłka, nakręcany bąk.

- rozpoznają dźwięki dwóch lub trzech poznanych wcześniej instrumentów, np.: kołatka, pianino, flet.

- rozpoznają melodię jednej lub dwóch znanych dobrze piosenek granych na instrumencie lub nuconych bez słów

- dzieci starsze rozpoznają piosenki po wysłuchaniu rytmu

 

 

 

 

 

 

 

 

Dźwięki wysokie i niskie

Dźwięki wysokie i niskie na fortepianie dzieci określają jako „cienkie” i „grube”.

Tak samo nazywają różniące się wysokością i barwą głosy kobiece i męskie.

 

W opanowaniu pojęcia wysokości dźwięku pomagają ćwiczenia i zabawy, których założeniem jest kojarzenie odpowiedniego rejestru muzyki z czynnościami przebiegającymi „wysoko ” i „nisko”.

 

Przykłady zabaw:

 

-  Rejestr wysoki  „fruwają pszczoły” – niski „wychodzą grube misie”

-  „fruwamy jak ptaki”  -  „ptaki chowają się przed burzą pod krzaki”

-  „zawieszamy bombki na choinkę” – „ kładziemy pod choinkę podarunki”

-  „otwieramy na deszcz parasole” – „czyścimy zabłocone buciki”

– „zrywamy jabłka z drzew – „podnosimy z ziemi jabłka strącone przez wiatr”

 

Bardzo szybko przechodzimy do nazewnictwa  „dźwięki wysokie – dźwięki niskie”.

 

W starszych grupach rozróżniamy 3 poziomy wysokości dźwięków: wysokie, średnie niskie.

- „układamy zabawki na 3 półkach”

- „malujemy sufit, ściany, podłogę”

-  podajemy piłkę nad głową, do rączek i turlamy po podłodze

- klaszczemy wysoko, średnio i nisko

 

Kierunek linii melodycznej

 

Linia melodyczna może mieć kierunek wznoszący lub opadający. Dzieci ilustrują to ruchem płynnym, np.

- „kwiatki rosną , kwiatki więdną”

- „malujemy ściany”

- „słońce wschodzi coraz wyżej i zachodzi coraz niżej”

- „zaklinamy węża”

- „płatki śniegu, liście wirujące na wietrze”

 

W starszych grupach dzieci są w stanie wysłyszeć i pokazać zmienny kierunek linii melodycznej w piosence.

 

Barwa dźwięku

 

Jest to charakterystyczne brzmienie danego źródła dźwięku, np. różnych instrumentów muzycznych, głosów ludzkich, głosów zwierząt, najróżniejszych efektów akustycznych w przyrodzie i otoczeniu.

 

Oprócz zabaw mających na celu wychwycenie słuchem i utrwalenie dźwięków znanych dziecku prowadzimy zabawy zapoznające z nowymi:

Dzieci słuchają i obserwują źródło dźwięku, najlepiej gdy same mogą uczestniczyć w wydobyciu dźwięku, np:

- odbicie piłki od podłogi, stołu, krzesła, dywanu

- uderzenie w bębenek pałeczką drewnianą, filcową, palcami

- uderzanie w środek membrany i w brzeg lub ramę tamburyna

- potrząsanie pudełkami wypełnionymi fasolą, piaskiem, gwoździami

 

Przykłady zabaw z instrumentami:

- „Koniki” biegają przy dźwięku kołatki,. Na dźwięk talerza stają na czworaka i „piją wodę”.

- Dzieci ustawiane w „pociąg” jadą przy akompaniamencie bębenka. Kiedy usłyszą tamburyn odwracają się o 180st. Teraz prowadzi „druga lokomotywa”.

- „Echo na instrumentach”: nauczycielka rozdaje 2 komplety instrumentów dzieciom ustawionym w 2 rzędach tyłem do siebie. Na znak nauczycielki jedno dziecko improwizuje rytm, który powtarza dziecko w drugim rzędzie na takim samym instrumencie.

- Nauczycielka gra pojedyncze dźwięki na 3-4 instrumentach. Dziecko powtarza grę w tej samej kolejności.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dynamika dźwięku  i jej zmiany

 

Dynamiką dźwięku nazywamy głośność dźwięku, określając:

 

piano -   p    - cicho

forte -   f     - głośno

mezzo forte   -   mf   - średnio głośno

crescendocresc

diminuendo  -  dim

 

W pracy z dziećmi poruszamy się tylko w zakresie  p - mf

 

Uwrażliwianie dzieci na różnice głośności w muzyce najczęściej realizujemy poprzez zabawy muzyczno – ruchowe, w których sygnałem jest nagła zmiana dynamiki w akompaniamencie, np.:

 

p  -  chodzą myszki  , f – wychodzi kot, myszki się chowają.

p   -  zajączki skaczą po łące, f – konie wybiegły na spacer

p  -  pada letni deszczyk,  f -  burza

 

 

W pewien ranek majowy

Spadł dzieciakom na głowy.

Spadł na kwiaty i liście

Ciepło… krótko… rzęsiście.

Pogwarzył coś o wiośnie.

Ucichł … i wszystko rośnie.

 

Wiersz może być inspiracją do improwizacji na wielu instrumentach perkusyjnych pod dyrekcją nauczycielki lub jednego dziecka, ilustrującej:

Ciężkie pojedyncze krople deszczu  - bębenek

Krople spadają coraz gęściej  - drugi bębenek

Jeszcze gęściej  -   drewienka

Deszcz szumi  - grzechotki

Szum się wzmaga   - tamburyn

To już ulewa!  - talerze

 

 

Huknął głośno bęben tęgi 

Bum bum bum.

Rozwiał wiatr te huczne dźwięki

Bum bum bum.

Rozwiał dźwięki wietrzyk miękki

Bum bum bum.

Teraz słyszę cichuteńkie

Bum bum bum.

 

Piosenki o charakterze kołysanek śpiewamy piano   a o charakterze marszowym mf  ale dziarsko. Pytamy czy piosenka jest głośna czy cicha.

 

 

Kształcenie poczucia rytmu

 

Od pierwszej lekcji dzieci rozpoznają

marsz (ćwierćnuty)

bieg  (ósemki)

podskoki

 

Każda piosenka dziecięca sugeruje  konieczność i celowość wprowadzenia ćwiczenia rytmicznego. Wybrany rytm do opracowania i utrwalenia powinien być wyraźnie zaznaczony w piosence, powtarzać się lub występować w charakterystycznych fragmentach.

 

Ćwiczenia rytmiczne mogą być bardzo różnorodne:

Recytacja rytmizowanego tekstu

Klaskanie (z jednoczesnym mówieniem, śpiewaniem)

Cmokanie, kląskanie, dmuchanie

Wszelkie formy ruchu: tupanie, uderzanie o uda, marsz, bieg, podskoki, skłony, obroty, kołysanie itp.

Gra na instrumentach

 

Wyliczanki, np.

Siała baba mak

Idzie rak, nieborak (Karliku, Karliku, co tam niesiesz w koszyku)

 

Jednym z najważniejszych zadań w dziedzinie pracy nad rytmem jest wykształcenie wrażliwości na akcent metryczny.

Muzykę liczymy na 2, 3 i 4.

 

W młodszych grupach zaznaczamy akcent w śpiewie i mowie za nauczycielką.

- W starszych: dzieci maszerują. Klaśnięcie na „raz” z głośnym liczeniem kroków do 4, 3, 2. Potem głośno mówimy tylko „raz”,  ( 2,3 i 4 w myśli).

- W siadzie skrzyżnym na „raz” uderzamy o podłogę, na 2,3 i 4 klaszczemy nad głową lub przed sobą.

- „raz” podskok obunóż, 2,3 i 4 uderzenia, klaśnięcia…

- W parach: „raz” uderzamy o ręce kolegi, 2,3 i 4 o kolana.

 

Zagadki rytmiczne:

 

Dzieci biegają po sali. Gdy usłyszą miarową muzykę:

- tworzą kółeczka  po 2, 3 lub 4 osoby.

- siadają w parach lub w kole. Na „raz” podają sobie piłkę, woreczek, zabawkę itp.

- podchodzą do wyznaczonego miejsca i układają schemat z klocków, tarcz, piłek, woreczków, kółek, np.:                  

 

A B B       A C C C        A J

   1    2    3                  1     2     3     4                    1     2

 

 

 

 

 

Kształcenie poczucia tempa

 

Podstawowym zadaniem jest kształcenie utrzymania równego tempa w ruchu, śpiewie i grze.  Każda lekcja zawiera marsz, bieg, podskoki.

 

Dzieci maszerują (biegają) przy akompaniamencie. Co pewien czas nauczycielka przerywa akompaniament, dzieci maszerują w ciszy starając się utrzymać to samo tempo.

 

Nauczycielka śpiewa lub gra piosenkę w różnych tempach: „normalnie”, szybko, wolno.

 

Taniec kaszubski „Szewczyk”

 

 

Tempo zmienne, czyli „coraz szybciej”, „coraz wolniej

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin