PROGRAM NAUCZANIA Indywidualnego UCZNIA UPOŚLEDZONEGO UMYSŁOWO W STOPNIU UMIARKOWANYM
1. CELE EDUKACYJNE
Główne:
¬ Przygotowanie ucznia do życia, w którym będzie pełnić godne role zgodnie ze swoimi potrzebami, możliwościami, zainteresowaniami i oczekiwaniami otoczenia społecznego, aby:
był przygotowany do pełnienia możliwie wielu realnych dla siebie ról aktywnego członka swojej rodziny
był samodzielny w samoobsłudze
kompetentny w podstawowych pracach domowych
porozumiewał się z otoczeniem w najpełniejszy dla siebie sposób werbalny i pozawerbalny
uczestniczył w różnych formach życia społecznego, przestrzegając ogólnie przyjętych norm społecznych.
Cele szczegółowe:
¬ kształtowanie umiejętności samoobsługi, zdobycie nawyków i umiejętności związanych z higieną i kulturą osobistą ,uniezależnienie od osób dorosłych
¬ przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, radzenie sobie w różnych sytuacjach
¬ kształtowanie umiejętności współżycia w grupie, nawiązywania kontaktów społecznych
¬ wyposażenie ucznia w umiejętności pozwalające mu na samodzielne korzystanie z urządzeń mechanicznych i technicznych, praca na komputerze
¬ kształtowanie umiejętności dokonywania prostych poznanie prostych pojęć matematycznych, operacji umysłowych
¬ doskonalenie umiejętności czytania i pisania
¬ poznanie środowiska społeczno - kulturowego i przyrodniczego
¬ kształtowanie umiejętności porozumiewania się z otoczeniem, nadawanie informacji, odbiór informacji, ćwiczenia doskonalące aparat mowy
¬ kształtowanie czynnej postawy w zakresie organizacji czasu wolnego i kultury życia codziennego
¬ kształtowanie umiejętności wyrażania swoich przeżyć i emocji za pomocą różnych środków wyrazu plastycznego, rozwijanie uzdolnień plastycznych
¬ rozwijanie sprawności manualnych, posługiwanie się prostymi narzędziami
¬ doskonalenie koordynacji słuchowo – wzrokowo- ruchowej
¬ rozwijanie aktywności muzyczno- ruchowej i uzdolnień muzycznych
¬ wdrażanie do dbałości o zdrowie
¬ przygotowanie ucznia do aktywnego spędzania czasu wolnego
¬ rozwijanie zainteresowań ucznia, cech charakteru, które zapewnią mu różne formy aktywności po ukończeniu szkoły.
2. METODY
¬ m. ośrodków pracy Marii Grzegorzewskiej
¬ m. wpływu osobistego
¬ m. rozwijające aktywność własną
¬ m. dydaktyczne
¬ m. relaksacyjne
¬ m. komunikacji wspierającej i wspomagającej
¬ m. czynnościowe
¬ inne m. terapeutyczne
3. FORMY PRACY
¬ praca jednostkowa, indywidualna
4. FORMY POSTĘPOWANIA TERAPEUTYCZNO- WYCHOWAWCZEGO
¬ usprawnianie
¬ korektura
¬ kompensacja
¬ indywidualizacja
¬ profilaktyka
¬ wspieranie i wspomaganie
II. TREŚCI EDUKACYJNE – ujęte zostały w 7 działów:
1. Uczeń jako jednostka
2. Środowisko ucznia
3. Moje sprawności i umiejętności
4. Zajęcia wspomagające rozwój
5. Piękno kraju ojczystego
6. Aktualne wydarzenia
7. Lektury
„UCZEŃ JAKO JEDNOSTKA”
¬ Treści te dotyczą rozwijania własnej świadomości, nauczenia się niezależności od osób drugich w prostych zadaniach życia codziennego i zaspakajania własnych potrzeb.
¬ Sygnalizowanie swoich potrzeb( głodu, bólu, potrzeb fizjologicznych).
¬ Samodzielne poruszanie się.
¬ Jedzenie.
¬ Higiena osobista.
¬ Zachowanie w sytuacjach niebezpiecznych
„ŚRODOWISKO UCZNIA”
Treści mają przygotować ucznia do pełnienia różnych ról społecznych, kształcić zdolność nawiązywania kontaktów z innymi ludźmi, umiejętność współżycia i współdziałania w zespole, rozbudzać poczucie własnej wartości i przydatności dla środowiska.
¬ Uczeń jako jednostka.
¬ Uczeń jako członek rodziny.
¬ Uczeń jako członek placówki edukacyjnej
· moja szkoła
· koledzy i koleżanki
¬ Uczeń jako członek społeczności lokalnej
¬ Uczeń jako członek społeczeństwa
· dane personalne
· przynależność narodowa
¬ Uczeń i środowisko przyrodnicze
¬ Dbałość o zdrowie
· budowa człowieka
· racjonalne odżywianie
· rekreacja
· korzystanie z usług medycznych
· zachowanie w sytuacjach zagrażających zdrowiu
¬ Uczeń jako konsument
¬ Uczeń w świecie kultury
· jako odbiorca kultury
· jako twórca kultury
· organizacja czasu wolnego
¬ Uczeń w świecie techniki
„MOJE SPRAWNOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI”
Treści te umożliwiają i ułatwiają realizację treści z innych działów.
Komunikowanie się
¬ nadawanie informacji
¬ odbiór informacji
¬ czytanie i pisanie
Umiejętności praktyczne
¬ elementarne pojęcia matematyczne
¬ umiejętności plastyczne
¬ umiejętności techniczne
¬ umiejętności muzyczno-ruchowe
¬ elementy geografii ogólnej
„ZAJĘCIA WSPOMAGAJĄCE ROZWÓJ”
Treści te stanowią integralną część edukacji dzieci upośledzonych umysłowo. Są to zajęcia wspomagające rozwój dziecka:
¬ rozwijanie i doskonalenie zmysłów
¬ rozwijanie autoorientacji i orientacji przestrzennej
¬ ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej
¬ rozwijanie sprawności manualnej
¬ ćwiczenie pamięci mechanicznej i logicznej
¬ wydłużanie czasu koncentracji
¬ korygowanie niepożądanych społecznie zachowań
¬ rozwijanie i doskonalenie mowy
¬ kształtowanie i rozwijanie różnych procesów poznawczych
¬ wspieranie spontaniczności
¬ kształtowanie pozytywnej samooceny
¬ praca z rodziną i środowiskiem lokalnym.
„PIĘKNO KRAJU OJCZYSTEGO”
Treści te zapoznają ucznia z podstawowymi wiadomościami z zakresu wiedzy:
¬ przyrodniczej
¬ historycznej
¬ geograficznej.
Ukazują piękno ojczystego krajobrazu.
Rozbudzają uczucia patriotyczne.
„AKTUALNE WYDARZENIA”
¬ Czynne uczestnictwo w życiu społecznym i kulturalnym.
¬ Udział w uroczystościach szkolnych, lokalnych.
„LEKTURY”
¬ Legendy związane z powstaniem państwa Polskiego;
¬ Wybór baśni – H.Ch. Andersena, Grimm, Ch. Perraulta ;
¬ J. Korczakowska Spotkanie nad morzem;
¬ teksty piosenek
· Wybór wierszy- J. Tuwima, J. Brzechwy i innych.
III. TYGODNIOWE TEMATY OŚRODKÓW PRACY
WrzesieńI. WAKACYJNE WSPOMNIENIA, WITAJ SZKOŁO
¬ Spotkanie z uczniem i opiekunami
¬...
I.Pawlak