Praca zbiorowa pod redakcją Pawła Smółki coaching. inspiracje z perspektywy nauki, praktyki i klientów pełna wersja.pdf

(8041 KB) Pobierz
Coaching. Inspiracje
z perspektywy nauki,
praktyki i klientów
Autor: Praca zbiorowa pod redakcj¹ Paw³a Smó³ki
ISBN: 978-83-246-1908-5
Rzeczowe i praktyczne odpowiedzi na kluczowe pytania
• Czym jest coaching? Jak staæ siê dobrym coachem? Jak doskonaliæ w³asn¹
praktykê?
• Jakie mo¿liwoœci oferuje coaching oraz jak m¹drze i skrzêtnie z nich skorzystaæ?
• Jak umiejêtnie wdra¿aæ coaching w organizacji, aby móc rozwin¹æ jej potencja³?
Lektura obowi¹zkowa dla:
• adeptów coachingu i praktykuj¹cych coachów,
• mened¿erów, którzy chc¹ skorzystaæ z us³ug coacha,
• specjalistów HR, odpowiedzialnych za wdra¿anie coachingu w organizacji.
Coaching jako metoda wspierania rozwoju osób ambitnych!
Czy wiesz, czym jest profesjonalny coaching oraz w jaki sposób mo¿e pomóc Ci w rozwoju
kariery zawodowej?
Coaching s³u¿y doskonaleniu kompetencji oraz przygotowuje do pe³nienia nowych ról
zawodowych lub sprawniejszego funkcjonowania w dotychczasowej roli. Jest to tak¿e
narzêdzie pomocne we wprowadzaniu zmian w obecnym sposobie ¿ycia lub œcie¿ce
kariery. Zmian tych dokonuje siê poprzez odkrycie na nowo znaczenia swojej pracy
lub d¹¿enie do nadania w³asnemu ¿yciu lub karierze zupe³nie nowego sensu i kierunku.
Coaching jest wiêc sposobem na wspieranie rozwoju i samorealizacji, kreowanie siebie
i w³asnego ¿ycia w zgodzie z wyznawanymi wartoœciami, posiadanymi predyspozycjami
i d¹¿eniami, z którymi g³êboko siê identyfikujemy. Aktywne uczestnictwo w sesjach
coachingu owocuje odkryciem i uwolnieniem uœpionych zdolnoœci, mo¿liwoœci i potencja³u.
• Porady mened¿erów — jak najlepiej spo¿ytkowaæ udzia³ w sesjach coachingu.
• Coaching umiejêtnoœci interpersonalnych.
• Executive oraz career coaching.
• Praca coacha wewnêtrznego.
• Wdro¿enie coachingu w organizacji.
• Standardy nauczania, etyka oraz superwizja w coachingu.
• Psychologia coachingu oraz coaching oparty na dowodach.
Coaching jest dla osób, które dobrze funkcjonuj¹, ale maj¹ potencja³ oraz ambicjê,
aby radziæ sobie jeszcze lepiej z myœl¹ o osi¹ganiu nieprzeciêtnych wyników.
Pawe³ Smó³ka
853235547.001.png 853235547.002.png
Spis treści
Wstęp .................................................................................................................. 7
PERSPEKTYWA NAUKI
Rozdział 1.
Coaching oparty na dowodach ................................................................23
Rozdział 2.
Psychologia coachingu ...............................................................................47
Rozdział 3.
Coaching umiejętności interpersonalnych .........................................71
PERSPEKTYWA PRAKTYKI
Rozdział 4.
Coaching jako profesja.
Standardy nauczania i praktyki coachingu ........................................95
Coaching jako zawód ............................................................................................................95
Kompetencje coacha ............................................................................................................ 96
Motywacja .................................................................................................................................. 97
Ścieżki rozwojowe .................................................................................................................. 98
Szkoleniowiec/trener ............................................................................................ 98
Konsultant HR/executive search .................................................................... 99
Menedżer/lider ........................................................................................................ 99
Terapeuta/psycholog ......................................................................................... 100
Metody nauczania ...............................................................................................................100
Metody pracy w grupie z coachem-trenerem ......................................... 101
Indywidualne metody rozwoju ...................................................................... 102
Możliwości edukacyjne, czyli jak zostać coachem .............................................. 103
Formalne potwierdzenie kompetencji ...................................................................... 105
Wybór właściwego szkolenia ......................................................................................... 106
ICF .............................................................................................................................................. 108
Superwizja w coachingu .................................................................................................. 109
Modele superwizji ................................................................................................ 111
Podstawowe funkcje superwizji .................................................................... 112
Rodzaje superwizji ............................................................................................... 113
Sukces superwizji ................................................................................................. 115
Style coachingu ..................................................................................................... 117
Załącznik ................................................................................................................................. 118
Kodeks etyki oraz kompetencje coacha
według International Coach Federation ............................................................... 118
KODEKS ETYKI .................................................................................................. 118
KOMPETENCJE COACHA ........................................................................... 122
Rozdział 5.
Executive coaching, czyli o metodzie dążenia do doskonałości
przez menedżerów wyższego szczebla .............................................. 129
Indywidualny rozwój kadry menedżerskiej najwyższego szczebla ............. 131
Executive coaching — czym jest? ................................................................................ 132
Czyżby kolejna moda? ...................................................................................................... 135
Jakie korzyści? ...................................................................................................................... 136
Jak to działa? ......................................................................................................................... 138
Nad czym można pracować, wykorzystując executive coaching? ............... 140
Ile to trwa? .............................................................................................................................. 146
Sylwetka coacha .................................................................................................................. 146
Po czym poznać dobrego executive coacha? .......................................................... 150
Zamiast zakończenia ......................................................................................................... 153
Rozdział 6.
Coaching kariery ....................................................................................... 155
Czym jest dla nas coaching kariery? .......................................................................... 156
Kariera jako temat coachingu ........................................................................................ 156
Coaching kariery .................................................................................................................. 157
Coaching kariery a doradztwo ...................................................................................... 158
Kim jest coach kariery? ..................................................................................................... 158
Potrzeby i dylematy klienta coachingu kariery ..................................................... 159
Przypadek 1. .......................................................................................................................... 160
Jak klient trafił do coacha? ............................................................................. 161
Potrzeby klienta .................................................................................................... 161
Warsztat coacha .................................................................................................... 162
Przypadek 2. .......................................................................................................................... 163
Jak klient trafił do coacha? ............................................................................. 165
Potrzeby klienta .................................................................................................... 166
Warsztat coacha .................................................................................................... 170
Przypadek 3. .......................................................................................................................... 171
Jak klient trafia do coacha kariery? ............................................................ 172
Potrzeby klienta .................................................................................................... 173
Warsztat coacha .................................................................................................... 176
Przypadek 4. .......................................................................................................................... 176
Jak klient trafia do coacha? ............................................................................ 177
Potrzeby klienta .................................................................................................... 177
Warsztat coacha .................................................................................................... 179
Zadowolony klient coachingu kariery ....................................................................... 179
4
Spis treści
Rozdział 7.
Coaching wewnętrzny w firmie ............................................................ 181
Na początek kilka wyjaśnień ......................................................................................... 181
Co to jest coaching? ............................................................................................. 182
Coach cudotwórca ............................................................................................... 183
Rodzaje coachingów ........................................................................................... 183
Coaching wewnętrzny ........................................................................................ 184
Firma ING Usługi Finansowe S.A. i coaching ....................................................... 186
Jak ING Usługi Finansowe S.A. rozumie coaching? ........................... 186
Jak coaching wewnętrzny wygląda w ING?
Trochę więcej szczegółów ............................................................................. 186
Kto może korzystać z coachingu? ................................................................. 188
Coaching zespołowy ........................................................................................... 188
Czy coaching wewnętrzny przynosi oczekiwane efekty? .................. 189
Informacje dodatkowe ....................................................................................... 190
Praca coacha wewnętrznego .......................................................................................... 190
Trochę o perspektywie systemowej ............................................................. 190
Na czym polega praca coacha wewnętrznego? ...................................... 192
O co chodzi w pracy coacha wewnętrznego? .......................................... 193
Ryzyko i dylematy pracy coacha wewnętrznego ................................... 194
Zakończenie ........................................................................................................................... 196
Załącznik nr 1 ....................................................................................................................... 197
Standardy ICC ....................................................................................................... 197
Załącznik nr 2 ....................................................................................................................... 201
Procedura Programu Indywidualnego Coachingu
Wewnętrznego dla Dyrektorów Oddziałów ......................................... 201
Załącznik nr 3 ....................................................................................................................... 203
Opis stanowiska coacha menedżerów sprzedaży ................................. 203
PERSPEKTYWA KLIENTA
Rozdział 8.
E-coaching: zalety i ograniczenia ....................................................... 209
Kim jest coach? .................................................................................................................... 211
Wybieramy coacha ............................................................................................................. 212
Doświadczenia z sesji ........................................................................................................ 217
Osiągnięcia coachingu ...................................................................................................... 222
E-coaching: za i przeciw .................................................................................................. 225
Planowanie i częstotliwość ............................................................................................. 227
Komu polecam coaching? ............................................................................................... 227
Podsumowanie ..................................................................................................................... 229
Rozdział 9.
Coaching z perspektywy menedżera .................................................. 231
Talenty a wybory ................................................................................................................. 231
Kariera ...................................................................................................................................... 233
Gdy dojrzewałem do decyzji .......................................................................................... 236
Spis treści
5
Mój coaching ......................................................................................................................... 241
Co dalej? .................................................................................................................................. 248
Rozdział 10.
Wdrożenie programu coachingu w organizacji .............................. 251
Początki coachingu w biznesie ..................................................................................... 251
Czy potrzebny jest nam coaching? .............................................................................. 252
Historia podejść do coachingu w GSK ..................................................................... 256
Elementy wdrożenia coachingu w GSK
na przykładzie projektu pilotażowego dla grupy Talentów ......................... 258
Misja ........................................................................................................................... 260
Czynniki sukcesu ................................................................................................................ 264
Podsumowanie ..................................................................................................................... 266
O autorach ................................................................................................... 267
Skorowidz .................................................................................................... 271
6
Spis treści
Zgłoś jeśli naruszono regulamin