Wykazy pytań jako narzędzie wspomagające badanie wiarygodności i zgodności
Przykład dotyczący kasy Tak Nie Nie dotyczy Uwagi
system kontroli wewnętrznej
czy istnieje wykaz kas i kasjerów – jeśli nie spowodować jego powstanie
czy kasjerzy podlegają kierownikowi księgowości
czy oprócz prowadzenia kasy kasjer wykonuje inne obowiązki – podąć jakie
czy stosuje się
obowiązek wykorzystania urlopu przez kasjera
niespodziewane inwentaryzacje kasy
czy zapewniono by kasjer
nie posiadał pełnomocnictw bankowych
nie dokonywał zapisów księgowych
raport kasowy
czy następuje codzienny zapis operacji gotówkowych w raporcie kasowym
czy następuje okresowe uzgodnienie raportu z kontem kasa czy występują różnice
czy dział księgowości ma prawo zlecania wypłat
czy zabezpieczono, by uprawniony do zlecania wypłat nie mógł zlecić wypłaty sobie
czy kasa osobowo i lokalowo oddzielona jest od księgowości
czy dowody wpłat i wypłat kasowych są
z góry numerowane
po wypłacie i zaksięgowaniu w sposób wyraźny unieważniane
po unieważnieniu wycofywane by kasjer nie miał do nich dostępu
czy następuje sprzedaż gotówkowa – jeśli tak opisać odrębnie jakie powstają w związku z tym dokumenty gdzie są one przechowywane i w jakim związku pozostaje kasa ze sprzedażą gotówkową
czy w razie stosowania kas rejestracyjnych przechowuje się dowód dziennych utargów
czy ustalono
górną granicę pogotowia kasowego
czy jest ona przestrzegana
stany dewiz
czy są wyodrębnione
czy i jak przelicza się je na złote
czy fizyczna ochrona gotówki i kasy są wystarczające
czy kasa i kasje są ubezpieczeni na wystarczającą kwotę
Zamknięcia roczne
czy stany gotówki stwierdzone podczas inwentaryzacji są zgodne z raportem kasowym i saldem konta kasa
czy protokół inwentaryzacyjny został podpisany przez spisujących i kasjera
czy biegły rewident przeprowadził nie zapowiadana inwentaryzacje kasy
czy nastąpiło uzgodnienie konta kasa z kontem rachunek bieżący i innymi kontami syntetycznymi
czy zbadano operacje przy których stwierdzono różnice daty księgowania
czy w razie przechowywania dewiz w kasie sprawdzono ich przeliczenie i zgodność z kursem obowiązującym na koniec roku
czy w stanie kasy wykazano wyłącznie gotówkę, a zwłaszcza czy nie objęto nim pokwitowań, czeków, weksli itp.
Czy na koniec roku zamknięto raport kasowy
Czy ujęto kompletnie stany gotówki w kasach podręcznych np. w oddziałach, na budowach
Zależności między rodzajami ryzyka
Ryzyko kontroli
Ryzyko nieodłączne
Wysokie
Średnie
Niskie
Najniższe
Niższe
Wyższe
Najwyższe
Dokumentacja badania sprawozdania finansowego
konieczność udokumentowania zagadnień, które są ważnymi dowodami badania uzasadniającymi wyrażona opinię z badania oraz potwierdzającymi przeprowadzenie badania zgodnie ze standardami.
Dokumentacja – materiały sporządzone przez lub dla biegłego lub też otrzymane i zachowane przez biegłego rewidenta w związku z przeprowadzanym badaniem
Mogą mieć formę danych zapisanych na papierze, kliszy, nośnikach elektronicznych lub innych nośnikach.
Wiarygodność dowodów badania zależy od:
źródła ich pochodzenia (otrzymane z zewnątrz, pochodzące od jednostki)
rodzaju (wynikające z oglądu, pisemnego oświadczenia lub ustnej informacji).
Założenia dotyczące oceny wiarygodności dowodów:
dowód badania pochodzący ze źródeł spoza jednostki (otrzymany od stron trzecich) jest bardziej godny zaufania niż pochodzący od badanej jednostki, - uwzględnienie, czy strony trzecie, od których otrzymano dowód, nie są powiązane kapitałowo, rodzinnie itp. z badaną jednostką
dowód badania pochodzący ze źródeł spoza jednostki, otrzymany bezpośrednio przez biegłego rewidenta, jest bardziej godny zaufania aniżeli taki sam dowód otrzymany za pośrednictwem badanej jednostki,
dowód badania pochodzący od jednostki jest bardziej godny zaufania, jeżeli system księgowości i kontroli wewnętrznej badanej jednostki działa sprawnie,
dowody badania uzyskane lub sporządzone bezpośrednio przez biegłego rewidenta są bardziej godne zaufania aniżeli dowody badania dostarczone przez kierownika lub personel badanej jednostki,
pisemny dowód badania jest bardziej godny zaufania aniżeli ustna informacja.
Typowy zakres dokumentacji roboczej:
informacje dotyczące statusu prawnego i struktury organizacyjnej jednostki,
wyciągi lub kopie ważnych aktów prawnych, umów oraz protokołów,
informacje dotyczące danej branży, sytuacji gospodarczej oraz środowiska prawnego, w jakim jednostka prowadzi działalność,
dowody związane z procesem planowania, w tym program badania i wszelkie zmiany, jakie w nim dokonano,
dowody świadczące o tym, ze biegły zapoznała się z systemem księgowości i kontroli wewnętrznej,
dowody oszacowania ryzyka nieodłącznego i ryzyka kontroli oraz dokumentujące późniejsze korekty szacunku ryzyka,
dowody świadczące o tym, że biegły przeanalizował działalność rewizji wewnętrznej i dowody dokumentujące wnioski sformułowane w wyniku tej analizy,
analizy transakcji i sald,
analizy znaczących wskaźników i tendencji,
dokumentacja dotycząca rodzaju i czasu przeprowadzania i zakresu procedur badania oraz wyników,
dowody świadczące o tym, że biegły sprawował nadzór nad pracami wykonanymi przez asystentów oraz dokonał ich weryfikacji,
informacje o tym, kto i kiedy przeprowadził procedury badania,
szczegółowe informacje na temat procedur zastosowanych do tych segmentów organizacyjnych jednostki, których sprawozdania finansowe są badane przez innego biegłego rewidenta,
kopie korespondencji z innymi biegłymi, rzeczoznawcami i innymi osobami trzecimi,
kopie pism lub notatek dotyczących badania, przekazanych jednostce lub z nią omawianych, w tym opis warunków zlecenia i omówienie istotnych słabości kontroli wewnętrznej,
oświadczenia otrzymane od jednostki,
wnioski biegłego rewidenta dotyczące istotnych aspektów badania z uwzględnieniem tego, jak wyjątki i zagadnienia nietypowe wykryte w toku badania zostały rozwiązane,
kopie sprawozdania finansowego i sprawozdania biegłego rewidenta.
Badanie najistotniejsze zagadnienia
Aktywa trwałe
Cel – sprawdzenie istnienia, kompletności, dokładności ujęcia składników aktywów trwałych w księgach rachunkowych i w sprawozdaniu finansowym jednostki gospodarczej. Sprawdzenie poprawności wyceny, prezentacji i klasyfikacji majątku trwałego.
Badanie wartości niematerialnych i prawnych
Zagadnienia:
właściwe udokumentowanie nabycia wartości niematerialnych i prawnych
możliwość wyodrębnienia poszczególnych tytułów WNIP dzięki ewidencji analitycznej
ocena poprawności wyceny wartości firmy
ocena efektów gospodarczych zakończonych przez jednostkę prac rozwojowych
ocena poprawności wyceny nabytych przez jednostkę praw majątkowych z uwzględnieniem rozrachunków związanych w wykorzystaniem przez jednostkę – licencje, prawa autorskie
istnienie zaakceptowanego przez kierownik planu amortyzacji WNIP
istnienie podstawy do dokonania nieplanowych odpisów amortyzacyjnych
uwzględnienie w planie amortyzacji przepisów prawa podatkowego
istnienie w księgach WNIP całkowicie umorzonych
Badanie rzeczowych aktywów trwałych
Podstawowa czynność to skonfrontowanie stanu ewidencyjnego z inwentaryzacją składników rzeczowego majątku trwałego. Biegły rewident powinien sprawdzić czy taka inwentaryzacja została przeprowadzona, i czy jej wyniki ujęto w księgach rachunkowych.
Prawidłowo prowadzona rachunkowość w tym zakresie powinna zapewniać bieżące ewidencjonowanie zmian stanu i wartości środków trwałych. Należy sprawdzić czy wszystkie zwiększenia i zmniejszenia stanu i wartość są odpowiednio udokumentowane obcymi i własnymi dowodami księgowymi.
ujęcie w początkowej wartości środków trwałych wszystkich kosztów związanych z ich nabyciem;
ujęcie w początkowej wartości środków trwałych wytworzonych we własnym zakresie rzeczywiście poniesionych kosztów związanych z ich budową, montażem, oddaniem do eksploatacji;
prawidłowe dokonywanie zwiększeń wartości początkowej środków trwałych o koszty ich ulepszenia;
poprawność wyceny nieodpłatnie otrzymanych składników rzeczowych aktywów trwałych zarówno własnych jak i obcych
dokonywanie odpisów aktualizacyjnych zgodnie z przepisami
dokonywanie odpisów amortyzacyjnych zgodnie z zatwierdzonym przez kierownik jednostki planem amortyzacji
prawidłowość dokonywania uproszczonych odpisów amortyzacyjnych w odniesieniu do niskocennych środków trwałych – wartość minimalna przyjęta dla celów rachunkowości o wartość określona w prawie podatkowym
prawidłowość dokonywania nieplanowych odpisów amortyzacyjnych w przypadku zmiany przeznaczenia, likwidacji lub wycofania z użytkowania środków trwałych
Zagadnienia związane z badaniem organizacji ewidencji rzeczowych aktywów trwałych:
czy poszczególne urządzenia analityczne – księga inwentarzowa, karty analityczne – zawierają szczegółową charakterystykę obiektów inwentarzowych środków trwałych
czy umożliwiają one określenie osób bezpośrednio odpowiedzialnych za powierzone im składniki majątku
czy ewidencja środków trwałych w budowie zapewnia wyodrębnienie kosztów według poszczególnych rodzajów efektów dla skalkulowania kosztu wytworzenia poszczególnych środków trwałych a także kosztów, które nie dały zamierzonego efektu gospodarczego
Badanie inwestycji długoterminowych
zapewnienie przez rachunkowość prawidłowego i kompletnego udokumentowania obrotu finansowymi składnikami majątku o charakterze długoterminowym
prawidłowość ujęcia inwestycji zgodnie z ustawą o rachunkowości i rozporządzeniem Ministra Finansów
możliwość wyodrębnienia w ewidencji analitycznej poszczególnych aktywów finansowych
możliwość zidentyfikowania poszczególnych cech aktywów np. cech akcji
metody wyceny i dokonywanie odpisów aktualizacyjnych
Badanie należności długoterminowych
charakter należności ujętych w tej pozycji sprawozdania finansowego
brak zakwalifikowania do tej pozycji należności z tytułu dostaw i usług
Badanie rozrachunków
Cel – sprawdzenie istnienia, kompletności oraz dokładności ujęcia rozrachunków w księgach rachunkowych i sprawozdaniu finansowym badanej spółki. Sprawdzenie poprawności wyceny, prezentacji i klasyfikacji pozycji rozrachunkowych.
poprawność ujęcia rozrachunków w bilansie w powiązaniu saldami kont syntetycznych i analitycznych
potwierdzenie sald rozrachunkowych przez dłużników
czy obciążenia dłużników maja odbicie w przychodach z zobowiązania wobec kontrahentów w kosztach jednostki
kompletność ujęcia rozrachunków
poprawność wyceny rozrachunków
dokonanie odpisów aktualizacyjnych w odniesieniu do należności wątpliwych, nieściągalnych, przeterminowanych i prawidłowość ujęcia tych odpisów w sprawozdaniu finansowym
metodyka dokonywania odpisów aktualizacyjnych
Badanie rzeczowych składników aktywów obrotowych
Cel - sprawdzenie istnienia, kompletności oraz dokładności ujęcia tych aktywów w księgach rachunkowych i sprawozdaniu finansowym badanej spółki. Sprawdzenie poprawności wyceny, prezentacji i klasyfikacji.
czy system kontroli wewnętrznej pozwala na kompletne ujęcie i udokumentowanie przychodów i rozchodów dostawa i usług
czy możliwe jest kontrolowanie dokumentów pod kątem występujących błędów merytorycznych, formalnych i rachunkowych
prawidłowość przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji
czy przeprowadzając spis uwzględniono i prawidłowo wyceniono składniki o złej jakości i zbędne
czy rzeczywisty stan zapasów potwierdzony inwentaryzacją odpowiada stanom wykazywanym w księgach rachunkowych
zgodność ewidencji aktywów obrotowych rzeczowych z zakładowym planem kont
częstotliwość uaktualniania stałych cen ewidencyjnych ( w przypadku ich stosowania); sposób wyceny rozchodu składników majątku wg stałych cen ewidencyjnych i częstotliwość ustalania wartości rzeczywistej tych składników – zgodność powyższych czynności z zakładowym planem kont
relacja stosowanego sposobu wyceny a zasada ostrożności – brak kolizji
prawidłowość rozliczania kosztów zaopatrzenia i zgodność z ZPK
posiadanie dokumentacji potwierdzającej stan zapas obcych w magazynach.
Badanie aktywów finansowych krótkoterminowych i długoterminowych
Cel badania – sprawdzenie istnienia kompletności i dokładności ujęcia tych składników aktywów. Sprawdzenie prawidłowości wyceny obrotu i stanu na dzień bilansowy, szczególnie aktywów w walutach obcych
Zagadnienia
prowadzenie obrotu gotówkowego zgodnie z prawem
czy system kontroli wewnętrznej pozwala na kompletne ujęcie i prawidłowe udokumentowanie obrotu środkami pieniężnymi
istnienie odpowiedniego systemu zabezpieczania gotówki przechowywanej w kasie oraz w tracie transportu
zgodność wykazanych aktywów w księdze głównej, księgach pomocniczych i w przypadku środków pieniężnych w kasie raportem kasowym
poprawność udokumentowania operacji wpływów i wydatków
poprawność przeprowadzenia inwentaryzacji środków pieniężnych i rozliczenia różnic we właściwym okresie
zgodność ewidencji i wyceny z zasadami ZPK
występowanie na rachunku bankowym pozycji znaczących lub niezwykłych, co do kwot
prawidłowość wyceny środków pieniężnych wyrażonych w walutach obcych
prawidłowość ujęcia środków pieniężnych w sprawozdaniu finansowym
zgodność metod klasyfikacji papierów wartościowych z ustawa o rachunkowości i rozporządzeniami wykonawczymi
prawidłowość przeprowadzenia inwentaryzacji i rozliczenia różnic
prawidłowość udokumentowania przychodów i rozchodów
zgodność z ustaleniami ZPK
poprawność wyceny papierów wartościowych w walutach obcych
prawidłowość klasyfikacji papierów wartościowych w sprawozdaniach finansowych
rola systemu kontroli wewnętrznej w zapewnieniu prawidłowości obrotu papierami wartościowymi
Badanie kapitałów i funduszy własnych
Cel – sprawdzenie właściwego ich ujęcia w księgach rachunkowych, poprawności wyceny i zbadanie sposobu prowadzenia ksiąg analitycznych. Należy zwrócić uwagę na zróżnicowanie kapitałów w zależności od formy prawnej podmiotu.
zgodność wartości kapitału podstawowego z wpisami do KRS i aktami konstytutywnymi jednostki
zgłaszanie do KRS zmian kapitału
zgodność tworzenia i zmian innych kapitałów z przepisami KSH
fakt opłacenia wszystkich udziałów
sposób opłacenia objętych udziałów – w S.A. czy wkłady niepieniężne były badane
sposoby ujęcia zmian w kapitałach
zasady i przyczyny tworzenia kapitałów z aktualizacji wyceny
Badanie kosztów, przychodów i wyniku finansowego
Cel – sprawdzenie, czy wykazane wyniki cząstkowe oraz wynik finansowy netto są odzwierciedleniem operacji gospodarczych dotyczących przychodów, kosztów, zysków i strat, czy zostały one ujęte zgodnie z zasadami rachunkowości i wytycznymi ZPK.
zgodność ewidencji i rozliczania kosztów z zasadami ZPK, zasadami rachunkowości i czy te rozwiązania zapewniają rzetelne i prawidłowe sporządzenie rachunku zysków i strat
prawidłowość udokumentowania operacji kosztowych i przychodowych i zakwalifikowania ich do odpowiednich okres sprawozdawczych
prawidłowość naliczenia podatków i powiązanie z saldami kont rozrachunków publiczno-prawnych i fundusz specjalnych
wyodrębnienie kosztów uzyskania przychodów
zgodność ewidencji z przepisami VAT
prawidłowość ustalenia obciążenia podatkiem dochodowych
prawidłowość obliczeń podatków odroczonych
Badanie podatku dochodowego od osób prawnych
Istotą badania prawidłowości ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest sprawdzenie poprawności ustalenia kwot: kosztów, wydatków, odpisów i strat, nie uznawanych stosownie do przepisów ustawy podatkowej za koszty uzyskania przychodów, kwot pomniejszających tę podstawę jako odliczenia, a także zwolnień przedmiotowych.
Cel badania:
Cel główny – uzyskanie wystarczającej podstawy dla wydania obiektywnej opinii o sprawozdaniu finansowym;
Cele cząstkowe – istnienie, kompletność ujęcia, prawidłowość pomiaru i wyceny, terminowość wpłat, zaliczanie do właściwych okresów sprawozdawczych, prawidłowa prezentacja w sprawozdaniu finansowym.
Przedmiot badania – powinny stanowić m.in.:
odpowiednie pozycje bilansu i rachunku zysków i strat oraz ich powtórzenia w innych rocznych sprawozdaniach finansowych,
dane wykazywane w deklaracjach i zeznaniach podatkowych,
ewidencja prowadzona dla potrzeb ustalania dochodu do opodatkowania,
dowody księgowe.
Zakres, metody i procedury badania
Zakres badania uzależniony jest od wielu czynników, a w tym od:
wielkości podmiotu sprawozdawczego,
objętości jego dokumentacji,
stopnia skomplikowania jego organizacji i działalności, itp.
Przy wyborze metod, technik, procedur i prób, biegły rewident powinien kierować się:
specyfiką jednostki,
wielkości podatku dochodowego,
wielkością dochodu i operacji decydujących o jego poziomie,
wynikami przeprowadzonych testów zgodności, tzn. oceną stopnia skuteczności funkcjonowania kontroli wewnętrznej.
Metody i techniki stosowane przy badaniu PDOP:
badanie kompletne z zastosowaniem techniki badania szczegółowego – roczne zez...
aba3434