Postępowanie+administracyjne.doc+KPA+czyli+NSA+i+W+SA.doc

(52 KB) Pobierz
Postępowanie administracyjne

Postępowanie administracyjne.

28.10.2006r. sobota.

14:40-16:10.

Kodeks Postępowania Administracyjnego!!

Księgarnia B. Prusa Krakowskie Przedmieście 5zł! Żółta okładka.

Komentarz do KPA- Adamiak, Borowski.

Forma egzaminu USTNA!.

 

Roszczenie- to uprawnienie do domagania się zachowania określonej osoby, do której roszczenie jest skierowane aby wykonała określoną czynność.

Rozróżniamy roszczenia:

1.   cywilno- prawne;

2.   administracyjno- prawne;

 

Jeżeli źródłem roszczeń jest prawo cywilne to Sąd Powszechny decyduje o roszczeniu.

Jeżeli źródłem jest prawo administracyjne to w toku postępowania administracyjnego wyjaśniane jest roszczenie.

Organy Administracyjno Publiczne zawsze są nadrzędne nad każdą stroną.

 

Stosunek cywilno- prawny.

-        zawarty między stronami równouprawnionymi w zależności od własnej woli wstępują w te stosunki.

-        Są podmiotami równorzędnymi.

-        Autonomia woli jest zapewniona.

-        Na zasadzie ekwiwalentności/zapłaty/.

 

Stosunki administracyjno- prawne.

-        strony nie są równorzędne.

-        Jedne ze stron to organ publiczny.

-        Nie pertraktują i nie układają sobie treści stosunku tak jak w stosunkach cywilno- prawnych.

-        Nie ma ekwiwalentności świadczeń, pertraktowania.

-        Występuje nakaz wykonania czynności przez stronę.

 

Postępowanie przed sądem Administracyjnym wszczyna się zawsze, gdy jedna za stron wnosi roszczenie.

 

Różnice w postępowaniu sądowym i administracyjnym.

·       sprawy rozpatrywane są w sądzie (postępowanie sądowe) rozprawa jest charakterystyczną cechą.

·       Sprawy rozpatrywane są na posiedzeniu niejawnym.

·       Cechą charakterystyczną postępowania adm. Jest to, że wszczęcie p. a. może być z urzędu i na wniosek obywatela. Przed Organem Administracyjnym wszczyna się sprawy postępowania administracyjnego, które mają się odbyć szybko i sprawnie.

 

Postępowanie administracyjne strony:

-        każdy kto ma interes prawny.

-        Osoba, która zwraca się do organu o rozstrzygnięcie pewnej kwestii.

 

Pismo przed Organem Sądowym to pozew.

Przed Organem Administracyjnym można słownie wszcząć roszczenie.

 

Załatwianie spraw:

-        przed postępowaniem administracyjnym sprawnie przebiega wszystko.

-        Przed sądami postępowanie jest przewlekłe.

 

Ciężar dowodu- obowiązek, który spoczywa na osobie, która żąda wydania określonej decyzji. Musi udowodnić, że ma do czegoś prawo np. zapłaciła określony rachunek.

 

Strony w postępowaniu:

-        prokurator;

-        org. Społeczne np. ”zieloni” org. Samorządowe, Związki Zawodowe- takie które nie są nastawione na działalność zarobkową.

 

Problem kompetencyjny.

Sąd administracyjny- jeżeli spór wystąpił między org. Administracyjną.

Jeżeli spór występuje np. między wojewodą i innym urzędnikiem to organ wyższy rozstrzyga o sprawie.

Sąd Najwyższy- jeżeli sąd niższy nie może rozstrzygnąć sprawy.

 

Wszczęcie postępowania administracyjnego.

Osoba na poziomie obywatelskim może sama napisać wniosek o np. zwolnienie z podatku, musi:

1.   napisać wniosek do organu;

2.   podać imię nazwisko adres;

3.   może ustnie zgłosić wniosek w formie protokołu, który przygotuje urzędnik.

 

·       jeżeli organ dostanie pismo obywatela niezrozumiale sformułowane to ma obowiązek wezwać obywatela, aby ustnie określił swoją prośbę.

·       Każdy wniosek musi być podpisany przez osobę wszczynającą postępowanie.

·       Organ, do którego pomyłkowo trafiło pismo, musi przesłać to pismo do organu kompetencyjnego.

·       Postępowanie Administracyjne i czynności administracyjne muszą być utrwalone w protokole.

·       Strona ma prawo do wglądu w protokół.

·       Art.78- w g. Niego musi być sporządzony protokół.

·       Dopuszczalna jest ugoda w postępowaniu administracyjnym- ugoda- czynienie sobie wzajemnych ustępstw przez strony- nie wszystkie sprawy mogą być zakończone nią.

 

Decyzja- co powinna zawierać.

Art.107 postępowania administracyjnego nie zawsze kończy się wydaniem decyzji- uchwałą organu gminy również może się zakończyć.

Skład osób który wydał decyzję.

Wskazanie stron musi być w decyzji.

Wskazanie o co chodzi.

Rozstrzygnięcie.

Uzasadnienie.

 

Uzasadnienie- co musi posiadać:

-        przedstawienie stanu faktycznego- czego domaga się strona.

-        Przedstawienie dowodów.

-        Podstawa prawna decyzji.

-        Podpis wydającego decyzję.

-        Pouczenie strony- wskazany organ i termin ewentualnego odwołania.

 

Różnica między postępowaniem cywilnym a postępowaniem administracyjnym.= wszystkie sprawy na drodze sądowej są dokonywane na podstawie jawnej rozprawy.

Postępowanie cywilne

Tryb sądowy

Postępowanie administracyjne.

Tryb administracyjny na posiedzeniu niejawnym.

 

Istotne w postępowaniu adm. jest określenie kto może być stroną roszczenia. Stroną roszczenia może  być każdy, kto zwraca się do organu w rozstrzygnięciu spornej kwestii.

 

·       Pozew- to pismo przed organem sądowym

·       Przed organem adm. Wszczyna się postępowanie na piśmie ale też ustnie.

 

29.10.2006

gospodarka lokalna.

 

19.11.2006

 

Przepisy zawarte w Kodeksie Postęp. Adm. z 14.06.1960R.

Zawierają unormowanie dotyczące ogólnych zasad postępowania administracyjnego.

 

 

Zasady naczelne kodeksu administracyjnego.

 

I.          Zasada

Pierwsza i naczelna zasadą postępowania jest zasada praworządności – tzn. organ stosujący prawo ma działaś na podstawie przepisów prawa a więc prawa materiałowego procesowego.

 

Organ stosujący prawo ma obowiązek stosując prawo powszechnie obowiązujące.

 

Prawo Powszechnie Obowiązujące – to prawo, które jest powszechnie publikowane w Dzienniku Ustaw w Monitorze a w szczególności w przypadku....

Plan miejscowy jest uchwalony przez rade gminy, powszechnie uważany ma moc powszechnie obowiązująca.

 

Akty powszechnie obowiązujące.

-konstytucja/ określa ustrój społeczno- gospodarczy państwa są tam zawarte przepisy ,które można stosować bezpośrednio w konkretnych sprawach.

-ustawy/określają ogólne rangi działalności i często zawierają tzw. delegacje do wydawania rozporządzeń/ rozporządzenia wydaje R.M.- zawsze, z upoważnienia  ustawowego.

-umowy międzynarodowe/ pierwszeństwo przed stosowaniem prawa krajowego ,oprócz......

 

-oprócz aktów powszechnie obowiązujących mamy tzw. prawo administracyjne wewnętrzne to

-        Instrukcje

-        Ogólniki

-        Zalecenia

 

 

W postępowaniu administracyjnym te prawo wewnętrzne adm.

Nie mogą być stosowane jako źródło prawa, iż te instrukcje, ogólniki i zalecenia należą do pragmatyki urzędowej- czyli określają szybkość i sprawność urzędów dotyczą przechowania akt.

 

Jeśli organ uchybi w pragmatyce urzędowej to te uchybienia nie mogą mieć znaczenia dla obywateli.

Zasada praworządności wiąże się nie tylko z przestrzeganiem prawa materialnego ale także z przestrzeganiem przepisów prawa.

Praworządności zasada- polega na tym że organ który nałoży prawo jest odp. Za zaistniały skutek.

W postępowaniu nie wolno jest organowi preferować 1 strony i odnosić się negatywnie do drugiej.

Z zasadą praworządności  wiąże się efektywność i skuteczność.

 

II.      Zasada postępowania adm.

Nakazuje organowi przestrzeganie interesu publicznego i prawa obywatelskiego.

Aby uwzględniać interes obywatela i słuszny interes to wówczas może być wszczęte postępowanie z urzędu

 

·       Jeżeli organ wydaje decyzję na mocy której nikt nie nabywa prawa może być uchylona przez organ który wydal te decyzje w każdym czasie zwłaszcza gdy za takich przypadkiem odpowiada interes powszechny obywatelskich

 

 

III.  Zasada prawdy obiektywnej!

·       Należy wyczerpać wszystkie środki dowodowe dla obiektywnej oceny decyzji

·       Polega na tym ze w każdej sprawie należy ustalić starz faktyczny zgodnie z rzeczywistym stanem rzeczy.

·       Ustalenie stanu faktycznego jest niezwykle trudne to organ stosujący prawo może opierać się na domniemaniu/ polega na tym ze 1 prawdziwego faktu wyprowadzam 2gi prawdziwy fakt ( są to domniemania faktyczne)

 

Domniemanie Prawne – wynikają z treści prawa, kiedy przyjmuje się z określonego stanu faktycznego skutki prawne, nie wolno organowi powijać dowodów złożonych przez stronę żeby ustalić należy stronom zapewnić wypowiedzenia się odnośnie każdemu dowodowi .

 

Dobra

-publiczne:

Lasy, wody- każdy może nieodpłatnie korzystać z nich.

-indywidualne:

Będące czyjąś własnością.

 

IV. Zasada pogłębiania zaufania obywateli do Państwa.

 

Organ stosujący prawo ma tak postępować żeby strony miały przekonanie, że organ służy obu stronom.

Organ musi być bezstronny i obiektywny.

 

              V. Zasada informacyjna.

Polega ona na informowaniu stron, np. czy postępowanie dowodowe idzie w dobrym kierunku, czy strony nie nadużywają swoich praw.

Organ informuje, aby strony nie składały niepotrzebnych zeznań, które mogą tej  stronie zaszkodzić.

 

VI. Zasada czynny udział.

Polega na czynnym udziale strony w postępowaniu administracyjnym. Organ prowadzący postępowanie ma obowiązek zapewnić stronom udział w każdym etapie postępowania. Czynny udział strony polega na tym, że każdy złożony dowód powinien być udostępniony stronie, aby złożyli zeznania dotyczące dowodu. Każda ze stron musi wypowiedzieć się na temat  dowodów, czy są prawdziwe.

 

              VII. Zasada przekonywania stron.

Organ prowadzący postępowanie nie może nachalnie przekonywać którąś ze stron do jakiegoś działania, ale powinien rzeczowo wskazać stronie korzyści  oraz plusy, jakiegoś konkretnego rozwiązania.

 

              VIII. Zasada prostoty i szybkości.

Zasada prostoty i szybkości działania.

 

·       Szybkość polega na tym, że organ powinien mieć na uwadze koncentrację dowodów. (czyli jakie dowody są istotne dla rozstrzygnięcia sprawy).

·       Prostota postępowania- organ powinien zmierzać do pojednania stron, do zakończenia sporu ugodą i  nie prowadzić zbytniego postępowania dowodowego i procesowego.

·       Sprawa powinna być załatwiona w określonym czasie:

-        nie skomplikowana- w ciągu miesiąca.

-        Skomplikowana- w ciągu 2 miesięcy.

Zainteresowanemu przysługuje prawo do złożenia zażalenia do organu wyższego ........nie załatwił sprawy w terminie może zostać ukarany.

 

IX. Zasada ugodowego załatwienia sprawy.

Ugodowe załatwienia sprawy musi być wyrazem zgodnego oświadczenia woli stron.

Zgoda polega na wzajemnych ustępstwach stron.

Ugody w takim postępowaniu to ugody administracyjne. Nie zawsze może dojść do ugody, czasem prawo na to nie zezwala.

W prawie wywłaszczeniowym nie dochodzi do ugody.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin