R V.pdf
(
116 KB
)
Pobierz
R V
ROZDZIAŁ V
POST
Ħ
POWANIE ADMINISTRACYJNE OGÓLNE
PRZED ORGANAMI DRUGIEJ INSTANCJI
1.
Poj
ħ
cie i klasyfikacja
Ļ
rodków prawnych
Obywatelskie prawo zaskar
Ň
ania aktów i czynno
Ļ
ci organów pa
ı
stwowych
i organów odr
ħ
bnych od pa
ı
stwa podmiotów władzy publicznej w sprawach
z zakresu administracji publicznej stanowi standard demokratycznego pa
ı
stwa
prawa, ugruntowany w aktach prawa mi
ħ
dzynarodowego i ustawodawstwie
krajowym. Z jednej strony samoistn
Ģ
podstaw
ħ
stanowi system Europejskiej
Konwencji Praw Człowieka
1
wraz z protokołami dodatkowymi
2
, który za po-
Ļ
rednictwem autonomicznych poj
ħę
traktatowych, doskonalonych po-
przez europejskie
soft-law
, istotnie oddziałuje na kreacj
ħ
prawa do post
ħ
po-
wania (drogi administracyjnej) i jest jakby w
ħ
złowym spełnieniem postano-
wie
ı
Statutu Rady Europy. W drugiej płaszczy
Ņ
nie za
Ļ
polska ustawa zasad-
nicza w art. 78 przewiduje publiczne prawo podmiotowe o tre
Ļ
ci formalnej
do dwuinstancyjnego procesu administracyjnego poprzez usytuowanie zasady
konstytucyjnego uprawnienia do zaskar
Ň
ania orzecze
ı
i decyzji wydanych
w pierwszej instancji, z wyj
Ģ
tkami przewidzianymi w ustawach zwykłych.
Na tle Kodeksu post
ħ
powania administracyjnego system
Ļ
rodków praw-
nych, rozumianych jako zespół instytucji prawnych bezpo
Ļ
rednio słu
ŇĢ
cych
weryfikacji rozstrzygni
ħę
organów administracji publicznej, nie kształtuje si
ħ
jednolicie. Nie wdaj
Ģ
c si
ħ
w dysputy naukowe, na potrzeby opracowania przy-
j
ħ
to podział tych
Ļ
rodków zaproponowany przez znanych specjalistów z za-
kresu procedury administracyjnej. Zdaniem B. Adamiak i J. Borkowskiego
na system
Ļ
rodków prawnych składaj
Ģ
si
ħ
:
1)
Ļ
rodki zaskar
Ň
enia
– oparte na zasadzie skargowo
Ļ
ci instytucje proce-
sowe słu
ŇĢ
ce weryfikacji rozstrzygni
ħę
administracyjnych, których bezpo-
Ļ
rednim celem jest ich uchylenie (kasacja) lub zmiana (reformacja).
Dokonuj
Ģ
c ich dalszej delimitacji wyró
Ň
ni
ę
mo
Ň
na:
a) z uwagi na kryterium przesuni
ħ
cia kompetencji do weryfikacji zaskar-
1
Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolno
Ļ
ci (Dz. U. z 1993 r. Nr
61, poz. 284 ze zm.).
2
Polska ratyfikowała 11 protokołów.
116
Jarosław Dobkowski
Ň
onego rozstrzygni
ħ
cia na organ wy
Ň
szego stopnia:
•
Ļ
rodki bezwzgl
ħ
dnie dewolutywne
– przenosz
Ģ
ce spraw
ħ
do wy
Ň
szej
instancji w ka
Ň
dym przypadku,
•
Ļ
rodki wzgl
ħ
dnie dewolutywne
– przenosz
Ģ
ce spraw
ħ
do wy
Ň
szej in-
stancji tylko w razie nieuwzgl
ħ
dnienia ich przez organ pierwszej instancji,
•
Ļ
rodki niedewolutywne
– które rozpatrywane s
Ģ
przez organ wydaj
Ģ
-
cy zaskar
Ň
one rozstrzygni
ħ
cie;
b) z uwagi na kryterium rodzaju zaskar
Ň
onego rozstrzygni
ħ
cia:
•
Ļ
rodki zwyczajne
– słu
ŇĢ
ce weryfikacji rozstrzygni
ħę
nieostatecz-
nych,
•
Ļ
rodki nadzwyczajne
– słu
ŇĢ
ce weryfikacji rozstrzygni
ħę
ostatecz-
nych;
c) z uwagi na kryterium mocy prawnej:
•
Ļ
rodki bezwzgl
ħ
dnie suspensywne
– z mocy prawa wstrzymuj
Ģ
ce
wykonanie zaskar
Ň
onego rozstrzygni
ħ
cia,
•
Ļ
rodki wzgl
ħ
dnie suspensywne
– wstrzymanie wykonania zaskar
Ň
o-
nego rozstrzygni
ħ
cia pozostawiaj
Ģ
ocenie organu rozpatruj
Ģ
cego
Ļ
rodek za-
skar
Ň
enia;
d) z uwagi na kryterium mo
Ň
liwo
Ļ
ci wnoszenia danego
Ļ
rodka zaskar
Ň
enia
samodzielnie:
•
Ļ
rodki samoistne
– wnoszone samodzielnie
,
•
Ļ
rodki niesamoistne
– wnoszone wraz z innymi
Ļ
rodkami prawnymi;
e) z uwagi na kryterium organu odwoławczego:
•
Ļ
rodki rozpatrywane przez organy administracji publicznej
,
•
Ļ
rodki rozpatrywane przez s
Ģ
dy powszechne
;
2)
Ļ
rodki nadzoru
– oparte na zasadzie oficjalno
Ļ
ci (działania z urz
ħ
du)
instytucje procesowe, słu
ŇĢ
ce wyeliminowaniu z obrotu prawnego decyzji
przez ich kasacj
ħ
lub reformacj
ħ
przez organ sprawuj
Ģ
cy nadzór w post
ħ
po-
waniu;
3)
odwołalno
Ļę
decyzji
– jest to prawna mo
Ň
liwo
Ļę
kasacji lub reformacji
decyzji z urz
ħ
du przez organ, który decyzj
ħ
wydał.
W Kodeksie post
ħ
powania administracyjnego w miar
ħ
jednolit
Ģ
konstruk-
cj
ħ
posiadaj
Ģ
jedynie
Ļ
rodki prawne zwi
Ģ
zane z post
ħ
powaniem zwykłym,
pozostałe bowiem maj
Ģ
charakter mieszany.
Zagadnieniem porz
Ģ
dkuj
Ģ
cym system
Ļ
rodków prawnych w post
ħ
powaniu
administracyjnym ogólnym jest zakaz dopuszczalno
Ļ
ci konkurencyjnych in-
stytucji procesowych, słu
ŇĢ
cych weryfikacji rozstrzygni
ħę
administracyjnych
w trybie odwoławczym i trybie pozainstancyjnym. Ka
Ň
dy ze
Ļ
rodków praw-
nych ma zastosowanie do ró
Ň
nego rodzaju decyzji i stanowi instrument kory-
gowania wad rozstrzygni
ħę
a
Ň
do uzyskania przez nie cechy prawidłowo
Ļ
ci.
Wspomnie
ę
tak
Ň
e nale
Ň
y o skargach kierowanych na decyzje administra-
Procedury w administracji
117
cyjne.
Actio popularis
zło
Ň
one przez stron
ħ
w sprawie, w której toczy si
ħ
po-
st
ħ
powanie administracyjne, podlega rozpatrzeniu w toku post
ħ
powania,
zgodnie z przepisami Kodeksu, jako
Ļ
rodek zwyczajny. Skarg
ħ
za
Ļ
w spra-
wie, w której w toku post
ħ
powania administracyjnego została wydana decyzja
ostateczna, uwa
Ň
a si
ħ
zale
Ň
nie od jej tre
Ļ
ci za
ŇĢ
danie wznowienia post
ħ
powa-
nia lub za
ŇĢ
danie stwierdzenia niewa
Ň
no
Ļ
ci decyzji albo jej uchylenia lub
zmiany z urz
ħ
du.
W tym sensie najbardziej po
Ň
yteczne dla praktyki b
ħ
dzie omówienie
Ļ
rod-
ków prawnych w konwencji dychotomicznego ich podziału ze wzgl
ħ
du
na przypisanie cechy ostateczno
Ļ
ci rozstrzygni
ħ
cia administracyjnego –
Ļ
rodki
zwyczajne i
Ļ
rodków „nadzwyczajne”. Do pierwszej grupy zaliczymy: odwo-
łanie od decyzji, za
Ň
alenie na postanowienie oraz maj
Ģ
cy jednak pod tym k
Ģ
-
tem kontrowersyjny charakter wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Do
drugiej za
Ļ
: wznowienie post
ħ
powania, stwierdzenie niewa
Ň
no
Ļ
ci decyzji lub
postanowienia, uchylenie lub zmiana decyzji w trybie art. 154, 155, 161, 163,
stwierdzenie wyga
Ļ
ni
ħ
cia decyzji i uchylenie decyzji w trybie art. 162 § 2
z uwzgl
ħ
dnieniem konstrukcji sprzeciwu.
Powy
Ň
sza typologia rzutuje tak
Ň
e na struktur
ħ
dalszych cz
ħĻ
ci opracowania
dotycz
Ģ
cych post
ħ
powania administracyjnego ogólnego.
2.
Odwołanie
Pod k
Ģ
tem merytorycznym
odwołanie
jest uprawnieniem okre
Ļ
lonego
podmiotu do uruchomienia toku post
ħ
powania odwoławczego, którego korela-
tem jest obowi
Ģ
zek organu odno
Ļ
nie do ponownego rozpoznania i rozstrzy-
gni
ħ
cia sprawy administracyjnej. Jego konstrukcja prawna opiera si
ħ
na
zasa-
dzie dwuinstancyjno
Ļ
ci post
ħ
powania
– dwukrotnej mo
Ň
liwo
Ļ
ci bezstronne-
go rozpatrzenia sprawy w administracyjnym toku instancji, z zasygnalizowa-
nymi ju
Ň
wyj
Ģ
tkami przewidzianymi przez Kodeks post
ħ
powania administra-
cyjnego i przepisy szczególne.
Odwołanie jako
Ļ
rodek zaskar
Ň
ania decyzji administracyjnych, oparty
na
zasadzie skargowo
Ļ
ci
i wszczynaj
Ģ
cy post
ħ
powanie przed organami admi-
nistracji publicznej lub przed s
Ģ
dami powszechnymi, jest generalnym
Ļ
rod-
kiem zaskar
Ň
enia (w tym sensie,
Ň
e nie trzeba mie
ę
szczególnego umocowania
w normie prawnej).
Pod k
Ģ
tem formy odwołanie jest pewnego rodzaju
podaniem
i z tego
wzgl
ħ
du b
ħ
d
Ģ
miały zastosowanie unormowania dotycz
Ģ
ce wymogów formal-
nych i zasad ich wnoszenia do organów administracji publicznej. Pod k
Ģ
tem
tre
Ļ
ciowym za
Ļ
w odwołaniu kwestionowa
ę
mo
Ň
na zarówno
zgodno
Ļę
z pra-
wem
rozstrzygni
ħ
cia, jak i jego
słuszno
Ļę
(celowo
Ļę
). Mo
Ň
na tak
Ň
e uczyni
ę
118
Jarosław Dobkowski
przedmiotem odwołania
uzasadnienie
decyzji (o
Ļ
wiadczenie wiedzy organu),
nawet je
Ļ
li uwzgl
ħ
dnia ona
ŇĢ
danie strony sformułowane we wniosku o
wszcz
ħ
cie post
ħ
powania przed organem pierwszej instancji lub nie kwestionu-
je zasadno
Ļ
ci nało
Ň
enia obowi
Ģ
zku albo ograniczenia uprawnie
ı
, albowiem
decyzja administracyjna b
ħ
dzie stanowi
ę
dokument urz
ħ
dowy, który mo
Ň
e by
ę
wykorzystany (np. jako dowód) w innych post
ħ
powaniach przed organami
pa
ı
stwa.
Kodeks wypowiada si
ħ
w tym zakresie nast
ħ
puj
Ģ
co: „Odwołanie nie wy-
maga szczegółowego uzasadnienia. Wystarczy, je
Ň
eli z odwołania wynika,
Ň
e
strona nie jest zadowolona z wydanej decyzji
”. Oznacza to,
Ň
e w odwołaniu
nie jest konieczne formułowanie zarzutów (merytorycznych lub formalnych
albo co do celowo
Ļ
ci), artykułowanie istoty i zakresu
ŇĢ
dania (w sensie ram
wniosku i proponowanych rozstrzygni
ħę
), przytaczanie okre
Ļ
lonych faktów i
wskazywanie dowodów na poparcie
ŇĢ
dania, wystarczy bowiem wyra
Ň
enie
woli ponownego rozpatrzenia i rozstrzygni
ħ
cia sprawy bez potrzeby doł
Ģ
cza-
nia stosownego o
Ļ
wiadczenia wiedzy w tym zakresie.
Pewnym ograniczeniem b
ħ
dzie tu sytuacja, gdy odwołaniem
ŇĢ
da si
ħ
uzu-
pełnienia rozstrzygni
ħ
cia. Inaczej mówi
Ģ
c, podstaw
Ģ
odwoławcz
Ģ
b
ħ
dzie nie-
rozstrzygni
ħ
cie przez organ pierwszej instancji w cało
Ļ
ci o
ŇĢ
daniu strony.
Odwołanie od takiej decyzji powinno zosta
ę
potraktowane jako
ŇĢ
danie uzu-
pełnienia rozstrzygni
ħ
cia decyzji, co nie odbiera jednak stronie prawa do drogi
odwoławczej po procesie rektyfikacji.
Prawo wniesienia odwołania przysługuje
stronie
, która posiada jakby natu-
raln
Ģ
legitymacj
Ģ
do wniesienia odwołania – niezale
Ň
nie od tego, czy brała
udział w post
ħ
powaniu przed organem pierwszej instancji, czy te
Ň
nie – oraz
uczestnikom
post
ħ
powania
na prawach strony
. Odwołanie mo
Ň
e zło
Ň
y
ę
tak-
Ň
e podmiot nieb
ħ
d
Ģ
cy stron
Ģ
, je
Ļ
li organ pierwszej instancji uznał,
Ň
e jest on
adresatem rozstrzygni
ħ
cia i tak
Ģ
decyzj
ħ
mu zakomunikował, bowiem posiada
on interes prawny, który sprowadza si
ħ
do potrzeby eliminacji z obrotu praw-
nego tej decyzji. Wydawa
ę
si
ħ
mo
Ň
e,
Ň
e przy literalnej interpretacji art. 156 §
1 taka decyzja jest z mocy prawa niewa
Ň
na, albowiem została skierowana do
osoby nieb
ħ
d
Ģ
cej stron
Ģ
w sprawie. Jednak
Ň
e zgodnie z omawian
Ģ
ju
Ň
zasad
Ģ
niekonkurencyjno
Ļ
ci
Ļ
rodków prawnych, funkcj
Ģ
organu odwoławczego nie
jest stwierdzanie niewa
Ň
no
Ļ
ci decyzji, ale jej weryfikacja poprzez rozstrzy-
gni
ħ
cie kasacyjne w cz
ħĻ
ci dotycz
Ģ
cej tej osoby. Zada
ę
mo
Ň
na jednak pytanie,
jak dochodzi
ę
ewentualnych roszcze
ı
z tytułu wywołania rzeczywistej szkody
i utraconych korzy
Ļ
ci tak
Ģ
decyzj
Ģ
? Wydaje si
ħ
,
Ň
e roszcze
ı
takich
przed 1 wrze
Ļ
nia 2004 r. nie mo
Ň
na było dochodzi
ę
w trybie Kodeksu post
ħ
-
powania administracyjnego, lecz na zasadach ogólnych Kodeksu cywilnego.
W chwili obecnej za
Ļ
wył
Ģ
czn
Ģ
podstaw
Ģ
prawn
Ģ
b
ħ
dzie znowelizowany art.
417 i nast
ħ
pne Kodeksu cywilnego.
Procedury w administracji
119
Odwołanie wnosi si
ħ
w
terminie
czternastu dni od dnia dor
ħ
czenia decyzji
stronie, a gdy decyzja została ogłoszona ustnie – od dnia jej ogłoszenia stronie
lub po upływie czternastu dni od zawiadomienia strony o decyzji przez ob-
wieszczenie lub w inny zwyczajowo przyj
ħ
ty w danej miejscowo
Ļ
ci sposób
publicznego ogłaszania. Przepisy szczególne mog
Ģ
przewidywa
ę
inne terminy
do wniesienia odwołania. Je
Ň
eli w decyzji w ramach pouczenia o
Ļ
rodku za-
skar
Ň
enia bł
ħ
dnie wskazano dłu
Ň
szy termin do wniesienia odwołania i strona
zastosowała si
ħ
do tego terminu, organ odwoławczy nie powinien orzec nie-
dopuszczalno
Ļ
ci odwołania z tego tytułu,
Ň
e wniesiono je po terminie, lecz
termin ten z urz
ħ
du zobowi
Ģ
zany jest przywróci
ę
. Ponadto, gdy odwołanie
wnosi strona, która bez własnej winy nie brała udziału w post
ħ
powaniu i „nie
zmie
Ļ
ciła si
ħ
” w przewidzianym powy
Ň
ej terminie, to składa wniosek o przy-
wrócenie terminu, wnosz
Ģ
c jednocze
Ļ
nie odwołanie, chyba
Ň
e inna strona lub
podmiot uprawniony do wniesienia odwołania dokonał tej czynno
Ļ
ci w prze-
pisanym terminie, co oznacza,
Ň
e mo
Ň
e ona jedynie stara
ę
si
ħ
o weryfikacj
ħ
decyzji w drodze zastosowania
Ļ
rodka nadzwyczajnego w postaci wznowienia
post
ħ
powania.
Organami wła
Ļ
ciwymi do rozpatrzenia odwołania s
Ģ
omawiane ju
Ň
organy
wy
Ň
szego stopnia
, chyba
Ň
e Kodeks przewiduje inny organ odwoławczy albo
nast
Ģ
pi przeniesienie wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci organu odwoławczego z racji kodeksowych
lub przepisów szczególnych.
Odwołanie wnosi si
ħ
do wła
Ļ
ciwego organu odwoławczego
za po
Ļ
rednic-
twem
organu, który wydał decyzj
ħ
. Organ ten zawiadamia strony o wniesieniu
odwołania. Obowi
Ģ
zek ten dotyczy nie tylko tych osób, które brały udział
w post
ħ
powaniu przed nim, lecz tak
Ň
e innych jednostek, których interesu
prawnego lub obowi
Ģ
zku dotyczy post
ħ
powanie i o których dowiedział si
ħ
po
wydaniu decyzji.
Wniesienie odwołania w przepisanym terminie i trybie uruchamia
post
ħ
-
powanie odwoławcze
.
Bezwzgl
ħ
dnymi pozytywnymi przesłankami prowadzenia post
ħ
powania
odwoławczego b
ħ
dzie
dopuszczalno
Ļę
odwołania
i
zachowanie terminu
do
jego zło
Ň
enia.
Skuteczne wniesienie odwołania powoduje wstrzymanie wykonania decy-
zji, z wyj
Ģ
tkami, o których była mowa powy
Ň
ej. Dlatego te
Ň
odwołanie mo
Ň
na
uzna
ę
za
Ļ
rodek zaskar
Ň
enia wzgl
ħ
dnie suspensywny.
Odwołanie charakteryzuje si
ħ
te
Ň
wzgl
ħ
dn
Ģ
dewolutywno
Ļ
ci
Ģ
i w tym sen-
sie post
ħ
powanie odwoławcze obejmuje dwa stadia:
1) post
ħ
powanie odwoławcze przed organem pierwszej instancji (autowe-
ryfikacja czy
samokontrola organu pierwszej instancji
– art. 132),
2)
post
ħ
powanie odwoławcze przed organem odwoławczym
(organem
drugiej instancji).
Plik z chomika:
gosicka
Inne pliki z tego folderu:
Weryfikacja decyzji i postanowień w sprawie indywid..doc
(77 KB)
Orzekanie w sprawie indywidualnej w postępowaniu.doc
(52 KB)
Wygaśnięcie i uchylenie decyzji.doc
(21 KB)
postęp.sądowo-adm N.doc
(73 KB)
Postepowanie sadowo-administracyjne wyklady.doc
(127 KB)
Inne foldery tego chomika:
! Club Mix
! Club Mix(1)
! Club Mix(2)
!!!!!!!! NAJLEPSZE---MP3 --- ---TYGODNIA--- (2012) muzyka-chomikuj
!!!!!!!!!test z roku 2008
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin