scan1.doc

(87 KB) Pobierz
Postępowanie sądow0-aduiinistrac>j|ne - ćwiczenia M, Pezacki 2

 

Ustawa 30.08.2002r. - Prawo o postępowaniu przed Sadami administracyjnymi (PPSa).

Ustawa 25.07.2002r. - Prawo o ustroju Sądów administracyjnych,

I       >   KPA

II                                                   Postępowanie o charakterze administracyjnym

—————————              Skarga administracyjna

I WSA              >    PPSA                    Postępowanie przed sądami  administracyjnymi

II NSA             

Model ten obowiązuje od 1.01.2004r.

(Naczelny) w W-wie              (weszły w życie te ustawy).

Od 1.01.l98Ir. - rozpoczął funkcjonowanie Naczelny Sąd Administracyjny.

Z nowej konstytucji art. 176 wynika, że obywatelowi przysługuje możliwość odwołania się do innego organu, który ma rozpatrzyć sprawę (II instancja).

Sąd administracyjny:

Sądownictwo administracyjne -orzeka w sprawach administracyjnych np. zawsze stroną

stosunku adm-prawnego jest organ i petent, (organ adm.,- ktoś). Organ jest wyposażony we

władztwo organizacyjne. Nie ma sfery spraw adm., które nie podlegają jurysdykcji sądu adm.

Jurysdykcja- zakres możliwości rozpoznawania spraw przez Sąd adm,- jest pełny.

Wewnętrzna sfera adm,- strona organ i organ

Zewnętrzna sfera adm. - strona organ i petent

Sady  adm.- nie ma żadnych wyłączenia, jakie sprawy nie mają być rozpatrywane,

Ustawodawca zapewnił dwa  zakresy kontroli sądów administracyjnych  - systemy - ( sposoby) 

-           klauzula generalna ustalają najpełniejszy zakres kontroli SA,

-           Enumeracja pozytywna - wyliczenie- (wskazanie czym się zajmuje NSA)

             Enumeracja negatywna (czym się. nie zajmuje).

Sposób kształtowania skargi:

Skargowość (techniki)- oparta jest na zasadzie prawa podmiotowego.

Zasada przeciwna jest skargą powszechną- rozstrzyga kto może iść do Sądu adm.

Musi istnieć bezpośredni związek miedzy naruszeniem interesu prawnego przez organ adm. Możemy się skarżyć tylko we własnej sprawie a nie cudzej (chyba, że jest pełnomocnictwo).

Sądy adm. sprawują kontrolę legalności działania organów administracji.

Tylko kryterium legalności jest dopuszczalne dla Sądu adm, (wyłącznie)- bada się wyniki

postępowania zgodnego z przepisami prawa- legalność.

Państwo demokratyczne nie może się obejść bez SA, SA najpełniej służy obywatelowi i ochroną przed państwem.

Sądy powszechne

- I   rząd  REJONOWE

- II  rząd OKRĘGOWE

- III rząd APELACYJNE

 

Sądy administracyjne NIE NALEŻĄ do tego aparatu.

 

Sądy szczególne

- sądy administracyjne

- sądy wojskowe

 

 

Skarga do Sądu administracyjnego.

Jest to środek prawny, który wszczyna postępowanie sądowo – administracyjne. Jest rozpatrywana przez Wojewódzki Sąd Administracyjny.

Przedmiotem skargi do S.A. może być 

·                     Decyzja administracyjna- musi być ostateczna i wyczerpany tok instancji.

·                     Postanowienie wydane w toku postępowania administracyjnego

- postanowienie na które przysługuje  zażalenie,

- postanowienia wydane w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym,

- postanowienia rozstrzygające sprawę co do istoty,

- postanowienia kończące postępowanie w sprawie.

·                     Bezczynność ( milczenie) organu administracji, gdy organ w ustalonym terminie nie wydał decyzji lub postanowienia bądź innego aktu, skarg na bezczynność organu jest dopuszczalna dopiero po wyczerpaniu środków zaskarżenia.

·                     Akty prawa miejscowego.

·                     Akty samorządu terytorialnego.

·                     Akty nadzoru.

·                     Inne akty i czynności organów administracji, czynności materialno -techniczne np. wydawanie dowodów, paszportów, zaświadczeń.

ü                  Do SA nie przysługuje skarga odnośnie prawa wewnętrznego administracyjnego ( między organami wyższego a niższego stopnia np. okólnik, regulamin).

ü                  Termin załatwienia sprawy – bezzwłoczni

Legitymacja procesowa- tj. możliwość wzięcia udziału w konkretnej sprawie (w charakterze strony), możność skorzystania z danego środka prawnego np. skarga do SA, (Prokurator, RPO, Organizacja Społeczna).

Rodzaje legitymacji procesowych :

-czynna- udział może brać ktoś, kto może ktoś skarżyć.

-bierna- przeciwko komu jest sprawa, organ jest skarżony.

Legitymację posiada każdy, kto ma w tym interes prawny .

Skargę do SA maże wnieść:

·             każdy, kto ma w tym interes prawny - korzystna sytuacja dla podmiotu poparta normą prawną.

·              prokurator

·              rzecznik praw obywatelskich

Interes prawny ocenia się w kategoriach:

-musi być jakaś korzystna sytuacja dla jednostki

-musi ona wynikać z jakieś normy prawnej (być chroniona)

-nasza skarga do SA jest oparta o zasadę prawa podmiotowego (norma np. w kodeksie cywilnym)

Prokurator, RPO, organizacje społeczne występują w interesie osób trzecich.

Terminy do wnoszenia skargi- 30 dni (od dnia doręczenia decyzji)

                                                 prokurator, RPO, org, społeczne w terminie 6 m-cy.

Tryb wnoszenia skargi.

Skargę wnosimy za pośrednictwem  organu administracji na działanie, którego się skarżymy, ponieważ organ ma możliwość samokontroli ( może wydać decyzję całkowitą- czyli uwzględniającą w całości żądania skarżącego).

Obowiązki organu administracyjnego po złożeniu skargi:

skompletowanie akt i przekazanie do sądu administracyjnego, do którego skarga jest kierowana – 30 dni od doręczenia skargi.

Skutki wniesienia skargi:

1                     wszczęcie postępowania sąd – administracyjnego ,

2                     osiąganie zawiłości sprawy- 3 skutki zawiłości.

- następuje określenie granic sprawy- jeżeli wnosimy skargę do sądu to jest on zobowiązany działać  tylko do granic sprawy, wynika to z treści skargi, żądania.

- osiągany efekt perpetuacji  właściwości – utrwalenie właściwości( miejscowa i rzeczowa).

- zakaz ponownego orzekania w tej samej sprawie.

Wymogi formalne pisma zawierającego skargę.

Pismo w postępowaniu sądowym obejmuje wnioski i oświadczenia stron.

Każde pismo strony powinno zawierać:

1      oznaczenie sądu do którego jest kierowane, imię i nazwisko lub nazwę stron, ich przedstawicieli ustawowych lub pełnomocników,

2      oznaczenie rodzaju  pisma,

3      osnowę wniosku lub oświadczeń,

4      podpis strony albo jej przedstawiciela lub pełnomocnika,

5      wymienienie załączników,

6      pierwsze pismo powinno zawierać dokładny adres zamieszkania stron, ich przedstawicieli, pełnomocników oraz przedmiot sprawy,

7      następne pisma muszą także zawierać sygnaturę akt

8      w skardze należy wskazać zaskarżoną decyzję, postanowienie, inny akt lub czynność, oznaczenie organu, którego działania lub bezczynności skarga dotyczy,

9      należy określić naruszenie prawa lub interesu prawnego,

10 w każdym piśmie wszczynającym postępowanie sądowe należy podać wartość przedmiotu sporu.

Instrumenty dyscyplinujące organ administracyjny do przekazania skargi do SA:

- możemy żądać, żeby sąd ukarał organ grzywną,

- rozpatrzenie sprawy na podstawie odpisu skargi,

- sygnalizacja sądu do organu wyższego rzędu, że w organie niższego rzędu doszło do nieprawidłowości, nie przekazano akt sprawy wraz ze skargą.

Suspensywność środka prawnego- cecha środka prawnego, która powoduje, że wnosząc ten środek wstrzymujemy lub możemy wstrzymać wykonanie zaskarżonego orzeczenia.

Suspensywność względna- samo wznoszenie skargi nie wstrzymuje wykonania orzeczenia, dopiero organ decyduje czy wstrzymać wykonanie orzeczenia czy też nie.

Suspensywność bezwzględna-  wniesienie skargi wstrzymuje wykonanie zaskarżonego orzeczenia

Środki zaskarżania( środki prawne).

1.    skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

v       Jest zwyczajnym środkiem zaskarżania, ( przysługującym od orzeczeń nieprawomocnych).

v       Przysługuje od wyroków WSA.

v       Przedmiotem skargi mogą być:

-   wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego,

-   postanowienia WSA kończące postępowanie w danej instancji.

v       Do złożenia skargi legitymowany ma prawo

-   skarżący,

-   organ administracji,

-   prokurator,

-   Rzecznik Praw Obywatelskich.

v       Podstawy skargi kasacyjnej:

-  naruszenie norm prawa materialnego poprzez jego błędną wykładnię lub stosowanie, np. kodeks cywilny, karny,

-  naruszenie norm prawa procesowego, jeżeli miało to znaczenie dla sposobu rozpatrzenia sprawy.

v       Skarga kasacyjna ma przymus radcosko-adwokacki tzn. musi być sporządzona przez adwokata lub radcę prawnego, ponieważ konieczne jest powołanie się na normy prawne, które zostały naruszone.

v       Skarga musi być wniesiona w terminie 30 dni od doręczenia  orzeczenia do sądu, który wydał zaskarżony wyrok w I instancji.

v       Skargę rozpatruje NSA na rozprawie, chyba, że podstawą kasacji jest przepis  prawa procesowego, wówczas można zrezygnować z  rozprawy.

v       Skarga jest rozpatrywana na posiedzeniu niejawnym.

v       Badanie wstępne skargi wykonuje WSA- np. sprawdza czy została wniesiona opłata, czy zostało pismo wniesione w terminie itp.

v       Badanie merytoryczne skargi wykonuje NSA.

v       Skarga jest środkiem dewolutywnym.

v       Dewolutywność -  cecha środka prawnego, która powoduje przeniesienie sprawy do wyższej instancji. (odwołanie).

v       Możliwe rozstrzygnięcia NSA:

1        może sprawę umorzyć (kiedy zachodzą trwałe i nieusuwalne zmiany np, śmierć strony)

2        może oddalić skargę (odrzucenie-wyrokiem merytoryczne rozstrzyganie sprawy; oddalenie-postanowieniem rozstrzyganie kwestii formalnych- na początku jak są biedy)

3        może uwzględnić skargę

·       Jeżeli ,sąd uwzględni skargę to:

-       może zajść orzeczenie reformatoryjne (polega na tym, że uchyla poprzednie orzeczenie i orzeka co do istoty sprawy-co następuje).

-       może zajść orzeczenie kasacyjne (uchyla orzeczenie- wyrok poprzedniej instancji i przekazuje do ponownego rozpoznania),

v            W razie uwzględnienia skargi kasacyjnej NSA uchyla  zaskarżone orzeczenie w całości lub w części i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania sądowi, który wydał orzeczenie.

2 Zażalenie do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Zażalenie a skarga kasacyjna- inny jest przedmiot, Skarga przysługuje od wyroku a zażalenie służy na postanowienia i na niektóre zarządzenia.

 

·         Przysługuje na postanowienia WSA np. przekazanie sprawy innemu sądowi administracyjnemu, wstrzymanie lub odmowa wstrzymania wykonania decyzji lub postanowienia czy odrzucenia skargi.

·         Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od doręczenia postanowienia.

·         Zażalenie powinno zawierać wskazanie zaskarżonego postanowienia i wniosek o jego zmianę lub uchylenie, a także uzasadnienie.

·         Akta sprawy wraz z zażaleniem WSA przedstawia NSA po doręczeniu zażalenia pozostałym stronom.

·         WSA może na posiedzeniu niejawnym uchylić to postanowienie i rozpoznać sprawę na nowo. Wówczas nie przesyła akt sprawy do NSA.

·         Jest środkiem zwyczajnym.

3 Wniosek o wznowienie postępowania.

Ø   Służy do usuwania z obrotu orzeczeń prawomocnych dotkniętych szczególnie ciężkimi wadami prawnymi.

Ø   Jest środkiem nadzwyczajnym ( przysługującym od orzeczeń prawomocnych 

Ustawodawca przewiduje, że wyroki zapadłe w niektórych postępowaniach są zbyt

drastyczne, czy niewłaściwe, wadliwe, że powinny być usunięte z  obrotu prawnego.

Ustawodawca wyraźnie wskazuje, kiedy można się zwrócić z wnioskiem o wznowienie postępowania:

      Przesłanki wznowienia postępowania:

1. Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.

·      Trybunał Konstytucyjny orzeka o zgodności źródeł prawa z konstytucją, a także ustaw z umowami międzynarodowymi i innych źródeł prawa.

·      Jeżeli TK orzeknie, iż akt jest niezgodny wówczas traci moc.

·      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin