WYKLAD MIEDZYN 27.01.08.doc

(81 KB) Pobierz
WYKŁAD 27

WYKŁAD 27.01.08

LUDNOŚĆ ASPEKT ZEWNETRZNY:

Art. 34 konstytucji!!!

Art. 8,10!!! Ust o obywatelstwie polskim

Art. 5! Ust o repatriacji 2000r.

 

Art. 5 prawo krwi z ust o obyw polskim mówi, ….

Kiedy nabywa się obyw polskie?

Status obywatela, jak się nabywa obyw?

Status cudzoziemca.

Ust o cudzoziemcach 13.06.2003r. z póżn zmianami dotyczy warunków wjazdu i pobytu na teryt RP.

Obywatelstwo polskie – państwa trzecie.

- jakie wizy

- kiedy deportacja

- warunki zatrzymania w areszcie

 

Ust o udzieleniu cudzoziemcom ochrony na terytorium RP 13.06. 2003r.

- jakie Polska udziela obywatelom państw trzecich formy ochrony art. 1,3.

- status uchodźcy

- pobyt tolerowany

- ochrona czasowa – wydana maź na rok, konsekwencje, forma prawna.

- azyl terytorialny art. 56 konstytucji.

 

Konwencje ds. uchodźców art. 1  - poj uchodźcy.

Konwencja genewska 1951r.

 

Status uchodźcy – o status trzeba wystąpić albo na granicy albo wewnątrz państwa.

- Forma ochrony

 

Procedura uzupełniająca – ma za zadanie uzupełnienie statusu uchodźcy art. 3 EUROPEJSKA

KOMISJA PRAW CZŁOWIEKA.

2006r. ust o zasadach wjazdu, pobytu i wyjazdu członków UE.

 

Aspekt wewnętrzny związany z ludnością:

- powszechny

- regionalny

 

DOKUMENTY ONZ:

- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka 10.12.1948r.( najwyższa moc soft loe)

- międzynarodowe Pakty Praw Człowieka 1966 – cywilny i polityczny( nie zawiera praw, które

są w powszechnej dekl) – prawo do własności i azylu.

 

Podstawowe różnice między Powszechną Deklaracją i Paktami(Pakty zawierają prawa

progresywne oznaczają prawa, które nie mogą być wykonywane natychmiast ,abyśmy mogli się

indywidualnie skarżyć państwo musi wyrazić zgodę.

Powszechna deklaracja Pr Cz – te dwa pakty dotyczą uniwersalnej ochrony praw człowieka, wszystkich.

Ochrona szczególna ze względu na przynależność do określonej grupy społecznej, poszczególne

akty prawne ochrony, poszczególne grupy. Konwencja Praw Dziecka.

 

Konwencja w spr zakazu dyskryminacji rasowej 1965r.

Konwencja przeciwko torturom 1984r.

Konwencja w spr dyskryminacji kobiet.

 

Na forum ONZ nie ma sądów , są tylko komitety. System ONZ – owski jest średnio skuteczny.

Powszechna ochrona praw człowieka.

 

KONWENCJA OCHRONY PRAW CZŁOWIEKA I OKRESLONYCH WARTOŚCI 1950R.

- dopuszczalna art. 34 zawiera włącznie prawa osobiste i polityczne, nie ma praw gospodarczych.

Prawa gospodarcze są w Europejskiej Karcie Społecznej 1961r. Eur karta Spol z roku 97.

 

STATUS RADY EUROPY:

Cele art. 1 – ochrona praw człowieka( warunki dopuszczalności skargi)

Trybunał – tutaj : sędziowie – wyroki są wiążące, komitet czuwa nad wykonywaniem tych wyroków.

Trybunał ma orzekać o wysokości odszkodowań pieniężnych. W radzie Europy jest 200 skarg.

 

ORGANIZACJE MIĘDZYNARODOWE:

Na przykładzie ONZ( co to jest?), Karta ONZ 25. 06. 1945r. Dzu 47r.

Światowa ONZ – organizacja( jest taka lekko przymknięta)

Powszechna obejmuje wszystkie państwa świata, w przeciwieństwie do RE( zamknięta).

Do karty NZ nie wolno składać zastrzeżeń wszystkie są jednakowo ważne łącznie z preambułą. 

Jest następczynią Ligii Narodów( upadek II wojna światowa). Może zajmować się wszystkim i

dotyczyć wszystkich i dotyczyć wszystkich państw świata.

Cele art. 1:

- pokój

- rozwijanie przyjaznych stosunków między państwami

- ochrona praw człowieka.

 

ONZ jest organizacją o charakterze koordynacyjnym, jest taka jakie są państwa, jaka jest społeczność

Międzynarodowa,. Nie jest żadnym super rządem. To państwa tworzą organizacje. Organizacja to

podmiot wtórny.

 

ZASADY ONZ:

Art. 2: nie są to zasady prawa międzynarodowego, są to zasady ONZ.

1.       Organizacja opiera się na zasadzie suwerennej równości wszystkich członków. Suwerenne tzn. że jest państwem, jest członkiem ONZ.

Tajwan nie jest członkiem ONZ, Watykan ma status obserwatora na zgromadzeniu ogólnym, nie ma prawa glosowania – nie jest członkiem ONZ.

2.       wykonywać  w dobrej wierze zobowiązania przyjęte przez nich zgodnie z niniejszą Kartą.

3.       Wszyscy członkowie załatwiać będą swe spory międzynarodowe środkami pokojowymi w taki sposób, aby nie dopuścić do zagrożenia międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz sprawiedliwości.

4.       Wszyscy członkowie powstrzymają się w swych stosunkach międzynarodowych od stosowania groźby lub użycia siły przeciwko całości terytorialnej lub niepodległości któregokolwiek państwa.

5.       Członkowie Organizacji okażą jej wszelką pomoc w każdej akcji podjętej zgodnie z niniejszą Kartą i powstrzymają się od udzielenia pomocy jakiemukolwiek państwu, przeciwko któremu Organizacja zastosowała akcję prewencji lub przymusu.

6.       Organizacja zapewni, aby państwa, które nie są jej członkami, postępowały zgodnie z niniejszymi zasadami w stopniu koniecznym do utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa.

7.       Żadne postanowienie niniejszej Karty nie upoważnia Organizacji Narodów Zjednoczonych do interwencji w sprawach, które z istoty swej należą do kompetencji wewnętrznej któregokolwiek państwa, ani do żądania od członków, aby przekazywali takie sprawy do załatwienia według niniejszej Karty. Powyższa zasada nie dotyczy możności zastosowania środków przymusu przewidzianych w rozdziale VII. Jest to zasada najbardziej kontrowersyjna . Tutaj jest problem z tłumaczeniem w dzu u z 97r. nie ma tu nic o nieingerencji tylko o nie wtrącaniu się. Z jakiego języka na język karta była tłumaczona: angielski, francuski, chiński, hiszpański.

 

CZŁONKOWSTWO W ONZ: ART. 3.pierwotne, art. 4 wtórne.

Obecnie jest 192 państw, początkowo 51p.

 

Historia – Karta Atlantycka 41r. książę Walii( nie jest aktem prawnym, zapowiada utworzenie ONZ).

01.01.42r. – zapowiedź utworzenia ONZ i zobowiązanie państw do współdziałania.

Polska 24.X. karta weszła w życie, 26. VI. 45r. podpisanie karty. Mieliśmy ratyfikowana kartę, byliśmy członkiem pierwotnym 51 członków art. 3 dla Polski. Ostatnim członkiem ONZ  - Czarnogóra( przyjęta art. 4).

Artykuł 3

Pierwotnymi członkami Organizacji Narodów Zjednoczonych są państwa, które bądź uczestniczyły w konferencji Narodów Zjednoczonych w San Francisco, bądź uprzednio podpisały Deklarację Narodów Zjednoczonych z dnia 1 stycznia 1942 roku oraz podpiszą niniejszą Kartę i ratyfikują ją zgodnie z artykułem 110.

 

Artykuł 4

1.       Do Organizacji Narodów Zjednoczonych mogą być przyjęte wszystkie inne państwa miłujące pokój, które przyjmą zobowiązania zawarte w niniejszej Karcie i zdaniem Organizacji, zdolne są i pragną zobowiązania te wykonywać.

2.       Przyjęcie takiego państwa do Organizacji Narodów Zjednoczonych nastąpi decyzją Zgromadzenia Ogólnego, powzięte na zlecenie Rady Bezpieczeństwa.

 

O przyjęciu członków do UE decyduje Zgromadzenie Ogólne na zalecenie Rady bezpieczeństwa.

 

  Do ONZ może być przyjęte każde państwo, które przyjmie zobowiązania zawarte w Karcie NZ i które zdaniem ONZ będzie

zdolne do tego aby te zadania wypełniać.

Przyjęcie nowego członka do ONZ odbywa się w ten sposób, że dane państwo składa wniosek do Sekretarza Generalnego

i w tym wniosku zobowiązuje się do przestrzegania Karty NZ. Wniosek jest opiniowany przez Radę Bezpieczeństwa.

Następnie Zgromadzenie Ogólne w drodze uchwały podjętej większością ¾ głosów wyraża zgodę na przyjęcie nowego

państwa w poczet swoich członków.

Z ONZ dane państwo może również zostać wykluczone w sytuacji kiedy uporczywie łamie zasady Karty.

Przewidziana jest w tym przypadku następująca procedura. Rada Bezpieczeństwa wydaje zalecenie

a następnie Zgromadzenie Ogólne większością ¾ głosów podejmuje stosowną uchwałę.

ZO, w jego sklad wchodzą wszyscy członkowie ONZ. Każde państwo może mieć % przedstawicieli.

ZO zajmuje się wszystkimi sprawami, najważniejszymi aktami prawnymi, ART. 12 zawiera postanowienia

o wyższości Rady bezp nad ZO.

Zawieszenie państwa członkowskiego w korzystaniu z praw i przywilejów członkowskich. Zawieszone może być państwo

przeciw któremu Rada Bezpieczeństwa wydała zalecenie a następnie Zgromadzenie Ogólne większością ¾ głosów podjęło

stosowną uchwałę. Państwa które zostały zawieszone mogą zostać przywrócone ale decyduje o tym Rada Bezpieczeństwa.

Organy główne  ONZ:

1)       Zgromadzenie Ogólne,

2)       Rada Bezpieczeństwa,

3)       Rada Gospodarcza i Społeczna,

4)       Rada Powiernicza,

5)       Sekretarz Generalny

6)       Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości.

Zgodnie z art. 7 Karty NZ ONZ może tworzyć potrzebne jej organy pomocnicze. Takim

organem pomocniczym jest Komisja Prawa Międzynarodowego, która zajmuje się kodyfikacją prawa

międzynarodowego.

Art. 108 – rewizja karty NZ.

Artykuł 108

Poprawki do niniejszej Karty uprawomocnią się w stosunku do wszystkich członków Narodów Zjednoczonych gdy zostaną uchwalone większością dwóch trzecich głosów członków ze 192 członków Ogólnego Zgromadzenia oraz ratyfikowane przez dwie trzecie członków Narodów Zjednoczonych, włączając w to wszystkich stałych członków Rady Bezpieczeństwa, w trybie przepisanym przez ich odnośne konstytucje.

 

RADA BEZPIECZEŃSTWA:

- w praktyce chyba najważn, obraduje stale, spotyka się na sesjach. Za wyższością RB przemawia fakt przenoszenia? przemieszania? składu: Anglia, Francja, Chiny Ludowe, Stany zjednoczone, Rosja.

RB uzyskała szczególne uprawnienia art. 25 Karty NZ stanowi, że decyzje RB powinny być ………?    Członkowie Organizacji Narodów Zjednoczonych zgadzają się przyjmować i wykonywać decyzje Rady Bezpieczeństwa zgodnie z niniejszą Kartą.

Moc tych decyzji jest szczególna na mocy art. 25.

Prawo veta przysługuje tylko i wyłącznie członkom RB.

3 tryby głosowania W RB:

I tryb bezpieczeństwa w sprawach proceduralnych np. ustalić porządek obrad. Decyzje w spr podejmowane większością głosów 9 na 15 za aby uchwala była przyjęta.

Natomiast spr merytoryczne np. rozstrzygnąć spór, 9 na 15 musi byś jednomyślność wszystkich pozostałych członków RB.

Prawo veta to glosowanie przeciw przez stałego członka RB, tylko w glosowaniu w sprawach merytorycznych.

 

KOMPETENCJE RB:

Związane z utrzymaniem pokoju  i bezpieczeństwa na świecie i aby to utrzymać RB ma dwa rozdziały karty. RB może rozstrzygnąć jakiś spór z własnej inicjatywy na prośbę państwa.

ROZDZIAŁ VII pozwala na użycie siły w prawie międzynarodowym. 

RB podejmuje decyzję o zastosowaniu środków( środki nie wymagające użycia art. 41) siły zbrojnej, jeżeli

się okaże, że są nieskuteczne to są opracowywane plany akcji zbrojnej art. 42. – uprawnienie RB do

użycia siły. Najpierw następuje demonstracja i koncentracja siły.  KNZ reguluje sytuację kiedy mamy do

czynienia z atakiem na jakieś państwo, z prawem do bronienia się art. 51 państwo broni się samo lub z

sojusznikiem dopóty RB nie zarządzi innych środków.

Skład RB, dwa tryby glosowania, kompetencje rozdział 6 i 7. 

II tryb glosowania:

Na 15 8 musi glosować za aby sędzia do ETS był wybrany.

 

RADA GOSPODARCZA I SPOŁECZNA:

- udzielanie pomocy humanitarnej .

Składa się z 54 członków, wybieranych przez ZO na 3 lata, zajmuje się prawami człowieka, powołała

80 organów, które są organami pomocniczymi w zakresie ochrony praw człowieka.

 

Komisja a nie komitet 2006r. Komisja zaprzestała działalności od 2006r., w jej miejsce jest Rada Praw

Człowieka. Polska była przez rok członkiem Rady. Pracuje na mocy umów międzynarodowych:

JUNESCO, UNICEF, FAO.

Rada gosp i spol zajmuje się współpracą poza organizacjami pozarządowymi. Kompetencje czyli

współpraca z organizacjami rządowymi i pozarządowymi. 

 

SEKRETARZ GENERALNY:

Wybierany przez ZO na zalecenie RB, zalecenie merytoryczne.

-  Sekretarz Gen reprezentuje org na zewnątrz,

-  koordynuje pracą organów ONZ np. powołał wysokiego komisarza ochrony praw człowieka,

-  sporządza budżet,

- zgodnie z art. 100 powinien być niezależny, niezawisły, nie ma znaczenia  jakiego jest obywatelstwa ma

być lojalny wobec Organizacji NZ. Obecnie  jest nim Ban Ki – Moon lub( Ki – Mun). ( kiedy urzędowali !!!)

Art. 102 przyjmowanie wniosków, dokumenty ratyfikacji.

 

MTS  - organami pomocniczymi np. RB są Trybunały. 

 

POKOJOWE ZAŁATWAINIE SPORÓW MIĘDZYNARODOWYCH:

Konwencja Haska z 1898r. mówiła o dyplomatycznych zał sporów oraz o arbitrażu, powołała do życia Stały

Trybunał Arbitrażowy. Wprowadził się w 1902r. Konwencja 98r. została zmieniona w 1907r. obowiązuje

do dzisiaj.

ROKOWANIA – bezpośrednie negocjacje,

ROKOWANIA – pośrednie mediacje.

Dla państwa będącego w sporze – mediator, działa aktywnie przez cały czas, od mediacji musimy odróżnić:

- dobre usługi – tutaj tez pośrednik i mediator( odprowadzają do tego aby dwa państwa spotkały się

przy jednym stole i wreszcie się dogadały)

- komisje badań lub komisje śledcze( obydwie strony, które są w sporze powołują taką komisję, stwierdza

coś i to stwierdzenie jest zawarte w jednym raporcie.

( te 4v zostały zawarte w Konwencji z 1907r).

Poza tym jest sposób OBWE arbitrażowy.

- komisje konsceliacyjne powoływane przez stronę, bada spór, wydaje raport jej działalności. Powinna

się zakończyć nie tylko raportem  ale zaleceniem, gdyby zalecenie było wiążące mielibyśmy do czynienia

z wyrokiem.

Konwencja z 1907r reguluje kwestie z powoływaniem arbitrażu At- hoc – do każdej sprawy, ważne

jest aby był powołany na mocy umowy między państwami będącymi w sporze. Państwo musi się zgodzić

aby było sądzone, wynika to z zasady suwerenności.

Postępowanie arbitrażowe może być bardzo elastyczne. Jest stały trybunał arbitrażowy, stały sekretariat,

sprawuje pieczę. Podaje kandydatów na sędziów tych arbitrów. Stały trybunał arbitrażowy  na

określonej procedurze:

- najpierw postępowanie pisemne, może być też ustne.

- wyrok jest jednoinstancyjny

- wyrok jest prawomocny

Ci sędziowie wybierani przez państwa tworzą tzw. grupy narodowe.

 

II sposób obok arbitrażu rozstrzygania sporów:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin