Mapy.pdf

(3344 KB) Pobierz
StyleHeliona
Rozdział 14. Mapy i
mapowanie
Mapy nadają scenom rzeczywisty wygląd. Poprzez wprowadzanie tekstur oraz różnorodnych
wzorów, mapy pozwalają imitować słoje drewna, rdzę, smugi farby, a także szron na szybach.
Dzięki mapom możesz malować rumieńce na twarzach lub pęknięcia na betonowych chodnikach.
Mapy tworzą także klimat i kompozycję sceny jak gwieździste niebo, odbicia księżyca w lustrze
wody lub też sytuują scenę w konkretnym otoczeniu jak na przykład Hiszpania czy też Indie
(rysunek 14.1).
Graficy 3D często celowo zabrudzają powierzchnie swoich obiektów, aby nadać im jak najbardziej
realistyczny wygląd. Aby wiekowa szalupa sprawiała wrażenie naruszonej czasem, wykorzystuje
się mapy i materiały symulujące spłowiałą i złuszczoną farbę czy też spękane i wyszczerbione
krawędzie. Z kolei statek kosmiczny, który przetrzymuje naprężenia hiperprędkości, powinien się
cechować przebarwieniami charakterystycznymi dla wyżarzonej stali, oznakami fali uderzeniowej,
niewielką ilością wgnieceń od meteorytów oraz wyblakłymi napisami na swej powierzchni.
Skanery, aparaty cyfrowe oraz dyski foto CD są nieodzownymi źródłami pozyskiwania map dla
każdego profesjonalnego grafika 3D. Chcąc natomiast tworzyć własne mapy, powinieneś znać
przynajmniej jeden program do tworzenia i edycji grafiki rastrowej, jak na przykład Adobe
Photoshop lub Corel Painter .
1
Rysunek 14.1. Fotografia świątyni Taj Mahal, na której odwzorowano (zamapowano)
zeskanowane fotografie
2
404616041.001.png
O mapach
Mapą w grafice 3D określa się kolorowy wzór, zamknięty w obszarze prostokąta lub kwadratu,
opisany za pomocą bitów (jak w przypadku mapy bitowej) lub za pomocą specjalnej procedury
matematycznej (jak w przypadku mapy proceduralnej).
Mapy mogą być dodawane nie tylko do materiałów, ale także do źródeł światła, mgły, tła oraz
innych map. Nie ma jednak możliwości przypisywania map bezpośrednio do obiektów.
Jeżeli dodasz mapę do innej mapy, przyczynisz się w ten sposób do powstania drzewa struktury
mapy . Drzewa struktury mapy mogą być tworami niezależnymi, ale mogą też stanowić część
drzewa struktury materiału. Kiedy zapisujesz scenę, drzewa struktury mapy przechowywane są w
pliku .max , aczkolwiek mapy, które są przyłączone do sceny pozostają na zewnątrz pliku. Na
zewnątrz sceny pozostają także mapy, których drzewa struktury przechowywane są w bibliotece
materiałów.
3
O mapowaniu
Mapowanie to proces matematyczny, w którym następuje rzutowanie mapy na obiekty, efekty lub
tła. W zależności od uzyskiwanych rezultatów, mapowanie podzielić można na różne typy
(rysunek 14.2):
Mapowanie tekstur , które przenosi wzór mapy bitowej lub mapy proceduralnej na powierzchnię
trójwymiarowego obiektu.
Mapowanie proceduralne , które generuje wzory i wariacje wzorów w dwóch lub trzech
wymiarach, w oparciu o współrzędne powierzchni.
Mapowanie nierówności , które tworzy złudzenie nierówności na powierzchni, poprzez zaburzenie
porządku wyrównywania normalnych, w oparciu o wartości intensywności wykorzystanej mapy.
Mapowanie przemieszczeń , które tworzy faktyczne nierówności na powierzchni, poprzez
przemieszczenie płaszczyzn elementarnych, w oparciu o wartości intensywności wykorzystanej
mapy.
Mapowanie środowiska , które otacza mapę wokół obiektów w celu szybkiego wygenerowania
odbić na powierzchni. W przypadku map tła środowiska należy mówić o mapowaniu
plakatowym , pozwalającym na utworzenie tła, które jest na stałe przytwierdzone do okna
widokowego.
Raytracing , który tworzy bardzo dokładne obicia i załamania światła, poprzez śledzenie drogi
promieni światła odbijających się od różnych powierzchni, na podstawie symulacji zachowania
się fotonów.
4
404616041.002.png
Rysunek 14.2. Różne typy mapowania tworzą inne efekty powierzchniowe
5
404616041.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin