Kamery.pdf

(2054 KB) Pobierz
StyleHeliona
Rozdział 12. Kamery
W poprzednich rozdziałach dowiedziałeś się, jak modelować i animować obiekty. Za pomocą
kamer będziesz decydować o sposobach przekazywania obrazu widzom.
Kamera czyni cię reżyserem własnego filmu. Opowiadając wymyśloną przez siebie historię,
zazwyczaj aranżujesz ujęcia tak, aby ukazać te miejsca sceny, w których rozgrywa się jakaś akcja.
Lecz kiedy pozyskasz niezbędną wiedzę i doświadczenie, będziesz mógł nie tylko pokazywać
akcję, lecz także wyrażać nastroje. Zaczniesz tworzyć ujęcia z bardziej wymownych, działających
na emocje, niezwykłych, a nawet zaskakujących punktów widzenia (rysunek 12.1).
W niniejszym rozdziale zostaną omówione typy kamer, sposoby ich dostosowywania oraz
pozycjonowania. Dowiesz się również, jak animować kamery za pomocą kluczowania, a także z
zastosowaniem ścieżek animacji.
1
Rysunek 12.1. Widok od spodu na wielościan z rysunku 11.1
2
404615910.001.png
Oglądanie scen
Kompozycja ujęcia w dużym stopniu zależy od usytuowania kamery. To właśnie położenie
kamery określa hierarchię ważności obiektów znajdujących się w scenie i wpływa na
psychologiczne zaangażowanie się widza w przebieg wydarzeń. Umiejętne usytuowanie kamery
może przemienić nawet mizernej wartości scenę w obraz, który na długo pozostanie w pamięci
widza.
Umieszczenie kamery na poziomie oczu sprawia, że widz staje się uczestnikiem akcji. Jeżeli na
przykład tworzysz wizualizację architektoniczną, kamera usytuowana na poziomie oczu budzi w
widzu odczucie, jak gdyby on sam przechadzał się korytarzami budynku (rysunek 12.2).
Z kolei umieszczenie kamery tuż przy ziemi wywołuje uczucie bezradności. Ujęcie z nisko
położonej kamery, przedstawiające groźnie wypiętrzające się obiekty, sprawia, że otaczający
widza świat staje się monumentalny i przytłaczający w swym ogromie (rysunek 12.3).
Możliwe, że przyjdzie ci kiedyś zrekonstruować wypadek samochodowy i będziesz musiał
przedstawić jego przyczynę. Możesz wówczas umieścić kamerę tak, aby widz poczuł się
obserwatorem wydarzeń, siedzącym na pokładzie śmigłowca, który podąża za pojazdami
uczestniczącymi w wypadku. Ujęcie z kamery usytuowanej wysoko ponad sceną daje wrażenie
wszechwiedzy i wszechobecności, spełniając rolę narratora (adwokata) relacjonującego przebieg
wydarzeń (rysunek 12.4). Wprowadzenie do sceny drugiej kamery, tym razem usytuowanej na
poziomie oczu, może przedstawiać wydarzenia z punktu widzenia świadka (rysunek 12.5).
Zbliżenia, czyli takie ujęcia, które często ogląda się na przykład w operach mydlanych, oddają
intymność sytuacji. Natomiast ujęcia panoramiczne, jak chociażby znane z westernów sceny
pozwalające objąć wzrokiem rozległe obszary prerii, mają charakter bezosobowy lub neutralny.
Jeżeli przyjdzie ci wykonać animację, która zostanie wkomponowana w autentyczny materiał
filmowy, będziesz musiał zacząć od dopasowania kamery wirtualnej do rzeczywistej kamery
filmowej.
3
Rysunek 12.2. Umiejętne usytuowanie kamery pozwala widzowi poczuć się częścią prezentowanej
sceny
4
404615910.002.png
Rysunek 12.3. Ukazywanie sceny z dołu podkreśla bezradność widza wobec otaczającej go
scenerii
5
404615910.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin