48 Efekty światła w powierzchni ze szkła i chromowanej.doc

(232 KB) Pobierz
Efekty światła w powierzchni ze szkła i chromowanej:

 

 

Efekty światła w powierzchni ze szkła i chromowanej:

 

W tym ćwiczeniu dodasz do kul materiał ze szkła i chromu, wtedy zmiękczać zbocza sygnału cienia i dodasz zjawiska, by wzmocnić iluzję tych lśniących i materiałów oraz wydarzenia jakie zachodzą na ich powierzchniach.

 

Otwórz plik tut_lighting_standard_lights2.max. znajdujący się w katalogu Tutorials\Intro_Lighting.

 

Dodajemy materiały z chromu i szkła do kul:

 

Otwórz edytor materiałów i znajdź dwie kule próby z materiałem Chrome Ball i Glass Ball.

 

Przeciągnij materiał Chrome Ball do kuli po prawej stronie i Glass Ball do kuli po lewej stronie.

Są to dwa różniące się materiały typu Raytrace, jeden z górnym współczynnikiem odbicia, innym z silną przezroczystością.

 

Wyrenderuj scenę.

 

Materiały Raytrace Glass i Chrome zastosowane na kulach.

 

Zauważyłeś że rendering zwalnia przy oddawaniu kul. Dzieje się tak dlatego, ponieważ program musi obliczyć rozchodzenie się promieni światła na powierzchniach odbijających je tam i z powrotem pomiędzy obydwoma materiałami Raytrace.

 

Zmiękczenie brzegów cieni:

 

Aby zmiękczyć trochę cienie , zaznacz główne światło po środku.

 

  Przejdź do panelu Modify, rozwiń roletę Shadow Map Params, zmień wartość Sample Range na 10.0.

 

Wyrenderuj scenę.

 

Brzegi cieni są teraz zmiękczone.

 

Za pomocą Sample Range można zmiękczyć brzegi cieni.

 

Nadal będziemy dostosowywać cienie odpowiednio do materiałów. Rozwiń roletę Shadow Parameters, w grupie Object Shadows kliknij próbkę koloru. W oknie Color Selector przesuń wodzik Whitness w dół do środkowej pozycji tak, by osiągnąć szary kolor. Zamknij okno Color Selector i wyrenderuj scenę ponownie.

 

Cienie teraz są jaśniejsze.

 

Użyj Render Region, by przyspieszyć podgląd:

 

Oczekiwanie na rendering podczas wielu prób jest czasochłonne. Kiedy wykonujesz tę czynność wiele razy to użyj polecenia Render Region. Podczas takiego renderingu wydzielasz obszar sceny która Cię aktualnie interesuje, w tym przypadku, będą to cienie kul. To pozwoli Ci znacznie skrócić czas pracy nad sceną.

 

  Kliknij ikonkę Clear znajdującą się u góry ramki wyrenderowanej sceny.               

 

  Z głównego paska narzędzi w grupie ikonek Render z rozwijalnej listy wybierz opcję Region.

 

  Kliknij ikonkę Render. Okno render pokaże się.

W oknie tym naciśnij przycisk Render. W aktywnym oknie ukaże się ramka z przerywanej linii oraz klawisz OK.

 

Dostosuj wielkość tej ramki do fragmentu sceny który Cię interesuje. Naciśnij klawisz OK.

 

Scena z wybranym fragmentem.

 

Tworzymy zjawiska światła w cieniach:

 

W obszarze cieni należy dodać światło, ponieważ światło przechodzące przez szklaną kulę skupia światło na podłodze tak jak soczewka. Natomiast chromowana kula odbija od swej powierzchni światło tak jak lustro. Możesz wykonać te zjawiska gdy wykonasz następujące czynności.

 

Ponownie zaznacz światło main light.

 

W rolecie Shadow Parameters, kliknij próbkę koloru i wodzik przesuń do samego dołu tak, by próbka przybrała kolor biały.

 

Wpisz wartość Density, znajdującą się po prawej stronie od próbki koloru na 4,0. Wyrenderuj scenę klikając ikonkę OK w oknie ekranu.

 

 

Światło dodane do cieni.

 

Cienie ukazane są jako jasne białe obszary, jak zjawisko świateł reflektorów.

Zauważ że ustawiając wartość Dens. do wartości ujemnej, mimo że zabarwienie cienia jest białe, to efektem tego będzie cień ciemny.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin