Photoshop - obiekty 3D.doc

(84 KB) Pobierz

Rys.1: Okno filtru 3D Transform. Obracanie obiektu.

Rys.2: Efekt obrotu obiektu.

Photoshop 7 oferował dość ciekawy filtr podstawowy Transformacje 3d (3d Transform). W kolejnych wersjach programu (CS/CS2) zrezygnowano z niego. Wiele osób informuje, że decyzja zespołu Adobe była taka, ponieważ uważali, iż filtr nie jest aż tak potrzebny. W rzeczywistości jednak ich decyzja była podyktowana tym, że filtr nie do końca działał poprawnie. To znaczy, że często przy różnych modyfikacjach mogły pojawiać się problemy w programie i należało go ponownie uruchomić, aby wszystko wróciło do normy. Poza tym dalsze ulepszenia 3D Transformacji nie były głównym celem zespołu. Wg mnie filtr przydaje się, jeśli np. chcemy stworzyć dowolny, trójwymiarowy kształt, lub jeśli chcemy otrzymać siatkę i linie, które pomogą nam wykonać pożądany obiekt.

Jak zainstalować filtr?

1.      Możemy skopiować plik 3DTransform.8BF z zainstalowanej innej wersji programu, która posiada ten filtr, np. Photoshop 7 i przenieść do katalogu Photoshop w wersji nowszej. Podczas instalacji docelowym katalogiem np. Photoshop CS2 jest:

Wersja polska:
C:\Program Files\Adobe\Photoshop CS2\Plug-iny\Filtry
Wersja angielska:
C:\Program Files\Adobe\Photoshop CS2\Plug-Ins\Filters

Tam należy wrzucać pliki z rozszerzeniem .8BF (filtry)

2.      Jeśli nie zgubiłeś oryginalnej wersji Photoshop, poszukaj filtru na CD z programem i skopiuj go do odpowiedniego katalogu (patrz wyżej).

Rys.3: Efekt obrotu obiektu po wciśnięciu OK.

3.      Jeśli jesteś studentem, wejdź do folderu Photoshop Filtry, który dostałeś na zajęciach, plik nazywa się 3DTransform.8bf i też wrzuć do odpowiedniego katalogu. Zachęcam także wyszukać plik na www.google.pl. Lub kliknij tu, by pobrać plik.

http://www.google.pl/

 

http://www.tutorials.hb.pl/pliki/3DTransform.zip

 

Po instalacji należy odpalić program Photoshop (lub jeśli jest już uruchomiony – zrestartować go). Filtr dostępny jest w menu Filtr | Rendering | Transformacje 3D (Filter | Render | 3D Transform).

Zasada działania:

Pokrótce objaśnię zasadę działania. Po lewej stronie znajduje się menu, które pozwala tworzyć sześcian, kulę i prostopadłościan. Patrz Rys.1. Jeśli nie używamy żadnego tła (używamy filtru na pustej warstwie), należy użyć narzędzie obrotu (Trackball Tool zaznaczonego na rysunku) i obrócić całkowicie obiekt w przestrzeni, aż otrzymamy kształt 3D. Możemy także tworzyć różne kształty wybierając prostopadłościan i modyfikując/dodając punkty bezpośrednio na nim.

UWAGA! Aby dodać punkty, należy dodawać je po prawej stronie obiektu, nigdzie indziej.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin