Scenariusz zajęć
Cele:
- dzieci będę zwracały uwagę na to, w jakich sytuacjach czują się ważne i jak inne osoby im to komunikują,
- umiejętność słuchania siebie i innych,
Forma pracy: grupowa
Czas pracy: 45 minut
Środki dydaktyczne: dwa duże szare papiery, mazaki, kredki, kartki A4.
Przebieg zajęć
1. Przywitanie się nauczyciela z uczniami.
2. Rozmowa z dziećmi na temat tego co to znaczy „ czuć się ważnym”?
3. Wypisanie na tablicy lub arkuszach papieru sytuacji, w których dzieci czują się ważne, np.:
- Gdy są moje urodziny
- Gdy ktoś mnie chwali
- Gdy pomagam koledze
- Gdy rozwiąże jakieś zadanie
Następnie rozmawiamy o sytuacjach w których inne osoby pokazują dzieciom, że są ważne. Zapisujemy wypowiedzi na papierze, np.:
- Mama mówi, że mnie bardzo kocha
- Tata denerwuje się, kiedy jestem chory
- Babcia przytula mnie na powitanie.
4. Prosimy dzieci aby narysowały sytuację, w której czuły się ważne lub docenione. Prosimy aby użyły na rysunku dymków jak w komiksach i napisały słowa, jakimi zostały docenione oraz ich własne myśli.
5. Rysujemy na papierze duże koło. Podajemy sytuacje, w których dzieci mogą czuć się ważne np.:
- Ścieram tablicę,
- Zanoszę dziennik innemu nauczycielowi,
- Jestem chwalony za dobrą naukę,
- Mama poprosiła mnie o pomoc.
Za każdym razem, gdy któreś z dzieci czuje się w danej sytuacji ważne, niech wskoczy do środka koła. Na końcu omawiamy zabawę i to dlaczego dzieci wskakiwały na akurat tą wypowiedz do koła.
grudzien33