test 1.doc

(55 KB) Pobierz

1. Konsekwencją przyjęcia orientacji marketingowej w przedsiębiorstwie jest:

a)                 wzrost zapotrzebowania na przetworzoną informację o otoczeniu rynkowym

b)                 obniżenie kosztów badań rynku

c)                 wzrost kosztów produkcji

d)                 spadek kosztów produkcji przy jednoczesnym wzroście kosztów zapasów

e)                 wiodąca rola funkcji marketingowej

f)                  integracja działań firmy z uczestnikami kanału

 

2. W badaniach marketingowych występują pojęcia: dane i informacje marketingowe. Czy są to:

a)                 pojęcia tożsame (równoznaczne)

b)                 pojęcie dane marketingowe jest szersze od informacji marketingowej.

c)                 informacje stanowią wynik przetworzenia i analizy danych marketingowych

 

3. Charakterystyczne dla badań marketingowych w krajach wysoko rozwiniętych jest:

a)                 im wyżej rozwinięty kraj tym wyższe wydatki przedsiębiorstwa na badania

b)                 rośnie udział badań realizowanych przez samo przedsiębiorstwo

c)                 główny ciężar kosztów badań spoczywa na handlu

d)                 główny ciężar badań spoczywa na producencie

e)                 maleje znaczenie badań panelowych

 

4. W procesie badawczym uczestniczą zarówno menedżerowie, jak i „badacze” (pracownicy komórek badawczych). W której z podanych faz procesu badawczego udział menedżerów jest największy:

a)                 określenie problemu

b)                 ustalenie celów badania

c)                 zaplanowanie badania

d)                 opracowanie raportu i zleceń

 

5. Współczynnik elastyczności popytu względem ceny na dane dobro wynosi -1,25. Aby sprzedaż tego dobra (w ujęciu ilościowym ) wzrosła o 15%, cenę należy obniżyć o:

a)                 8%

b)                 10%

c)                 12%

d)                 14%

e)                 16%

 

6. Współczynnik elastyczności popytu względem ceny na dobro A wynosi -0,8. W okresie t0-t1 cena tego dobra wzrosła o 6%. Ile jednostek wynosi wartość sprzedaży dobra w momencie t1, jeżeli w t0 była ona na poziomie 500 jednostek.

a)                 494

b)                 498

c)                 506

d)                 508

 

7. Współczynnik elastyczności mieszanej (krzyżowej) równy -0,3 oznacza, iż:

a)                 dobra A i B są w stosunku do siebie substytucyjne, a siła związku jest niewielka

b)                 dobra A i B są komplementarne, a siła związku jest niewielka

c)                 dobra A i B konkurują z sobą, a siła związku jest niewielka

d)                 nie ma związku między dobrami A i B

 

8. Do czynników, które w dynamicznych modelach przyczynowo - opisowych popytu występują najczęściej w roli zmiennych objaśniających należą:

a)                 wielkość funduszu nabywczego ludności

b)                 struktura zawodowa ludności

c)                 liczba sklepów danej branży w mieście i na wsi

d)                 cena badanego artykułu

e)                 ceny artykułów substytucyjnych i komplementarnych

f)                  ogólny wskaźnik cen towarów i usług nabywanych przez ludność

g)                 wskaźnik kosztów utrzymania

 

9. .Modele  autoregresyjne nadają się szczególnie dobrze do badania popytu na:

a)                 dobra trwałe

b)                 dobra nietrwałe o zmiennych preferencjach konsumpcyjnych

c)                 dobra o dużej częstotliwości nabywania

d)                 nowe produkty wchodzące na rynek

 

10.                   W prognozowaniu krótkookresowym (przy założeniu ekstrapolacji trendu liniowego):

a)                 na wielkość ekstrapolowaną najsilniej wpływają wartości w środkowych latach szeregu czasowego

b)                 na wielkość ekstrapolowaną najsilniej wpływają wartości w krańcowych latach szeregu czasowego

c)                 wpływ zaobserwowanych wartości w poszczególnych latach słabnie w miarę zwiększania się liczby lat obserwacji

d)                 wpływ zaobserwowanych wartości w poszczególnych latach rośnie w miarę zwiększania się liczby lat obserwacji

 

11.                   Zaletami ekonometrycznych metod prognozowania są:

a)                 możliwość skwantyfikowanego ujęcia relacji między badanymi wielkościami

b)                 możliwość oceny dokładności prognozy a priori

c)                 możliwość ich wykorzystania dla sporządzenia długookresowych prognoz

d)                 szybkość uzyskania prognozy przy wykorzystaniu komputerów

e)                 wszystkie wymienione

 

12.                   Minimalna liczebność próby przy losowaniu zależnym jest w stosunku do losowania niezależnego (przy ujęciu tych samych założeń wyjściowych):

a)                 większa

b)                 mniejsza

c)                 taka sama

 

13.                   Błąd losowy zależy od:

a)                 liczebności zbiorowości generalnej

b)                 dopuszczalnego błędu szacunku

c)                 liczebności próby

d)                 rozproszenia badanej zmiennej w populacji generalnej

e)                 zastosowanie schematu losowania

 

14.                   Błąd systematyczny:

a)                 jest immanetną cechą badań na próbach losowych

b)                 daje się oszacować i wyeliminować

c)                 nie daje się oszacować, ale można go wyeliminować

d)                 daje się oszacować, ale nie wyeliminować

 

15.                   Przy doborze losowym systematycznym najważniejszym potencjalnym źródłem błędu są:

a)                 okresowe uporządkowanie populacji

b)                 nieznajomość liczebności populacji generalnej

c)                 nieznajomość stopnia zróżnicowania populacji generalnej

 

16.                   Operat losowania jest to:

a)                 zbiór materiałów jednoznacznie odwzorowujących zbiorowość generalną

b)                 technika losowania

c)                 schemat losowania

d)                 zbiór podstawowych kryteriów (cech) w oparciu o które losujemy próbę

 

17.                   Chcemy oszacować procent studentów pewnego kierunku (R=100) palących papierosy, ze współczynnikiem ufności 0,90  (ua = 1,64), dopuszczalnym błędem szacunku 5%. Do próby należy wówczas wylosować minimum:

a)                 12 osób

b)                 14 osób

c)                 16 osób

d)                 18 osób

 

18.                   Która z wymienionych skal nie należy do złożonych skal do badania postaw:

a)                 skala Stapela

b)                 skala Likerta

c)                 skala rangowa

d)                 skala semantyczna

 

19.                   Skala pozycyjna składa się z wielu skal elementarnych:

a)                 nominalnych i przedziałowych

b)                 nominalnych i porządkowych

c)                 porządkowych i przedziałowych

 

20.                   W kwestionariuszu jedno z pytań wyskalowane jest następująco:

- bardzo pozytywne

- pozytywne

- ani pozytywne ani negatywne

- negatywne

- bardzo negatywne

Czy jest to przykład (odpowiednie podkreślić):

a)                 skali nominalnej, porządkowej, przedziałowej

b)                 skali jednobiegunowej, dwubiegunowej

c)                 skalowania: zrównoważonego, niezrównoważonego

d)                 skalowania: wymuszającego, nie wymuszającego

 

21.                   Cechami ankiety bezpośredniej typu „drop and collect” jest:

a)                 duży procent odpowiedzi

b)                 możliwość zachowania anonimowości

c)                 krótki czas uzyskania informacji

d)         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin