Sprawdzian kl.3
edukacja polonistyczna
----------------------------------------------------------
1. Przeczytaj tekst i odpowiedz na pytania
Rodzice Ani i Marka mają niewielką działkę. Wiosną zasadzą na niej kapustę, seler, por i pomidory. Wokół altanki zasieją maciejkę, pachnący groszek i astry. Najpierw jednak trzeba przygotować grządki. Dzieci chętnie pomagają rodzicom. Ania grabi i podlewa, a Marek z tatą naprawiają ławkę. Później ją pomalują zieloną farbą. Po pracowitym dniu wszyscy są zmęczeni.
Gdzie pracuje rodzina?
……………………………………………………………..
Jakie warzywa wsadzą?
Co posieją przy altance?
Jak Marek pomaga tacie?
2. Odczytaj przysłowie i zapisz
Jaskółkaipszczółkaznakiemwiosnydlaświata.
3. Połącz w pary części zdań
Jurek wziął piłkę i
zaczął kopać grządki
Nadciągnęły chmury i
kopnął do Zbyszka
Gospodarz wziął łopatę i
zaczął padać deszcz.
4. Napisz to samo zdanie, ale w liczbie mnogiej.
W ogrodzie kwitnie kwiat.
…………………………………………………………
5. Uporządkuj i zapisz wyrazy w kolejności alfabetycznej
grządki, astry, maciejka, altanka, łopata, wiosna
…………………………………………………………….
6. Podkreśl przymiotniki
zielona, łąka, świeci, mała, pachnący, kwitnie, Marek,
7. Napisz kilka zdań, dlaczego lubisz wiosnę? Pamiętaj, aby pisać na temat, właściwie rozpoczynać i kończyć zdania. Pamiętaj o ortografii!
----------------------------------------------------------------- -----
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
8. W zdaniu jest jeden niepotrzebny wyraz. Skreśl go.
W ziemnym dołku, na polu, samiczka ogonka skowronka robi gniazdo.
9. Mama powiedziała, że jutro będzie słonecznie. Skąd mogła mieć tę informację? Podkreśl prawidłową odpowiedź
a) Przeczytała to w atlasie samochodowym
b) Znalazła ją w szafie.
c) Dowiedziała się z telewizyjnej prognozy pogody.
10. Wypisz z tekstu (ćw. 1) 5 czasowników w liczbie mnogiej.
………………………………………………………………………
11. Określ rodzaj podanych wyrażeń.
słoneczny dzień – rodzaj ……………………
zielona ławka – rodzaj …………………….
puste gniazdo – rodzaj ……………………..
12. Rozwiń zdanie.
Mama sadzi tulipany.
……………………………………….. ……………………
13. Wpisz brakujące litery: rz, ż, ó, u, ś, si
Ma…ena ogląda …ółte kwiaty leszczyny. Wok…ł słychać ćwierkanie wr…bli. Spod g…ry li…ci wyszły …limaki. Na rabatkach zakwitły krok…sy i p…ebi…niegi
14. Określ czas. Połącz linią zdanie z odpowiednim czasem.
W marcu przyleciały skowronki.
Czas przyszły
Jaskółki budują gniazda.
Czas teraźniejszy
Już niedługo będzie upalnie.
Czas przeszły
15. W każdym zbiorze wykreśl wyraz, który nie pasuje do pozostałych.
jaskółka, dzięcioł, zając, skowronek
jeleń, dzik owca, żubr
kapusta, róża, burak marchew
beataikrzys