WARTOŚCIOWANIIE STANOWIISK PRACY A SYSTEM WYNAGRODZEŃ ZASADNICZYCH W KORPUSIE SŁUŻBY CYWILNEJ.pdf

(1279 KB) Pobierz
393056798 UNPDF
W ARTOŚCIOWANIE STANOWISK PRACY , A SYSTEM
WYNAGRODZEŃ ZASADNICZYCH W K ORPUSIE
S ŁUŻBY C YWILNEJ
opracowanie wykonane na zamówienie
Kancelarii Prezesa Rady Ministrów
Dr Tomasz Rostkowski
2008 r.
393056798.002.png
Spis treści
© dr Tomasz Rostkowski, 2008 all human rights reserved
2
393056798.003.png
W
prowadzenie
W dniu 31 maja 2008 r. dobiega końca pierwszy etap wartościowania stanowisk pracy w służbie
cywilnej. Nie oznacza to końca pracy zespołów wartościujących. Po pierwsze, w Urzędach
wprowadzane będą zmiany organizacyjne (wartościowanie stanowisk pracy pomoże we wskazaniu
niezbędnych modyfikacji). Zmiany te wpłyną na zadania realizowane na poszczególnych
stanowiskach, a w ślad za tym na zmiany w wartości tych stanowisk. Po drugie, powstawać będą nowe
stanowiska w odpowiedzi na nowe zadania Urzędów. Po trzecie, podobnie jak we wszystkich innych
organizacjach (komercyjnych i niekomercyjnych) nowe technologie będą eliminować pracochłonne,
proste zadania, a na ich miejsce pojawiać się będą zadania wymagające coraz szerszej i/lub
eksperckiej wiedzy.
Obecny etap pracy, będący swego rodzaju „fotografią” rzeczywistości, pozwala na odpowiednie do
tego stanu dostosowanie dwóch kluczowych dla funkcjonowania Urzędów systemów zarządzania
kapitałem ludzkim (ZKL): systemu awansowania i, powiązanego z nim, systemu wynagradzania.
Niniejszy podręcznik zawiera wskazówki dotyczące tego, w jaki sposób wykorzystać wyniki
wartościowania do budowy tych systemów, w jaki sposób wprowadzić te systemy w życie oraz jakie
będą następne kroki w doskonaleniu systemu zarządzania kapitałem ludzkim w Korpusie Służby
Cywilnej.
Celem opracowania jest przedstawienie szerokich możliwości wykorzystania wartościowania
stanowisk pracy w zarządzaniu kapitałem ludzkim w urzędach zatrudniających członków
korpusu służby cywilnej, ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia polityki wynagrodzeń
w urzędach. Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsze opracowanie nie stanowi oficjalnego
stanowiska Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Zawiera jedynie niewiążące zalecenia
sformułowane na podstawie najlepszych praktyk biznesowych, które zostały dostosowane do
zasad funkcjonowania służby cywilnej.
O
stateczny cel działań
Ostatecznym celem wszelkich działań doskonalących system zarządzania kapitałem ludzkim
w Korpusie Służby Cywilnej jest zapewnienie stabilnego i efektywnego funkcjonowania kluczowych
dla istnienia państwa Urzędów.
Z punktu widzenia Urzędu oznacza to, że:
1. Urząd działa bezpiecznie (realizuje swoje zadania) niezależnie od planów życiowych
i zawodowych, stanu zdrowia, krótkookresowej motywacji poszczególnych pracowników itp.
a. Istnieje rezerwowa kadra ekspercka i kierownicza.
b. Sposób realizacji działań umożliwia dzielenie się wiedzą, a pracownicy mają
motywację do szkolenia swoich współpracowników.
© dr Tomasz Rostkowski, 2008 all human rights reserved
3
393056798.004.png
c. Istnieje długookresowa strategia rozwoju kompetencji pracowników.
2. Urząd stale doskonali metody swojego działania w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby
Obywateli.
a. Istniejące systemy zarządzania motywują pracowników do szybkiego i skutecznego
wprowadzania zmian.
b. Istniejące systemy zarządzania motywują pracowników do opracowywania
i wdrażania nowych, skuteczniejszych metod działania.
3. Urząd działa efektywnie.
a. Budżet pozostający do dyspozycji zapewnia w pierwszej kolejności możliwość
zrealizowania nałożonych prawem obowiązków w odpowiedni sposób.
b. Indywidualne wynagrodzenia pracowników uzależnione są w istotnej części od
skuteczności w realizacji tych zadań.
Z punktu widzenia pracownika oznacza to, że:
1. Pracownik Urzędu dysponuje indywidualnym, długookresowym indywidualnym programem
rozwoju zawodowego 1 , który uwzględnia zarówno stanowiska, jakie pracownik będzie
zajmował w przyszłości, jak informację o możliwościach wzrostu wynagrodzenia. Ważnym
uzupełnieniem jest informacja o działaniach jakie będą podejmowane w celu zapewnienia
realizacji indywidualnego programu rozwoju zawodowego (samokształcenie, szkolenia,
e-learning, współpraca z bardziej doświadczonymi pracownikami, udział w projektach,
coaching, studia podyplomowe itp.).
Z punktu widzenia kadry zarządzającej wszystkich szczebli w Urzędzie oznacza to, że:
1. Zadania przydzielane są poszczególnym zespołom przy uwzględnieniu obecnego potencjału
kompetencyjnego pracowników – zespoły bardziej kompetentne otrzymują zadania
trudniejsze.
2. Inwestycje w rozwój pracowników podejmowane są z myślą o długookresowych potrzebach
Urzędu.
Realizacja głównego celu wprowadzanych zmian wymaga zatem wdrożenia wyników wartościowania
stanowisk pracy w postaci opracowania systemów awansowania i wynagradzania (dzięki temu
możliwe jest tworzenie ścieżek karier i efektywne zarządzanie budżetem wynagrodzeń) oraz
w niedalekiej przyszłości systemu ocen okresowych, który pozwala na zdiagnozowanie kompetencji,
potrzeb rozwojowych i ambicji pracowników.
Połączenie potrzeb organizacji i potrzeb pracowników jest możliwe dzięki wprowadzeniu
bazujących na wartościowaniu i ocenie zintegrowanych systemów: rekrutacji i selekcji
pracowników (naboru), szkoleń i rozwoju zawodowego (w tym zarządzania talentami)
i derekrutacji 2 .
1 Zgodnie z art. 75 ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej obowiązek tworzenia indywidualnych
programów rozwoju zawodowego dotyczy wyłącznie urzędników służby cywilnej. Natomiast jest wskazane
wdrażanie najlepszych praktyk w zakresie ZKL w odniesieniu do wszystkich członków Korpusu Służby
Cywilnej. Reprezentujący pracodawcę może zatem tworzyć indywidualne programy rozwoju zawodowego dla
pozostałych członków korpusu służby cywilnej.
2 Derekrutacja to proces monitorowanego zwolnienia nieefektyw nego, niekompetentnego pracownika. Jednak
jego podstawowym celem jest wykorzystanie potencjału pracownika (np. poprzez zaproponowanie nowych,
lepiej dostosowanych do posiadanych kompetencji zawodowych zadań, skierowanie na szkolenia i/lub inne
formy rozwoju kompetencji, zmianę stanowiska pracy).
© dr Tomasz Rostkowski, 2008 all human rights reserved
4
393056798.005.png
W
ykorzystanie wartościowania stanowisk pracy w zarządzaniu
kapitałem ludzkim Urzędu
Nowoczesne zarządzanie kapitałem ludzkim opiera się na oczywistych spostrzeżeniach. Jednym z nich
jest uznanie za fakt, że „trudniejsza” praca powinna być wynagradzania lepiej niż praca „łatwiejsza”.
W przeciwnym przypadku nigdy nie uda się znaleźć chętnych do wykonywania zadań „trudniejszych”.
Innym faktem jest, że pracownicy będą zainteresowani zajmowaniem „wyższych”, bardziej
prestiżowych i lepiej wynagradzanych stanowisk, jednak tylko część z nich podejmie wysiłek rozwoju
kompetencji zawodowych i brania na siebie większej odpowiedzialności. Podobnie faktem jest, że nie
wszyscy pracownicy, którzy podejmą wysiłek rozwoju kompetencji osiągną sukces i rzeczywiście
podniosą poziom swoich kompetencji zawodowych.
Odpowiedzi na pytania, które stanowiska są
„wyższe” („trudniejsze”), które „niższe”
(„łatwiejsze”), a które „na tym samym
poziomie w hierarchii” („na podobnym
poziomie trudności”) dostarcza wartościowanie
stanowisk, czyli systematyczny proces ustalania relatywnej wartości poszczególnych stanowisk pracy
w obrębie organizacji.
Wartościowanie stanowisk pracy to
systematyczny proces ustalania relatywnej
wartości poszczególnych stanowisk pracy w
obrębie organizacji
Wartościowanie stanowisk pracy jest narzędziem, które pozwala na zapewnienie pracownikom
sprawiedliwego udziału w korzyściach (w tym wynagrodzenie, prestiż stanowiska itp.) związanych
z przypisanymi ich stanowiskom zadaniami 3 . Wartościowanie stanowisk pracy pozwala także na
opracowanie ścieżek karier pracowników, a pozostałe systemy zarządzania kapitałem ludzkim
pozwalają na zaplanowanie i zrealizowanie działań rozwojowych poszczególnych pracowników.
Wartościowanie stanowisk pracy jest narzędziem organizatorskim (służącym doskonaleniu organizacji
pracy) i podstawowym narzędziem zarządzania kapitałem ludzkim.
3 Ocena okresowa pracowników pozwala na zapewnienie pracownikom sprawiedliwego udziału w korzyściach
z pracy związanych ze sposobem (efektywnością, jakością itp.) wykonywania zadań.
© dr Tomasz Rostkowski, 2008 all human rights reserved
5
393056798.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin