NA MIESIĄC MAJ 2004 DLA DZIECI
5-6 LETNICH
TEMATYKA:
1. WYCIECZKA DO KRAINY BAJEK.– od 04.05. – do 14.05 2004 r.
2. MAMA – PIERWSZE SŁOWO DZIECKA.– od 17.05. – do 28.05. 2004 r.
OPRACOWAŁA: IZABELA FRANKOWSKA :
CEL GŁÓWNY: Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych np. dobro, prawda, miłość, piękno poprzez tworzenie otoczenia sprzyjającego rozumieniu i przeżywaniu tych wartości.
CEL KSZTAŁCĄCY: Wyrabianie u dzieci:
- umiejętności właściwego i poprawnego korzystania z książek ;
- nawyku samodzielnego korzystania z biblioteki;
- intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki jako źródła wiadomości i przeżyć;
- poczucia sprawiedliwości i dobra wykorzystując wzorce osobowe znanych bajek.
OBSZARY EDUKACYJNE:
I.EDUKACJA SPOŁECZNO – MORALNA:
2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi: poziom IV p. 1, 21 str. 20-21.
3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych; poziom IV p.1, 2,6,9, str. 23-24.
III. EDUKACJA RUCHOWA:
1. Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy dydaktyczne. str. 41
2. doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne. str. 47
IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA;
4. Obserwuję, eksperymentuję i odkrywam przyrodę w okresie wiosny; poziom IV p. 1,3, str. 62.
V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA:
1. Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny; poziom IV p. 1 str. 74.
2. Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć; poziom IV p. 8,9,10,11,13,16 str. 78
3. Mam zawsze kontakt z książką; poziom IV p. 1,7,9,11,14,16, treści rozszerzające: p. 2,3 str. 82
4. Poznaję literaturę i bawię się w teatr; poziom IV p. 2,3,5,6,8,10 str. 84
5. Doskonalę swoją wymowę; poziom IV p. 5,9
VI. EDUKACJA W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA DO PISANIA I CZYTANIA:
1. Doskonalę spostrzegawczość wzrokową; poziom IV p. 7, 15 str. 98
3. Przygotowuje się do pisania; poziom IV p. 5,24 str. 104 – 105
4. Przygotowuję się do czytania i czytam; poziom IV p. 10, 17,19,27 treści rozszerzające; 1,2 str. 109 –111.
VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA
VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNEJ
2. Poznaje sztukę plastyczną i sam jestem twórcą; poziom IV p.2,4,5,9,12 str. 136
IX. EDUKACJA MUZYCZNA
1. Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia; poziom IV p.5 treści rozszerzające p.1 str. 140
2. Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce; poziom IV p.2,3,5 treści rozszerzające p.1 str. 144
ZADANIA EDUKACYJNE:
- „Wycieczka do krainy bajek” – rozmowa z całą grupą z wykorzystaniem serii ilustracji znanych bajek- dzieci powinny: wypowiadać się krótkimi prawidłowo zbudowanymi zdaniami, omówić postaci w nich występujące, wyciągać wnioski, iż dobro zwycięża zło.
- „Śpiąca królewna” Ch. Pierrautt słuchanie bajki połączone z rozmową – dzieci powinny: prowadzić dyskusję o królewnach i księżniczkach z innych bajek, o ich wyglądzie zewnętrznym, obowiązkach (5 l.), podjąć próbę odczytywania tytułów z książek z bajkami, układać je z alfabetu ruchomego (6 l.)
-„Książka” A. Kamieńska – słuchanie wiersza - dzieci powinny: podjąć próbę recytacji, wyrabiać intelektualną i emocjonalną więź z książką.
-„ Zakładka do książki” – wycinanie i ozdabianie (6 l. „Rysuję...” cz.4 s.9), z kolorowego papieru (5 l.) – dzieci powinny: umiejętnie korzystać z otrzymanych informacji, rozwijać pomysłowość i wyobraźnię twórczą.
-„Bajkowe zamki” – budowanie z klocków lub piasku – dzieci powinny: doskonalić umiejętność przestrzennego widzenia rozwijać pomysłowość, współdziałać w zespole;
-„Moja własna bajka” –projektowanie i rysowanie okładki do wykonanej przez siebie książeczki – dzieci powinny: rozwijać pomysłowość i stosować różne formy łączenia.(6 l) *„Ulubiona postać z bajki” (5 l.) –malowanie lub rysowanie – dzieci powinny: narysować „kompletną” postaci z wypełnieniem całej powierzchni kartki;
-„Laleczka z saskiej porcelany” słuchanie piosenki- dzieci powinny: wyrabiać umiejętność słuchania i śpiewania piosenek dziecięcych, podjąć próbę wyrażenia ruchem nastroju muzyki.
-„Tworzenie muzyki do bajek” – gra na instrumentach perkusyjnych - dzieci powinny: utrwalić grę na instrumentach perkusyjnych, dokonać właściwego ich doboru do zagrania radości, smutku lub grozy.
- Zajęcia z rytmiki prowadzone przez instruktora.
-„Święto pluszowego misia”- zab. dyd. – manipulowanie przedmiotami i ustalanie wyniku dodawania i odejmowania (w zakresie 10) (5 l.)
„ Zadania – zagadki” (6 l.) – zab. dyd.– zapisywanie czynności matematycznych – liczenie i układanie działań arytmetycznych.
-„Wyścigi żab” (6 l.) – gra. dyd.– zapisywanie czynności matematycznych grafami i kreskami- konstruowanie gry.
„ Zabawy z kostkami” (5 l.) – zab. dyd. – dodawanie i odejmowanie na palcach i innych zbiorach zastępczych (w zakresie do 10).
- Zestaw ćwiczeń w terenie nr 17 – wyrabianie poprawnej postawy oraz spostrzegawczości na sygnały wzrokowo – słuchowe. (Konspekt XI s.311 „Przewodnik metodyczny”)
-Wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem:
- czworakowania: „Żabki na łące” – wyrabianie zwinności, swobody w poruszaniu się;
- równowagi: „Zagubiony kotek” –doskonalenie umiejętności utrzymania równowagi
I i III CZĘŚĆ DNIA
- Zorganizowanie kącika książki w nowe i ciekawe książki – prace społ. użyteczne – zachęcenie dzieci do uzupełniania go książkami z domu
-Nasze ulubione bajki – zabawa w teatr – odgrywanie scen z różnych bajek- wykorzystanie różnorodnych akcesorii,
-„Przygotowanie i odegranie krótkiej bajki dla młodszych kolegów” – zab z elem dramy -– sprawdzenie się w roli aktora
-„Moja własna bajka” zachęcenie dzieci do wymyślania własnych bajek, przygód które chciałyby przeżyć w świecie fantazji;
- „Robert i Ola” – czytanie krótkich tekstów – doskonalenie techniki czytania, naśladowanie rytmu padającego deszczu.
-„O rybaku i złotej rybce” – słuchanie nie znanej dzieciom bajki o ciągle zmieniającej się akcji i próby przewidywania dalszych losów bohaterów, uzasadnienie swojego wypowiedzi;
-„Bajki dla dzieci” – oglądanie bajek na przeźroczach - zachęcenie do wypowiedzi nt. poznanego utworu, do ekspresyjnego wyrażania własnymi słowami jego treści.
-„Agencja reklamowa”- zab. z elem. dramy – dzieci podzielone na grupy wymyślają produkt np. lizak, który się nie wylizuje i przygotowują do niego treść i formę reklamy.
-„O jakiej bajce mówimy” – zab. dydaktyczna - przestrzeganie zasady zadawania pytań (nt. bajki), na które odpowiada się tylko: „TAK” lub „NIE”.
-„Książeczka” – zabawa inscenizowana oparta na treści piosenki - rozwijanie słuchu muzycznego, zwrócenie uwagi na zachowanie tempa i rytmu.
-„Bajkowe muzeum” - prace plastyczne – wykonywanie lub rysowanie przedmiotów charakterystycznych dla poszczególnych bajek.
-„Rysowanie komiksu” - rysowanie – próby opisania obrazkami akcji od początku do końca z zachowaniem chronologii.
-„Jak wygląda kraina fantazji?” – rozmowa - (6 l.) inspirowanie dzieci treścią bajek rozbudzających ich wyobraźnie
-„Zapraszamy do teatru”- konstruowanie z różnorodnego materiału – wykonanie kukiełek z rękawiczek, próby odegrania własnej bajki- kształcenie twórczego myślenia, zachęcenie do estetycznego wykonania pracy
- spacery i wycieczki – obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie
CEL OGÓLNY: Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.
CEL KSZTAŁCĄCY: Kształcenie uczucia przywiązania i szacunku dla rodziców;
Rozwijanie umiejętności wyrażania swoich uczuć w ekspresji słowno – ruchowej.
I. EDUKACJA SPOŁECZNO – MORALNA:
1. Poznaje zasady życia w rodzinie; poziom IV p. 2, 9,10 str. 16
2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi: poziom IV p. 7,11 str. 20-21.
3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych; poziom IV p.5, 7,9, str. 23-24.
2. Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne. str. 47
3. Obserwuję, eksperymentuję i odkrywam przyrodę w okresie wiosny; poziom IV p. 4,9, str. 62.
1. Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny; poziom IV p. 1 b), str. 74.
2. Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć; poziom IV p. 3,8,10,11 treści rozszerzające p.3 str. 78
3. Mam zawsze kontakt z książką; poziom IV p. 1, 2, treści rozszerzające: p. 2, str. 82
4. Poznaję literaturę i bawię się w teatr; poziom IV p. 1,6,8,9,12 str. 84
5. Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych; poziom IV p. 1, 6, 10 e), str. 87
6. Doskonalę swoją wymowę; poziom IV p. 8,9 str.91
1. Doskonalę spostrzegawczość wzrokową; poziom IV p. 13 str. 98
3. Przygotowuje się do pisania; poziom IV p. 3, 16,30,38 str. 104 – 105
4. Przygotowuję się do czytania i czytam; poziom IV p. 3,10,26,28 treści rozszerzające; 1,2 str. 109 –111.
3. Poznaje sztukę plastyczną i sam jestem twórcą; poziom IV p.2,4,5,9,12 str. 136
1. Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia; poziom IV p.5 str. 140
2. Poznaje instrumenty muzyczne i próbuję na nich grać; poziom IV p.2, 4
3. Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce; poziom IV p.2,3,9 str. 144
-„Kwiatek dla mamy” – opowiadanie dzieci na podstawie historyjki obrazkowej od ostatniego obrazka – dzieci powinny: układać historyjkę od ostatniego obrazka, kształcić myślenie przyczynowo – skutkowe.
-„Gdybym był czarodziejem to dla mamy ...” – opowiadanie twórcze dzieci (drama) – dzieci powinny: dostrzegać potrzeb swoich bliskich, stosować poprawne formy fleksyjne w rozbudowanych wypowiedziach.
-„Dobra to chatka gdzie mieszka matka” L. krzemieniecka – słuchanie utworu – dzieci powinny: wyodrębnić akcję, podjąć próbę oceny postępowania bohaterów
-„Dobra to chatka gdzie mieszka matka” L. Krzemieniecka – inscenizacja utworu- dzieci powinny: wzbogacić swój słownik w oparciu o literaturę, podjąć próbę wypowiadania znanych fragmentów utworów z podziałem na role.
-„Wełniany obrazek” – upominek dla mamy – dokładne wykonywanie poleceń nauczyciela, kształcenie sprawności manualnych;
-„Biedronka” – laurka dla mamy – technika origami, - dzieci powinny: kształcić precyzję ruchów dłoni, wiedzieć, że staranność i dokładność gwarantuje poprawne wykonanie pracy. „Laurka dla mamy” (6 l.) – wycinanie - dzieci powinny: wycinać po linii prostej i zaokrąglonej, bezpiecznie posługiwać się nożyczkami (5 l.), dokonać oceny wykonanej pracy. („Rysuję...” cz.4 s.85)
-„Portret mojej mamy” - malowanie na szkle- dzieci powinny: rozwijać inwencję twórczą, umiejętność zachowania proporcji ciał, pogłębianie doświadczeń plastyczno – konstrukcyjnych,(6 l.). -„Moja mama” – lepienie z plasteliny I gr., wyklejanie wełną, materiałami tekstylnymi postaci mamy (5 l.)-dzieci powinny: rozwijać pomysłowość, wdrażać się do doprowadzania pracy do końca.
-„Obrazek dla mamy” – wyklejanie w powiązaniu z wierszem H. Łochockiej pod tym samym tytułem- dzieci powinny: wyrazić przeżycia w pracy plastycznej, rozwijać sprawność dłoni i palców, właściwe rozmieścić formę na płaszczyźnie.
-„Pieczenie ciasta” – nauka tańca integracyjnego –dzieci powinny: zapoznać się z podstawowymi ruchami w tańcu, wyrabiać poczucie rytmu.
-„Rysunek mamy” – śpiewanie piosenki – dzieci powinny: zapoznać się z treścią i melodią piosenki, podjąć próbę zaśpiewania zbiorowo i indywidualnie piosenki, wyklaskać jej rytm.
-„Życzenia dla mamy” – improwizacja słowno – muzyczna – dzieci powinny: rozwijać twórczość słowną i muzyczną, wyrazić swoje uczucia do mamy w piosence;.
-„Razem z mamą” – zabawa z piosenką – dzieci powinny: kształcić płynność ruchów, wrażliwość muzyczną.
- zajęcia z rytmiki prowadzone przez instruktora.
-Zestaw ćwiczeń gimnastycznych w terenie nr 18 – wyrabianie spostrzegawczości i orientacji w czasie biegu w zespole, kształcenie umiejętności trafiania do celu ręką lewą i prawą.
-„Zabawa w sklep” (5 l.) – zab. dydaktyczna – sytuacje zabawowe wymagające rachowania w zakresie 10; „Rozmowy liczb” (6 l.) – zab. dydaktyczna – zapisywanie (kodowanie) wykonywanych czynności matematycznych za pomocą grafów i kresek, rozwiązywanie zadań zapisanych w taki sposób (dekodowanie).
-„Gość w przedszkolu”(5 l.) – zab. dydaktyczna – rozdzielanie przedmiotów według umowy: każdy ma dostać tyle samo. „Gra w kamyki” (6 l.) – gra dydaktyczna – utrwalenie umiejętności kodowania i dekodowania czynności matematycznych, układanie i rozwiązywanie zadań.
...
pawie-oczko