PLAN MAJ 5 ,6.doc

(67 KB) Pobierz
WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

 

 

 

 

 

WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

 

NA MIESIĄC MAJ 2004 DLA DZIECI

 

5-6 LETNICH

 

 

 

 

              TEMATYKA:

 

1.      WYCIECZKA DO KRAINY BAJEK.– od 04.05. – do 14.05 2004 r.

 

2.      MAMA – PIERWSZE SŁOWO DZIECKA.– od 17.05. – do 28.05. 2004 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OPRACOWAŁA: IZABELA FRANKOWSKA :

 


WYCIECZKA DO KRAINY BAJEK

 

CEL GŁÓWNY: Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych np. dobro, prawda, miłość, piękno poprzez tworzenie otoczenia sprzyjającego rozumieniu i przeżywaniu tych wartości.

CEL KSZTAŁCĄCY: Wyrabianie u dzieci:

-              umiejętności właściwego i poprawnego korzystania z książek ;

-          nawyku samodzielnego korzystania z biblioteki;

-          intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki jako źródła wiadomości i przeżyć;

-          poczucia sprawiedliwości i dobra wykorzystując wzorce osobowe znanych bajek.

 

OBSZARY EDUKACYJNE:

I.EDUKACJA SPOŁECZNO – MORALNA:

2.       Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi: poziom IV p. 1, 21 str. 20-21.

3.       Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych; poziom IV p.1, 2,6,9, str. 23-24.

III. EDUKACJA RUCHOWA:

1.       Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy dydaktyczne. str. 41

2.       doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne. str. 47

IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA;

4.       Obserwuję, eksperymentuję i odkrywam przyrodę w okresie wiosny; poziom IV p. 1,3,  str. 62.

V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA:

1.       Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny; poziom IV p. 1 str. 74.

2.       Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć; poziom IV p. 8,9,10,11,13,16 str. 78

3.       Mam zawsze kontakt z książką; poziom IV p. 1,7,9,11,14,16, treści rozszerzające:  p. 2,3 str. 82

4.       Poznaję literaturę i bawię się w teatr; poziom IV p. 2,3,5,6,8,10 str. 84

5.       Doskonalę swoją wymowę; poziom IV p. 5,9

VI. EDUKACJA W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA DO PISANIA I CZYTANIA:

1.       Doskonalę spostrzegawczość wzrokową; poziom IV p. 7, 15 str. 98

3.              Przygotowuje się do pisania; poziom IV p. 5,24 str. 104 – 105

4.              Przygotowuję się do czytania i czytam; poziom IV p. 10, 17,19,27 treści rozszerzające; 1,2 str. 109 –111.

VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA

VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNEJ

2.       Poznaje sztukę plastyczną i sam jestem twórcą; poziom IV p.2,4,5,9,12 str. 136

IX.               EDUKACJA MUZYCZNA

1.       Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia; poziom IV p.5  treści rozszerzające p.1 str. 140

2.       Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce; poziom IV p.2,3,5 treści rozszerzające p.1 str. 144

    

ZADANIA EDUKACYJNE:

-    „Wycieczka do krainy bajek” – rozmowa z całą grupą z wykorzystaniem serii ilustracji znanych bajek- dzieci powinny: wypowiadać się krótkimi prawidłowo zbudowanymi zdaniami, omówić postaci w nich występujące, wyciągać wnioski, iż dobro zwycięża zło.

- „Śpiąca królewna” Ch. Pierrautt  słuchanie bajki połączone z rozmową – dzieci powinny: prowadzić dyskusję o królewnach i księżniczkach z innych bajek, o ich wyglądzie zewnętrznym, obowiązkach (5 l.), podjąć próbę odczytywania tytułów z książek z bajkami, układać je z alfabetu ruchomego (6 l.) 

-„Książka” A. Kamieńska – słuchanie wiersza - dzieci powinny: podjąć próbę recytacji, wyrabiać intelektualną i emocjonalną więź z książką.

-„ Zakładka do książki” – wycinanie i ozdabianie (6 l. „Rysuję...” cz.4 s.9), z kolorowego papieru (5 l.) – dzieci powinny: umiejętnie korzystać z otrzymanych informacji, rozwijać pomysłowość i wyobraźnię twórczą.

-„Bajkowe zamki” – budowanie z klocków lub piasku – dzieci powinny: doskonalić umiejętność przestrzennego widzenia rozwijać pomysłowość, współdziałać w zespole;

-„Moja własna bajka” –projektowanie   i rysowanie okładki do wykonanej przez siebie książeczki – dzieci powinny: rozwijać pomysłowość i stosować różne formy łączenia.(6 l) *„Ulubiona postać z bajki” (5 l.) –malowanie lub rysowanie – dzieci powinny: narysować „kompletną” postaci z wypełnieniem całej powierzchni kartki;

 

-„Laleczka z saskiej porcelany” słuchanie piosenki- dzieci powinny:  wyrabiać umiejętność słuchania i śpiewania piosenek dziecięcych, podjąć próbę wyrażenia ruchem nastroju muzyki.

-„Tworzenie muzyki do bajek” – gra na instrumentach perkusyjnych - dzieci powinny: utrwalić grę na instrumentach perkusyjnych, dokonać właściwego ich doboru do zagrania radości, smutku lub grozy.

- Zajęcia z rytmiki prowadzone przez instruktora.

-„Święto pluszowego misia”- zab. dyd. – manipulowanie przedmiotami i ustalanie wyniku dodawania i odejmowania (w zakresie 10) (5 l.)

„ Zadania – zagadki” (6 l.) – zab. dyd.– zapisywanie czynności matematycznych – liczenie i układanie działań arytmetycznych.

-„Wyścigi żab” (6 l.) – gra. dyd.– zapisywanie czynności matematycznych grafami i kreskami- konstruowanie gry.

„ Zabawy z kostkami” (5 l.) – zab. dyd. – dodawanie i odejmowanie na palcach i innych zbiorach zastępczych (w zakresie do 10).

- Zestaw ćwiczeń w terenie nr 17 – wyrabianie poprawnej postawy oraz spostrzegawczości na sygnały wzrokowo – słuchowe. (Konspekt XI s.311 „Przewodnik metodyczny”)

-Wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem:

- czworakowania: „Żabki na łące” – wyrabianie zwinności, swobody w poruszaniu się;            

- równowagi: „Zagubiony kotek” –doskonalenie umiejętności utrzymania równowagi

 

 

I i III CZĘŚĆ DNIA

 

- Zorganizowanie kącika książki w nowe i ciekawe książki – prace społ. użyteczne – zachęcenie dzieci do uzupełniania  go książkami z domu

-Nasze ulubione bajki – zabawa w teatr – odgrywanie scen z różnych bajek- wykorzystanie różnorodnych akcesorii,

-„Przygotowanie i odegranie krótkiej bajki dla młodszych kolegów” – zab z elem dramy -– sprawdzenie się w roli aktora

-„Moja własna bajka” zachęcenie dzieci do wymyślania własnych bajek, przygód które chciałyby przeżyć w świecie fantazji;

- „Robert i Ola” – czytanie krótkich tekstów – doskonalenie techniki czytania, naśladowanie rytmu padającego deszczu.

-„O rybaku i złotej rybce” – słuchanie nie znanej dzieciom bajki o ciągle zmieniającej się akcji i próby przewidywania dalszych losów bohaterów, uzasadnienie swojego wypowiedzi;

-„Bajki dla dzieci” – oglądanie bajek na przeźroczach -  zachęcenie do wypowiedzi nt. poznanego utworu, do ekspresyjnego wyrażania własnymi słowami jego treści.

-„Agencja reklamowa”- zab. z elem. dramy – dzieci podzielone na grupy wymyślają produkt np. lizak, który się nie wylizuje i przygotowują do niego treść i formę reklamy.

-„O jakiej bajce mówimy” – zab. dydaktyczna - przestrzeganie zasady zadawania pytań (nt. bajki), na które odpowiada się tylko: „TAK” lub „NIE”.

-„Książeczka” – zabawa inscenizowana oparta na treści piosenki - rozwijanie słuchu muzycznego, zwrócenie uwagi na zachowanie tempa i rytmu.

-„Bajkowe muzeum” - prace plastyczne – wykonywanie lub rysowanie przedmiotów charakterystycznych dla poszczególnych bajek.

-„Rysowanie komiksu” - rysowanie – próby opisania obrazkami akcji od początku do końca z zachowaniem chronologii.

-„Jak wygląda kraina fantazji?” – rozmowa -  (6 l.) inspirowanie dzieci treścią bajek rozbudzających ich wyobraźnie

-„Zapraszamy do teatru”- konstruowanie z różnorodnego materiału – wykonanie kukiełek z rękawiczek, próby odegrania własnej bajki- kształcenie twórczego myślenia, zachęcenie do estetycznego wykonania pracy

- spacery i wycieczki – obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie


MAMA – PIERWSZE SŁOWO DZIECKA

 

CEL OGÓLNY: Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.

CEL KSZTAŁCĄCY: Kształcenie uczucia przywiązania i szacunku dla rodziców;

Rozwijanie umiejętności wyrażania swoich uczuć w ekspresji słowno – ruchowej.

 

OBSZARY EDUKACYJNE:

I.              EDUKACJA SPOŁECZNO – MORALNA:

1.              Poznaje zasady życia w rodzinie; poziom IV p. 2, 9,10 str. 16

2.              Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi: poziom IV p. 7,11 str. 20-21.

3.       Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych; poziom IV p.5, 7,9, str. 23-24.

III. EDUKACJA RUCHOWA:

1.       Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy dydaktyczne. str. 41

2.       Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne. str. 47

IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA;

3.       Obserwuję, eksperymentuję i odkrywam przyrodę w okresie wiosny; poziom IV p. 4,9,  str. 62.

V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA:

1.              Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny; poziom IV p. 1 b), str. 74.

2.              Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć; poziom IV p. 3,8,10,11 treści rozszerzające p.3 str. 78

3.       Mam zawsze kontakt z książką; poziom IV p. 1, 2,  treści rozszerzające:  p. 2, str. 82

4.       Poznaję literaturę i bawię się w teatr; poziom IV p. 1,6,8,9,12 str. 84

5.       Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych; poziom IV p. 1, 6, 10 e),  str. 87

6.              Doskonalę swoją wymowę; poziom IV p. 8,9 str.91

VI. EDUKACJA W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA DO PISANIA I CZYTANIA:

1.              Doskonalę spostrzegawczość wzrokową; poziom IV p. 13 str. 98

3.              Przygotowuje się do pisania; poziom IV p. 3, 16,30,38 str. 104 – 105

4.       Przygotowuję się do czytania i czytam; poziom IV p. 3,10,26,28 treści rozszerzające; 1,2 str. 109 –111.

VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA

VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNEJ

3.              Poznaje sztukę plastyczną i sam jestem twórcą; poziom IV p.2,4,5,9,12 str. 136

IX.              EDUKACJA MUZYCZNA

1.       Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia; poziom IV p.5  str. 140

2.       Poznaje instrumenty muzyczne i próbuję na nich grać; poziom IV p.2, 4

3.       Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce; poziom IV p.2,3,9 str. 144

 

ZADANIA EDUKACYJNE:

-„Kwiatek dla mamy” – opowiadanie dzieci na podstawie historyjki obrazkowej od ostatniego obrazka – dzieci powinny: układać historyjkę od ostatniego obrazka, kształcić myślenie przyczynowo – skutkowe.

-„Gdybym był czarodziejem to dla mamy ...” – opowiadanie twórcze dzieci (drama) – dzieci powinny: dostrzegać  potrzeb swoich bliskich, stosować poprawne formy fleksyjne w rozbudowanych wypowiedziach.

-„Dobra to chatka gdzie mieszka matka” L. krzemieniecka – słuchanie utworu – dzieci powinny: wyodrębnić akcję, podjąć próbę oceny postępowania bohaterów

-„Dobra to chatka gdzie mieszka matka” L. Krzemieniecka – inscenizacja utworu- dzieci powinny: wzbogacić swój słownik w oparciu o literaturę, podjąć próbę wypowiadania znanych fragmentów utworów z podziałem na role.

-„Wełniany obrazek” – upominek dla mamy – dokładne wykonywanie poleceń nauczyciela, kształcenie sprawności manualnych;

-„Biedronka” – laurka dla mamy – technika origami, - dzieci powinny: kształcić precyzję ruchów dłoni, wiedzieć, że staranność i dokładność gwarantuje poprawne wykonanie pracy. „Laurka dla mamy” (6 l.) – wycinanie - dzieci powinny:  wycinać po linii prostej i zaokrąglonej, bezpiecznie posługiwać się nożyczkami (5 l.), dokonać oceny wykonanej pracy. („Rysuję...” cz.4 s.85)

-„Portret mojej mamy” - malowanie na szkle- dzieci powinny: rozwijać inwencję twórczą, umiejętność zachowania proporcji ciał,  pogłębianie doświadczeń plastyczno – konstrukcyjnych,(6 l.). -„Moja mama” – lepienie z plasteliny I gr., wyklejanie wełną, materiałami tekstylnymi postaci mamy (5 l.)-dzieci powinny:  rozwijać pomysłowość, wdrażać się do doprowadzania pracy do końca.

 

-„Obrazek dla mamy” – wyklejanie w powiązaniu z wierszem  H. Łochockiej pod tym samym tytułem- dzieci powinny:  wyrazić przeżycia w pracy plastycznej, rozwijać sprawność dłoni i palców, właściwe rozmieścić formę na płaszczyźnie.

-„Pieczenie ciasta” – nauka tańca integracyjnego –dzieci powinny: zapoznać się  z podstawowymi ruchami w tańcu, wyrabiać poczucie rytmu.

-„Rysunek mamy” – śpiewanie piosenki – dzieci powinny: zapoznać się z treścią i melodią piosenki, podjąć próbę zaśpiewania zbiorowo i indywidualnie piosenki, wyklaskać jej rytm.

-„Życzenia dla mamy” – improwizacja słowno – muzyczna – dzieci powinny:  rozwijać twórczość słowną i muzyczną, wyrazić swoje uczucia do mamy w piosence;.

-„Razem z mamą” – zabawa z piosenką – dzieci powinny:  kształcić płynność ruchów, wrażliwość muzyczną.

- zajęcia z rytmiki prowadzone przez instruktora.

-Zestaw ćwiczeń gimnastycznych w terenie nr 18 – wyrabianie spostrzegawczości i orientacji w czasie biegu w zespole, kształcenie umiejętności trafiania do celu ręką lewą i prawą.

-„Zabawa w sklep” (5 l.) – zab. dydaktyczna – sytuacje zabawowe wymagające rachowania w zakresie 10; „Rozmowy liczb” (6 l.) – zab. dydaktyczna – zapisywanie (kodowanie) wykonywanych czynności matematycznych za pomocą grafów i kresek, rozwiązywanie zadań zapisanych w taki sposób (dekodowanie).

-„Gość w przedszkolu”(5 l.) – zab. dydaktyczna – rozdzielanie przedmiotów według umowy: każdy ma dostać tyle samo. „Gra w kamyki” (6 l.) – gra dydaktyczna – utrwalenie umiejętności kodowania i dekodowania czynności matematycznych,  układanie i rozwiązywanie zadań. 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin