Positive Psychology Between Happiness.doc

(785 KB) Pobierz

Positive Psychology Between Happiness & Good Life

Lecture I – Introduction to the field: An initial question [Wstępne pytanie]

·         “What Is (and Was, and Is Not) Positive Psychology” (Gable & Haidt, 2005)

·         „Czym jest (i była, a czym nie jest) Psychologia pozytywna”  (Gable & Haidt, 2005)

·         Two subquestions:

o       What is positive psychology? – the definition of the field

o       What was (and is not) positive psychology? –
the brief history of the field

·         Dwa podpytania:

o        Czym jest Psychologia pozytywna? – definicja przedmiotu

o        Czym była (a nie jest) Psychologia pozytywna? – krótka historia przedmiotu

The definition of the field (1) [Definicja przedmiotu (1)]

·         The analysis conducted by Alex Linley, Stephen Joseph, Susan Harrington, & Alex M. Wood (2006)

·         Analiza przeprowadzona przez Alex Linley, Stephen Joseph, Susan Harrington, & Alex M. Wood (2006)

·         „In asking this question, one is faced with the inherent danger that 10 positive psychologists would provide 10 different answers” (Linley et al., 2006)

·         „Stawiając to pytanie, jednostka ma do czynienia z niebezpieczeństwem  związanym z tym, iż 10 różnych psychologów pozytywnych udzieliłoby 10 odmiennych odpowiedzi” (Linley et al., 2006)

The definition of the field (2) [Definicja przedmiotu (2)]

·         DEF1: “The field of positive psychology at the subjective level is about valued subjective experiences: well-being, contentment, and satisfaction (in the past); hope and optimism (for the future); and flow and happiness (in the present). At the individual level, it is about positive individual traits: the capacity for love and vocation, courage, interpersonal skill, aesthetic sensibility, perseverance, forgiveness, originality, future mindedness, spirituality, high talent, and wisdom. At the group level, it is about the civic virtues and the institutions that move individuals toward better citizenship: responsibility, nurturance, altruism, civility, moderation, tolerance, and work ethic” (Seligman & Csikszentmihalyi, 2000)

·         DEF1: “Przedmiotem psychologii pozytywnej na poziomie subiektywnym jest ocena subiektywnych doświadczeń: poczucia szczęścia (WB), zadowolenia i satysfakcji (w przeszłości); nadziei i optymizmu (na przyszłość); flow i szczęścia (w chwili obecnej). Na poziomie jednostkowym chodzi o indywidualne pozytywne cechy tj.: zdolność do miłości i powołania (do czegoś), odwaga, umiejętności interpersonalne, wrażliwość estetyczna, wytrwałość, przebaczenie, oryginalność, przyszłościowy umysł, duchowość, duży talent i mądrość. Na poziomie grupowym chodzi o cnoty obywatelskie i instytucje, które sprawiają, że jednostka staje się lepszym obywatelem poprzez: odpowiedzialność, wychowanie, altruizm, uprzejmość, umiar, tolerancję i etyczną pracę” (Seligman & Csikszentmihalyi, 2000)

The definition of the field (3) [Definicja przedmiotu (3)]

·         DEF2: “What is positive psychology? It is nothing more than the scientific study of ordinary human strengths and virtues. Positive psychology revisits 'the average person,' with an interest in finding out what works, what is right, and what is improving” (Sheldon & King, 2001)

·         DEF2: “Czym jest psychologia pozytywna? Niczym więcej, jak tylko naukowym badaniem zwykłych ludzkich sił oraz cnót. Psychologia pozytywna rewiduje  z zainteresowaniem ‘przeciętnego człowieka’ pod kątem tego co działa, co jest dobre, a co należałoby ulepszyć” (Sheldon & King, 2001)

·         DEF3: “Positive psychology is the study of the conditions and processes that contribute to the flourishing or optimal functioning of people, groups, and institutions” (Gable & Haidt, 2005)

·         DEF3: “Psychologia pozytywna jest badaniem warunków i procesów, które przyczyniają się do rozkwitu bądź też optymalnego funkcjonowania ludzi, grup oraz instytucji” (Gable & Haidt, 2005)

·         DEF4: “Positive psychology is about scientifically informed perspectives on what makes life worth living. It focuses on aspects of the human condition that lead to happiness, fulfilment, and flourishing” (The Journal of Positive Psychology, 2005)

·         DEF4: “Psychologia pozytywna traktuje o naukowych perspektywach na to, co sprawia, że życie jest warte życia. Koncentruje się na aspektach ludzkiej egzystencji, które prowadzą do szczęścia, spełnienia i rozkwitu” (The Journal of Positive Psychology, 2005)

Definitions of positive psychology The levels of analysis [Definicje Psychologii pozytywnej Poziomy analizy]

·         Pragmatic level – “what positive psychologists do in terms of their research and their practice” (Linley et al., 2006)

·         Poziom pragmatyczny – “co psychologowie pozytywni robią w ramach swoich badań i praktyki” (Linley et al., 2006)

·         Meta-psychological level – “the aims of positive psychology, and the way in which it offers a 'grand vision' for the whole of psychology, and beyond … the theoretical and philosophical position of positive psychology … its value base”
(Linley et al., 2006)

·         Poziom meta-psychologiczny – “cele psychologii pozytywnej oraz droga, jaką oferuje ‘wielka wizja’ dla całej psychologii i nie tylko… teoretyczne i filozoficzne stanowisko psychologii pozytywnej… jego podstawowa wartość(Linley et al., 2006)

The pragmatic level of analysis (1) [Pragmatyczny poziom analizy (1)]

·         Four sub-levels of analysis. Positive psychology is a discipline interested  in specific...:

·         Cztery podpoziomy analizy. Psychologia pozytywna jest dyscypliną zainteresowaną specyfiką…:

·         1. outcomes – “those subjective, social, and cultural states that characterize a good life” (Linley et al. 2006)

·         1. rezultaty – “te subiektywne, społeczne i kulturalne stany, które charakteryzują dobre życie” (Linley et al. 2006)

o       the subjective level, e.g. happiness, well-being, fulfilment, health

o       the interpersonal level, e.g. positive communities and institutions

o       the social level, e.g. political, economic, and environmental policies

o        Poziom subiektywny, np. szczęście, poczucie szczęścia (WB), spełnienie, zdrowie

o        Poziom jednostkowy, np.  pozytywne wspólnoty i instytucje

o        Poziom społeczny, np.  polityczne, ekonomiczne i środowiskowe zasady

The pragmatic level of analysis (2) [Pragmatyczny poziom analizy (2)]

·         2. mechanisms – „those extra-psychological factors that facilitate (or impede) the pursuit of a good life. For example, these mechanisms may be personal and social relationships, working environments, organizations and institutions, communities, and the broader social, cultural, political, and economic systems in which our lives are inextricably embedded”

·         2. mechanizmy – „te poza-psychologiczne czynniki, które ułatwiają (albo utrudniają) dążenie do dobrego życia. Np. mechanizmami tymi mogą być osobiste i społeczne relacje, środowisko pracy, organizacji i instytucje, wspólnoty i szersze społeczności, kulturowe, polityczne i ekonomiczne systemy, w których nasze życie jest mocno osadzone”

·         3. processes – “those psychological ingredients (for example, strengths and virtues) that lead to the good life, or equally the obstacles to leading a good life”

·         3. procesy – “te psychologiczne składniki (np. siły i cnoty), które prowadzą do dobrego życia bądź też analogiczne przeszkody na drodze do dobrego życia”

·         4. wellsprings – „the precursors and facilitators of the processes and mechanisms. They include things such as the genetic foundations of well-being, and the early environmental experiences that allow the development of strengths and virtues” (Linley et al. 2006)

·         4. źródła – „prekursorzy oraz moderatory procesów i mechanizmów. Należą do nich takie rzeczy, jak genetycznie uwarunkowane poczucie szczęścia (WB) oraz wczesne doświadczenia środowiskowe, które pozwalają na rozwój sił oraz cnót” (Linley et al. 2006)

The meta-psychological level of analysis

·         Positive psychology:

·         1. aims at redressing „what is perceived as an imbalance in the study of positive relative to the negative”,

·         1. ma na celu naprawienie tego, „co jest postrzegane jako brak równowagi w badaniu pozytywnych w stosunku do negatywnych”,

·         2. „has provided a structure and language that permits communication, understanding, and relation between diverse areas of psychological inquiry and application that were not possible before”,

·         2. „przedstawiła strukturę i język, który zezwala na komunikację, zrozumienie i zależności pomiędzy różnymi obszarami badań psychologicznych, a także zastosowania, które nie były możliwe przedtem”,

·         3. ”offers a different lens through which to view the remit of psychological investigation and practice, calling up a different set of questions to those which business-as-usual psychology has dealt with” (Linley et al. 2006)

·         3. „proponuje inne spojrzenie na zakres kompetencji psychologicznych badań i praktyk, wywołując zróżnicowany zestaw pytań, którymi zajmuje się psychologia”(Linley et al. 2006)

 

 

Redressing an imbalance in the study of positive relative to the negative [Korygowanie braku równowagi w badaniu stosunku pozytywnego do negatywnego]

·         “to catalyze a change in psychology from a preoccupation only with repairing the worst things in life to also building the best qualities in life” (Seligman, 2002)

·         “w celu przyspieszenia tempa zmian w psychologii od zaabsorbowania wyłącznie naprawianiem najgorszych rzeczy w życiu również do budowania najlepszych cech w życiu” (Seligman, 2002)

·         “to remind our field that psychology is not just the study of pathology, weakness, and damage; it is also the study of strength and virtue. Treatment is not just fixing what is broken; it is nurturing what is best. Psychology in not just
a branch of medicine concerned with illness or health; it is much larger. It is about work, education, insight, love, growth, and play” (Seligman & Csikszentmihalyi, 2000)

·         “mówiąc o naszej dziedzinie musimy przypomnieć, że psychologia to nie tylko studium patologii, osłabienia i defektów; to również badania nad siłami i cnotami. Leczenie to nie tylko ustalenie co jest uszkodzone; to również pielęgnowanie tego, co najlepsze. Psychologia nie jest wyłącznie dziedziną medycyny zajmującą się chorobą lub zdrowiem; jest znacznie pojemniejsza. Traktuje o pracy, edukacji, wglądzie, miłości, wzroście i zabawie” (Seligman & Csikszentmihalyi, 2000)

The nature of the imbalance (1) [Natura nierównowagi (1)]

·         “psychologists have scant knowledge of what makes life worth living. They have come to understand quite a bit about how people survive and endure under conditions of adversity … However, psychologist know very little about how normal people flourish under more benign conditions” (Seligman & Csikszentmihalyi, 2000)

·         “wiedza psychologów nt. tego, co sprawia, że życie jest warte żywota, jest niewielka. Zrozumieli co nieco w temacie tego, jak ludzie są w stanie przetrwać i wytrwać w warunkach przeciwności losu… Jednakże psycholog bardzo mało wie o tym, jak normalni ludzie rozkwitają w łagodniejszych warunkach” (Seligman & Csikszentmihalyi, 2000)

·         ”The science of psychology has made great strides in understanding what goes wrong in individuals, families, groups, and institutions, but these advances have come at the cost of understanding what is right with people” (Gable & Haidt, 2005)

·         ”Psychologia naukowa poczyniła ogromne postępy w zrozumieniu tego, co jest nie tak w przypadku jednostek, rodzin, grup i instytucji, owe postępy niosą ze sobą koszty w postaci zrozumienia co jest u ludzi w porządku(Gable & Haidt, 2005)

The nature of the imbalance (2) [Natura nierównowagi (2)]

·         „The science of psychology has been far more successful on the negative than on the positive side. It has revealed to us much about man’s shortcomings, his illness, his sins, but little about his potentialities, his virtues, his achievable aspirations, or his full psychological height. It is as if psychology has voluntarily restricted itself to only half its rightful jurisdiction, and that, the darker, meaner half” (?)

·         Psychologia naukowa odniosła znacznie większe sukcesy w kontekście negatywów niż pozytywów. Objawiła nam wiele w temacie ludzkich wad, chorób, czy grzechów, ale niewiele w temacie ludzkiego potencjału, cnót, aspiracji, czy też pełni psychologicznego wzrostu. To tak jakby psychologia dobrowolnie ograniczała się tylko do połowy prawowitego jej pola, w dodatku do tej ciemniejszej połowy” (?)

Does the imbalance really exist? [Czy nierównowaga naprawdę istnieje?]

·         Rand and Snyder (2003) – the analysis of the ratio of positive to negative subjects in psychology publications (from 1872 onwards, the PsycINFO database). For the dialectic pairs (e.g. happiness-sadness, hope-hopelessness, optimism-pessimism) the ratio calculated was more than 2:1 in favour of the negative pole

·         Rand i Snyder (2003) – analiza stosunku pozytywów do negatywów w publikacjach psychologicznych (od 1872 r., baza danych PsycINFO). Dla par dialektycznych (np. szczęście-smutek, nadzieja-beznadzieja, optymizm-pesymizm) obliczony wskaźnik wyniósł ponad 2:1 na korzyść negatywów

·         the last 20 years of research yielded 46 000 articles on depression and 400 on joy (Myers, 2000)

·         W ciągu ostatnich 20 lat badań uzyskano 46000 artykułów na temat depresji oraz 400 na temat radości (Myers, 2000)

·         not only a quantitative difference – “It has been a common but unspoken assumption in the social sciences that negative traits are authentic and positive traits are derivative, compensatory, or even inauthentic” (Seligman & Csikszentmihalyi, 2000)

·         Nie tylko różnica ilościowa – „To było powszechne, ale niewypowiedziane założenie w naukach społecznych, że negatywne cechy są autentyczne, a pozytywne cechy są ich pochodną, wyrównawczą, a nawet nieautentyczną” (Seligman & Csikszentmihalyi, 2000)

Is the imbalance adequate to the state of the world? (1) [Czy ta nierównowaga jest adekwatna względem stanu świata? (1)]

·         “despite the philosophical, historical, and theoretical underpinnings that led to the current imbalance in psychology, we believe that there is little empirical justification for our predominantly negative view of human nature and the human condition” (Gable & Haidt, 2005)

·         “mimo filozoficznych, historycznych i teoretycznych podstaw, które doprowadziły do obecnej nierównowagi w psychologii, wierzymy, że istnieje niewiele empirycznych uzasadnień dla naszego, głównie negatywnego, spojrzenia na ludzką naturę i stan” (Gable & Haidt, 2005)

·         Is this belief justified?

·         Czy to przekonanie jest uzasadnione?

Is the imbalance adequate to the state of the world? (2) [Czy ta nierównowaga jest adekwatna względem stanu świata? (2)]

·         Ruut Veenhoven (2004) and the World Database of Happiness (Światowa Baza Szczęścia)

·         Taking all together, how satisfied or dissatisfied are you currently with your life as a whole?

·&#...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin