23.10.10
System turystyczny
Prof. T.Burzyński
30 pytań test, kilka pytań do wyjaśnienia `co to jest`
5 pytań wymagające myślenia , wybiegania poza przedmiot
Kilka pytań z przetłumaczonej książki, którą na ostatnich zajęciach opracują osoby które zgłosiły się do przetłumaczenia książki ,
Są dwa lub 3 teksty, podział na grupy
Twierdzi że ciężko u niego ściągać :D – on chyba nie wie co student potrafi :D
Kilka osób (4,5 osób) po egzaminie pomoże mu sprawdzić egzamin wg. szablonu
1. 4 dziedziny: zbrojenia (1), p. naftowy(2), p. elektroniczny (3), p. turystyczny (4), p. rolniczy p. motoryzacyjny=50 %
2. W turystyce konkuruje ze sobą 120 krajów.
3. Od czasów II wojny światowej = wzrost
4. W krajach 3-go świata są największe perły światowego dziedzictwa kultury. Również atrakcji przyrodniczych.
W turystyce potrzebni są pracownicy o różnym poziomie wykształcenia.
W USA obecnie rozwija się turystyka archeologiczna (poszukiwania dinozaurów).
W turystyce nie ukrywa się nowych osiągnięć, jest niekonfliktowa.
Członkiem afiliowanym z ramienia w Polski w Organizacji światowej turystyki jest GWSH.
Światowa rada turystyki i podróży
Tendencje rozwoju turystyki na świecie
Ogólne tendencje rozwoju turystyki
- Zmiany społeczne następują w sposób ciągły, a trendy
-gospodarcze
-społeczne
-związane ze stylem życia
Wpływają a turystykę, gdyż stanowi ona nieodłączny element życia społecznego
-Ważne jest aby sektor turystyczny zawczasu rozpoznawał te zmiany
-Obecne strategie związane z
-produktami
-usługami
-marketingiem i
-inwestycjami
Wymagają odpowiednich korekt w przypadkach gdy zauważa się zmiany w preferencjach lub zachowaniach klientów.
-W przeszłości podaż zawsze dyktowała popyt
-Obecnie zauważa się :
-coraz większe nasycenie rynku
-bardziej pewnych siebie konsumentów z większymi dochodami do dyspozycji i czasem wolnym którzy kształtują dochodowość usługodawców w sektorze turystycznym
-Pomimo iż niektóre trendy kreuje podaż, należy pamiętać o prognozowaniu trendów w popycie, które zmuszają nas do dokonania korekt.
STRUKTURA NOWYCH TRENDÓW
I DEMOGRAFIA
II ZDROWIE
III ŚWIADOMOŚĆ I EDUKACJA
IV TECHNOLOGIE INFORMATYCZNE
V TRANSPORT
VI ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
VII CZAS WYPOCZYNKU
VIII DOŚWIADCZENIA/ DOZNANIA/ PRZEŻYCIA
IX STYLE ŻYCIA
- liczba osób w starszym wieku gwałtownie się zwiększy
- seniorzy będą zdrowsi i będą dysponować wyższymi dochodami do dyspozycji niż poprzednio
- wielu z nich skorzysta z wcześniejszych emerytur
- w związku z tym liczba bardziej doświadczonych turystów w starszym wieku będzie wzrastać szybciej niż ogólny popyt na produkty sektora turystycznego.
Konsekwencje dla sektora turystycznego
wzrost popytu na jakość, wygodę i bezpieczeństwo
Wzrost popytu na łatwy transport
wzrost popytu na spokojniejsze obiekty rozrywkowe (np. pola golfowe)
Wzrost popytu na produkty dla osób podróżujących pojedynczo
Większy popyt w miesiącach przed i po sezonie
W marketingu należy mniej podkreślać wiek, a bardziej komfort.
Średnia liczba osób przypadających na jedno gospodarstwo domowe będzie nadal malała, co będzie skutkować
- wyższym dochodem do dyspozycji
- większą siłą nabywczą
Konsekwencje:
zwiększenie popytu na luksus – małe przyjemności
zwiększenie popytu na produkty specjalistyczne nabywane pod wpływem impulsu
Zwiększenie popytu na wyjazdy z miast i inne krótkie wyjazdy zagraniczne w okresach, które wcześniej nie były preferowane.
Wyższe poziom zainteresowania imprezami zimowymi – „zimowe wakacje w słońcu”
- będzie wzrastać świadomość zdrowotna. Z całą pewnością będzie miała wpływ na:
- wybór celu podróży
- Postępowanie klienta w czasie wyjazdu
Kierunki podróży postrzegane jako mniej zdrowe będą rzadziej wybierane niż dotychczas
Popyt na wakacje oferujące wyłącznie kąpiele słoneczne będzie nadal malał
Coraz popularniejsze będą wakacje aktywne lub oferujące aktywny wypoczynek
Popyt na produkty związane z odnową biologiczną: sanatoria i ośrodki fitness – będzie wzrastał.
Średni poziom wykształcenia podnosi się. Będzie to skutkowało wyborem imprez, w których istotną rolę odgrywają:
- sztuka
- kultura
- historia
Tzn. imprez o większych walorach edukacyjnych i związanych z rozwojem duchowości.
Konsekwencje dla sektora turystycznego :
Nowe produkty będą się koncentrować wokół potrzeb związany : ze zdrowiem, przeżyciem i przyrodą
Bardziej widoczne będzie włączenie elementów sztuki, kultury i historii do imprez zorganizowanych i indywidualnych
Wzrost popytu na produkty specjalistyczne
Potrzeba lepszego i bardziej kreatywnego przekazu informacji.
Nadal będzie wzrastać :
- znaczenie przeszukiwania Internetu
- jego wykorzystania do zdobywania informacji
- nabywania produktów i usług turystycznych
Rola Internetu w tym nowych środków prezentacji wizualnej, będzie coraz większa, a w przyszłości okaże się najważniejsza.
Dzięki turystyce wprowadzane są nowe rozwiązania w informatyce.
Globalizacja = Rejonizacji
Konsekwencje
Dostępność informacji turystycznej będzie sprzyjać porównywaniu ofert – „szperanie” w Internecie i w ten sposób będzie intensywniej wpływać na konkurencję
Doświadczeni turyści coraz częściej będą komponować własne wakacje z dostępnych modułów dokonują równocześnie bezpośrednich rezerwacji.
Rola biur podróży będzie malała gdyż zakup imprez zorganizowanych coraz częściej odbywać się będzie przez Internet.
Internet będzie coraz szybciej zmniejszał rolę krajowych organizacji turystycznych i izb turystyki, marketing miejsc turystycznych zyska na znaczeniu (np. lepsze kreowanie marki przy wsparciu publicznym), ponieważ to on będzie zachęcać do odwiedzania stron internetowych.
O sukcesie stron internetowych będzie decydować dostępność do innych stron internetowych poprzez tzw. linki
Możliwość zakupów przez Internet będzie skutkować rezerwacjami dokonywanymi z mniejszym wyprzedzeniem
W związku z rosnącym znaczeniem bezpieczeństwa bardziej krytyczni i wymagający turyści będą mieli większą potrzebę dokonywania bezpiecznych rezerwacji on-line.
Rosnącą dostępność pociągów szybkobieżnych oraz tanich przewoźników będzie miała wpływ na ruch turystyczny. Ruch drogowy będzie narażony na większe utrudnienia poprzez zatory drogowe.
Częściej będą wybierane łatwo dostępne i nie drogie miejscowości na krótkie pobyty
Dzięki bezpośrednim połączeniom kolejowym i lotniczym popyt na krótkie pobyty na terenach wiejskich zmaleje na rzecz miast i regionów miejskich.
Przejazdy szybkobieżną koleją na średnich odległościach zastąpią dużą część podróży obecnie odbywanych lotami rejsowymi.
Znaczenie wycieczek autokarowych będzie malało
Bariery wynikające z niedostosowanych rozkładów podróży będą mieć silniejszy, negatywny wpływ na wybór miejscowości.
Rejsy wycieczkowe, nie tylko te kosztowne lecz również tańsze, zyskają na popularności. W szczególności u turystów po 50 roku życia.
Świadomość związana z ochroną środowiska będzie nadal wzrastać. Będzie to skutkować zwiększonym popytem na miejsca, w których:
- rozwój jest zrównoważony
- przyroda i lokalni mieszkańcy odgrywają sprzyjającą rolę
Regionalny charakter miejscowości zyska na znaczeniu
Turyści będą bardziej preferować miejsca, w których miejscowa ludność chętnie przyjmuje rosnącą liczbę gości
W celu zmniejszenia kosztów zrównoważonego rozwoju, jego koszty będą w coraz większym stopniu ponosić sami turyści.
Eko-turystyki nie należy mylić z turystyką zrównoważonego rozwoju.
BEZPIECZEŃSTWO
- działania terrorystyczne, regionalne wojny, zanieczyszczenie i inne kryzysy stały się niestety częścią naszej rzeczywistości i kreują naszą potrzebę bezpieczeństwa
- w turystyce przekłada się to na zwiększoną potrzebę bezpieczeństwa powoduje, że turyści unikają miejsc postrzeganych jako niebezpieczne.
Jakość wody (w jeziorach i w basenach, lecz również wody pitnej) będzie odgrywać coraz większą rolę przy wyborze miejscowości, dlatego też wymaga ochrony.
Turyści będą coraz bardziej krytyczni i będą szybciej składać reklamację, jeżeli dany produkt nie spełnia wymaganych standardów.
Koszty zagwarantowania bezpieczeństwa gwałtownie rosną
Branża turystyczna powinna być lepiej przygotowana na bardziej elastyczne zaspokajanie popytu w okresach kryzysowych.
- Współczesne społeczeństwo wywierają coraz większą presję na codzienne życie ludzi oraz coraz silniej pożądają większej ilości wolnego czasu i wypoczynku.
- będzie to miało negatywny wpływ na wzrost wolnego dochodu do dyspozycji
- dlatego ta tendencja jest ze swej istoty niekorzystna – również dlatego, że nie następuje już wzrost liczby płatnych dni urlopu
rosnąca potrzeba dostarczania tanich produktów
rosnąca potrzeba stałego oferowani wypoczynku
skrócenie jednego dłuższego urlopu na rzecz kilku krótszych
- będzie coraz więcej konsumentów o wyrafinowanych gustach otwarcie wyrażający swoje potrzeby
- w turystyce przekłada się to na bardziej krytyczne nastawienie do jakości i stosunku jakości do ceny
- styl życia w społeczeństwie stopniowo się zmienia
- w turystyce ma to wpływ na postrzeganie osobistych potrzeb i zachowania turystów.
Mniejsze zainteresowanie usługą typu nocleg ze śniadaniem, która jest postrzegana generalnie za usługę o niskiej jakości.
ponieważ „status” jest mniej ważny, niż dawniej zachowanie urlopowiczów staje się bardziej zindywidualizowane.
Zmiana w percepcji życia i stylu życia skutkuje spadkiem popytu na w pełni zorganizowane wycieczki.
Usługodawcy skorzystają więcej jeżeli będą w stanie stworzyć zupełnie nowe produkty, nowe koncepcje usług, odróżniając się od innych dzięki WARTOŚCI DODANEJ
Coraz powszechniejsza będzie potrzeba posiadania „przystani” stymulując pragnienie posiadania drugiego domu
Rosnąca specjalizacja wśród usługodawców nastawiona będzie na poszczególne zainteresowania i hobby stanie się coraz bardziej poszukiwana.
Trend „Powrót do podstaw” za skutkuje wyborem prostszych wakacji: z hotelu do bungalowu, z przyczepy turystycznej do namiotu.
Marygold1