Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub
„ Projekt i raz…i dwa…” dla dzieci 6 letnich do programu
Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”
Scenariusz zajęć nr 32
TEMAT: W jakich butelkach są sprzedawane napoje?
ZAGADNIENIE: Świadomość stałej ilości płynu. Mierzenie ilości płynu.
1.”Na dzień dobry!
§ „ ZOOM” – zabawa integracyjna
CEL: wprowadzenie miłego radosnego nastroju, wyzwolenie grupowej energii
JAK? siedzimy w kręgu na krzesełkach i wypowiadamy magiczne słowo „ZOOM” , wyciągając do przodu prawą rękę i pokazując kciuk, powtórzenie zabawy w drugą stronę z lewą ręką, zabawę można powtórzyć 2-3 razy za każdym razem zmieniając tempo ruchu i wypowiedzi
§ Moje śpiewne imię!”- zabawa słowna:
CEL: wypowiadanie swojego imienia śpiewnie na wymyśloną melodię, dzieci starają się przeciągać samogłoski
JAK? Dzieci kolejno wypowiadają swoje imię np. Je-stem Ka-ro-li-na
2.„Prawa ręka
§ „ Stary Abraham ...” zabawa ruchowa ze śpiewem
CEL: doskonalenie orientacji w schemacie ciała
JAK? Śpiewamy piosenkę nr 51 cz. II. „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz
Stary Abraham miał siedmiu synów , / śpiewamy , tworząc krąg z osobą prowadzącą
Siedmiu synów miał Stary Abraham
A oni siedli i nic nie jedli...
tylko śpiewali sobie tak!...
prawa ręka
Prowadzący wymienia nazwę jakiejś części ciała i rytmicznie nią potrząsa – demonstruje zabawę- np. – prawa ręka, lewa ręka itd.
Uczestnicy zabawy powtarzają : „prawa ręka” – rytmicznie nią potrząsają, śpiewają piosenkę . Przy każdym następnym powtórzeniu wymieniają kolejno wcześniej wskazane części ciała, aż „ dojdą” do aktualnej, którą będą powtarzać w trakcie śpiewania.
3.„Ile? Tyle”
§ „Zbieramy krople deszczu”- zabawa w eksperymentowanie
CEL: zapoznanie dzieci z umowami dotyczącymi mierzenia płynów
JAK? Przygotowujemy 3 pojemniki z wodą , szklankę, lejek , dodatkowe pojemniki zaznaczona miarką 0,5L,1L,2L,
1) opowiadamy historyjkę o dzieciach, które zbierały krople deszczu
sprawdzamy w którym pojemniku jest najwięcej kropli
2) z pierwszego pojemnika przelewamy do szklanki i wlewamy do pojemnika z zaznaczoną miarką 0,5L
3) z drugiego pojemnika przelewamy szklanką do pojemnika z zaznaczoną miarką 1L
4) z trzeciego podobnie j.w 2 L
Dzieci dzielą się swoimi spostrzeżeniami.
§ „W jakich butelkach są sprzedawane napoje?”- zabawa słowno- logiczna
JAK? Przygotowujemy różne pojemniki po napojach, pojemniki z miarką z poprzedniej zabawy
1) wspólnie sprawdzamy ile mieści się w pojemnikach np. po soku, coli, mleku, „Kubusiu” itp.
2) wyjaśniamy dzieciom , że istnieje umowne liczenie płynów
4 „Ważny wyraz” – ćwiczenia rytmiczne
CEL: rozwijanie zdolności słuchowych i narządów mowy,
JAK? Prowadzący umawia się z dziećmi, że będą pokazywać i wykonywać określone czynności
1) dzieci usprawniają narządy mowy poprzez malowanie kropelek deszczu czubkiem języka na podniebieniu górnym przy otwartych ustach
2) pokazuje dzieciom rytmy - padający deszcz np. 0 0, 00 00, 00 0 00, dzieci wyklaskują rytm, wytupują, wypowiadają np Kap,kap
5.ćwiczenia grafomotoryczne
CEL: kodowanie rytmu na papierze, rozwijanie małej motoryki
JAK? Dzieci otrzymują wykropkowany wzór parasola uzupełniają po śladzie, kolorują go lub karta nr II-8
„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz
POMOCE:
1. piosenka
2. pojemniki, miarki do mierzenia wody
3. pojemniki po napojach, po jogurtach
4. szklanki
5. karty pracy
2
agatabo1