Active Directory w Windows Server 2003.pdf

(1749 KB) Pobierz
Active Directory w Windows Server 2003
usługa katalogowa Active Directory WSKiZ
opracował Paweł Mielke
Cotojestusługakatalogowa?
CzymjestActiveDirectorynp.wWindowsSerwer2003
UŜytkownikzalogowanydosieciprzedsiębiorstwamoŜechciećpodłączyćsiędo
udostępnionegofolderulubwysłaćzadaniewydrukudodrukarkisieciowej.W
jakisposóbmoŜeonznaleźćtenfolderidrukarkę,bądźinnezasobywsieci?
Usługa katalogowa jest usługą sieciową, identyfikującą wszystkie zasoby w sieci i
udostępniającą informacje o nich uŜytkownikom i aplikacjom. Usługi katalogowe są w
dobie powszechnej informatyzacji zasobów i procesów przedsiębiorstwa niezwykle
istotne, poniewaŜ dostarczają jednolitego sposobu nazewnictwa, opisu, lokalizacji,
dostępu,zarządzaniaizabezpieczaniainformacjidlatychzasobów.
Kiedy uŜytkownik szuka udostępnionego folderu w sieci, moŜe skorzystać z usługi
katalogowej, która zidentyfikuje ten zasób i dostarczy odpowiednich informacji
uŜytkownikowi.
UsługaActiveDirectoryjestusługąkatalogowąwrodziniesystemówMicrosoft
WindowsServer2003iMicrosoftWindows2000ServerawprzyszłościtakŜe
MicrosoftWindowsServer2008
1/39
usługa katalogowa Active Directory WSKiZ
opracował Paweł Mielke
Definicja poj ę cia usługi katalogowej
1. Usługi katalogowe (Directory Services) to jedne z najistotniejszych elementów
rozproszonych systemów komputerowych, poniewaŜ upraszczają administrowania,
zapewniają spójny system zarządzania uŜytkownikami, aplikacjami i urządzeniami.
2. Zapewniają równieŜ lepszą ochronę, obejmującą usługi zabezpieczające profile
uŜytkowników wewnętrznych oraz komputery uŜytkowników zdalnych i
zewnętrznych w dostępie do sieci przedsiębiorstwa.
3. Pozwalają na standaryzację dostępu do wszystkich aplikacji korzystających z
katalogów, a takŜe umoŜliwiają, chociaŜ jeszcze nie w pełni synchronizację innych
katalogów
Zarządzanie rozbudowaną siecią przedsiębiorstwa trudno sobie wyobrazić bez usług
katalogowych, poniewaŜ pozwalają one na prowadzenie jakby ksiąŜki adresowej zasobów
sieci przedsiębiorstwa a takŜe na utrzymywanie i synchronizowanie informacji związanych z
bezpieczeństwem systemów komputerowych, takich jak zakresy uprawnień uŜytkowników
czy reguły udostępniania zasobów.
Katalog jest specjalizowaną bazą danych zawierającą informacje o wszystkich zasobach,
uŜytkownikach, grupach uŜytkowników sieci. Jest specjalizowanym, skalowalnym
repozytorium informacji o obiektach zoptymalizowanym pod kątem szybkiego dostępu do
informacji. Skalowalność jest tu waŜną cechą pozwalającą wręcz na nieograniczony rozrost
tego zbioru danych takich jak np.:
·
uŜytkownicy,
·
grupy uŜytkowników
·
administrowanie
·
drukarki
·
usługi sieciowe np. drukowanie w sieci
·
bazy danych
·
współdzielone pliki
·
zasoby obliczeniowe dostępne w sieci
·
informacje dotyczące pracowników, klientów czy partnerów handlowych
·
uprawnienia i prawa dostępu do róŜnego typu aplikacji i zasobów obecnych w sieci
·
dane inwentaryzacyjne zasobów sprzętowych i oprogramowania czy dane na temat sal
konferencyjnych
·
zasoby kadrowe, listy płac
·
poczta elektroniczna
·
poczta głosowa
Usługa katalogowa w dzisiejszym systemie operacyjny dostarcza informacji, która moŜe być
wykorzystywana nie tylko przez aplikacje tej samej firmy, ale takŜe przez inne aplikacje
równieŜ firm trzecich. Usługa katalogowa moŜe takŜe wspomagać integrację takich aplikacji,
które wcześniej funkcjonowały jako niezaleŜne systemy.
2/39
usługa katalogowa Active Directory WSKiZ
opracował Paweł Mielke
Historia
Usługi katalogowe w róŜnych formach istnieją praktycznie od początku istnienia sieciowych
czy nawet wielodostępnych systemów komputerowych, zapewniając podstawową
funkcjonalność wyszukiwania i uwierzytelniania w ramach sieci w systemów
informatycznych przedsiębiorstw. Taka zresztą od początku była potrzeba ich
zaprojektowania.
Taka usługa katalogowa ma dostarczać szczegółowych informacji o uŜytkownikach, ich
zasobach i innych obiektach w sieci przedsiębiorstwa w prosty, ale wiarygodny sposób jak np.
wyszukiwanie numeru telefonu w ksiąŜce telefonicznej. Usługa katalogowa jakby z załoŜenia
musi udostępniać definicje uŜytkowników i obiektów oraz metody zarządzania nimi.
Pierwsze zastosowane implementacje usług katalogowych w systemach informatycznych
miały zadanie uwierzytelniać uŜytkowników oraz kontrolować ich dostęp do zasobów.
Następnie one zostały rozbudowywane stopniowo np. o przechowywanie i udostępnianie
podstawowych danych o uŜytkownikach, głównie danych kontaktowych jak np. nazwę działu,
telefon czy e-mail kontaktowy itp. :
·
MVS PROFS IBMa
·
WHOIS unixowe
·
Grapevine Registration Database
Usługi katalogowe stały się wówczas tak popularne, Ŝe zaczęły powstawać ich nowe
implementacje rozwijane w ramach firm i przypisywane do konkretnych aplikacji. Spełniały
one ich określone potrzeby adresowania i wyszukiwania kontaktów dla produktów czy osób.
Niestety były one dostępne jedynie przez konkretne firmowe metody dostępu, przez co miały
ograniczony zasięg do danej aplikacji, systemu:
·
GroupWise Directory Novella
·
Lotus Notes
·
baza /etc/aliases w unikowym programie sendmail
·
Microsoft Exchange
·
Microsoft Internet Information Server
·
Microsoft Site Server
Z dzisiejszego punktu widzenia największy - przełomowy wpływ na rozwój usług
katalogowych miała firma Novell wraz z wydaniem w 1991 roku NDSa (Novell Directory
Services). Pomysł ten został umieszczony w środowiskach NetWare a takŜe częściowo
wykorzystany przez firmę Microsoft w swoich systemach NT. Nadal jednak istniał problem
braku synchronizacji i współpracy pomiędzy tymi dwoma środowiskami, ale produkt Novella
był na ówczesne czasy znacznie bardziej zaawansowany i rozpowszechniony od innych tego
typu.
Powstała potrzeba większej standaryzacji i moŜliwości współpracy. Kierując się ją Microsoft
wprowadzając na rynek system Windows 2000 Server oparł swoją nową usługę katalogową
nazwaną Active Directory na protokole LDAP (Lighweight Directory Access Control czyli
okrojonym protokole dostępu do katalogu). Protokół ten powstał podczas olbrzymiego
rozwoju Internetu w roku 1997 i stał się standardem uŜywanym w duŜych sieciach do
uzyskiwania informacji z róŜnych usług katalogowych. Protokół LDAP to otwarta i
niezastrzeŜona przez nikogo metoda dostępu i modyfikacji danych katalogowych w pełni
wykorzystująca protokół TCP/IP.
3/39
usługa katalogowa Active Directory WSKiZ
opracował Paweł Mielke
Przyszło ść
Wybór protokołu LDAP jako podstawy komunikacji w usłudze katalogowej systemów
Microsoft Windows 2000 Server i Microsoft Windows Server 2003 miał na celu otworzyć
drogę do wymiany informacji między róŜnymi implementacjami usług wykorzystujących ten
protokół. LDAP został zdefiniowany jako standard internetowy w dokumencie RFC1777.
Jednak w dzisiejszej specyfikacji LDAPv3 brakuje rozszerzeń integracyjnych takich jak
replikacje czy synchronizacje, niezbędne do scalania róŜnych katalogów i budowania
rozproszonych usług katalogowych. Obecnie za pomocą tego protokołu rozwiązywany jest
problem integracji katalogów w jednej organizacji, ale prawdziwym wyzwaniem jest wyjście
z integracja poza zapory ogniowe sieci przedsiębiorstwa. Najprawdopodobniej rozwiązaniem
tego problemu będzie rozwój takich technologii jak XML (Extensible Markup Language).
Prace na róŜnymi rozwiązaniami trwają cały czas (wielotorowo) pod nadzorem organizacji
IETF (Internet Engineering Task Force). PoniŜej lista głównych kierunków, na których
koncentruje się rozwój usług katalogowych:
·
LDUP (LDAP Duplication/Replication/Update Protocol) opisuje standard replikacji
protokołem LDAPv3 typu master-slave i multimaster – rozwijanie protokołu LDAP
·
DSML (Directory Sevices Markup Languages) v2.0 opis reprezentacji LDAP w XML
·
SAML (Security Assertion Model) – standard opisujący bezpieczeństwo oparte na XML
do wymiany informacji uwierzytelniających i autoryzacyjnych w domenach
bezpieczeństwa. W przyszłości ma wyeliminować obecny standard replikacji i
synchronizacji w usługach katalogowych
·
XACKM (Extensible Access Control Markup Language) – specyfikacja XML
określająca reguły dostępu do informacji poprzez Internet.
Dodatkowo w środowiskach Open Group takŜe trwają prace w tym temacie głównie pod
przewodnictwem:
·
DIF (Directory Inoperable Forum) – globalne forum, promujące otwarte i
współdziałające usługi katalogowe do róŜnego zastosowania w informatyce.
Ponadto usługi katalogowe stały się kluczowym komponentem w projektowaniu platform
biznesowych. Zarządzają dostępem do korporacyjnych zasobów danych otwieranych dla
partnerów biznesowych i klientów z sieci zewnętrznych (Internet lub ekstranety) chociaŜby
poprzez dostarczenie metod uwierzytelniania i autoryzowania dostępu.
4/39
usługa katalogowa Active Directory WSKiZ
opracował Paweł Mielke
Działanie
Działanie usługi katalogowej oparte jest na procesach programowych oczekujących na
zlecenie od uŜytkownika poprzez:
·
przeglądarki www
·
klientów poczty elektronicznej
·
oprogramowanie zarządzające
wszelkiego rodzaju aplikacje działające na jakichkolwiek zasobach
Taki proces przetwarza otrzymane zlecenie przeszukując bazę informacji katalogowych lub
wysyłając zlecenie przeszukania do innych, powiązanych usług katalogowych. Ostatecznie
zwraca on wyniki przeszukiwania do zleceniodawcy, czyli jakiejś aplikacji z listy
wymienionych wyŜej.
Zbiór informacji o obiekcie katalogowym tworzy pozycje katalogu tzw. directory entry.
Obiekty są definiowane jako składowe poszczególnych klas obiektów tak jak jest to w
tradycyjnej technice obiektowej. W trakcie tworzenia architektury katalogu definiuje się
strukturę kaŜdej pozycji katalogu i przypisuje jej jedną lub kilka klas obiektów. RóŜne klasy
obiektów mogą składać się z róŜnych atrybutów, np. atrybuty pozycji pracownik mogą
obejmować:
·
tytuł zawodowy
·
dział firmy
·
numer biura
·
adres poczty elektronicznej
·
numer telefonu słuŜbowego itd.
Katalog
inaczej
baza
Pozycja
katalogu
obiekt
atrybuty
wartość
wartość
wartość
wartość
wartość
wartość
wartość
wartość
wartość
wartość
Klasyobiektów
5/39
·
209285890.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin