SCENARIUSZ ZAJĘĆ GRUPOWYCH
- ZAJĘCIA RUCHOWE -
z elementami metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
1. Imię i nazwisko prowadzącego – Dorota Błażkowska-Barć
2. Data – 12.10.2006
3. Przeznaczenie - Zespół rewalidacyjno-terapeutyczny, grupa IV i V.
4. Uczestnicy zajęć - Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim.
5. Rodzaj zajęć – Ćwiczenia świadomości własnego ciała i bycia w przestrzeni oraz rozwijania kontaktów z drugą osobą – relacje „z”.
6. Cele główne zajęć:
· rozwijanie świadomości własnego ciała i otaczającej przestrzeni;
· wzmacnianie umiejętność dzielenia przestrzeni z innymi, bycia w grupie;
· rozwijanie umiejętności nawiązywania kontaktów z partnerem po przez ćwiczenia ruchowe;
· budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa.
7. Cele operacyjne zajęć w zakresie umiejętności i postaw:
(Umie, nabywa, utrwala, podejmuje próbę, reaguje, ...etc.)
(Potrafi, wdraża się, podejmuje próbę, reaguje, ...etc.)
- uczeń potrafi się przywitać z pozostałymi uczestnikami zajęć
- uczeń potrafi nawiązać kontakt wzrokowy i dotykowy z terapeutą
- uczeń doświadcza świadomości własnego ciała
- uczeń dzieli przestrzeń z innymi uczeń
- potrafi poddać się działaniom terapeuty
- uczeń potrafi ślizgać się na pośladkach z partnerem
- uczeń umie obracać się wokół osi własnego ciała
- uczeń pozytywnie reaguje na ćwiczenia ze spadochronem
- uczeń reaguje na polecenia nauczyciela
- uczeń wchodzi we wzajemne relacje z innymi
- uczeń ma świadomość własnej osoby i otaczającej przestrzeni
- uczeń współpracuje z drugą osobą
- uczeń jest aktywny i otwarty na zaproponowane ćwiczenia
- uczeń skupia się na wykonywanym zadaniu
- uczeń czuje się bezpiecznie i ma zaufanie do terapeuty
- uczeń czuje się zrelaksowany
8. Środki dydaktyczne: magnetofon, kaseta z piosenkami do zajęć MRR, spadochron, płyta z muzyką relaksacyjną.
9. Formy organizacyjne: praca z całą grupą, w parach (dziecko-terapeuta).
10. Metody: słowne, praktyczne, ruchowe, przez naśladownictwo.
(wykorzystanie materiałów i pomocy, organizacja przestrzeni, współdziałanie osób wspierających, motywowanie uczniów)
Zadania dla nauczyciela
Zadania dla ucznia
Cele operacyjne dla ucznia
nauczyciel:
uczniowie:
uczeń:
- zaprasza uczniów do uczestnictwa w zajęciach (prosi aby usiedli w kręgu na podłodze)
- siadają ze swoimi opiekunami w kręgu na podłodze
- zajmuje miejsce na podłodze
- wie z kim będzie ćwiczył i że zaczynają się zajęcia
- nauczyciel pomaga niesprawnym uczniom usiąść na podłodze
- terapeuta siada w rozkroku za uczniem, uczeń siedzi przed dorosłym odwrócony do niego plecami tzw. fotelik
- prosi uczniów aby zaśpiewali na powitanie piosenkę „A gdzie jest”
- witają kolejno każdego ucznia piosenką i wskazują gestem witaną osobę
- zna i reaguje na swoje imię
- potrafi gestem przywitać się z kolegami
- nauczyciel wskazuje osobę, która będzie witana piosenką
- terapeuci pomagają uczniowi wykonać gest przywitania
2. Zajęcia właściwe
- zaprasza uczniów wraz z opiekunami do przywitania się dłońmi, paluszkami i stopami
- utrwalają wiedzę o schemacie własnego ciała
- wie gdzie ma dłonie, palce i stopy
- wita się z innymi uczestnikami dotykając się palcami, całymi dłońmi oraz stopami
- terapeuci wraz z siedzącymi przed nimi uczniami przesuwają się do środka kręgu, a następnie wyciągają ręce do środka kręgu i witają się palcami i całymi dłońmi
- uczniowie i opiekunowie prostują nogi do środka kręgu i witają się stopami
- proponuje aby opiekunowie przywitali plecy uczniów
- wie gdzie ma plecy
- potrafi rozluźnić się i zrelaksować
- terapeuci wraz z siedzącymi przed nimi uczniami rozjeżdżają się na zewnątrz
- opiekunowie „grają koncert” na plecach uczniów
- prosi opiekunów aby w parach wraz z dziećmi porozjeżdżali się po sali witając każdą napotkaną parę po przez podanie ręki
- rozwijają świadomość otaczającej przestrzeni
- kształtują umiejętność dzielenia przestrzeni z innymi
-ma świadomość otaczającej go przestrzeni
- uczeń dzieli przestrzeń z innymi
- wchodzi we wzajemne relacje z innymi
- terapeuci wraz z siedzącymi przed nimi uczniami tworząc tzw. wagoniki rozjeżdżają się po całej sali i witają wszystkie napotkane pary
- uczniowie w miarę swoich możliwości pomagają terapeutom odpychając się nogami i rękoma
- zaprasza uczestników do zabawy dwójkami w karuzelę
- kręcą się wraz z opiekunem wokół własnej osi na pośladkach w obydwie strony (w prawą stronę później w lewą stronę)
- potrafi współdziałać z partnerem
- ma świadomość własnej osi środka - potrafi utrzymać równowagę
- terapeuci wraz z siedzącymi przed nimi uczniami kręcą się raz w jedną raz w drugą stronę
- prosi aby uczniowie położyli się w poprzek na nogach opiekuna, a opiekun delikatnie turlał swojego ucznia
- kładą się na nogi terapeuty i pozwalają sobą manipulować
- poddaje się działaniom terapeuty
- czuje się bezpiecznie i ma zaufanie do terapeuty
- terapeuta przetacza ucznia w poprzek swoich nóg w kierunku stóp i z powrotem
- niektórzy uczniowie wymagają pomocy osoby trzeciej
- następnie prosi opiekunów aby delikatnie sturlali uczniów na podłogę i rolowali ich po podłodze
- rozwijają świadomość własnego ciała i otaczającej przestrzeni
- wie gdzie ma plecy i brzuch
- terapeuta stara się lekko obrócić ucznia z pleców na brzuch i z powrotem
- zaprasza wszystkie pary na „wycieczkę”
- powierzają ciężar ciała partnerowi
- potrafi nawiązać kontakt wzrokowy z terapeutą
magdamachno