Scenariusz zajęć grupowych z orientacji w przestrzeni - październik 06.doc

(64 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć grupowych z orientacji w przestrzeni

SCENARIUSZ ZAJĘĆ GRUPOWYCH

- ZAJĘCIA RUCHOWE -

z elementami metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne

 

 

1.      Imię i nazwisko prowadzącego – Dorota Błażkowska-Barć

2.      Data – 12.10.2006

3.      Przeznaczenie - Zespół rewalidacyjno-terapeutyczny, grupa IV i V.

4.      Uczestnicy zajęć - Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim.

5.      Rodzaj zajęć –  Ćwiczenia świadomości własnego ciała i bycia w przestrzeni oraz rozwijania kontaktów z drugą osobą – relacje „z”.

6.      Cele główne zajęć:

·         rozwijanie świadomości własnego ciała i otaczającej przestrzeni;

·         wzmacnianie umiejętność dzielenia przestrzeni z innymi, bycia w grupie;

·         rozwijanie umiejętności nawiązywania kontaktów z partnerem po przez ćwiczenia ruchowe;

·         budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa.

7.      Cele operacyjne zajęć w zakresie umiejętności i postaw:

Umiejętności

(Umie, nabywa, utrwala, podejmuje próbę, reaguje, ...etc.)

Postawa

(Potrafi, wdraża się, podejmuje próbę, reaguje, ...etc.)

-          uczeń potrafi się przywitać z pozostałymi uczestnikami zajęć

-          uczeń potrafi nawiązać kontakt wzrokowy i dotykowy z terapeutą

-          uczeń doświadcza świadomości własnego ciała

-          uczeń dzieli przestrzeń z innymi uczeń

-          potrafi poddać się działaniom terapeuty

-          uczeń potrafi ślizgać się na pośladkach z partnerem

-          uczeń umie obracać się wokół osi własnego ciała

-          uczeń pozytywnie reaguje na ćwiczenia ze spadochronem

-          uczeń reaguje na polecenia nauczyciela

-          uczeń wchodzi we wzajemne relacje z innymi

-          uczeń ma świadomość własnej osoby i otaczającej przestrzeni

-          uczeń współpracuje z drugą osobą

-          uczeń jest aktywny i otwarty na zaproponowane ćwiczenia

-          uczeń skupia się na wykonywanym zadaniu

-          uczeń czuje się bezpiecznie i ma zaufanie do terapeuty

-          uczeń czuje się zrelaksowany

 

8.      Środki dydaktyczne: magnetofon, kaseta z piosenkami do zajęć MRR, spadochron, płyta z muzyką relaksacyjną.

9.      Formy organizacyjne: praca z całą grupą, w parach (dziecko-terapeuta).

10.  Metody: słowne, praktyczne, ruchowe, przez  naśladownictwo.

 

1. Zajęcia wstępne

 

Sposób realizacji

Uwagi

(wykorzystanie materiałów i pomocy, organizacja przestrzeni, współdziałanie osób wspierających, motywowanie uczniów)

Zadania dla nauczyciela

Zadania dla ucznia

Cele operacyjne dla ucznia

nauczyciel:

uczniowie:

uczeń:

- zaprasza uczniów do uczestnictwa w zajęciach (prosi aby usiedli w kręgu na podłodze)

- siadają ze swoimi opiekunami w kręgu na podłodze

- zajmuje miejsce na podłodze

- wie z kim będzie ćwiczył i że zaczynają się zajęcia

 

- nauczyciel pomaga niesprawnym uczniom usiąść na podłodze

- terapeuta siada w rozkroku  za uczniem, uczeń siedzi przed dorosłym odwrócony do niego plecami tzw. fotelik

- prosi uczniów aby zaśpiewali na powitanie piosenkę „A gdzie jest”

- witają kolejno każdego ucznia piosenką i wskazują gestem witaną osobę

- zna i reaguje na swoje imię

- potrafi gestem przywitać się z kolegami

- nauczyciel wskazuje osobę, która będzie witana piosenką

- terapeuci pomagają uczniowi wykonać gest przywitania

 

2. Zajęcia właściwe

 

Sposób realizacji

Uwagi

(wykorzystanie materiałów i pomocy, organizacja przestrzeni, współdziałanie osób wspierających, motywowanie uczniów)

Zadania dla nauczyciela

Zadania dla ucznia

Cele operacyjne dla ucznia

nauczyciel:

uczniowie:

uczeń:

- zaprasza uczniów wraz z opiekunami do przywitania się dłońmi, paluszkami i stopami

 

- utrwalają wiedzę o  schemacie własnego ciała

 

 

 

 

 

- wie gdzie ma dłonie, palce i stopy

- wita się z innymi uczestnikami dotykając się palcami, całymi dłońmi oraz stopami

- terapeuci wraz z siedzącymi przed nimi uczniami przesuwają się do środka kręgu, a następnie wyciągają ręce do środka kręgu i witają się palcami i całymi dłońmi

- uczniowie i opiekunowie prostują nogi do środka kręgu i witają się stopami

- proponuje aby opiekunowie przywitali plecy uczniów

 

- utrwalają wiedzę o  schemacie własnego ciała

- wie gdzie ma plecy

- potrafi rozluźnić się i zrelaksować

 

- terapeuci wraz z siedzącymi przed nimi uczniami rozjeżdżają się na zewnątrz

- opiekunowie „grają koncert” na plecach uczniów

- prosi opiekunów aby w parach wraz z dziećmi porozjeżdżali się po sali witając każdą napotkaną parę po przez podanie ręki

- rozwijają świadomość otaczającej przestrzeni

- kształtują umiejętność dzielenia przestrzeni z innymi

-ma świadomość otaczającej go przestrzeni

- uczeń dzieli przestrzeń z innymi

- wchodzi we wzajemne relacje z innymi

- terapeuci wraz z siedzącymi przed nimi uczniami tworząc tzw. wagoniki rozjeżdżają się po całej sali i witają wszystkie napotkane pary

- uczniowie w miarę swoich możliwości pomagają terapeutom odpychając się nogami i rękoma

- zaprasza uczestników do zabawy dwójkami w karuzelę

- kręcą się wraz z opiekunem wokół własnej osi na pośladkach w obydwie strony (w prawą stronę później w lewą stronę)

- potrafi współdziałać z partnerem

- ma świadomość własnej osi środka - potrafi utrzymać równowagę

- terapeuci wraz z siedzącymi przed nimi uczniami kręcą się raz w jedną raz w drugą stronę

- prosi aby uczniowie położyli się w poprzek na nogach opiekuna, a opiekun delikatnie turlał swojego ucznia

- kładą się na nogi terapeuty i pozwalają sobą manipulować

 

- poddaje się działaniom terapeuty

- czuje się bezpiecznie i ma zaufanie do terapeuty

- terapeuta przetacza ucznia w poprzek swoich nóg w kierunku stóp i z powrotem

- niektórzy uczniowie wymagają pomocy osoby trzeciej

- następnie prosi opiekunów aby delikatnie sturlali uczniów na podłogę i rolowali ich po podłodze

- rozwijają świadomość własnego ciała i otaczającej przestrzeni

- potrafi współdziałać z partnerem

- wie gdzie ma plecy i brzuch

-  terapeuta stara się lekko obrócić ucznia z pleców na brzuch i z powrotem

- niektórzy uczniowie wymagają pomocy osoby trzeciej

- zaprasza wszystkie pary na „wycieczkę”

-  powierzają  ciężar ciała partnerowi

 

- potrafi nawiązać kontakt wzrokowy z terapeutą

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin