Ręczna konwersja do trybu LAB.docx

(116 KB) Pobierz

Ręczna konwersja do trybu LAB

 

 

autor: kozlowski2

Przestrzeń LAB jest porównywana do dzikiego zwierzęcia, bo jest potężna i zarazem bardzo niebezpieczna. Wymaga szczególnego potraktowania. Drzemiące w niej możliwości są przy retuszu pewnych zdjęć wprost fantastyczne. Osiągnięcie pewnych efektów w trybie Lab jest niemożliwe do osiągnięcia w RGB i CMYK.
Ręczna Konwersja do trybu Lab nie jest skomplikowanym procesem. W trybie LAB można odtwarzać więcej kolorów niż w przestrzeniach RGB i CMYK i może on reprezentować kolory obydwu przestrzeni. Jednak wprowadzenie zmian w tym trybie utrudni konwersję obrazka do przestrzeni RGB albo CMYK. W trakcie przekształceń niektóre dane mogą zostać utracone. Konwersja do trybu LAB i z powrotem do CMYK spowoduje ponowne rozbarwienie i utratę wszystkich zmian i dopasowań. Najlepiej używać trybu LAB na etapie korekcji – przed przygotowywaniem obrazka do wydruku.

1.
Otwieramy obrazek przeznaczony do konwersji;

2.
powielić warstwę „Tło” i nazwać ją „Kolor” oraz zmienić jej Blend Mode (Tryb mieszania)
na Color (Kolor);
- MENU>Layer>Duplicate Layer (MENU>Warstwa>Powiel warstwę);
- w otwartym oknie dialogowym w pasku Name (Nazwa) wpisujemy Kolor oraz wybieramy
z rozwijalnej listy Blend Mode (Tryb mieszania) Color (Kolor) i klikamy OK.

3.
powielić warstwę „Kolor” i nazwać „Jasność” oraz zmienić jej Blend Mode
(Tryb mieszania) na Luminosity (Jasność);

4.
uaktywnić (podświetlić) warstwę „Tło” i utworzyć nad nią nową pustą warstwę nazwać
„Kompozyt” oraz wypełnić 50% szarością (128,128,128 w trybie RGB);
- MENU>Layer>New>Layer (MENU>Warstwa>Nowa>Warstwa);
- MEMU>Edit>Fill (MENU>Edycja>Wypełnij);
- w otwartym oknie dialogowym polecenia Fill (Wypełnij) wybrać z listy Use (Użyj)
50% Gray (50% Szary);

5.
powielić dwa razy warstwę „Kompozyt” i nazwać „Neutralna 1” i „Neutralna 2”;

6.
przesunąć warstwę „Neutralna 1” nad warstwę „Kolor”:
- uaktywnić (podświetlić) warstwę „Neutralna 1”;
- MENU>Layer>Arange>Bring Forward (MENU>Warstwa>Ułuż>Przesuń do przodu);

http://photoshop.pl/files/tutoriale/7557/labhs4.jpg

7.
uaktywnić (podświetlić) warstwę „Jasność” oraz „Neutralna 1” i połączyć z sobą: - MENU>Layer>Merge Layers (MENU>Warstwa>Złącz warstwy) Ctrl+E;

8.
zmienić Blend Mode (Tryb mieszania) warstwy „Jasność” na Luminosity (Jasność);

9.
uaktywnić (podświetlić) warstwę „Kolor” oraz „Neutralna 2” i połączyć z sobą: - MENU>Layer>Merge Layers (MENU>Warstwa>Złącz warstwy) Ctrl+E;

10.
zmienić Blend Mode (Tryb mieszania) warstwy na Color (Kolor).

http://photoshop.pl/files/tutoriale/7557/labimf3.jpg

Wynik będzie wyglądał tak samo jak oryginał ale kolor zostanie rozdzielony na składniki jasności, który reprezentuje warstwa „Jasność” oraz koloru warstwa „Kolor”. Dynamika kolorów w warstwie Kolor jest praktycznie ta sama jaką uzyskałoby się po konwersji do przestrzeni LAB. Różnica jest tylko w tym, że nie dopasowuje się oddzielnie warstw A i B, co w praktyce może okazać się zaletą. Pozdrawiam.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin