MOJE 6-LAT. W wodzie i na lądzie.pdf

(173 KB) Pobierz
Retoryka w szkole – rzut oka na doświadczenia zagraniczne
Przedszkole. Sześciolatek
Moje 6 lat Czesław Cyrański,
Czesław Cyrański Wiesława Żaba-Żabińska
S CENARIUSZE LEKCJI
W WODZIE I NA LĄDZIE B EATA G ORZKIEWICZ
W WODZIE I NA LĄDZIE
Beata Gorzkiewicz
Cele:
doskonalenie kontaktów interpersonalnych,
kształcenie umiejętności wyciszania się i relaksacji, np. odreagowywanie emocji za pomocą okrzyków
i klaskania, skupianie uwagi na czytanym opowiadaniu, rozładowywanie emocji podczas współdziała-
nia z partnerem w relacji: „z”, „przeciwko”, „razem”,
rozwijanie aktywności twórczej poprzez ekspresję twórczą,
badanie, jak zachowują się różne ciała w wodzie.
Metody pracy: czynne (samodzielne doświadczenia, zadania stawiane do wykonania), słowne (opowia-
danie, rozmowa, objaśnienia), percepcyjne (pokaz, obserwacja).
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: mapa świata lub atlas, kaseta magnetofonowa „Muzykoterapia” (muzyka relaksa-
cyjna), opowiadanie pt. „Na tratwie” i ćwiczenia J. Andrychowskiej-Biegacz, ćwiczenia ruchowe - meto-
da W. Sherborne, kartony, mazaki, kredki, farby, papier kolorowy, samoprzylepny, klej, nożyczki, bibuła,
pędzle, kartoniki z sylabami i imionami dzieci.
Przebieg zajęć
1. Okrzyki piratów - powitanie wymyślone przez dzieci i wyklaskane przez nie przy muzyce relaksacyj-
nej (np. A-hoj ka-pi-ta-nie!).
2. W wodzie - zabawa ruchowa.
Nauczycielka mówi, a dzieci próbują się wczuć w opisywaną sytuację, poruszają rękami zgodnie z tym,
co słyszą.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
21984767.007.png 21984767.008.png 21984767.009.png
Przedszkole. Sześciolatek
Moje 6 lat Czesław Cyrański,
Czesław Cyrański Wiesława Żaba-Żabińska
S CENARIUSZE LEKCJI
W WODZIE I NA LĄDZIE B EATA G ORZKIEWICZ
Wyobraź sobie, że znalazłeś się w wodzie. Jest ona bardzo zimna... Kiedy świeci słońce i ogrzewa ją
swoimi promieniami, woda robi się przyjemnie ciepła... . Spróbuj się w niej poruszać - najpierw tak
jakbyś płynął.... a teraz chodził pod prąd..., badał dno. A teraz wychodzimy z kąpieli - otrzepujemy się
z wody, wycieramy ręcznikiem.
3. Słuchanie opowiadania pt. „Na tratwie” według J. Andrychowskiej-Biegacz przy muzyce relaksacyj-
nej. Dzieci przeżywają w wyobraźni opisywaną sytuację.
Nad brzegiem rzeki wiatr szumi w sitowiu, pochyla je nisko, aż do samego lustra wody. Faluje trzcina,
faluje woda przy brzegu, chwilami zdaje się, że tworzą jedno. Idziesz w gęstwinę sitowia, rozgarniasz
je szeroko rękami. Tuż przy zatoczce znajdujesz tratwę przywiązaną do brzegu. Teraz przypominasz
sobie, że zeszłej wiosny przypłynął nią stary człowiek z gór, a potem poszedł do miasteczka. Mówił,
że tratwa mu niepotrzebna. Grube, nierówno przycięte bale kołyszą się lekko na wodzie. Pachnie sito-
wiem. Za tobą przyszli inni, już wszyscy jesteście na tratwie. Jak dobrze popłynąć razem w nieznane.
Spokojny nurt niesie tratwę, czujesz łagodne falowanie: w przód, w tył, w bok, w przód. Rzeka płynie
leniwie, szerokim łukiem omija skalną wysepkę. Tratwa przechyla się lekko, zanurza nieco głębiej.
Łagodnie szemrze woda o dębowe bale. Znowu kołysze cię: w przód, w tył, w bok. Delikatny po-
dmuch wiatru chłodzi twe czoło. Czujesz muśnięcie trzciny na policzku, ale tak lekkie, że sam już nie
wiesz, czy to trzcina, czy tylko wiatr. A tratwa dalej płynie leniwie, aż dobija do brzegu.
4. Ćwiczenia ruchowe według J. Andrychowskiej-Biegacz.
Odpychamy tratwę
Dzieci siedzą po turecku pod ścianą (tratwa znajduje się w przystani). Na hasło: „Załoga w rejs” wszyscy
wstają, opierają ręce o ścianę i odpychają się od niej tak, jakby odpychali tratwę od brzegu. Początkowo
każdy wykonuje ćwiczenie we własnym tempie, ale zadaniem dzieci jest znalezienie wspólnego rytmu
(inaczej tratwa będzie stała w miejscu).
Człowiek za burtą
Układamy na podłodze sznurek, nadając mu kształt prostokąta - to tratwa. W środku umieszczamy dodat-
kowo kilka sznurków - to liny. Dzieci w dowolny sposób poruszają się po sali. Kiedy usłyszą uderzenia w
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
21984767.010.png 21984767.001.png 21984767.002.png
Przedszkole. Sześciolatek
Moje 6 lat Czesław Cyrański,
Czesław Cyrański Wiesława Żaba-Żabińska
S CENARIUSZE LEKCJI
W WODZIE I NA LĄDZIE B EATA G ORZKIEWICZ
bębenek, muszą szybko znaleźć się w przestrzeni oznaczającej tratwę. Kto nie zdąży przed trzecim ude-
rzeniem, jest „człowiekiem za burtą”. Załoga tratwy ma za zadanie pomóc rozbitkom. Dzieci robią to w
różny sposób - jedne rzucają liny, drugie opuszczają tratwę, „płynąc” po rozbitków, inne podnoszą z pod-
łogi sznurek i trzymając go, przemieszczają się z całą tratwą. Kiedy wszyscy znajdą się już na tratwie,
dzieci zastanawiają się, czy wykorzystały wszystkie możliwości niesienia pomocy i który ze sposobów
był najbardziej skuteczny.
Zarzucamy linę
Wymyśloną podróż kończy dopłynięcie do brzegu. W tym celu trzeba zarzucić linę. Dzieci wstają, naśla-
dują czynność rytmicznymi wyrzutami rąk do przodu. Starają się wykonać ćwiczenie we wspólnym ryt-
mie.
5. Rozmowa wprowadzająca na temat wysp, oglądanie map - wyszukiwanie na nich wysp, omówienie ich
kształtu, linii brzegowej. Dzieci zastanawiają się, co może znajdować się na wyspach, jaki panuje na nich
klimat, jakie rosną rośliny i żyją zwierzęta.
6. Zabawa w skojarzenia, np.
„Gdy słyszę słowo podróż, to myślę o ....” (rundka w kole).
7. Zabawa ruchowa Przed podróżą w parach (metoda W. Sherborne - rozładowanie emocji):
relacja opiekuńcza „z”
- obejmowanie partnera, głaskanie, bujanie
- wspólne skakanie, chodzenie w różny sposób
- „bagaż” - dziecko uczepione partnera
relacja „przeciwko”
- przepychanie się rękami, stopami, biodrami, plecami
- „mocowanie się” - próba oderwania od podłogi leżącego na niej partnera
- „skała” - próba przewrócenia partnera znajdującego się w siadzie podpartym
relacja „razem”
- „waga” - trzymanie się za ręce, naprzemiennie wstajemy i siadamy
- wspólne dmuchanie na wyobrażony puszek
- „lustrzane odbicie” - pokazywanie, naśladowanie, powtarzanie ruchów, gestów, mimiki partnera.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
21984767.003.png 21984767.004.png
Przedszkole. Sześciolatek
Moje 6 lat Czesław Cyrański,
Czesław Cyrański Wiesława Żaba-Żabińska
S CENARIUSZE LEKCJI
W WODZIE I NA LĄDZIE B EATA G ORZKIEWICZ
8. Wykonanie wysp przez dzieci - techniki mieszane, zwrócenie uwagi na brzegi wysp.
Przedszkolaki otrzymują kartony o formacie A4. Mają z nich wyciąć wyspy, którym nadadzą dowolny
kształt. Następnie wykorzystując różne materiały i przybory plastyczne (bibułę, plastelinę, koraliki, ziar-
na, kamyczki), wykonują swoją wyspę, umieszczając na niej rośliny, zwierzęta, góry, rzeki, budowle itd.
W tle słychać muzykę relaksacyjną.
9. Podpisywanie wysp własnym imieniem - przedszkolaki szukają własnych wizytówek wśród wielu kar-
teczek z imionami.
10. Dzieci wymyślają nazwy swoim wyspom. Następnie przeprowadzają kampanię reklamową - każdy
opowiada o swojej wyspie w interesujący sposób, aby zachęcić kolegów do jej odwiedzenia.
11. Podsumowanie - rozmowa na temat:
Do kogo chciałbym pojechać na wyspę i dlaczego?
12. Pożegnanie „Iskiereczka” - przekazywanie w kręgu uścisku dłoni.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
21984767.005.png 21984767.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin