Kataryzm - religia Dobrych Ludzi.pdf

(47 KB) Pobierz
Kataryzm - religia Dobrych Ludzi
Kataryzm - religia Dobrych Ludzi
Autor: Aneta ŚredziŃska
Czym był Kataryzm? Przede wszystkim było to późne odgałęzienie największej sekty
dualistycznej - manicheizmu, nazywani byli też Albigensami. Albigensi byli konfederacją
heretyków z XII w., złożoną z Katarów, Pertobruzjan, Henrycjan, Arnoldystów i Waldensów
[_1_]. Nazwa ta pochodzi od głównego ośrodka tej herezji- miasta Albi w południowej Francji
swoim zasięgiem obejmował Francję, Katalonię, Italię, Niemcy a nawet Anglię. Największy
ośrodek Katarów znajdował się w południowej Francji - Langwedocji, gdzie katarzy znaleźli
doskonałe warunki dla dalszego rozwoju swojej działalności. Kraj ten posiadał wiele bogatych
miast jak np. Narbonne, Tuluza, Montpellier, Alres, Awionion, Marsylia i inne. Były to przede
wszystkim ośrodki handlowe, gdzie stykali się ludzie z różnych stron Europy, tutaj właśnie
panowała ogromna, zadziwiająca ludzi Południa, tolerancja. Ta część Francji była krajem
niezależnym, chociaż pewne posiadłości mieli tu król Aragonu, król Anglii, jednak największą
władzę w tej części Francji posiadali hrabiowie Tuluzy.
Co takiego przyciągało ludzi, na czym polegała siła fenomenu katarskiego? Herezja ta
opierała się na dualizmie, na manichejskiej teorii dwóch pierwiastków: Dobra i Zła, Światła i
Ciemności, Ducha i Materii. Najbardziej zaangażowani wyznawcy wyrzekali się aktywności
seksualnej - zwłaszcza gdy chodziło o prokreację, potępiali małżeństwo, praktykowali surowy
wegetarianizm i odmawiali spełniania takich świeckich obowiązków, które wymagały składania
przysiąg. Dość osobliwa była ich wiara w wędrówkę dusz, uważali mianowicie, że dusza po
śmierci nie idzie na tamten świat i to nie tylko ludzkiego, lecz udaje się do drugiego ciała . O tym
do jakiego ciała trafi, decydują zasługi człowieka z życia doczesnego. [_2_] Odrzucali też
sakramenty, zwłaszcza chrzest i Eucharystię, oraz Kościół i kapłanów. Sami wiedli życie proste i
pobożne, dążąc do osobistego kontaktu z Bogiem, co ograniczało znaczenie duchownych,
kaznodziejów i nauczycieli. Katarów obowiązywał też zakaz kłamania, przeklinania, zabijania,
samotnego podróżowania, sypiania bez ubrania, oddawania się prostytucji. Dzielili wyznawców
swoich na dwie kategorie: doskonałych( perfecti ) i zwykłych wyznawców ( credentes ). Owi
"doskonali" stanowili elitę nadrzędną nad zwykłymi wierzącymi. "Doskonali" sprawowali
liturgię inicjacji - Consolamentum, która prowadziła do przejścia ze stanu wierzących do stanu
"doskonałych". Każdy kandydat musiał przysiąc posłuszeństwo wobec zasad doktrynalnych.
Jedyną modlitwą zaakceptowaną i przejęta przez katarów było Ojcze Nasz , ponadto
obowiązywała jeszcze jedna formuła odmawiana przez nich: Podajemy Ci tą świętą modlitwę,
abyś miał ją od nas, Boga i Kościoła i abyś nigdy nie zjadł ani nie wypił niczego, nie
odmówiwszy jej pierwsze. Jeśli tego nie uczynisz, będziesz musiał odprawić pokutę [_3_],
następnie Doskonali kładli mu na głowę ręce (rytuał podobny do manichejskiego tchnienia
Ducha Świętego). Drugi rytuał melioramentum , była to publiczna spowiedź, podczas której
zgromadzeni udzielali rozgrzeszenia. Każdy "Doskonały" był odziany w habit pocieszonego,
dopiero w okresie prześladowań habit został zamieniony na sznur noszony przez mężczyzn na
koszuli, a przez kobiety bezpośrednio na ciele. Consolamentum pozwalało wyświęcanemu
otrzymać Ducha Świętego, stać się Doskonałym i dostąpić zbawienia już w życiu doczesnym.
[_4_] Obrzęd ten występował w dwóch kontekstach. Konteksty te zostały dokładnie opisane
przez Dobkowskiego Mariana: W pierwszym przypadku był stosowany jako pocieszenie
umierających i miał na celu wyłącznie udzielenie zbawienia przez oczyszczenie się zesłanie
Ducha Świętego i podjęcie trudu zachowania go. W przypadku pocieszenia umierających miał on
na celu wyłącznie udzielenie zbawienia przez oczyszczenie się zesłanie Ducha Świętego i podjęcie
trudu zachowania go. Natomiast Consolamentum doskonałych oprócz łaski zbawienia
umożliwiało nowo wyświęconemu również przekazywanie tego ducha. [_5_] Jest to najlepszy
moim zdaniemopis doktryny Katarskiej, przedstawia bowiem jej wszystkie cechy
charakterystyczne i porównuje je z doktryną kościoła katolickiego. Teologia katarska była
pochodzenia gnostyckiego i jak większość gnostyków nie uznawała Starego Testamentu, jej
zdaniem relacjonował on czyny Szatana - władcy tego świata (podobnych twierdzeń możemy
doszukać się w dziele ruchu heretyckiego bogomilów [_6_], znane jako Interrogatio Johannis -
Pytania Jana ). Chrystusa uznawali ze względu na to, że był Synem Bożym, że zstąpił na ziemię
żeby głosić chwałę Najwyższemu - czyli Bogu i że był starszym bratem perfecti . Katarzy
obchodzili święta religijne wraz z katolikami, ale świętom tym nadawali inną treść np. Zesłanie
Ducha Świętego oni nazywali rocznicą "nakładania rąk". Odprawiali także comiesięczne modły
( lo servisi w języku prowansalskim, a po łacinie apparellamentum ).
Kataryzm swoim zasięgiem objął feudalne i mieszczańskie społeczeństwo, zubożałą
szlachtę, rzemieślników i kupców. Przyjął się właśnie tam, gdzie najtrudniej było wprowadzić
jakiekolwiek zmiany. Katarscy duchowni podzielili społeczeństwo na trzy grupy: oratores (ci,
którzy się modlą), bellatores (ci, którzy walczą) i laboratores (ci, którzy pracują). [_7_] Kataryzm
przeciwstawiał się feudalizmowi z natury swoich wierzeń i teorii moralnych, twierdził, że to
szatan jest głową hierarchii feudalnej.
Przypisy:
[_1_] H. Masson , Słownik herezji w Kościele katolickim, Katowice 1993 s. 50, 166
[_2_] Więcej o reinkarnacji w R. Nelli, dz. cyt.,rozdz. I, s 13 - 14, oraz E. Potkowski, dz.
cyt., s. 33
[_3_] H. Masson. dz. cyt, s. 168
[_4_] S. Runciman, dz. cyt. s. 123 oraz Niel F. dz. cyt., s.45
[_5_] M. Dobkowski, Czy consolamentum dawało zbawienie? Szkic z liturgii katarskiej,
Gnosis, Nr 11, 1999, s. 28 - 35
[_6_] Herezja powstałaok. 930 r na Bałkanach, pierwszy powszechny ruch dualistyczny,
doktryna Bogomilów ma swoje początki w manicheizmie
[_7_] Doskonały opis społeczności katarskiej, stworzony na podstawie protokołów
inkwizycyjnych znaleźć można w: Le Roy Ladurie, dz. cyt., Warszawa 1988
Zgłoś jeśli naruszono regulamin