Waldensi - prekursorzy ruchu ubogich.pdf

(45 KB) Pobierz
Waldensi - prekursorzy ruchu ubogich
Waldensi - prekursorzy ruchu ubogich
Autor: Aneta ŚredziŃska
Waldensi, przedstawiani często jako przeciwnicy katarów, pojawił się ok. 1170. Około tego
roku Piotr Waldo, bogaty kupiec z Lyonu, przeżył kryzys duchowy doszedłszy do przekonania,
że swoje szczęście budował na cudzym nieszczęściu, np. pożyczał pieniądze na procent (lichwa);
niektóre źródła twierdzą, ze inspiracja dla niego była legenda o św. Aleksym; wyzbył się całego
majątku i zaczął, wraz z tymi, którzy się do niego przyłączyli, prowadzić życie apostolskie w
całkowitym ubóstwie (niektórzy sugerują nawet, że imię Peter zostało mu nadane przez jego
zwolenników, porównujących go w ten sposób z apostołem). [_1_] Dopóki Waldensi, jak zostali
nazwani od imienia twórcy doktryny [_2_], poprzestawali na życiu w ubóstwie, nie uważano ich
za heretyków, a duchowieństwo z Lyonu zwracało uwagę na ich dążenie do świętości. Waldo nie
znając łaciny, zapłacił dwóm księżom za przetłumaczenie fragmentów Nowego Testamentu na
ówczesny francuski. Po dokładnym zbadaniu spraw doktrynalnym przez angielskiego
duchownego Waltera Mapa, [_3_] ojcowie kościoła odesłali waldensów do Lyonu, zakazując
jednocześnie głosić naukę bez pozwolenia biskupa.
Piotr i jego uczniowie wygłaszali swoje kazania w Lyonie i innych miejscowościach,
chodzili po ulicach, na placach miast, w domach a nawet w kościołach. Zawsze misjonarze
chodzili podobnie jak uczniowie Chrystusa parami, z młodzieńcem zawsze chodził starszy
ewangelista, który był dla młodego przewodnikiem i był za niego odpowiedzialny, a młodszy
miał obowiązek go słuchać. Często też musieli ukrywać się pod przykrywką uprawiania jakiegoś
rzemiosła, często chodzili jako kupcy lub domokrążcy, sprzedawali jedwabie, ozdoby i inne
kosztowne przedmioty, kupców bowiem wpuszczano wszędzie chętnie a oni korzystając z okazji
pokazywali też rękopisy biblii. Waldensi uważali siebie za wysłańców Boga, mogących, poprzez
teksty Ewangelii i rozmowę, uleczyć zbłąkane dusze ludzi. Potępiali Kościół za jego majątek i
wady duchowieństwa. Twierdzili , że prawdziwym apostołem i nauczycielem ludu może być
tylko ten, kto sam jest ubogi i nie żeruje na krzywdzie ludzkiej.
Źródło, które chciałabym teraz przytoczyć jest zapisem dokonanym przez inkwizytora,
zakonnika cysterskiego. Aby pozyskać rzesze wyznawców, Kościół musiał przekonywać
wiernych o złu, które niesie za sobą heretyk, stąd też i zapis ten zawiera pewne przejaskrawienia.
Źródło to nie jest wiarygodnym potwierdzeniem prawd doktrynalnych ruchu waldensów. Na
pewno zawiera pewne elementy prawdziwe, brak jest jednak innych zapisków na ten temat.
Zakonnik ów krytycznie wyrażał się o powszechnym kapłaństwie wśród waldensów. Za
szczególnie szokujące uważał powierzanie funkcji kapłańskich kobietom, po raz pierwszy
bowiem kobiety zostały zrównane z mężczyznami. Pisał też o tym, że heretycy ci nie uznawali
władzy papieskiej ani biskupiej, nie wierzyli w istnienie czyśćca, odrzucali istnienie
sakramentów kościelnych, nie uznawali potrzeby pogrzebów ani istnienia cmentarzy: ... nie
uważają cmentarza za bardziej świętego, od pola... ogrodu ... albo jakiejkolwiek ziemi. [_4_]
Prowadzili życie pełne wyrzeczeń i skrajnego ubóstwa. Nie istniała własność prywatna, wszystko
było wspólne. Negowali wartość sakralną ołtarza, podobnie jak i krzyża. Sami posiadali proste
obrzędy religijne i organizację, sami chrzcili, spowiadali i udzielali rozgrzeszenia, przekazywali
Ducha Świętego przez nałożenie rak (podobnie jak u Katarów). Warto tu zaznaczyć, że podobne
tezy podjęli niemal wszyscy reformatorzy Kościoła. Nauka Waldensów doprowadziła do sporów,
które w XVI wieku przyczyniły się do upadku zachodniego chrześcijaństwa. Zasady moralne
Waldensów były w tej epoce bardzo rewolucyjne, nie praktykowali oni związków małżeńskich w
celu innym niż prokreacja, nie akceptowali wyroków sądowych, kary śmierci i zabijania (nawet
udziału w wojnach), zabraniali kultu świętych. Byli gorliwymi naśladowcami Chrystusa, życie
bez obłudy stawiali wyżej niż wszelkie bogactwa. Od najmłodszych lat obcowali z Pismem
Świętym.
Często oskarżano ich o obłudę, gdyż uczestniczyli w mszach świętych, przyjmowali
sakramenty z rak kapłanów, których przecież nie akceptowali. Jednak wynikało to z ich
ostrożności, dzięki temu unikali prześladowań a przez to rozrastali się i zaczęli stanowić
zagrożenie dla kościoła i księży. Waldensi uważali Biblię za najwyższy autorytet, był to główny
przedmiot studiów; prócz listów apostolskich uczyli się na pamięć Ewangelii Mateusza i Jana,
przepisywali też Pismo Święte. Ponadto też pisali podręczniki do kazań i książki do modlitwy.
Swoim działaniem obejmowali Lombardię, dolinę Alp, południowo-wschodnią i południową
Francję. Jako jedni z nielicznych heretyków przetrwali do dziś, swoją siedzibę maja w Torre
Pelice w północnych Włoszech. Po śmierci Waldo ruch ubogich obejmował coraz szersze kręgi
ludności i przygotował klimat, w którym rozwinął się później www.racjonalista.pl/kk.php/s,967
[_5_]
Przypisy:
[_1_] Ch.Clifton ,dz. cyt., s. 183
[_2_] Choć nazywano ich też ubogimi z Lyonu - gdyż ruch tez skupiał głównie ubogich,
jak też sandaliati - ponieważ nosili obuwie przedziurawione na znak ubóstwa; por. H. Masson,
dz. cyt, s. 290
[_3_] por. J.W.Kowalski, Chrześcijaństwo XI - XI , s. 97
[_4_] Teksty źródłowe .., Doktryna waldensów,p. 20, s. 146-147
[_5_] por. T. Manteuffel, dz. cyt.,s. 70 - 71
Zgłoś jeśli naruszono regulamin