RELACJE Z RODZICAMI.doc

(51 KB) Pobierz
RELACJE Z RODZICAMI

RELACJE Z RODZICAMI

 

1.       Uwagi wstępne

Tenis jest taką dyscypliną sportu, w której rodzice również mają ważną rolę do spełnienia. Jako trenerzy powinniśmy współpracować z nimi, traktując przy tym jako istotną cząstkę zespołu. Jeżeli mamy pod opieką szkoleniową zawodnika, to w pewnej mierze musimy ją roztoczyć także nad jego rodzicami. Wynika to z faktu, że istnieje potrzeba posiadania przez rodziców wspólnej z trenerem i zawodnikiem filozofii działania.

Bycie dobrym rodzicem tenisisty wcale nie jest takie łatwe, ponieważ wszystko w zasadzie jest nowe. Dlatego też trener, który posiada doświadczenie i wiedzę fachową powinien zaoferować pomoc opiekunom swojego zawodnika. Bodaj najlepszy pomysł na ułożenie sobie stosunków z rodzicami można zawrzeć w słowach „współpraca bez wzajemnego wchodzenia sobie w drogę”. Oznacza to potrzebę wyznaczenia im takiej roli, którą będą w stanie wypełnić i która da im poczucie, że mają wkład w sukces całego zespołu.

Warunkiem takiej współpracy jest dobra komunikacja w trójkącie rodzic-zawodnik-trener. Ponadto trener musi zdawać sobie sprawę z etapu, na jakim znajduje się rodzina zawodnika w jej przygodzie z tenisem:

 

FAZY

CHARAKTERYSTYKA

Rozpoczęcie przygody dziecka ze sportem: dzieciństwo

·         Rodzice generalnie są naiwni.

·         Trener kieruje zarówno działaniami dziecka jak i rodziców.

Zwiększenie zaangażowania dziecka i rodziców: dojrzewanie

·         Rodzice muszą poświęcać większą ilość czasu, wysiłku i pieniędzy.

·         Może to skłonić rodziców do analizy aktywności tenisowej dziecka wg relacji koszty/korzyści.

·         Rodzice mogą wykazywać nadmierne zaangażowanie emocjonalne.

Stabilizacja zaangażowania: okres młodzieńczy

·         Rodzice zaczynają wycofywać się z życia sportowego dziecka.

·         Bardziej racjonalne podejście do działalności sportowej dziecka.

·         Rodzina adaptuje się do wymagań młodego sportowca.

Samodzielność dziecka w świecie tenisa: dojrzałość

·         Syn/córka samodzielnie kieruje swoją działalnością sportową.

·         Rodzice interesują się, ale nie są już tak zaangażowani emocjonalnie.

   

2.       Przyczyny powstawania problemów w relacjach z rodzicami

·         Większość nie posiada wiedzy o tenisie,

·         Niektórzy tracą niezbędny dystans do spraw tenisowych - nie potrafią spojrzeć na tenis z właściwej perspektywy,

·         Wielu rodziców czuje się nadmiernie wykorzystywanych i niedocenianych przez zawodnika i trenera,

·         Niektórzy rodzice chcieliby zająć miejsce trenera,

·         Niektórzy rodzice mają poczucie, że trener zajmuje ich miejsce,

·         Niewielu jest rodziców, którzy nie działają w dobrej wierze,

·         Czasami przyczyną jest zła komunikacja lub jej całkowity brak,

·         Zadaniem trenera powinno być rozwiązywanie tych problemów.

3.       Organizacja spotkania z rodzicami

Jeżeli to tylko możliwe należy przed rozpoczęciem kolejnego sezonu zorganizować zebranie z rodzicami, w celu wymiany poglądów na temat tenisa i treningów. Odpowiednio wcześnie trzeba poinformować o takim spotkaniu i zaprosić rodziców do udziału w nim.

Na samym zebraniu trener powinien starać się stworzyć przyjemną, przyjazną i swobodną atmosferę. Powinien być także dobrze do niego przygotowany – posiadać plan zagadnień, które zamierza poruszyć np.: przedstawienie siebie i swoich współpracowników, zaprezentowanie swojej filozofii nauczania/treningu oraz ogólnego zarysu programu treningowego, celów na nadchodzący sezon, kryteriów selekcji do kadry zespołu, zasad uczestnictwa w treningach i zawodach, kodeksu dyscyplinarnego, istotnych informacji na temat polityki klubu, federacji, itp.

Trener może także, a nawet powinien wyjaśnić ogólne funkcje uprawiania sportu (w tym tenisa), np.: wkład w rozwój osobisty i społeczny, życiowo przydatne umiejętności, rozwój pasji sportowej, kształtowanie tożsamości, itp. Oprócz tego, że zwróci uwagę na korzyści dla rozwoju psychicznego (dyscyplina, pewność siebie, motywacja), fizycznego (sprawność i kondycja fizyczna) i społecznego (współpraca), powinien wspomnieć także o tym, że tenis wymaga poświęceń – jest nieodłącznie związany z obciążeniem stresami, nieustanną rywalizacją, niebezpieczeństwem odniesienia kontuzji, wyeksploatowania organizmu.   

Bardzo potrzebne i przydatne okazuje się przeznaczenie przez trenera pewnej ilości dodatkowego czasu na objaśnienie rodzicom co mogą zrobić w domu aby wspomagać rozwój kariery dziecka oraz generalnie na wcielanie w życie idei współpracy partnerskiej pomiędzy zawodnikiem, rodzicami a trenerem. Ponadto należy zawsze zarezerwować czas na pytania rozmówców, wyznaczyć datę następnego spotkania a także ustalić termin dyżuru dla interesantów, przynajmniej raz w tygodniu. Najistotniejszą sprawą jest aby dać wszystkim odczuć, że są ważni i potrzebni oraz wykonują wartościowe zadanie ale, że to trener jest w tym układzie profesjonalistą i głównodowodzącym. 

4.       Wskazówki dla trenerów

Poniżej zamieszczono wybrane wskazówki dla trenerów odnoszące się do ich postawy wobec rodziców.

Co należy

Czego nie należy

Należy...:

·   Aktywnie włączyć rodziców do realizacji programu rozwoju sportowego dziecka

·   Wyjaśnić rodzicom wymagania trenera w stosunku do ich dziecka

·   Umieć rozpoznawać różne typy rodziców: nadmiernie zaangażowany, wspierający, niezaangażowany

·   Traktować rodziców jak dorosłych i nie karać dzieci za złe zachowanie rodziców

·   Starać się zidentyfikować zachowania, które wspomagają lub utrudniają pracę oraz uświadomić rodzicom kiedy ich zachowanie jest konstruktywne a kiedy destrukcyjne

·   Starać się zidentyfikować kiedy rodzice pomagają a kiedy szkodzą swoim dzieciom oraz uświadomić im kiedy ich zachowanie ma negatywny wpływ

·   Regularnie spotykać się z rodzicami

·   Powiedzieć rodzicom, że nam też zależy na współpracy z nimi

·   Pomagać rodzicom wyznaczać sobie konkretnych zadań związanych z karierą dziecka

·   Informować w odstępach miesięcznych o postępach dziecka

·   W trakcie współpracy ustalić zasady postępowania rodziców i trenerów (co należy a czego nie należy)

·   być stanowczym i konsekwentnym w relacjach z rodzicami

·   kontrolować swoje zachowanie i emocje

Nie należy...:

·   Mówić rodzicom, że ich dziecko będzie mistrzem jeżeli brak mu ku temu predyspozycji

·   Mówić rodzicom aby we wszystkim zdali się wyłącznie na Ciebie

·   Czynić z wygrywania celu nadrzędnego

·   sierota ???

·   Wchodzić w konflikty z rodzicami

·   Próbować przejąć roli rodziców

·   Myśleć, że jeden zawodnik uczyni Ciebie sławnym i bogatym

·   Oczekiwać, że zachowanie rodziców zmieni się natychmiast

·   Unikać spotkań i rozmów z rodzicami

·   Pod wpływem rodziców koncentrować się wyłącznie na jednym zawodniku a zaniedbywać innych

 


 

5.       Wskazówki dla zawodników

 

Co należy

Czego nie należy

Należy...:

·   Być cierpliwym w stosunku do rodziców

·   Dawać z siebie maksimum zaangażowania i czerpać radość z gry w tenisa

·   Rozmawiać z rodzicami o swojej grze oraz ich odczuciach z nią związanych

·   Być wdzięcznym rodzicom za to, że dali Tobie szansę gry w tenisa

·   Zrozumieć, że rodzice też popełniają błędy

·   Starać się być dobrym uczniem i łączyć naukę z grą w tenisa

·   Zrozumieć, że miłość rodziców do Ciebie nie jest zależna od Twoich uzdolnień i osiąganych wyników w tenisie

Nie należy...:

·   Źle traktować rodziców

·   Oczekiwać od rodziców, że poświęcą wszystko dla Twojej kariery tenisowej

·   Traktować rodziców jak niewolników lub chłopców na posyłki

·   Nie należy wprawiać ich w zakłopotanie niewłaściwym zachowaniem na korcie lub poza nim

·   Oczekiwać od rodziców perfekcji

·   Ćwicząc z rodzicem narzekać, że nie potrafi grać z równą Tobie siłą

 

6.       Wskazówki dla rodziców

 

Należy:

Nie należy:

• ... poznać trenera swojego dziecka

• ... szanować zdanie trenera, pozwolić mu prowadzić młodego zawodnika

• ... oceniać postępy dziecka

• ... rozmawiać z innymi rodzicami i zawierać nowe znajomości

• ... stworzyć jasne sposoby wymiany informacji

• ... być hojnym w pochwałach

• ... być przy dziecku wtedy, gdy przegrywa ale jednocześnie zostawić je same jeżeli sobie tego życzy

• ... zachęcać zarówno do maksymalnego wysiłku (zaangażowania, starania się) jak i do osiągania dobrych wyników

• ... traktować dziecko tak samo, niezależnie od wyniku

• ... czerpać radość i przyjemność z oglądania dziecka podczas gry w tenisa

• ... zachować luz, spokój i pozytywne nastawienie

• ... dbać aby dziecko miało także inne zajęcia oprócz tenisa

• ... być realistycznym w swoich oczekiwaniach co do kariery tenisowej swojego dziecka

• ... obserwując mecz lub trening usadowić się w pewnej odległości od kortu, umożliwiającej jednak śledzenie wydarzeń na nim

• ... pokazywać dziecku, że zależy nam przede wszystkim na nim a nie tylko na wyniku – witać swoje dziecko po meczu słowami: „Jak tam mecz ? Jak ci się grało ?”

 

• ... traktować tenisa jako jedynej drogi do sukcesu w życiu

• ... zachowywać się tak, jakby świat miał się zawalić jeżeli moje dziecko przegra mecz

• ... reagować karą lub krytyką na złe wyniki lub popełnione błędy

• ... udawać, że się nie dostrzega nagannego zachowania na korcie lub poza nim, oszukiwania, używania niewłaściwych słów

• ... udzielać dobrych rad z boku kortu lub próbować przejąć rolę trenera

• ... interweniować w trakcie trwania meczów (jeżeli jest to konieczne, można zwrócić się do sędziego)

• ... ignorować skarg odnośnie pojawiających się dolegliwości lub bólu

• ... zapominać, że dziecko cały czas się rozwija, rośnie, dojrzewa

• ... zaniedbywać pozostałe swoje dzieci

• ... stosować ironicznych uwag aby podnieść motywację lub wywoływać strachu w celu poprawienia dyscypliny tenisowej

• ... zmuszać dziecko do specjalizowania się wyłącznie w tenisie

• ... doprowadzić do sytuacji, w której dziecko boi się porażki głównie ze względu na prawdopodobną reakcję rodzica

• ... zawsze witać dziecka słowami: „Wygrałeś ?”

• ... bywać na każdym treningu i na każdym meczu

• ... mówić: „wygraliśmy”, „przegraliśmy”, „graliśmy”

• ... zmuszać dziecka do rozmowy po meczu

• ... inwestować w karierę tenisową dziecka z myślą o zwrocie poniesionych nakładów w przyszłości

• ... zaniedbywać swoje własne potrzeby

 

 

4

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin