doswiadczenia_2009_klasa%204_pre(1).pdf
(
95 KB
)
Pobierz
doswiadczenia_2009_klasa 4_pre
Klasa 4 Test próbny 2009
Po wykonaniu każdego eksperymentu,spróbujodpowiedziećnapytaniadotycząceobserwacji.
Koniecznie przeczytaj komentarz!
Doświadczenie1.
Parawodna,mgłaichmury
Potrzebnapomocosobydorosłej
przy zagotowaniu wody
Przygotuj: napełnionydopołowywodąmetalowy czajnik, garnek (bez pokrywki) zzimnąwodą
i kuchenkę.
Zadanie:
1.
Poprośosobędorosłą,abyasystowałaCiprzygotowaniuwody.
Eksperyment:
Częśćpierwsza:
1.
Poprośosobędorosłą,abyzagotowałaprzytobiewodęwgarnku.
Częśćdruga:
1.
Poprośosobędorosłą,abyzagotowałaprzytobiewodęwczajniku
2.
Podczaspodgrzewaniaobserwujisłuchaj,cosiędziejewczajniku
i naokołoniego.
Obserwacja:
Częśćpierwsza:
1.
Jak zachowujesięwoda w garnku podczas jej podgrzewania?
2.
Kiedy zaczynaparować intensywnie?
3.
Gdziepojawiająsiębąbelkiwgarnku?Czywmiaręogrzewaniapojawiająsięcorazwiększe
bąbelki?
4.
Jaksięzachowująbąbelkiwmiaręjakwodasiępodgrzewa?
6.
Kiedy woda bulgocze w garnku?
Częśćdruga:
1.
Kiedywodawyraźnieszumiwczajniku?
3.
Cowydobywasięzczajnikapodczasgotowania?
4.
Wjakiejodległościodwylotuczajnikapojawiasięmgiełka?
Komentarz:
Wodaparujewkażdejtemperaturze,alewrzetylkowtemperaturze100
o
C. Podczas parowania
cząsteczki wody w postaci gazu (czyli pary wodnej) uciekają z powierzchni wody do powietrza. Im
cieplejsza woda, tym więcej cząsteczek pary wodnej wydostaje się z wody. Jeszcze poniżej
temperatury 100
o
C na dnie naczynia (tam,gdziejestnajgoręcej)pojawiająsiębardzomałepęcherzyki
pary wodnej. W miarę ogrzewania zaczynają się one odrywać od dna. Wędrują do góry, gdzie
2.
Podczas podgrzewania obserwuj wodęwgarnku.
5.
Kiedy woda wyraźnieszumiwgarnku?
2.
Kiedy woda bulgocze w czajniku?
Klasa 4 Test próbny 2009
napotykają na nieco chłodniejszą wodę. Wówczas para zawarta w pęcherzykach skrapla się
i pęcherzykigwałtowniesięzapadają.Tozjawiskomożnausłyszećjako
szum wody
jeszcze przed jej
zagotowaniem. Czasem wędrówka pęcherzyków jest bardzo krótka i wygląda raczej jak migotanie
(pojawianiesięiznikanie) pęcherzykównadniegarnka.
Podczas wrzenia na dnie pojawiają się duże bąble pary wodnej, które wypływając ku
powierzchni wody nierozpadająsię,awręcz- powiększają.Szumstajesięcorazsłabszy,apojawiasię
bulgotanie
towarzyszącewydobywaniusiębąbliparywodnejzwody.
Para wodna, czyli pojedyncze cząsteczki wody, nie jest w powietrzu widzialna. Możemy
natomiast zaobserwować malutkie kropelki wody, tworzące się w miarę jak para wodna się chłodzi
i skrapla. Tuż nad wylotem z czajnika jest bardzo gorąco, dlatego nie może tam powstać mgiełka.
Nieco powyżej wylotu para wodna się oziębia i skrapla – dlatego mgiełka jest widoczna dopiero
w pewnejodległościodczajnika.
Chmury
to zawieszone w powietrzu kropelki wody. Mogą być bardzo ciężkie (mogą ważyć
wiele ton), a jednak nie opadają na Ziemię. Utrzymują się one wysoko w górze, ponieważ unoszą je
prądyciepłegopowietrza wznoszącesięnadZiemią.Czasamiprądytesązbytsłabeiwówczaschmura
opadanaZiemięw postaci
mgły
.
Klasa 4 Test próbny 2009
Doświadczenie2.
Turbinka
Przygotuj: 1 pustykartonpomlekulubsokuopojemności1l (o podstawie kwadratu), 1 gruby
gwóźdź, 1plastikowąsłomkędonapojów,żyłkęodługościokoło40cm,nożyczki,zlew (albo miskę
i kawałekplasteliny),wodę.
Zadanie:
1.
Zróbgwoździempojednejdziurcewlewymdolnymrogukażdejpionowej ściankikartonu –
wszystkiedziurkinatejsamejwysokości,wniewielkiejodległościoddna.
2.
Zplastikowejsłomkiwytnij4rurkiodługości5cmkażda.Umocuj rurki w 4 otworach
w kartonie.
3.
Zróbgwoździemdziurkęnaśrodkuzgrzewu nagórnejściancekartonu.Przewleczżyłkę przez
tędziurkę,zawiążwęzełiumocujtak,abyzwisałpojedynczykawałekżyłki.
4.
Jeżeliużywaszmiskianiezlewu,zaklej dziurki plastikowych rurek plasteliną.
Eksperyment:
1.
Unieś karton na niciach nad zlewem lub miską.
3.
Jeślidziurkisązaklejoneplasteliną,oderwijszybkojedenkawałek
plasteliny po drugim.
Obserwacja:
1.
Co siędziejezwodą?
2.
Co siędzieje z kartonem?
Komentarz:
Woda wylewa się przez dziurki kartonu, ponieważ działa na nią
siła grawitacji
. Gdy woda
wypływanazewnątrz,popychapojemnikdokładniewprzeciwnąstronę. Ponieważdziurkizrobionesą
symetrycznie nawszystkichczterechściankach,kartonzostajewprawionywruchwirowy.
Jużponadtrzystalattemuwielkiuczony
Izaak Newton
(
czytaj: niuton
)odkrył,żekażdasiła
wywołuje przeciwnie do niej skierowaną siłę reakcji. W oparciu o tę zasadę działają na przykład
rakiety odrzutowe oraz turbinkawtymdoświadczeniu.
Turbina
to rodzaj silnika, wykorzystującego energię
przepływające
go przez niego gazu lub
cieczy do produkcji energii użytkowej. Turbiny używane w życiu codziennym posiadają koło
z łopatkami. Ciecz lub gaz wpada na łopatki i zaczyna nimi poruszać, obracając koło. Najbardziej
rozpowszechnione są turbiny wiatrowe (wiatraki) i wodne (np. koła młyńskie), wykorzystywane
do ekologicznej produkcji energii elektrycznej.
UWAGA! Turbinka wykonana w tym doświadczeniudziałabardziejjakwirującysilnikodrzutowyna
wodę, niż jak turbiny wodne w elektrowniach. Nazwaliśmy ją turbiną, ponieważ wprawiana jest
w ruchdziękiwykorzystaniuenergii
wypływającejzniej
wody.
2.
Napełnijkartonwodą.
Klasa 4 Test próbny 2009
Doświadczenie3.
Dlaczego niebo jest niebieskie?
Przygotuj: 1 otwartysłoiklubprzezroczystenaczynieoobjętościokoło1 litra,około1lwody,kilka
łyżeczekmleka,1latarkę,1kartkębiałegopapieru,ciemne pomieszczenie.
Zadanie:
1.
Napełnijsłoikwodą.
2.
Dodajdosłoikakilka kropli mleka (3/4łyżeczki). Wymieszajwodęzmlekiem.
3.
Postawsłoiknabiałejkartcena stole w ciemnym pomieszczeniu.
Eksperyment:
1.
Włączlatarkę.
Częśćpierwsza:
1.
Umieśćlatarkęwodległościokoło10-20cmodgórnegobrzegusłoika
i skierujstrumieńświatłazgórynadółnaściankęsłoika.
Częśćdruga:
1.
Umieśćlatarkęwodległości20-30cmodsłoika,nawysokościtużnaddnem,
takbystrumieńświatłaprzechodzącprzezsłoikpadałnaścianę.
Obserwacja:
Częśćpierwsza
1.
Obserwujwodętrzymającgłowęwodległościprzynajmniej40cmodsłoika,nawysokości
słoikalubniżej.Przesuwajgłowętak,abyśzobaczyłszaroniebieskiezabarwieniewody
w pojemniku.
Częśćdruga:
1.
Obserwuj plamęświatła powstałą zasłoikiemnaprzeciwległejścianie(najlepiej,jeśliściana
będziebiała).Takprzesuwajlatarkę,abyśujrzałlekkoróżowylublekkopomarańczowyobraz
naścianie
Komentarz:
Białe światło słoneczne składa się z fal świetlnych o różnych kolorach: czerwonym,
pomarańczowym, żółtym, zielonym, niebieskim i fioletowym. W związku z tym, światło białe może
rozszczepić się
(rozdzielić się) na różnokolorowy wachlarz –
tak dzieje się na przykład przy
powstawaniutęczy.
Światło słoneczne na swojej drodze do powierzchni Ziemi napotyka warstwę atmosfery,
składającej się z różnych gazów, głównie azotu i tlenu, a także argonu i pary wodnej. W atmosferze
zawieszone są także kurz, pył, pyłki i sadza. Światło
rozprasza się
na cząsteczkach tych gazów
i cząsteczkach ciał stałych. Najbardziej rozprasza się światło w kolorze niebieskim (dziesięć razy
bardziej niż światło w kolorze czerwonym). Zatem patrząc z Ziemi na oświetloną atmosferę wydaje
nam się, że jest ona niebieska, bo to właśnie rozproszone światło o tym kolorze dociera do nas ze
wszystkichczęścinieboskłonu.
W zależności od pozycji Słońca względem powierzchni Ziemi, niebo może zmienić kolor.
PodczaszachoduSłońcaniebostajesięróżowe,asamoSłońceciemnożółtelubpomarańczowe.Kiedy
Słońce znajduje się nisko nad horyzontem, niebieskie światło jest w dalszym ciągu rozpraszane, ale
tak, że przestaje docierać do naszych oczu. Światło o kolorze czerwonym w dalszym ciągu jest
najsłabiej rozpraszane, dlatego dociera do nas wprost, inne kolory są częściowo rozpraszane.
NajbardziejczerwonezachodySłońcaobserwowanesąwmiejscach,wktórychwatmosferzeznajduje
sięwielezanieczyszczeń.
Klasa 4 Test próbny 2009
W doświadczeniu użyliśmy wody, w której rozpuszczone zostało mleko. Taka mieszanina
rozpraszaświatłolatarkiwpodobnysposób,jakatmosferarozpraszaświatłosłoneczne. W zależności
odwzajemnegopołożenialatarki,słoikaigłowyobserwatoramożeonujrzećróżnezabarwieniawody
z mlekiem. I tak, gdypatrzyliśmybezpośrednionawodęzmlekiemoświetlonąlatarką,wydawałanam
się ona szaroniebieska, ponieważ to ten kolor najbardziej się rozprasza. Natomiast na ścianie
obserwujemykolory,któresięsłaborozproszyły:różowy,pomarańczowy.
Plik z chomika:
sampkk
Inne pliki z tego folderu:
terenowe_lekcje_przyrody.doc
(57 KB)
Badamy wlasne cisnienie i tetno[1].doc
(29 KB)
zajęcia terenowe ocena zanieczyszenia powietrza w pobliżu szkoły z użyciem skali porostowej.pdf
(384 KB)
Zainteresuj ich wiedzą póki są młodzi.docx
(88 KB)
Wykrywanie składników pokarmowych.doc
(23 KB)
Inne foldery tego chomika:
Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu
Działania na zbiorach
Dzień Ziemi
e-lekcje Scholaris
ELEMENTARZ -TEKSTY DO CZYTANIA METODĄ SYLABOWĄ
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin