scenariusz_zajec_terenowych_w_Bialowiezy.doc

(473 KB) Pobierz
SCENARIUSZ ZAJĘĆ TERENOWYCH Z GEOGRAFII

SCENARIUSZ ZAJĘĆ TERENOWYCH Z GEOGRAFII

 

Marzena Szylin

nauczyciel geografii

Gimnazjum nr 1 w Kwidzynie

 

Temat: Wybrane pomiary rzek na przykładzie rzeki Narewki na obszarze

              Puszczy  Białowieskiej.

 

 

Czas trwania zajęć  – około 3 h

 

 

WIADOMOŚCI:

Uczeń:

-          definiuje pojęcia: ciek, rzeka główna, dopływ rzeczny, dopływ rzeczny I, II, III, IV... rzędu, lewy i prawy brzeg rzeki;

-     wymienia przykładowe gatunki roślin wodnych

-     wymienia co najmniej jedną metodę pomiaru prędkości płynięcia wody

-          wymienia źródła zanieczyszczeń wód rzecznych.

 

UMIEJĘTNOŚCI:

Uczeń:

-          określa główne i pośrednie kierunki świata,

-          czyta mapę (orientować się w terenie na podstawie mapy),

-          przelicza skalę mapy,

-          mierzy szerokość rzeki,

-          wykonuje pomiary głębokości koryta rzeki,

-          rysuje przekrój poprzeczny koryta rzeki,

-          wykonuje pomiary potrzebne do obliczenia prędkości płynięcia wody w korycie rzeki,

-          oblicza ze wzoru prędkość płynięcia wody w korycie rzeki,

-          analizuje głębokości koryta rzeki i dobiera odpowiednie piony hydrometryczne do pomiaru prędkości płynięcia wody,

-          szacuje stopień zarośnięcia koryta rzeki na podstawie obserwacji bezpośredniej,

-          analizuje związek między głębokością koryta rzeki, roślin rosnących w korycie rzeki i stopniem zarastania koryta a prędkością płynięcia wody w korycie.

 

POSTAWY:

-     pracuje twórczo w grupie,

-     samodzielnie dokonuje wyboru sposobu obliczeń,

-     spostrzega związki zachodzące między przyrodą ożywioną i nieożywioną,

-          przejawia silną potrzebę ochrony przyrody,

-          ustosunkowuje się emocjonalnie do zagadnień ekologicznych.

 

METODY PRACY:

-          obserwacja bezpośrednia,

-          praca w grupach (z mapą, i kartą pracy terenowej),

-          pogadanka

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

 

-          instrukcje z zadaniami do rozwiązania,

-          atlas roślin wskaźnikowych,

-          plan miejscowości Białowieży w skali 1:25 000,

-          dwie taśmy miernicze - na końcówce jednej z nich umocowany jest ciężarek

-          10 pływaków,

-          stoper,

-          kalkulator, nici, linijka, flamastry, klej

 


BIBLIOGRAFIA:

 

1.       Atlas geograficzny, PPWK, w skali 1:2 250 000

2.       Atlas roślin wskaźnikowych, 1996, PWN, Warszawa (załącznik do przewodnika umieszczonej  w niniejszej bibliografii pod numerem 3)

3.       Gutry – Korycka M., Werner – Więckowska H., 1996, Przewodnik do hydrologicznych badań terenowych, PWN, Warszawa

4.       Karpiński J. J., 1972, Puszcza Białowieska, Wiedza Powszechna, Warszawa

5.       Okołów C., 1989, Białowieża, PTTK „KRAJ”,  Warszawa

 

 

FAZA WPROWADZAJĄCA:

 

1.       Czynności organizacyjno – porządkowe.

 

2.       Sprawdzenie wiadomości:

-          Podanie synonimu słowa rzeka,

-          Określanie lewego i prawego brzegu rzeki?

-          Jak określić, którego rzędu jest dana rzeka?

-          Jakie są zasady przeliczania skali mapy?

 

3.       Nawiązanie do tematu lekcji:

-          podanie i uzasadnienie tematu oraz celu zajęć,

-          podział klasy na cztery grupy,

-          zaznajomienie uczniów z kartami pracy dla poszczególnych grup,

-          przypomnienie o bhp i dyscyplinie w czasie zajęć.

 

FAZA REALIZACYJNA:

 

1.       Wręczenie grupom instrukcji i kart pracy – każda grupa ma inne zadanie do wykonania.

2.       Odrębne, dokładne wytłumaczenie zadań grupie III.

3.       Samodzielne wykonywanie zadań w terenie. Dwóch nauczycieli – opiekunów czuwa nad prawidłowym przebiegiem wykonywania zadań.

 

FAZA PODSUMOWUJĄCA:

 

1.       Prezentacja zadań przez liderów z poszczególnych grup, omówienie wyników badań – wyciąganie wniosków.

2.       Zapis końcowych wniosków.

3.       Ocena aktywności uczniów przez nauczycieli prowadzących i uczniów biorących udział w zajęciach.

4.       Zebranie materiałów, które posłużą jako dokumentacja pracy uczniów oraz elementy gazetki geograficznej w klasie.


 


KARTA PRACY

 

GRUPA I

 

Zadanie nr 1 – Ogólne wiadomości o badanej rzece.

 

a)       Wymyśl nazwę swojej grupy. Uwaga! Nazwa musi się kojarzyć z rzekami.

b)       Wybierz lidera grupy, który będzie przedstawiał wyniki pracy całej grupy.

c)       Na konturowej mapie Polski zaznacz położenie Kwidzyna i Puszczy Białowieskiej (załącznik nr 1).

d)       Na czarno – białym planie miejscowości Białowieża (załącznik nr 2) znajdź rzekę Narewkę, pokoloruj ją na niebiesko i zaznacz:

-          strzałką kierunek jej płynięcia;

-          znakiem „x” miejscowość, w której wykonujemy pomiary.

e)       Na podstawie dostępnej literatury znajdź podstawowe informacje o Narewce.

      Pomogą Tobie w tym poniższe pytania:

-          Na podstawie fragmentu mapy fizycznej w skali 1:2 250 000 oblicz długość rzeki;

 

 

 

 

          Mapa fizyczna Polski                                                                                   OBLICZENIA



                  1:2 250 000

 

 

 

 

                                                 Legenda:

                                                              

                                                                           



                - granice państwa

                                                           



              -  rzeka Narewka

 

                                                           



              - miejscowość,                                                        

                 w której wykonano 

                 pomiary

                                                                   



              - kierunek płynięcia 

                    Narewki

 

 

 

-          Jak nazywa się rzeka, do której wpływa Narewka?

-          Którego rzędu jest to dopływ?

-          Gdzie znajduje się źródło Narewki?

-          Czy Narewka przepływa przez obszar Puszczy Białowieskiej?

-          Podaj nazwy dopływów Narewki.

f)        Wszystkie zebrane informacje przedstaw na  arkuszu papieru A 1. Wykorzystaj

      do tego materiały plastyczne, które otrzymałeś od nauczyciela.

 

 

 

 


ZAŁĄCZNIKI DLA GRUPY I

 

NUMER 1:

 

 

Konturowa mapa Polski

 

 

 

 

 

 

 

Legenda:

 

Kw. – Kwidzyn

PB – Puszcza Białowieska

 

 

 

 

NUMER 2:

 

               Plan miejscowości Białowieża

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Legenda:





                      - miejsce pomiarów

                



                      - kierunek płynięcia wód

                         Narewki

 



                  - rzeka Narewka

 

 


ODPOWIEDZI NA PYTANIA GRUPY I
KARTA PRACY

 

GRUPA II

 

Zadanie numer 2 – Pomiary koryta rzeki. Przekrój poprzeczny rzeki Narewki.

 

a)       Wymyśl nazwę swojej grupy. Uwaga! Nazwa musi się kojarzyć z rzekami.

b)       Wybierz lidera grupy, który będzie przedstawiał wyniki pracy całej grupy.

c)       Do podstawowych pomiarów rzek należy przekrój poprzeczny przez koryto cieku. Pomiary będziecie wykonywać z mostu.

d)       Lider wyznacza:

-          dwie osoby do trzymania nieruchomo dwóch końców taśmy,

-          jedną osobę do notowania wyników,

-          dwie osoby do wykonywania pomiarów.

e)       W poprzek przekroju rozciągnij taśmę mierniczą prostopadle do kierunku płynięcia wody tak aby początek taśmy (0, 00 m) znajdował się na lewym brzegu rzeki. Taśma ma być rozwinięta do momentu, kiedy zaczyna się brzeg prawy (ryc. 1).

 

 

 

                                 Ryc. 1. Przykładowy przekrój poprzeczny przez koryto rzeki.

 

f)        Każdy koniec taśmy musi być unieruchomiony  aby w czasie pomiarów głębokości nie przesuwała się (dwóch uczestników grupy przytrzymuje taśmę).

g)       Notuj, na którym centymetrze taśmy znajdują się linie brzegowe cieku.

h)       Sondowanie koryta zacznij od brzegu lewego wzdłuż wytyczonego profilu.

i)        Początkowe punkty, w których będziesz dokonywał pomiaru głębokości podane są w tabelce w załączniku nr 1. Pozostałe punkty pomiaru wyznaczcie sami. Będzie to uzależnione od kształtu dna (jego nierówności):

-          jeżeli będą występowały nierówności musisz zagęścić punkty pomiaru głębokości aby uchwycić charakterystyczne załamania dna cieku;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin