Zarządzanie projektem europejskim na przykładzie programów stypendialnych realizowanych przez Urząd Miejski w Łomży.pdf

(840 KB) Pobierz
praca magisterska p.Beaty Tolzdorf
POLITECHNIKA BIAŁOSTOCKA
WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA
KATEDRA MARKETINGU I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
PRACA DYPLOMOWA
MAGISTERSKA
ZARZ Ą DZANIE PROJEKTEM EUROPEJSKIM
NA PRZYKŁADZIE PROGRAMÓW STYPENDIALNYCH
REALIZOWANYCH PRZEZ URZ Ą D MIEJSKI W ŁOM ś Y
Autor: Beata Tolzdorf
.......................................
Praca magisterska
napisana pod kierunkiem
dr. Tadeusza Kowalewskiego
BIAŁYSTOK 2007
Karta Dyplomowa
POLITECHNIKA BIAŁOSTOCKA
nr albumu studenta: 68572
studia niestacjonarne
rok akademicki:2006/2007
Wydział Zarz ą dzania
kierunek studiów:
Zarządzanie i Marketing
magisterskie
uzupełniające
Katedra Marketingu
i Przedsi ę biorczo ś ci
specjalność:
zarządzanie przedsiębiorstwem
Beata Tolzdorf
(Imi ę i nazwisko dyplomanta)
Temat pracy dyplomowej:
Zarz ą dzanie projektem europejskim na przykładzie programów stypendialnych realizowanych przez
Urz ą d Miejski w Łom Ŝ y
Zakres pracy:
1. Programy Unii Europejskiej skierowane do sektora edukacji
2.Charakterystyka beneficjentów projektów stypendialnych Urzędu Miasta ŁomŜa
3. Efektywność realizacji projektów stypendialnych w latach 2004-2006
na przykładzie Miasta ŁomŜa
dr Tadeusz Kowalewski
dr hab. prof. PB Wiesław Tadeusz Popławski
Imi ę i nazwisko promotora - podpis
Imi ę i nazwisko kierownika katedry - podpis
…………………….
Data wydania tematu pracy dyplomowej
…………………………….
............................................
…………………….
Regulaminowy termin zło Ŝ enia pracy
dyplomowej
Podpis dyplomanta
Data zło Ŝ enia pracy dyplomowej potwierdzenie
dziekanatu
2
51049526.006.png 51049526.007.png 51049526.008.png 51049526.009.png 51049526.001.png 51049526.002.png 51049526.003.png 51049526.004.png 51049526.005.png
SPIS TRE Ś CI
WST Ę P ..................................................................................................................................... 4
1. ROZDZIAŁ
PROGRAMY UNII EUROPEJSKIEJ SKIEROWANE DO SEKTORA EDUKACJI ... 6
1.1. POJĘCIE ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI.................................................................... 6
1.2. ISTOTA FUNDUSZY STRUKTURALNYCH................................................................ 14
1.3. PROGRAMY UNIJNE DLA SZKOLNICTWA............................................................... 21
1.4.ZINTEGROWANY PROGRAM OPERACYJNY ROZWOJU REGIONALNEGO
(ZPORR) - DZIAŁANIE 2.2.................................................................................................... 29
2. ROZDZIAŁ
CHARAKTERYSTYKA BENEFICJENTÓW PROJEKTÓW STYPENDIALNYCH
URZ Ę DU MIASTA ŁOM ś A ................................................................................................. 37
2.1. INSTYTUCJA WDRAśAJĄCA JAKO BENEFICJENT KOŃCOWY........................... 37
2.2. URZĄD MIEJSKI W ŁOMśY JAKO ODBIORCA OSTATECZNY............................. 42
2.3.UCZNIOWIE SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH - BENEFICJENT
OSTATECZNY........................................................................................................................ 49
2.4. STUDENCI – BENEFICJENT OSTATECZNY.............................................................. 57
3. ROZDZIAŁ
EFEKTYWNO ŚĆ REALIZACJI PROJEKTÓW STYPENDIALNYCH
W LATACH 2004 - 2006 NA PRZYKŁADZIE MIASTA ŁOM ś A ................................. 66
3.1. STRUKTURA WYDATKÓW KWALIFIKOWALNYCH.............................................. 66
3.2. MIERZENIE EFEKTYWNOŚCI PROJEKTÓW – ANALIZA WSKAŹNIKÓW.......... 75
3.3. BADANIE OPINI BENEFICJENTÓW OSTATECZNYCH NA TEMAT
PROJEKTÓW STYPENDIALNYCH...................................................................................... 84
3.4. SYNTEZA......................................................................................................................... 94
ZAKO Ń CZENIE ..................................................................................................................... 97
SPIS LITERATURY................................................................................................................ 100
Spis rysunków........................................................................................................................... 105
Spis tabel................................................................................................................................... 106
Spis wykresów.......................................................................................................................... 108
Aneks........................................................................................................................................ 110
3
WST Ę P
Zmiany, jakie nastąpiły w Polsce w obliczu procesów integracyjnych, stwarzają
konieczność zdobywania oraz pogłębiania wiedzy teoretycznej oraz praktycznej z zakresu
integracji europejskiej. Od kilku lat Polska korzysta z róŜnych form bezzwrotnej pomocy.
Początkowo były to programy przedakcesyjne, natomiast od 1 maja 2004 dostępne są równieŜ
środki z funduszy strukturalnych. Zakres partycypacji w funduszach pochodzących z Unii
Europejskiej zaleŜy od umiejętności prawidłowego wypełniania aplikacji i przygotowania
projektów. Projekty europejskie stają się bowiem trwałym elementem wspomagającym
rozwój gospodarczy i społeczny kraju.
Niniejsza praca nastawiona jest szczególnie na przedstawienie metod oraz doświadczeń
związanych z pozyskiwaniem zewnętrznych źródeł finansowania tj. funduszy unijnych przez
Jednostki Samorządu Terytorialnego w latach 2004-2006. Celem pracy jest kompleksowe
zaprezentowanie problematyki zarządzania projektem europejskim, zwłaszcza dotyczącym
sektora edukacji, gdyŜ jest to obszar zainteresowań autora niniejszej pracy. Całość została
zobrazowana na przykładzie programów stypendialnych realizowanych przez Urząd Miejski
w ŁomŜy w latach 2004-2006 tj. pierwszym okresie programowania. Zamierzeniem autora
jest równieŜ podsumowanie tego okresu programowania, zmierzenie efektywności oraz
rezultatów przedsięwzięć realizowanych przez Miasto ŁomŜa z udziałem środków
pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) na przełomie trzech lat.
Skuteczność i efektywność tych projektów ma szczególne znaczenie, dlatego Ŝe na ich
realizację są przeznaczone środki wypracowane przez ogół obywateli Unii Europejskiej.
W celu przygotowania niniejszej pracy posłuŜono się literaturą przedmiotu,
specjalistycznymi czasopismami, dokumentami programowymi, wytycznymi, stosownymi
4
przepisami prawa, a zwłaszcza dokumentami źródłowymi pochodzącymi z Wydziału Oświaty
Kultury i Sportu Urzędu Miejskiego w ŁomŜy (adres: ul. Farna 1, 18-400 ŁomŜa).
Na treść pracy składają się zatem trzy zasadnicze rozdziały. W pierwszym z nich zostały
przedstawione ogólne zagadnienia związane z zarządzaniem projektami. Zaczęto od
omówienia pojęć terminologicznych, charakterystyki projektów europejskich, etapów ich
realizacji, najczęściej popełnianych błędów przy ich realizacji, aŜ do kluczowych czynników
sukcesu projektu. Następnie w celu głębszego zrozumienia poruszanej problematyki
wyjaśniono istotę funduszy strukturalnych, przedstawiono programy Unii Europejskiej
skierowane do sektora edukacji, zwłaszcza jednego z nich tj. Zintegrowanego Programu
Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Temat niniejszej pracy dotyczy bowiem
Działania 2.2. ZPORR - Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne.
Kolejne rozdziały zostały zawęŜone do tematyki związanej z tym Działaniem.
Rozdział 2 został poświęcony beneficjentom Działania 2.2. ZPORR. Zostały w nim
zaprezentowane instytucje zaangaŜowane w system zarządzania i wdraŜania funduszy
strukturalnych Unii Europejskiej w okresie programowania 2004-2006. Są to instytucje
płatnicze, instytucje zarządzające, instytucje pośredniczące oraz beneficjenci. Jednocześnie
wyjaśniono na czym polegają ich funkcje i wzajemne relacje. Następnie scharakteryzowano
szczegółowo grupy docelowe projektów stypendialnych Urzędu Miasta ŁomŜa tzn. studentów
stale zameldowanych w ŁomŜy oraz uczniów łomŜyńskich szkół ponadgimnazjalnych
pochodzących z terenów wiejskich.
Ostatni rozdział niniejszej pracy stanowi próbę zmierzenia efektywności oraz rezultatów
projektów stypendialnych realizowanych przez Urząd Miejski w ŁomŜy. W tym celu
przedstawiono finansowy oraz rzeczowy stopień realizacji projektów. W odniesieniu do
zakresu finansowego projektów, omówiono równieŜ strukturę wydatków kwalifikowalnych.
Natomiast za pomocą analizy wskaźników produktu i rezultatu zmierzono czy załoŜone cele
projektów zostały osiągnięte. Podsumowanie rozdziału stanowi przedstawienie wyników
badań ankietowych przeprowadzonych wśród beneficjentów ostatecznych (stypendystów)
jednego z omawianych projektów. Celem badań miało być m.in. poznanie opinii na temat
funkcjonowania systemu stypendialnego, zbadanie poziomu zadowolenia z udziału
w projekcie oraz poznanie potrzeb w zakresie wsparcia edukacji uczniów. Ponadto słuŜyć one
mogą jako jeden z elementów ewaluacji projektu.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin