SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH W KLASIE I
Temat bloku: Czekamy na Mikołaja.
Temat dnia: Podziękowania dla Mikołaja.
Zapis w dzienniku:
Odczytywanie godzin:1.00, 2.00, 3.00, 4.00 na zegarze.
Rozmowa z dziećmi o tym, w jaki sposób można podziękować Mikołajowi za prezenty na podstawie wiersza Danuty Gellner Podarek dla Mikołaja i pomysłów dzieci.
Cel ogólny:
Rozwijanie umiejętności opowiadania i dzielenia się z innymi własnymi doświadczeniami i przeżyciami.
Cele operacyjne:
– umie dodawać w zakresie 4,
– umie odczytać poznane godziny na zegarze,
- potrafi ułozyc i odczytać wyrazy,
- umie poprawnie zaśpiewać piosenkę Przyjedź do nas, Mikołaju.
Metody (wg Okonia):
Praca z książką, pogadanka, rozmowa, ćwiczebna,
Formy pracy:
Indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
Odtwarzacz CD, płyta 1, podręcznik, wycinanki, model zegara, książka „ Z pamietnika Myszki”, wycinanka „Dobieranka sylabowa”.
Przebieg zajęć:
Czynnośći nauczyciela:
Czynności uczniów:
Uwagi:
1. Czytanie przez chętne dziecko innym dzieciom tekstu z książki „ Z pamiętnika Myszki”, cz. 1, s. 25.
- Jaki prezent dostała Myszka od Mikołaja?
- Do czego służą takie podkładki?
2. Zabawa „Czekam na Mikołaja”.
Nauczyciel ustawia zegar. Dzieci siadają przed zegarem.
- Ustawianie i odczytywanie godzin na zegarze. Nauczyciel opowiada historyjkę, w której wymieniane sa godziny od 1:00 do 4:00, ale zamiast mówić, która to godzina, ustawia wskazówki zegara i wskazuje dziecko, które ma odczytać godzinę.
- Filip bardzo chciał zobaczyć Mikołaja. Czekał na niego wieczorem i w nocy. O godzinie (1:00) poczuł się senny. O godzinie (2:00) zaczęły mu się kleic oczy. O godzinie (3:00) postanowił położyć się tylko na chwilę. O godzinie (4:00) smacznie spał. A rano znalazł pod poduszka prezent, o którym od dawna marzył. Następna okazja zobaczenia Mikołaja znowu za rok.
3. Praca z książką, s. 13.
- Na zegarach pokazano, o której godzinie Mikołaj odwiedzi każde dziecko. Przeczytajcie godziny na zegarach i imiona dzieci.
- Liczba prezentów w pudełku jest równa godzinie dostarczenia prezentu przez Mikołaja. Połączcie linią prezenty z odpowiednimi dziećmi.
- Dodajcie długości klocków i napiszcie dodawanie według wzoru.
- Dzieci odczytuja ustawione na zegarze godziny: 1:00, 2:00, 3:00, 4:00
- Jedno dziecko układa zdanie, w którym występuje godzina od 1:00 do 4:00, a siedzące obok ustawia tę godzinę na zegarze.
- 4:00, Kamil
- 3:00 Kama
- 2:00 Lidka
- 1:00 Lolek
- 1 + 1 = 2, 1 +2 =3, 2 + 1 = 3, 2 + 2 = 4, 3 + 1 = 4, 1 + 3 = 4.
EDUKACJA POLONISTYCZNA, MATEMATYCZNA, ZAJĘCIA PRZY STOLIKACH, METODY: ĆWICZEBNA, PRACA Z KSIĄŻKĄ
4. Słuchanie wiersza Danuty Gellner „ Podarek dla Mikołaja”.
5. Rozmowa na temat wiersza:
- Jak dziecko z wiersza chce podziękować Mikołajowi za prezent?
- Jak wy chcielibyście podziękować Mikołajowi za prezenty?
- Jak dziękujecie za prezenty, które dostajecie?
- Czy zawsze jesteście zadowoleni z otrzymanego prezentu?
- Czy okazujecie to osobie, która was obdarowała? Dlaczego?
6. Praca z podręcznikiem, s .14, wycinanka 18, s. 65.
- Opowiedzcie, co przedstawia rysunek.
- Wytnijcie pozostałe rysunki. Ułóżcie je w takiej kolejności, aby utworzyły historyjkę. Nadajcie jej tytuł.
- Przeczytajcie tekst wyrazowo – obrazkowy.
- Przeczytajcie pary wyrazów i podkreślcie litery, którymi te wyrazy się różnią.
- Napiszcie wyrazy, w których dwa razy występuje litera k. Oddzielajcie wyrazy przecinkami.
- Pokolorujcie na ostatnim rysunku prezenty od Mikołaja i dla Mikołaja.
S, 15.
- Rozwiążcie rebusy.
- Rozszyfrujcie litery ukryte pod cyframi i napiszcie powstałe wyrazy
- Napiszcie nazwy maskotek ukrytych w workach Mikołaja.
7. Wycinanka dobieranka sylabowa (zestaw 6) , s. 7.
8. Śpiewanie piosenki „Przyjedź do nas Mikołaju”.
- Chce zrobić szalik dla Mikołaja.
- Chłopiec, który otrzymał prezent.
- Kamil ma kotka. To kotek od Mikołaja. Kamil ma prezent dla Mikołaja.
- Kotek – motek, klatka – klamka, loki – koki, mak – mat.
- Kotek, klatka, klamka, koki.
- rybak, laska, cukierki, klasa.
- motylek, kotek, domek.
Dzieci wypychaja sylaby i układają wyrazy. Wklejają je w podręczniku na s. 45 i piszą z pamięci.
EDUKACJA POLONISTYCZNA, PRZY STOLIKACH METODY: ROZMOWA, POGADANKA, PRACA Z KSIĄŻKĄ
Ironowa