Teoria organizacji i zarządzania wykład 25.10.05.doc

(82 KB) Pobierz
Teoria organizacji i zarządzania

Teoria organizacji i zarządzania                                                                      wykład 25.10.05

 

Organizowanie- proces, w którym praca w organizacji jest dzielona na poszczególne zadania, grupy związanych ze sobą zadań. Organizacje działają na zasadzie podziału pracy opartego na specjalizacji.

 

Specjalizacja polega na wyznaczaniu danej osobie na ogół wąskiego lub ograniczonego zadania lub czynności, aby osoba ta mogła osiągnąć sprawność w jej wykonaniu. Wraz ze wzrostem specjalizacji rośnie sprawność, ale tylko do pewnego momentu. Specjalizacja sprzyja wzrostowi wydajności, ale jednocześnie wywołuje znużenie.

 

Treść pracy:

1.      zadania które należy wykonywać

2.      obowiązki związane z zadaniami

3.      dostęp do zasobów potrzebnych do wykonania zadań i wyłaniania obowiązków

 

Stanowisko pracy –najmniejszy składnik pracy przypisany jednostce

 

Metody urozmaicania pracy wyspecjalizowanej:

A.    Rozszerzanie pracy- powiększanie jej zakresu poprzez dodanie innych czynności wykonawczych

B.     Wzbogacenie pracy- dodanie czynności innych niż wykonawcze np. możliwość podejmowania decyzji

 

W organizacjach zadania grupowane są w różny sposób np. wg klientów, regionów itp.

 

Schemat organizacyjny- ukazuje hierarchię służbową i odzwierciedla zależności pomiędzy komórkami. Schematy organizacyjne rzadko są statyczne, zmieniają się na skutek łączenia, podziału, restrukturyzacji, fuzji firmy

 

Rodzaje struktur organizacyjnych:

 

A.    Struktury organizacyjne proste- występują szczególnie w małych i średnich przedsiębiorstwach

 

a.       struktura liniowa

 

Cechą struktury liniowej jest jedność rozkazodawstwa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KN- kierownik naczelny

K1-K3- kierownicy działów

R1-R9- pracownicy

 

 

 

 

Zalety:

- przejrzystość systemu obiegu informacji, prosta droga służbowa

- łatwość kontroli, właściciel ma pełny nadzór

- bezpieczeństwo

- elastyczność, łatwość dostosowania się

Wady:

- tendencja do wysmuklania się

- filtrowanie informacji

- przeciążenie menadżerów (niższego szczebla)

 

b.      struktura funkcjonalna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cechą charakterystyczną struktury funkcjonalnej jest wielość rozkazodawstwa.

 

Zalety:

- odciążenie menadżerów niższego szczebla

- struktury bardzo płaskie

Wady:

- rozmycie odpowiedzialności

 

c.       struktura sztabowo- liniowa

 

komórki sztabowe, to komórki doradcze, pomocnicze dla kierowników przy których występują.

 

Zadania komórek sztabowych:

- rozpoznanie problemów

- identyfikacja przyczyn

- przygotowanie propozycji rozwiązania problemów

- przedstawienie ich kierownikowi

 

wybór i akceptacja rozwiązań należy do zadań menadżera, on ponosi odpowiedzialność

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zalety:

- odciążenie menadżerów

Wady:

- wpływ komórki sztabowej na pracę menadżera. Sztab filtruje informacje, przez to ma wpływ na działania menadżera

 

 

B.     Struktury organizacyjne rozwinięte- dla dużych organizacji

 

a.      struktura pozioma

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zalety:

- podział pracy związanej z zarządzaniem: twórcze na poziomie zarządu i odtwórcze na poziomie kierownika ruchu

- nadaje się do kierowania

Wady:

- brak autonomii ruchu

 

b.      struktura pionowa- występują piony, komórki realizujące etapowy cel organizacji

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zalety:

-kierowanie perspektywiczne i bieżące

- podział odpowiedzialności

Wady:

- problemy z koordynacją

 

C.    Struktury organiczne

 

Struktura macierzowa

 

 

 

                            Pion 1

 

Pion 2

 

Pion 3

 

Pion 4

Zadanie 1

 

 

 

 

Zadanie 2

 

 

 

 

Zadanie 3

 

 

 

 

Zadanie 4

 

 

 

 

 

Kierownik pojawia się wówczas, gdy pojawia się zadanie. Wybór kierownika zależy od jego umiejętności, doświadczenie.

 

Zalety:

- zmienność, bardzo duża elastyczność

- interdyscyplinarność rozwiązywanych problemów

- otwartość na pomysły

- niski stopień sformalizowania

- zorientowanie na wykonanie zadań rezultaty

- decentralizacja władzy- pod kątem umiejętności, wiedzy, a nie miejsca w strukturze organizacyjnej

- delegacja uprawnień

- zespołowe formy organizacji pracy

- wysoka współzależność pracowników

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin