ZAG. egz. IK (st.zaoczne).pdf

(189 KB) Pobierz
ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE Z INTERWENCJI KRYZYSOWEJ
1. Rodzaje dyskursów w interwencji i terapii.
Dyskurs
w znaczeniu potocznym
: rozmowa, dyskusja, wymiana zdań na jakiś temat
akademicki
: ma miejsce wtedy gdy ktoś mówi coś do kogoś
relacja społeczna poprzedzająca akt mówienia
Dyskurs jest stały (rozmawiam z kimś tak samo jak z innymi)
Ujawnia się to w jakim jestem dyskursie, gdy zaczynam mówić
Ujawnia się, gdy osoba zawiera, jakąś relację interpersonalną (gdy ktoś jest np. w d.
historycznym to jest w nim przez cały czas)
Trzeba nauczyć się wchodzić w dyskurs np.:
RODZAJE dyskursu
1. Dyskurs mistrza – wszechwiedząca. Wypowiada komunikaty jednoznaczne,
dyrektywne („masz zrobić tak i tak..”) Często wykorzystywany jest przez nauczycieli.
Wykorzystujemy go gdy osoba jest w ciężkim stanie kryzysowym.
2. Dyskurs rozmówcy prawie nic nie mówimy, słuchamy tej osoby, która jest w lekkim
stanie kryzysu, osoba ta wie czego chce, jest zorientowana ale chce się upewnić,
wymaga upewnienia. Wykorzystujemy minimalne komunikaty werbalna („aha..”)
3. Dyskurs słuchacza - (stratega) mottem jest: tak pracować z pacjentem, aby w
analogicznej sytuacji trudnej był w stanie wygeneralizować rozwiązanie sytuacji.
Poddajemy tutaj rozwiązanie, ale słuchacz sam wykreuje rozwiązanie. Podpowiadamy
kategorie aby podtrzymać poczucie sprawczości danej osobie.
1)dyskurs mistrza – osoby wiedzącej, wypowiada komunikaty dyrektywne, proste, zakazy,
nakazy, wykorzystywany przez nauczycieli;
2) dyskurs rozmówcy – przeciwny dyskursu mistrza, my prawie nic nie mówimy, słuchamy
drugiej osoby, wykorzystujemy minimalne reakcje werbalne
3) dyskurs słuchacza
– stratega – „ tak pracować w toku interwencji z drugim
człowiekiem, aby w analogicznej sytuacji kryzysowej sam znalazł rozwiązanie i sam
sobie z nią poradził”. Uczy pokory, wsparcie zewnętrzne jest potrzebne, uczucie
sprawczości jest potrzebne.
890028244.026.png 890028244.027.png 890028244.028.png 890028244.029.png 890028244.001.png
 
2. Różnice pomiędzy interwencją kryzysową a psychoterapią.
Interwencja kiedy:
Psychoterapia, kiedy:
· Klient reaguje nieadekwatnie do sytuacji,
· Klient wykazuje minimum prawidłowych
ma zaburzoną reakcję emocjonalną;
reakcji emocjonalnych, minimum
· klient nie posiada umiejętności wiązania
równowagi emocjonalnej;
emocji z sytuacją
· działania i zachowania klienta są
· klient ma mocno zaburzoną umiejętność
kontrolowane
logicznego myślenia
· klient nie stracił możliwości logicznego
· działania i zachowania klienta są
myślenia
przypadkowe
· Diagnoza selekcyjna – ukierunkowana na
· Diagnoza całościowa
konkretny problem i usunięcie
symptomów. Ocena problemu w aspekcie
działania i funkcjonowania człowieka.
Krótko-terminowość analizy.
· Działamy na problem i jego efekty, nie na
· Działamy na osobowość. Zajmuje się też
zmianę osobowości. IK działa w obrębie
kryzysami chronicznymi w obrębie
emocji.
psychopatologii.
· Głównym celem jest utrzymanie człowieka
· Praca nad sobą, na celu mamy „naprawę”
przy życiu, aby w minimalny sposób mógł
człowieka w aspekcie całościowy, ze
funkcjonować
zmianą/ poprawą jego cech.
· Rezultatem prawidłowo przeprowadzonej
· Rezultat psychoterapii widoczny jest w
interwencji jest powrót klienta do stanu
zmienionych, poprawionych zachowaniach
równowagi sprzed kryzysu, bez
i działaniach klienta. Aby ktoś lepiej
dodatkowych wartości
radził sobie w życiu.
· Konkretne w miarę szybkie zaspokojenie
· Aby przeprowadzić psychoterapię klient
potrzeb klienta.
musi mieć
890028244.002.png 890028244.003.png 890028244.004.png 890028244.005.png 890028244.006.png 890028244.007.png 890028244.008.png 890028244.009.png 890028244.010.png 890028244.011.png
 
3. Pojęcia PTSD i ASD
PTSD – zespół stresu pourazowego – ( weterani wojenni, ofiary przemocy) występuje z
opóźnieniem od zdarzenia traumatycznego, objawy bardziej pogłębione.
PTSD – zespół stresu pourazowego
A. występuje u ofiar przemocy z odroczeniem, nie ma tej ciągłości, jest to ciężkie zaburzenie.
Blokada powoduje zepchnięcie przeżyć do podświadomości ale wraca to z podwojoną siłą)
(*został zbadany na podstawie klinicznych diagnoz weteranów wojennych, było to silne zaplecze badawcze)
OBJAWY PTSD:
B. przeżywanie od nowa, w obojętnie jakiej sytuacji
obsesyjne myśli
zaburzenia koncentracji
nieadekwatne reagowanie emocjonalne
agresja
koszmary senne
niepamięć
unikanie rzeczy, osób, miejsc związanych z sytuacją traumatyczną
zaburzenia fizjologiczne
brak panowania nad własnym ciałem
smutek
symptomy: bóle głowy, arytmie, mdłości
zaburzenia logicznego myślenia w kategorii następstw
myślenie magiczne (przeżywanie rocznic itd.)
ASD – zespół ostrego stresu – to zaburzenie powstające bezpośrednio po doznanej traumie
(wypadek, gwałt, napaść, kataklizm) objawy utrzymują się nie dłużej niż dwa miesiące.
ATSD – zespół ostrego stresu pourazowego
występują silne symptomy (np. nagłe „rozklejanie się”)
w okresie nie dłuższym niż 2 miesiące po zdarzeniu
890028244.012.png 890028244.013.png
 
4. Stres ( Selye – t. biologiczna i Lazarus – t. transakcyjna).
STRES
Wg Selye'a – każdy czynnik który zakłóca homeostazę (równowagę). Ciało człowieka korzysta
z określonych zasobów, które posiada po to by uporać się z działaniami stresującymi:
faza denerwowania się
·
faza odporności – organizm „się pozbierał” i jest w stanie poradzić sobie z nagłym
·
atakiem stresu. Kiedy stres jest zbyt duży, a organizm nie ma na tyle zasobów by
sobie z nim poradzić i uodpornić na niego, wtedy następuje kryzys.
Selye
Stres biologiczny – nie jest kryzysem
Wszelki wpływ otoczenia na organizm, który zmusza go do zmiany zachowania, celem
przystosowania się do nowej sytuacji. Wszystko co działa na organizm zaburza jego
równowagę.
3 RODZAJE stresorów:
dystres – zły stres, negatywny wpływ
neustres – neutralny
eustres – pozytywny, przyjemne przeżycia
Zaburzenia równowagi:
1. Faza alarmowa
– mózg dostaje informację o tym, że jest źle
2. Faza mobilizacji
– korzystanie z mechanizmów obronnych = mobilizacja organizmu,
reakcja
3. Faza odporności
– organizm zareagował właściwie, zachował równowagę, homeostaza
wróciła do normy
4. Faza wyczerpania
– organizm nie poradził sobie ze stresem, może wystąpić sytuacja
kryzysowa
Pamiętaj: ten sam stresor może wywołać zupełną inną reakcję u różnych ludzi np. egzamin.
Mają rożny wpływ na reakcję.
Lazarus Folkman – teoria stresu transakcyjnego, zwraca uwagę na to, że ten sam czynnik
może inaczej reagować na innych ludzi
1. Ocena pierwotna
– ocena sytuacji: 3 kategorie:
- strata
- zagrożenie
- wyzwanie
890028244.014.png 890028244.015.png 890028244.016.png 890028244.017.png 890028244.018.png 890028244.019.png 890028244.020.png 890028244.021.png
 
Przez to mogą być 3 sposoby reagowania:
2. Ocena wtórna
– ocena możliwości radzenia sobie w danej sytuacji
- ucieczka
- szukanie wsparcia i informacji
- działanie ?
Wg Lazarusa – sytuacja w której uczestniczę może mieć dla mnie różny przebieg. Zależy on
od tego w jaki sposób ocenię daną sytuację czy jest ona dla mnie zagrożeniem czy
wyzwaniem.
Ocena pierwotna – sytuacja
ocena wtórna – moje możliwości
To rozróżnienie osadza się w fundamentach naszego życia. Generalnie stresem jest również
stan, który ma dla mnie pozytywne znaczenie. W odróżnieniu od kryzysu, którego znaczenie
jest zawsze negatywne.
Stres – wszelki wpływ otoczenia na organizm, który zmusza go do zmiany zachowania celem
przystosowania go do nowej sytuacji.
5. Kryzys (definicja, rodzaje, objawy kryzysu, kryzysy rozwojowe wg E.
Eriksona).
Definicja kryzysu – (wg Caplana) to pewien stan psychiczny, powstały na skutek
nieprzezwyciężonych przeszkód w osiąganiu celów życiowych. Jest to stan przemijający,
występuje w różnych sytuacjach naszego życia []
Sytuacja -> symptomy -> analiza -> działanie = (reakcja liniowa, ciągła w czasie) kryzys
RODZAJE KRYZYSU
1. Kryzysy sytuacyjne
– zależy od danej sytuacji traumatycznej (kryzysy wywołane
cudzą agresją i przemocą, zw. z uzależnieniami, z gwałtem itd.)
2. Kryzysy rozwojowe
– wpisane w naturalny sposób w życie człowieka, wywołane
określonymi warunkami, które zmieniają się w ciągu życia człowieka
Najlepiej opisane przez Ericson’a
3. Kryzysy egzystencjonalne
– związane z przeżyciami emocjonalnymi
4. Kryzysy środowiskowe
– gdy sytuacja dotyczy zagrożenia społeczności lokalnej
890028244.022.png 890028244.023.png 890028244.024.png 890028244.025.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin