uwagi_o_centrowaniu_kominow.pdf

(112 KB) Pobierz
Microsoft Word - uwagi_o_centrowaniu_kominow.doc
UWAGI O CENTROWANIU KOMINÓW
Celem jest zawsze szybkie i pewne wej cie w komin z minimalnym ryzykiem
jego zgubienia.
1. Kr enie rozpoczynaj natychmiast, gdy czujesz zdecydowany przyrost noszenia a
wskazówka wariometru idzie do góry.
2. Pierwsze okr enie powinno by zawsze ciasne .
3. Kr ciasno ( du e przechylenie, mała pr dko ) aby nie oddala si od obszaru
noszenia.
4. Je li szybko noszenia wzrasta utrzymuj parametry kr enia.
5. Je eli spada po rozpocz ciu kr enia - wykonaj zakr t o nieco mniej ni 270
stopni, wyprostuj lot na chwil po czym kontynuuj kr enie. Powinno ci to
doprowadzi do miejsca gdzie poczułe noszenie.
159397748.005.png 159397748.006.png
6. Nigdy nie odwracaj kierunku kr enia .
7. Zawsze rób poprawki stanowczo u ywaj c pełnych wychyle lotek i steru kierunku
podczas wyprostowywania kr enia i powracania do kr enia.
8. Nigdy nie prostuj kr enia i nie czekaj a noszenie wzro nie. Przej cie do lotu
prostego zawsze zmniejsza opadanie i wariometr to wykazuje .
9. Przesuwaj ka de okr enie i sprawdzaj czy noszenie nie wzrasta.
10. Je eli komin jest dobrze wycentrowany ale noszenie jest niespodziewanie słabe,
stopniowo zwi kszaj promie kr enia aby spenetrowa wi kszy obszar.
159397748.007.png 159397748.008.png
11. Je eli wyczujesz nowy rdze komina niezwłocznie zacie nij zakr t zwi kszaj c
przechylenie i zmniejszaj c pr dko .
12. Je eli ciasno kr c poczujesz rdze komina kontynuuj kr enie aby
wyprostowa je na chwil zanim wejdziesz ponownie na kierunek jego wyst pienia.
13. Je eli podczas kr enia odczuwasz opadanie, kontynuuj kr enie jeszcze około
90 stopni a nast pnie wyprostuj aby si od niego oddali .
14. Nigdy nie utrzymuj kr enia w pół noszeniu - pół duszeniu .
159397748.001.png 159397748.002.png 159397748.003.png
15. Nigdy nie rozp dzaj szybowca w duszeniu podczas kr enia .
16. Kr c z pr dko ci k tow 20-25 stopni wykonuj poprawki bardzo wcze nie i
szybko aby przemiesci orbit kr enia w planowanym kierunku.
17. Wyprostowuj c kr enie na chwil w prowadzaj w nie ponownie gdy tylko
skrzydła osi gn poziom .
(referat jaki Derek Piggot wygłosił na Mi dzynarodowej Konwencji Szybowcowej w
Dallas w styczniu 97 r.)
159397748.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin