Zimą bywa wesoło.doc

(45 KB) Pobierz
TEMAT TYGODNIA: Zimą bywa wesoło

TEMAT TYGODNIA: Zimą bywa wesoło

AUTOR: Bożena Forma

GRUPA WIEKOWA: dzieci 4-letnie

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

CELE OGÓLNE

CELE SZCZEGÓŁOWE

PONIEDZIAŁEK

Swobodne rozmowy podczas schodzenia się dzieci na temat zmian zachodzących w okresie zimy. Ćwiczenie oddechowe - dmuchanie w waciki zawieszone na nitkach. Wyliczanki "Stary Roch siał groch", "W poniedziałek, wtorek, szyła baba worek", "Siała baba mak", łączenie ruchu z rytmicznym wypowiadaniem tekstu.

- ćwiczenie umiejętności operowania oddechem
- doskonalenie poczucia rytmu

- dziecko potrafi wykonać głęboki wdech i wydech
- dziecko zna wyliczanki

Porównywanie rysunków przedstawiających ten sam krajobraz górski o różnych porach roku. Na każdym z rysunków znajdują się postacie przedstawiające sporty i zabawy charakterystyczne dla danej pory roku. Zimowe zakładki - praca plastyczna. Każde dziecko otrzymuje wycięty z tektury prostokąt 15cm x 5cm oraz elementy o różnych kształtach (kółka, kolorowe paski, trójkąty, elementy tworzące bałwanki, choinki).

- rozwijanie mowy
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej
- doskonalenie wyobraźni

- dziecko opowiada co widzi
- dziecko wymyśla ciekawe zbiory

Zabawy w sali gimnastycznej z wykorzystaniem różnych sprzętów. Zabawy dowolne w kącikach zabaw.

- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw w sali gimnastycznej

- dziecko chętnie wykorzystuje różne przybory podczas zabaw pod kierunkiem nauczyciela

WTOREK

Manipulowanie modeliną. Nadawanie jej dowolnych kształtów. Rozpoznawanie głosów przyrody z kasety magnetofonowej. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [026].

-doskonalenie sprawności manualnych

-dziecko nadaje ciekawe kształty modelinie

Nauka piosenki B. Forma Głodny zajączek. Omówienie jej budowy, utrwalenie pojęć: refren, zwrotka. Zaznaczanie pierwszej miary taktu. Wykonanie piosenki z akompaniamentem instrumentów perkusyjnych.
Porównywanie ilustracji przedstawiających ten sam krajobraz oraz postacie w sytuacjach charakterystycznych dla danej pory roku.

- rozwijanie wrażliwości muzycznej poprzez naukę nowych piosenek
- kształcenie umiejętności wypowiedzi na ustalony temat

- dziecko zna na pamięć pierwszą zwrotkę nowej piosenki
- dziecko dostrzega szczgółowe elementy na ilustracji

Zabawy na śniegu w przedszkolnym ogrodzie. Zjazdy na plastikowych "jabłkach" i sankach. Spacery po głębokich śladach za nauczycielką. Odbijanie dłoni i całych postaci w śniegu. Formowanie średniej wielkości kul i tworzenie z nich "śniegowego smoka".

- rozumienie znaczenia dla organizmu częstego przebywania na świeżym powietrzu

- dziecko wie, że zabawy na świeżym powietrzu wpływają korzystnie na jego zdrowie

ŚRODA

Zabawa uspokakjająca Dotknij części ciała o których mówię. Nauczyielka wymienia określone części ciała, dzieci delikatnie dotykają miejsc o których mowa. Zabawy małymi gumowymi piłaczkami w sali gimnastycznej (rzuty, toczenie, odbijanie o podłogę).

-doskonalenie sprawności ruchowej
- orientacja w schemacie własnego ciała

- dziecko sprawnie manipuluje piłeczką
- dziecko prawidłowo wskazuje części ciała

Teatrzyk cieni Kogo, co widzimy. Nauczycielka przygotowuje sylwety różnych znanych dzieciom zwierząt, ptaków, postaci na sankach, nartach, snowbordzie. Rzuca cień wybranej sylwety, a dzieci odpowiadają kto lub co to jest. Dzieci otrzymują koperty z sylwetami odpowiadającymi sylwetom w teatrzyku cieni. Każda sylweta pocięta jest na 4-5 części. Dzieci składają ją w całość, naklejają na kolorowe kartki brystolu. Sylwety mogą uzupełnić dowolnym elementem i kredkami.

- ćwiczenie syntezy wzrokowej

- dziecko łączy elementy w całość

Towarzyszenie nauczycielce podczas naprawy zabawek.

- wyrabianie poczucia odpowiedzialności za wspólne mienie

- dziecko wie, że każde uszkodzenie zabawki należy zgłosić

CZWARTEK

Zabawa ruchowa Jazda na sankach. Zabawy ruchowe ze śpiewem.

- wyrabianie umiejętności współdziałania
- ćwiczenie mięśni rąk i nóg

-dziecko wie, że podczas zabawy musi współdziałać z pozostałymi dziećmi z zespołu
- dziecko stara się "ciągnąć sanki"

Ptaki - zabawa matematyczna.

- ćwiczenie tworzenia zbiorów składających się z trzech elementów
- ćwiczenie aparatu słuchu

-dziecko wybiera trzy jednakowe ptaki
- dziecko rozpoznaje głosy ptaków

Zabawy w ogrodzie. Lepienie kul śniegowych. Wykonanie okręgu z małych kul. Udeptanie śniegu w środku okręgu. Celownie do jego środka z ustalonej przez prowadzącą odległości.

- zachęcanie do korzystania z uciech zimy

- dziecko wie, że zabawy na świeżym powietrzu służą zdrowiu

PIĄTEK

Zabawy koralikami. Segregowanie według koloru, kształtu. Nawlekanie na żyłkę według własnych pomysłów. Zabawy integracyjne z dziećmi z grupy starszaków.

- doskonalenie sprawności manualnych

-dziecko cierpliwie nawleka koraliki

Czytanie opowiadania L. Muszalska: Bajka o miesiącu lutym. Zabawa ruchowa Zdobywamy szczyt lodowca.

-wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie
- słuchanie w skupieniu opowiadania nauczycielki

-dziecko odpowiada na pytania nauczycielki
- dziecko poznało nazwę nowego miesiąca

Ćwiczenie oddechowe Mączne obrazki.

- rozwijanie aparatu oddechowego

- dziecko delikatnie dmucha w mąkę
- dziecko próbuje nazwać swoje obrazy

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin