Scenariusz nikotyna.pdf

(503 KB) Pobierz
ALKOHOLIZM – SCENARIUSZ NR 1
Scenariusz 14
Temat: Nikotyna-poznaję wroga
Cele:
Uczeń:
o wie, że nikotyna to nałóg,
o rozumie i potrafi wskazać szkody jakie nikotyna wywołuje w naszym organizmie,
o wie, dlaczego młodzież w jego wieku sięga po papierosy,
o potrafi podać przekonujące argumenty przemawiające za niepaleniem,
o potrafi aktywnie słuchać.
Uczestnicy:
uczniowie klasy II
liczba 25 osób
Czas: 2 jednostki lekcyjne
Metody : burza mózgów, karuzela, collage.
Środki dydaktyczne: kolorowe brystole, mazaki, pastele, farby, kolorowy papier,
kolorowe gazety, ilustracje z konturami człowieka, płyta z muzyką (mogą przynieść
uczniowie), kredki.
TOK
LEKCJI
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA I UCZNIA
UWAGI
CZĘŚĆ
WSTĘPNA
Powitanie: stoimy w kręgu, nauczyciel prosi aby każdy uczeń powitał
wszystkich słowem HEJ! tonem odpowiadającym jego nastrojowi.
Blankiet
telegramu
Nauczyciel informuje, że przyszedł dla klasy telegram, w którym znajduje
można wziąć
się ważny temat dzisiejszych zajęć. Podaje uczniom, wszyscy czytają.
z poczty, żeby
Uczniowie losują kartki z napisami: uzależnienie, przywiązanie,
ograniczenie, podporządkowanie, ubezwłasnowolnienie, i w ten sposób
pokazać jak
wygląda
1
420890584.011.png
powstają grupy (załącznik nr 1) .
oryginał.
Tak podany
temat wnosi do
lekcji element
niespodzianki,
zaskoczenia.
CZĘŚĆ
GŁÓWNA
Zastanawiamy się wspólnie jaki synonim zgromadziłby wszystkie te
pojęcia. Uczniowie odpowiadają, że nałóg.
Nauczyciel informuje, że na dzisiejszych zajęciach porozmawiają
o nałogu jakim jest nikotyna. Każda grupa ma za zadanie ułożyć definicję
do pojęcia-nikotyna. Po prezentacji grup wybrany uczeń szuka
w encyklopedii danego słowa i głośno odczytuje.
Nauczyciel zaprasza uczniów na środek mówiąc, że popracują teraz
metodą karuzeli. Będą dyskutować, dlaczego bardzo młodzi ludzie sięgają
po papierosy, co ich do tego skłania, zmusza, czego po tym oczekują?
Uczniowie siadają w dwóch kręgach, tak by siedzieć twarzą do partnera.
Na sygnał nauczyciela osoby z kręgu wewnętrznego przez 5 minut
referują swojemu partnerowi co sądzą na dany temat, na kolejny sygnał
krąg wewnętrzny przesuwa się o dwa krzesła i tym razem przedstawiciele
kręgu zewnętrznego mówią swoje opinie.
Po skończeniu pracy tą metodą uczniowie w swoich grupach formułują
wnioski zapisując je na szarych papierach.
Nauczyciel rozdaje notatki o szkodliwości nikotyny dla naszego
organizmu (załącznik nr 2) , na konturze człowieka zaznaczają miejsca-
organy uszkadzane przez nikotynę (załącznik nr3) .
Prezentacja ilustracji, krótkie omówienie.
Kolejnym zadaniem dla grup jest wykonanie plakatów metodą collage
reklamujących zdrowy tryb życia bez uzależnień {takie kolorowe plakaty
mogą zdobić tablicę samorządową}. Pracy towarzyszy muzyka.
CZĘŚĆ
KOŃCOWA
Ewaluacja (załącznik nr4).
ZAŁĄCZNIK nr 1
2
420890584.012.png
UZALEŻNIENIE
OGRANICZENIE
PRZYWIĄZANIE
PODPORZĄDKOWANIE
UBEZWŁASNOWOLNIENIE
ZAŁĄCZNIK nr 2
dym wdychany jest przez usta, po pewnym czasie człowiek traci poczucie smaku,
nikotyna wpływa negatywnie na układ oddechowy, podrażnia gardło, krtań,
tchawicę,
upośledza układ krążenia,
źle działa na nasze serce,
wzmaga nadciśnienie tętnicze,
niszczy komórki wątrobowe,
wywołuje nieżyt żołądka,
niszczy uzębienie.
3
420890584.013.png 420890584.014.png 420890584.001.png 420890584.002.png 420890584.003.png 420890584.004.png 420890584.005.png 420890584.006.png 420890584.007.png 420890584.008.png
ZAŁĄCZNIK nr 3
4
420890584.009.png
ZAŁĄCZNIK nr 4
Zaznacz swoje miejsce na drzewie kolorując ludzika weź pod uwagę:
o Aktywność i udział w lekcji (kolor zielony).
o Aktualność poruszanego problemu w życiu naszej klasy (kolor niebieski)
o Twoje zastosowanie się do opracowanych wniosków (kolor czerwony)
Oczywiście , im wyżej tym lepiej.
5
420890584.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin