skrypt_edukacja_zdrowotna_klasy_I-III.pdf

(1229 KB) Pobierz
klasy_1_3
343174089.005.png
Wrocławskie Centrum Zdrowia SP ZOZ
Instytut Zdrowia Publicznego
Projekt wychowania zdrowotnego w szkole realizowany
przez pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania
EDUKACJA ZDROWOTNA
Scenariusze zajęć lekcyjnych
dla klas IIII szkół podstawowych
Wrocław 2009
Finansowane ze środków budŜetu Miasta Wrocławia
1
343174089.006.png
 
Praca zbiorowa
Redakcja, opieka metodyczno – merytoryczna oraz opracowanie komputerowe:
Danuta Gromek doradca metodyczny Wrocławskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli
Autorki pielęgniarki środowiska szkolnego:
Rozalia Łach
Janina Mrugała
Małgorzata Pytlasińska
Jolanta Ataman
Krystyna Czajkowska
Dorota Ślepko
Sylwia Skowrońska
Wszelkie prawa zastrzeŜone. Przedruk i reprodukcja w jakiejkolwiek postaci całości lub części niniejszego
wydawnictwa bez pisemnej zgody wydawcy są zabronione.
Wrocławskie Centrum Zdrowia SP ZOZ
Instytut Zdrowia Publicznego
pl. Dominikański 6
50159 Wrocław
www.izp.wroclaw.pl
1
 
Spis treści:
1. Promocja zdrowia – scenariusze:
1.1 Scenariusz „Co to jest zdrowie?” ………………………………….………..………. 3
1.2 Scenariusz „Co robić, aby zdrowym być?” …………………………...……..……… 6
1.3 Scenariusz „Co daje nam zdrowie?” …………………………………….….……… 9
2. Zdrowe odŜywianie – scenariusze:
2.1 Scenariusz „Wiem, co jem” ………………………………………………………….. 11
2.2 Scenariusz „Jak przygotować zdrowy posiłek?” ………………………………...… 17
2.3 Scenariusz „Układamy całodzienny jadłospis” ………………………….……...…. 29
3. Higiena osobista i otoczenia– scenariusze:
3.1 Scenariusz „Jak dbać o czystość rąk?” ………………………….………........…… 37
3.2 Scenariusz „Uczymy się dbać o higienę jamy ustnej” ………………………….... 40
3.3 Scenariusz „Poznajemy sposoby pielęgnowania ciała” …………………………. 42
4. Bezpieczeństwo w codziennym Ŝyciu– scenariusze:
4.1 Scenariusz „Czy moja szkoła jest bezpieczna?” ………………………………...... 45
4.2 Scenariusz „W co się bawić?” ………………………………………………………. 48
4.3 Scenariusz „Jak posługiwać się sprzętem elektrycznym?” ………………….…... 53
2
1.1 CO TO JEST ZDROWIE?
Scenariusz zajęć
Klasa: I
Dział: Promocja zdrowia
Temat lekcji: Co to jest zdrowie?
Czas realizacji: 45 min.
Miejsce realizacji: sala lekcyjna.
Cele operacyjne uczeń:
rozumie, co to jest zdrowie,
zna składniki zdrowia,
wie, od kogo zaleŜy zdrowie,
wskazuje zachowania sprzyjające zdrowiu.
Metody pracy: słowne, ekspresyjne.
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne: rozsypanka literowa, zestawy ilustracji, szary papier.
Przebieg zajęć:
Sytuacja edukacyjna
Czynności ucznia
Uwagi
o realizacji
Powitanie. Pielęgniarka wita się z uczniami
w ogólnie przyjęty sposób i informuje, Ŝe będzie
prowadzić zajęcia.
Uczniowie odpowiadają na przywitanie.
Wprowadzenie do tematu zajęć. Pielęgniarka
mówi, Ŝe przyniosła uczniom kartoniki, na których
znajdują się litery i cyfry i prosi, by dzieci wybrały
po jednym kartoniku, oczytały liczby i ustawiły się
w kolejności od najmniejszej do największej
liczby.
Chętni uczniowie biorą literki, a następnie
ustawiają się zgodnie z poleceniem.
Uczniowie siedzący w ławkach po cichu
odczytują powstały napis. Jedno dziecko
odczytuje głośno: ZDROWIE.
Dzieci, które
losują kartony
pozostają na
środku klasy.
Zał. 1.
Uświadomienie tematu i celów zajęć oraz
przygotowanie potrzebnych materiałów.
Po odczytaniu hasła pielęgniarka informuje
uczniów, Ŝe wspólnie będą szukać odpowiedzi na
pytania: Co to jest zdrowie? Od kogo czego i od
czego zaleŜy zdrowie? Prosi dyŜurnych o
rozniesienie na ławki kopert, których zawartość
pomoŜe znaleźć odpowiedzi na postawione
pytania.
Uczniowie słuchają.
W kopertach
znajdują się
ilustracje wycięte
czasopism
ukazujące
zachowanie
sprzyjające i
niesprzyjające
zdrowiu.
Wyjaśnienie pojęcia zdrowie. Pielęgniarka rysuje
na tablicy słońce. Wewnątrz rysunku pisze
ZDROWIE. Pyta uczniów, co rozumieją przez to
pojęcie, a następnie zapisuje propozycje dzieci
wzdłuŜ poszczególnych promyków. Odczytuje
propozycje dzieci i uściśla pojęcie.
Uczniowie podają swoje definicje,
określenia omawianego pojęcia.
Zał. 2.
Ustalenie od czego zaleŜy zdrowie, czyli jakie są
składniki zdrowia. Pielęgniarka prosi uczniów o
wyjęcie zawartości kopert, obejrzenie ilustracji,
ustalenie, które ilustracje pokazują zachowania
sprzyjające zdrowiu i umieszczenie ich na
plakacie.
Uczniowie uwaŜnie oglądają zdjęcia,
opisują przedstawione na nich zachowania
i ustalają, czy sprzyjają one zdrowiu.
Następnie umieszczają zdjęcia na
przygotowanym plakacie.
Zał. 3.
Wypowiedzi uczniów na temat własnego
Uczniowie udzielają odpowiedzi na
3
343174089.001.png 343174089.002.png 343174089.003.png 343174089.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin