Demontaż i czyszczenie filtra cząstek stałych FAP Peugeot 307 SW 1.6 HDI.pdf

(3477 KB) Pobierz
DemontaŜ i czyszczenie filtra cząstek stałych FAP
w PEUGEOT 307 SW, 1.6HDI, FAP 109KM, 2007r.
Trudność: Średnio skomplikowane.
Czas: około pół godziny na wyjęcie filtra + kilka godzin na mycie. Jedna osoba.
Narzędzia: Klucze nr. 10, 13, 16, 19, nasadka nr.10 z przedłuŜką, młotek, wiadro, woda.
Przy 180kkm przebiegu dopadł i mnie komunikat ‘Risk of antipollution filter blocking’ plus
dyskoteka na zegarach. JuŜ od dawna wypalał Fapa co 320km. Wtedy jeszcze go przegoniłem
i komunikat znikł ale wypalania juŜ były co 280km. Nie czekając na kolejne błędy
postanowiłem chwycić się ostatniej deski ratunku jakim jest wytarganie i umycie filtra. Z
dzisiejszej perspektywy umycie go własnoręcznie jest chyba jedynym słusznym
rozwiązaniem wg mnie, a dlaczego to postaram się napisać w dalszej części. MoŜna znaleźć
w sieci sporo informacji na ten temat ale postanowiłem dorzucić teŜ coś od siebie jakby komu
było mało, ze szczegółami dla tych co by chcieli ale się boją, moŜe komuś się przyda.
Kilka uwag na początek:
DemontaŜ filtra sam w sobie nie nastręcza jakichś większych trudności i powinien odbyć się
bez przeszkód. Niestety przeszkody mnie nie ominęły nawet przy tak prostej czynności jaką
jest odkręcanie śruby od przewodu czujnika róŜnicowego co kosztowało półtorej godziny
roboty oraz pół dnia jazdy w poszukiwaniu gwintownika i narzynki. Na szczęście nie
musiałem kupować nowych przewodów do czujnika bo koszty byłyby pewnie spore. Zatem
trzeba uwaŜać bo moŜna sobie zrobić kuku.
Ale po kolei jak to było:
Potrzebny jest kanał lub uniesienie samochodu przynajmniej na 50cm.
Odkręcamy plastikową osłonę silnika od spodu samochodu.
Następnie odkręcamy metalową osłonę turbiny i filtra. Łącznie to będzie siedem śrub.
Pierwsze trzy śruby bezpośrednio
nad spręŜarką.
1/7
2012-09-18
891858395.014.png 891858395.015.png
Dwie na samym dole przy filtrze.
Kolejne dwie znajdują się po środku
wysokości osłony po lewej i prawej
stronie. Ta po lewej jest wyjątkowo trudno
dostępna. Udało mi się ją wykręcić dopiero
po wymontowaniu przewodów czujnika
róŜnicowego zestawem:
grzechotka+przedłuŜka+przegub
Osłony nie da się łatwo wyciągnąć a i nie będzie to potrzebne. Wystarczy ją odchylać podczas
odkręcania opaski zaciskowej na filtrze.
Odkręcamy obejmę na łączniku elastycznym wydechu co pozwoli rozłączyć filtr od reszty
układu.
Obejma
2/7
2012-09-18
891858395.016.png 891858395.017.png 891858395.001.png 891858395.002.png
Teraz odkręcamy opaskę zaciskającą na obudowie filtra. Trzeba odchylić metalową osłonę
tak, Ŝeby dało się manewrować kluczem. Filtr siedzi w obudowie bardzo ciasno. Nie byłem
go w stanie wysunąć z powodu ‘koronki’ opasającej filtr w jaką jest nacięta obudowa
bezpośrednio pod opaską zaciskającą. Być moŜe gdybym miał kanał mógłbym całą masą ciała
to pociągnąć a tak to śrubokrętem musiałem podwaŜyć i odkształcić większość z nich,
dopiero wtedy puściło filtr.
Opaska zaciskająca
Koronka na
zdjęciu juŜ po
wyjęciu filtra.
Pozostało odkręcić przewód czujnika ciśnienia na wylocie z filtra.
Przewód czujnika
róŜnicowego
I ta prosta czynność zakończyła się u mnie tym co widać poniŜej.
Początek szedł dobrze i potem stanęło. Jak potem
zauwaŜyłem metalowa rurka przewodu jest bardzo sztywno
mocowana i podczas odkręcania śruby nie poddawała się
lekko a pod koniec pręŜyła juŜ tak bardzo, Ŝe zaczęła
ściągać śrubę z osi otworu czego efektem są 3 zwoje
uszkodzone. Musiałem odkręcić cały czujnik róŜnicowy
wraz z przewodami i wyciągnąć filtr razem z nimi. Dopiero
na stole udało się wykręcić do końca tą śrubę. Dlatego przy
odkręcaniu tej śruby jeŜeli zacznie iść lekko na początku a
potem coraz cięŜej proponuję przerwać i najpierw odkręcić
całkiem czujnik róŜnicowy Ŝeby nie doszło do uszkodzenia.
3/7
2012-09-18
891858395.003.png 891858395.004.png 891858395.005.png 891858395.006.png 891858395.007.png 891858395.008.png 891858395.009.png
Sam czujnik wykręca się dość łatwo. Czujnik znajduje się po lewej stronie nad alternatorem,
po przewodach łatwo trafić. 3 nakrętki, odpięcie złącza, i wyjęcie całej metalowej płytki na
której jest zamocowany czujnik. Z czujnika wychodzą dwa przewody, jeden idzie przed wlot
filtra, drugi na wylot. Zmniejszenie róŜnicy ciśnień między nimi to właśnie nasz cel.
Nakrętki
Złącze elektryczne
Jeszcze odkręcenie łącznika usztywniającego przewody i drugiego przewodu na wlocie do
filtra.
Śruba drugiego przewodu
na wlocie przed filtrem.
Łącznik
4/7
2012-09-18
891858395.010.png 891858395.011.png 891858395.012.png
MoŜemy wyciągać filtr. Jak pisałem wcześniej musiałem to zrobić z całym czujnikiem.
Przed samym ruszeniem filtra dobrze jest sobie zaznaczyć jakimś niezmywalnym flamastrem
jego połoŜenie względem obudowy. Przy montaŜu nie będziemy potem się zastanawiać jakie
połoŜenie będzie prawidłowe. Podobno są jakieś znaczniki na obudowie i filtrze ale nie
zwróciłem uwagi.
Wgląd filtra zaraz po wyjęciu. Na oko nie wyglądał na jakoś specjalnie zabity.
5/7
2012-09-18
891858395.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin