Spr 6 sprawność wolumetryczna.docx

(463 KB) Pobierz

 

Akademia Techniczno-Humanistyczna  w Bielsku-Białej                                         

 

Wydział: Budowy Maszyn i Informatyki

Kierunek: Mechanika i Budowa Maszyn

Specjalność: Samochody i Silniki

Rok III / sem. 6

 

Wojciech Duraj

 

 

 

 

 

 

 

 

LABORATORIUM SILNIKÓW

SALINOWYCH

 

Temat: Ocena sprawności  napełnienia silnika ZI.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cel ćwiczenia

 

Poznanie i zmierzenie współczynnika napełnienia badanego silnika o zapłonie iskrowym.

 

Wstęp teoretyczny

 

Wartości współczynnika napełniania w zależności od rodzaju silnika:
         
    - dla silników o zapłonie iskrowym  ηv=0,6÷0,7
          
    - dla silników o zapłonie samoczynnym  ηv=0,8÷0,9

Parametry wpływające na napełnienie cylindra:

 

·         Fazy rozrządu

·         Prędkość obrotowa i obciążenie

·         Konstrukcja układu dolotowego

·         Współczynnik reszty spalin

·         Temperatura świeżego ładunku

·         Temperatura na początku napełniania

·         Ciśnienie na początku napełniania

·         Gęstość powietrza

·         Filtr powietrza o zmniejszonych oporach przepływu powietrza

 

 

Przebieg ćwiczenia

 

              Ćwiczenie polegało na obliczeniu współczynnika napełnienia. Do którego potrzebne jest rzeczywisty  strumień masy powietrza wpływającego do cylindrów oraz teoretyczny strumień masy powietrza. Ten pierwszy jest wyświetlany w trakcie badań z komputerem przepływowym Masstrol St2 - HOFER HO 1 ½ .

C:\Documents and Settings\yu\Pulpit\telefon\DSC00336.JPG

C:\Documents and Settings\yu\Pulpit\telefon\DSC00334.JPG

 

Natomiast teoretyczny strumień masy należy obliczyć z podanych parametrów:

P=970 hPa  - ciśnienie

t=18 stop . C w pomieszczeniu (18 stop . C = 291 K)

Silnik : 903 cm3 , 4cylindry , wtrysk 1-punktowy

mt=260Vssnρpτ kgh

Gdzie:

Vss – objętość skokowa silnika w m3,

n – prędkość obrotowa silnika w obr/min,

t - liczba suwów silnika

rp – gęstość powietrza w pomieszczeniu badawczym

 

ρp=PrT=97000287,05291=1,16kgm3

 

mr2=V1,2


Pomiar przeprowadziliśmy starając się utrzymać stały moment obrotowy na poziomie 30Nm odpowiednio sterując przepustnicą dla zmiennych prędkości obrotowych.

 

Wyniki pomiarów:

 

 

n [obr/min]

Mo [Nm]

Vm3h

mrkg3h

mtkg3h

ηv

mr2kg3h

ηv2

1400

30

16,37

19,02

43,85

0,4337712

19,644

0,4480022

1800

30,7

21,4

24,81

56,38

0,4400809

25,68

0,455513

2200

31,2

26,85

31,17

68,90

0,4523685

32,22

0,4676071

2600

30,8

31,57

36,6

81,43

0,4494548

37,884

0,4652225

3000

30,6

36,54

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin