Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej
Wydział: Budowy Maszyn i Informatyki
Kierunek: Mechanika i Budowa Maszyn
Specjalność: Samochody i Silniki
Rok III / sem. 6
Wojciech Duraj
LABORATORIUM SILNIKÓW
SALINOWYCH
Cel ćwiczenia
Poznanie i zmierzenie współczynnika napełnienia badanego silnika o zapłonie iskrowym.
Wstęp teoretyczny
Wartości współczynnika napełniania w zależności od rodzaju silnika: - dla silników o zapłonie iskrowym ηv=0,6÷0,7 - dla silników o zapłonie samoczynnym ηv=0,8÷0,9
Parametry wpływające na napełnienie cylindra:
· Fazy rozrządu
· Prędkość obrotowa i obciążenie
· Konstrukcja układu dolotowego
· Współczynnik reszty spalin
· Temperatura świeżego ładunku
· Temperatura na początku napełniania
· Ciśnienie na początku napełniania
· Gęstość powietrza
· Filtr powietrza o zmniejszonych oporach przepływu powietrza
Przebieg ćwiczenia
Ćwiczenie polegało na obliczeniu współczynnika napełnienia. Do którego potrzebne jest rzeczywisty strumień masy powietrza wpływającego do cylindrów oraz teoretyczny strumień masy powietrza. Ten pierwszy jest wyświetlany w trakcie badań z komputerem przepływowym Masstrol St2 - HOFER HO 1 ½ .
Natomiast teoretyczny strumień masy należy obliczyć z podanych parametrów:
P=970 hPa - ciśnienie
t=18 stop . C w pomieszczeniu (18 stop . C = 291 K)
Silnik : 903 cm3 , 4cylindry , wtrysk 1-punktowy
mt=2∙60∙Vss∙n∙ρpτ kgh
Gdzie:
Vss – objętość skokowa silnika w m3,
n – prędkość obrotowa silnika w obr/min,
t - liczba suwów silnika
rp – gęstość powietrza w pomieszczeniu badawczym
ρp=Pr∙T=97000287,05∙291=1,16kgm3
mr2=V∙1,2
Pomiar przeprowadziliśmy starając się utrzymać stały moment obrotowy na poziomie 30Nm odpowiednio sterując przepustnicą dla zmiennych prędkości obrotowych.
Wyniki pomiarów:
n [obr/min]
Mo [Nm]
Vm3h
mrkg3h
mtkg3h
ηv
mr2kg3h
ηv2
1400
30
16,37
19,02
43,85
0,4337712
19,644
0,4480022
1800
30,7
21,4
24,81
56,38
0,4400809
25,68
0,455513
2200
31,2
26,85
31,17
68,90
0,4523685
32,22
0,4676071
2600
30,8
31,57
36,6
81,43
0,4494548
37,884
0,4652225
3000
30,6
36,54
kapskyduraj