OCENA PRACY I PRACOWNIKÓW – 13.03.2011
Temat 1: miejsce systemu ocen pracowniczych w polityce personalnej
Proces oceniania pracowników
Każda procedura zmierzająca do zbierania , sprawdzenia, porównania, aktualizacji i wykorzystania informacji uzyskanych od pracowników i o pracownikach w celu określenia efektów ich pracy oraz potencjalnych możliwości przydatnych w organizacji.
Wartości:
1) Troska o jakość życia zawodowego
2) Sprawiedliwość i równość (ochrona zatrudnionych przed właściwym zachowaniem przełożonych, pracowników i klientów)
3) Zapewnienie bezpiecznych przyjaznych i sprzyjających kreatywności warunków pracy
4) Poszanowanie godności osobistej wszystkich zatrudnionych
System ocen pracowniczych:
· Odnosi się do oceny poziomu określonych zadań, planów założonych celów, rozumianych w ujęciu ilościowym i jakościowym
· Służy ocenie postaw, zachowań, realizacji z innymi pracownikami, kompetencji, rozwoju pracownika, jego zaangażowania w życie organizacji i innych aspektów istotnych dla danego stanowiska pracy i całej organizacji
· Opiera się na opisie stanowisk pracy oraz specyfikacji stanowiska pracy
· Podstawą systemu ocen stanowisk pracowniczych oraz specyfikacji stanowiska pracy
· Podstawą systemu ocen pracowniczych jest informacja zwrotna
· System ocen pracowniczych jest ściśle powiązany z systemem motywacyjnym i systemem wynagrodzeń
· Oceny pracownicze są wykonywane cyklicznie w ustalonych terminach, obejmując ustalone okresy pracy pracowników
· W ZZL często pojawia się określenie System Okresowych Ocen Pracowniczych, funkcjonujące także w wersji skróconej jako SOOP
Ewolucja systemu ocen pracowniczych:
1) Etap I. Pierwotny system ocen pracowniczych
2) Etap II. Ocena kolegialna
3) Etap III. Indywidualna rozmowa oceniająca zmiennika z podwładnym
Realizacja celów i zadań związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi:
· Obszar pozyskania pracownika – obszar ten polega na podejmowaniu działań polegających na
o Planowaniu zatrudnienia
o Marketing personelu
o Rekrutacji, selekcji
o Wdrążeniu nowo zatrudnionych pracowników do pracy w firmie
o Ocenianiu
o Administrowaniu zasobami ludzkimi
· Obszar rozwoju potencjału zatrudnionej kadry – obszar rozwoju obejmuje działania polegające na:
o Planowaniu karier
o Zarządzaniu szkoleniami
o Rotacji na stanowiskach
o Controlingu personalnym
· Obszar zarządzania wynagrodzeniami – działania personalne dotyczą:
o Tworzeniu strategii wynagrodzenia
o Analizy wynagrodzeń
o Tworzenia i doskonalenia systemu wynagrodzenia
o Controlingu personalnego
o Oceniania
Podmiot oceniania:
1) Odbiorca produktów/ usług
2) Przełożeni
3) Klient wewnętrzny
4) Podwładni
Podmiot oceny:
· Aspekt przeszłościowy. Ocena uzyskanych przez pracownika efektów pracy w ujęciu ilościowym i jakościowym
· Aspekt przyszłościowy. Ocenie podlega wiedza, cechy osobowości, umiejętności stanowiące potencjał pracy i będące podstawą jego rozwoju
1
gosicka