SPOTKANIA_Z_DZIECMI_NADPOBUDLIWYMI[1].doc

(92 KB) Pobierz
SCENARIUSZE SPOTKAŃ Z DZIEĆMI NADPOBUDLIWYMI PSYCHO-RUCHOWO W WIEKU 4 LAT

 

 

SCENARIUSZE SPOTKAŃ Z DZIEĆMI NADPOBUDLIWYMI PSYCHO-RUCHOWO W WIEKU 4 LAT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowała:

mgr Mirosława Kotula


I ZAJĘCIE:

 

CELE:

 

-         wyciszenie organizmu dziecka

-         niwelowanie niepożądanych zachowań

 

 

1. Zabawa integracyjna „Paluszki”.

Śpiew nauczyciela połączony z gestami. Stopniowe włączanie dziecka do zabawy.

„Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami jak jeden nie może to drugi mu pomoże, bawiły się dzieci, bawiły paluszkami jak drugi nie może to trzeci mu pomoże...”

 

2. Ćwiczenie graficzne „Obrysowujemy koła”.

Do kartki w kształcie koła przykładamy klocki Dinesa w kształcie koła. Zadaniem dziecka jest obrysowanie jak największej ilości kół, a jedno wybrane pokolorować.

 

3. Zabawa relaksacyjna z podkładem muzycznym (spokojna muzyka).

Zadaniem dziecka jest rozpoznanie kształtu przedmiotów schowanych w nieprzezroczystym worku. Przedmioty te mają być zróżnicowane pod względem faktury.

 

4. Ćwiczenie oddechowe „Piórka”.

Zabawa polegająca na dmuchaniu w piórka leżące na podłodze bądź swobodnie opadające.
II ZAJĘCIE:

 

CELE:

 

-         uspokojenie układu nerwowego wychowanka

-         wdrażanie do koncentracji uwagi

 

 

1. Zabawa integracyjna według KLANZY „Pogoda”.

„Pada, pada, pada deszcz

Wieje, wieje wiatr

Pada, pada, pada deszcz

Wieje, wieje wiatr

Błyskawica! Grzmot!

Błyskawica! Grzmot!

Teraz już na niebie

Świeci tęcza”

 

2. Wyszywanie bez igły – przeplatanka.

 

3. Stymulacja dotykowa z tłem muzycznym.

Przy cichej muzyce relaksacyjnej nauczyciel rysuje palcami na plecach dziecka różne kształty. Później zamieniają się rolami i dziecko rysuje na plecach nauczyciela.

 

4. Ćwiczenie oddechowe „Świeczka”.

Nauczyciel zapala świeczkę, a dziecko ją zdmuchuje.


III ZAJĘCIE:

 

CELE:

 

-         wyeliminowanie niecelowych zachowań ruchowych

-         rozwijanie koordynacji ruchowej

 

 

1. Zabawa według pedagogicznych zabaw KLANZA „Masaż”.

„Kroczą słonie

Biegną konie po betonie

Płynie sobie kręta rzeczka

Przeszły panie na szpileczkach

Z gryzącymi pieseczkami

Pada bardzo drobny deszczyk

Czujesz dreszczyk?”

 

2. Tor przeszkód.

a.)  przejście przez tunel

b.)  przejście po ławeczce

c.)  rzut woreczkiem do celu

 

3. Improwizacja ruchowa dziecka do piosenki śpiewanej przez nauczyciela „Jestem sobie przedszkolaczek”.

 

4. Ćwiczenie oddechowe „Pompowanie balona”.


IV ZAJĘCIE:

 

CELE:

 

-         odprężenie organizmu dziecka

-         dostrzeganie przez dziecko agresywnych uczuć i ich wyrażanie

 

 

1. Zabawa integracyjna „Jak się czujesz”.

jeżeli jesteś wesoły – to podskocz

jeżeli jesteś smutny – to usiądź

jeżeli lubisz lody – to podnieś ręce do góry

jeżeli lubisz jeździć na rowerze – to obróć się

 

2. Zabawa przeciwko agresji według Portmann „Kiedy jestem wściekły”.

Nauczyciel wypowiada swoje imię i pokazuje co robi kiedy:

-         jestem zła

-         jestem wściekła

-         ktoś mnie uderzy

-         dziecko mnie nie słucha

-         ktoś zabierze mi ulubioną rzecz

Później zmiana ról. Dziecko pokazuje swoje reakcje.

 

3. Zabawa kołowa ze śpiewem „Nie chcę cię znać”.

„Nie chcę cię, nie chcę cię, nie chcę cię znać

Chodź do mnie, chodź do mnie rączkę mi daj

Jedną mi daj, drugą mi daj

Tylko się na mnie nie gniewaj”

 

4. Ćwiczenie oddechowe „Łowienie liści”.

Dziecko słomką „łowi” liście z obręczy.


V ZAJĘCIE:

 

CELE:

 

-         zmniejszanie napięcia mięśniowego

-         wydłużanie okresu koncentracji uwagi

-         rozwijanie wrażliwości zmysłowej (dotyk)

 

 

1. Zabawa według KLANZY „List do babci”.

Wkręcamy papier do maszyny (ucho)

Kochana babciu

Mamy w domu kotka (przesuwamy maszynę)

Kotek biega,

Kotek skacze,

Kotek liże,

Kotek drapie,

Kotek miauczy,

Kotek chrapie.

 

2. Kolorowanie kredkami mandali (przy muzyce relaksacyjnej).

 

3. Zabawa relaksacyjna „Masowanie stóp kasztanem”.

Dziecko ściąga but i kładzie kasztan pod stopę. Druga stopa stoi mocno na ziemi dla zachowania równowagi. Kasztan jest poruszany powoli nogą w jedną i w drugą stronę. Potem masuje się kasztanem drugą stopę.

 

4. Ćwiczenie oddechowe „Zdmuchnij liść”.

Powolne zdmuchiwanie liści z powierzchni stołu.


VI ZAJĘCIE:

 

CELE:

 

-         wyciszenie organizmu dziecka

-         rozwijanie umiejętności dostrzegania niepożądanych zachowań

 

 

1. Zabawa według pedagogiki zabawy „Magiczna liczba”.

„Czy znasz, czy znasz

magiczną liczbę 5

Tak jest  1 – podskok

2 – klaśnięcie

3 – tupnięcie

4 – przysiad

5 – ręce w bok”

 

2. Zabawa przeciwko agresji według Portmann „Mowa ciała”.

Dziecko otrzymuje karteczkę, na której narysowany został jakiś stan emocjonalny: wystraszony, wściekły, wesoły, smutny, itp., który musi pokazać. Po każdej demonstracji dzieci próbują odgadnąć, jakie uczucie miało zostać wyrażone.

 

3. Ćwiczenie pantomimiczne do piosenki „Miś różowy”.

Nauczyciel śpiewa piosenkę, a dziecko mimiką i gestami odtwarza treść piosenki.

 

4. Ćwiczenie oddechowe „Wicher i wiaterek”.


VII ZAJĘCIE:

 

CELE:

 

-         zmniejszanie chaotyczności w działaniu

-         usprawnianie drobnych mięśni rąk

-         zrelaksowanie organizmu dziecka

 

 

1. Zabawa integracyjna „Pieczemy ciasto”.

„Ucieramy ciasto

Dodajemy cukier

Dodajemy mąkę

Ugniatamy

Dodajemy jajka – stuk chlup siup

Ugniatamy

Wałkujemy

Dodatki (rodzynki, mak, kakao)

Wałkujemy

Ozdabiamy

Porządkujemy”

 

2. Ulepianki z plasteliny.

Modelowanie na temat dowolny.

 

3. Zabawa relaksacyjna „Szukanie słońca”.

Prezentacja trzech kartek, jedna ze słońcem, druga z deszczem, trzecia z chmurami. Potem kartki zostają zakryte i pomieszane. Zadaniem dziecka jest wskazanie kartki ze słońcem. Jeśli zostanie ona znaleziona, wówczas rozpoczyna się następna runda zabawy.

 

4. Ćwiczenie oddechowe „Między ciszą i burzą”.

Przed rozpoczęciem zabawy omawia się z dziećmi różne nasilenia wiatru, którymi łączy się odmienne znaki akustyczne.

-         wiatr = prztykanie palcami

-         cisza = założenie rąk za plecami

-         burza = klaskanie i tupanie

Teraz dzieci zastanawiają się, jakie oddychanie dopasować do poszczególnego nasilenia wiatru.

-         wiatr = wydychać głęboko, zaczerpnąć powietrza i powoli je wypuścić

-         cisza = spokojnie wdychać i wydychać powietrze

-         burza = wydychać, głęboko zaczerpnąć powietrza i mocno je wypuścić

Nauczyciel robi umówione znaki, a dzieci odpowiadają odpowiednim „wiatrem”


VIII ZAJĘCIE:

 

CELE:

 

-         odprężenie organizmu dziecka

-         rozpoznawanie przyczyn wściekłości i agresji

-         podnoszenie poziomu koncentracji uwagi

 

 

1. Zabawa według KLANZY „Powitanie”.

„Witam was, witam was, zaczynamy już czas

Jestem ja, (podać swoje imię) jesteś ty (podać imię dziecka)

Na zabawę już czas”

 

2. Zabawa przeciwko agresji według Portmann „Wściekły jak dzikie zwierzę”.

Dzieci otrzymują zadanie: „Wyobraź sobie, że jesteś zwierzęciem. Jakie zwierzę wybrałeś? Przeobraź się w nie. Jesteś spokojny, łagodny i nie myślisz o niczym złym. Aż nagle pojawia się inne zwierzę, z którym kiedyś bardzo się kłóciłeś i na które jeszcze jesteś wściekły. Co się teraz stanie? Co zrobisz? Co zrobi to drugie zwierzę?”

 

3. Ćwiczenie graficzne – kolorowanie zaznaczonego małego trójkąta na kartce papieru w kształcie dużego trójkąta.

 

4. Ćwiczenie oddechowe „Wprawianie w ruch kulek z folii aluminiowej”.


IX ZAJĘCIE:

 

CELE:

 

-         wyciszenie układu nerwowego dziecka

-         rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej

 

 

1. Zabawa według pedagogiki zabawy „Masaż”.

„Kroczą słonie

Biegną konie po betonie

Płynie sobie kręta rzeczka

Przeszły panie na szpileczkach

Z gryzącymi pieseczkami

Pada bardzo drobny deszczyk

Czujesz dreszczyk?”

 

2. Ćwiczenie graficzne – kalkowanie przez kalkę techniczną obrazków.

 

3. Zabawa dramowa „Uczucia”.

Dziecko samo wyraża swoje uczucia:

-         jak się czujesz gdy coś boli...

-         jak się czujesz gdy mama wychodzi z domu...

-         jak się czujesz gdy sparzysz palec...

-         jak się czujesz w cukierni...

 

4. Improwizacja ruchowa z chusteczkami na dłoniach do muzyki Vivaldiego „Cztery pory roku”.


X ZAJĘCIE:

 

CELE:

 

-         podnoszenie poziomu sprawności manualnej

-         wyeliminowanie niepożądanych emocji

 

 

1. Zabawa integracyjna „Paluszki”.

Śpiew nauczyciela połączony z gestami. Stopniowe włączanie dziecka do zabawy.

„Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami jak jeden nie może to drugi mu pomoże, bawiły się dzieci, bawiły paluszkami jak drugi nie może to trzeci mu pomoże...”

 

2. Ćwiczenie sprawności manualnej – malowanie farbami plakatowymi na temat dowolny z wykorzystaniem pełnej gamy barw.

 

3. Zabawa (opowieść) relaksacyjna „Faza ciszy”.

Nauczyciel opowiada powiązaną z zabawą historię:

„Gdy kot zniknął, ptaki-dzieci fruną wraz z ptakiem-mamą do domu. Unoszą się nad lasami i łąkami, nad domami i drogami. Z wysokości mogą odkryć małe światło, w którego pobliżu znajduje się miękkie gniazdo. Obok drzew i krzewów ptasia rodzina leci do wygodnego, bezpiecznego gniazda. Wreszcie gdy przybyli, każdy ptak wyszukuje w gnieździe przyjemne miejsce. Wszystkie ptaki s...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin