gramsci - robotnicy i chłopi(1).pdf

(455 KB) Pobierz
Robotnicy i chłopi
Antonio Gramsci
Robotnicy i chłopi
Studenckie Koło Filozofii Marksistowskiej (Uniwersytet Warszawski)
WARSZAWA 2007
Antonio Gramsci – Robotnicy i chłopi (1919 rok)
Artykuł Antonio Gramsciego „Robotnicy i chłopi” 
ukazał   się  bez   podpisu   w   piśmie   „L'Ordine 
Nuovo” I, nr 12 z 2 sierpnia 1919 r.
Podstawa niniejszego wydania: Antonio Gramsci, 
„Pisma wybrane”, tom 1, wyd. Książka i Wiedza, 
Warszawa 1961.
Tłumaczenie   z   języka   włoskiego:   Barbara 
Sieroszewska.
– 2 –
©  Studenckie Koło Filozofii Marksistowskiej (UW)
www.skfm­uw.w.pl
 
Antonio Gramsci – Robotnicy i chłopi (1919 rok)
Podczas   wojny   i  z powodu   konieczności   wojennych   państwo  włoskie  wzięło   na siebie   funkcję 
reglamentacji   produkcji   i  podziału   dóbr  materialnych.   Wytworzył   się  wówczas   pewnego   rodzaju   trust 
przemysłowy   i   handlowy,   pewna   forma   koncentracji  środków   produkcji   i   wymiany   oraz   zrównania 
warunków  wyzysku  mas proletariackich  i półproletariackich  – co pociągnęło za sobą określone skutki 
rewolucyjne. Nie można w pełni zrozumieć istotnych cech obecnego okresu, jeśli się nie pamięta o tych 
zjawiskach i ich konsekwencjach psychologicznych.
W   krajach   zacofanych   jeszcze   pod   względem   rozwoju   kapitalistycznego,   jak   Rosja,   Włochy, 
Francja  i Hiszpania,   istnieje ścisłe  rozgraniczenie   pomiędzy  miastem   a  wsią,  pomiędzy  robotnikami   a 
chłopami. W rolnictwie przetrwały feudalne formy ekonomiczne i odpowiadająca im psychologia. Idea 
nowoczesnego   państwa   liberalno­kapitalistycznego   jest   tam   dotychczas   nie   znana.   Instytucji 
ekonomicznych i politycznych nie pojmuje się jako kategorii historycznych, które miały swój początek, 
przebyły pewien proces rozwojowy i mogą zaniknąć, wytworzywszy warunki odpowiednie dla wyższych 
form   społecznego   współżycia.   Przeciwnie,   pojmuje   się  je  jako   kategorie   przyrodnicze,   wiecznotrwałe, 
nieodwracalne. W rzeczywistości wielka własność ziemska pozostała poza zasięgiem wolnej konkurencji: 
państwo   nowoczesne   zachowało   jej   feudalny   charakter,   wynajdując   formuły   prawne   w   rodzaju 
„fideikomisu”,   stanowiące   właściwie   przedłużenie   inwestytury   i   przywilejów   ustroju   feudalnego. 
Mentalność chłopa pozostała zatem mentalnością  glebae adscripti . Chłop w pewnych wypadkach buntuje 
się  gwałtownie   przeciwko   „panom”,   ale   jest   niezdolny   do   pojmowania   samego   siebie   jako   członka 
pewnej zbiorowości (dla posiadaczy – naród, dla proletariuszy – klasa), do prowadzenia systematycznej i 
trwałej   działalności   zmierzającej   do   zmiany   ekonomicznych   i   politycznych   stosunków   współżycia 
społecznego.
Psychologia   chłopów   wymykała   się  w   tych   warunkach   kontroli:   rzeczywiste   ich   uczucia 
pozostawały   ukryte,   nie   sprecyzowane,   ujęte   w   ogólnikowe   ramy   systemu   obrony   przed   wyzyskiem, 
obrony   czysto   egoistycznej,   pozbawionej   logicznej   ciągłości,   przepojonej   podejrzliwością  i   udanym 
serwilizmem.  Walka klas mieszała się ze „zbójnictwem”,  z zemstą, podpalaniem lasów,  okulawianiem 
bydła,   porywaniem   dzieci   i   kobiet,   napadaniem   na   dwory.   Była   to  żywiołowa   forma   terroryzmu   bez 
trwałych i skutecznych konsekwencji. Obiektywnie zatem psychika chłopa ograniczała się do minimalnej 
ilości   prymitywnych   uczuć  określonych   przez   warunki   społeczne   wytworzone   przez   państwo 
demokratyczno­parlamentarne: chłop zdany był na łaskę i niełaskę właścicieli ziemskich, ich sługusów i 
skorumpowanych   urzędników   publicznych,   a   jego   zasadniczą  troską  była   obrona   przed   klęskami 
żywiołowymi  oraz przed  oszustwami   i barbarzyńskim   okrucieństwem  właścicieli  i urzędników.  Chłop 
znajdował   się  zawsze   poza   domeną  prawa,   pozbawiony   był   osobowości   prawnej   i   indywidualności 
moralnej, pozostawał  elementem anarchicznym,  wolnym atomem chaosu, poskramianym jedynie przez 
lęk przed żandarmem i przed diabłem. Nie wiedział, co to organizacja, państwo, dyscyplina; cierpliwy i 
uparty   w   indywidualnym   trudzie   wydzierania   przyrodzie   mizernych   i   skąpych   płodów,   zdolny   do 
niezwykłych poświęceń w życiu rodzinnym – był niecierpliwy, dziki i gwałtowny w walce klasowej, nie 
umiał wytyczyć sobie ogólnego celu działania i dążyć do niego drogą wytrwałej i systematycznej walki.
Cztery   lata   okopów   i   marnotrawienia   krwi   radykalnie   zmieniły   psychikę  chłopa.   Przemiana   ta 
dokonała   się zwłaszcza   w Rosji  i  stanowiła   jeden  z  zasadniczych   warunków  rewolucji.   To,   czego  nie 
dokonał   industrializm   w   swoim   normalnym   procesie   rozwojowym,   zdziałała   wojna.   Wojna   zmusiła 
narody   bardziej   zacofane   w   rozwoju   kapitalizmu,   a   więc   dysponujące   skromniejszymi  środkami 
technicznymi,  do  powołania   pod   broń wszystkich  mężczyzn,   jakimi   rozporządzały,  aby   przeciwstawić 
nieprzebrane   masy   mięsa   armatniego   machinom   wojennym   państw   centralnych.   Dla   Rosji   wojna 
oznaczała   zetknięcie   ze   sobą  jednostek   dotychczas   rozproszonych   po   niezmierzonym   terytorium, 
oznaczała   koncentrację ludzi   trwającą  nieprzerwanie  przez długie   lata  w  obliczu  ofiar i  zagrażającego 
bezustannie   niebezpieczeństwa  śmierci,   w   ryzach   jednakowej   dla   wszystkich   i   jednakowo   srogiej 
– 3 –
©  Studenckie Koło Filozofii Marksistowskiej (UW)
www.skfm­uw.w.pl
Antonio Gramsci – Robotnicy i chłopi (1919 rok)
dyscypliny.   Efekty   psychologiczne   utrzymywania   się  przez   tak   długi   czas   podobnych   warunków 
zbiorowego życia były olbrzymie i pociągnęły za sobą nieoczekiwane konsekwencje.
Egoistyczne   instynkty   indywidualne   zatraciły   swą  ostrość,   przytarły   się,   ukształtował   się  duch 
wspólnoty i jedności, wyrównały się uczucia, wytworzył się nawyk społecznej dyscypliny: chłopi zaczęli 
pojmować  państwo   w   całym   jego   złożonym   ogromie,   z   jego   niezmierzoną  potęgą  i   skomplikowaną 
strukturą. Zaczęli pojmować świat już nie jako coś nieskończenie wielkiego, jak wszechświat, i zarazem 
małego, jak dzwonnica w ich wiosce, ale w konkretnej postaci państw i ludów, sił i słabości społecznych, 
armii   i   maszyn,   bogactw   i   ubóstwa.   Zadzierzgnęły   się  węzły   solidarności   tak   silne,  że   w   innych 
okolicznościach tylko wiele dziesiątków lat doświadczeń historycznych i nieprzerwanych walk mogłoby 
zrodzić podobne. W ciągu czterech lat z błota i krwi okopów wyłonił się nowy świat duchowy,  żądny 
utwierdzenia się w postaci trwałych i dynamicznych instytucji społecznych.
W   ten   sposób   zrodziły   się  na   froncie   rosyjskim   rady   delegatów  żołnierskich,   w   ten   sposób 
żołnierze­chłopi   zaczęli   czynnie   uczestniczyć  w  życiu   rad   Piotrogrodu,   Moskwy   i   innych   rosyjskich 
ośrodków przemysłowych, w ten sposób zdobyli  świadomość jedności klasy robotniczej. Tak się więc 
stało, że w miarę jak armia rosyjska demobilizowała się i żołnierze powracali do swoich miejsc pracy, 
całe terytorium cesarstwa [...] aż po Pacyfik, pokrywało się gęstą siecią miejscowych rad, podstawowych 
organów rekonstrukcji państwowej narodu rosyjskiego. Na tym właśnie przeobrażeniu psychiki opiera się 
propaganda   komunistyczna,   promieniująca   z   miast   przemysłowych,   oraz   nowa   hierarchia   społeczna, 
wysunięta i przyjęta dobrowolnie w trakcie doświadczeń zbiorowego życia rewolucyjnego.
Warunki   historyczne   Włoch   nie   różniły   się  i   nie   różnią  się  zbytnio   od   warunków   rosyjskich. 
Problem zjednoczenia klasy robotników i chłopów przedstawia się tu podobnie: zjednoczenie to nastąpi w 
praktyce   państwa   socjalistycznego   i   oparte   będzie   na  nowej   psychice,   która   wytworzyła   się  w   latach 
wspólnego życia w okopach.
Aby wydobyć się z kryzysu spowodowanego wojną, rolnictwo włoskie musi radykalnie zmienić 
swoje metody. Wyniszczenie bydła narzuca konieczność wprowadzenia maszyn, konieczność szybkiego 
przestawienia   się  na   scentralizowaną  uprawę  przemysłową,   dysponującą  dobrze   wyposażonymi 
instytucjami  technicznymi.  Ale  takie  przekształcenie  nie może dokonać się  w  ramach  ustroju  wielkiej 
własności prywatnej, nie pociągając za sobą katastrofy: musi ono nastąpić w państwie socjalistycznym, w 
interesie   chłopów   i   robotników   zrzeszonych   w   komunistycznych   jednostkach   pracy.   Wprowadzanie 
maszyn do procesu produkcji zawsze wywoływało głębokie kryzysy bezrobocia, powoli przezwyciężane 
dzięki elastyczności rynku pracy. Dzisiaj warunki uległy głębokiemu zakłóceniu: bezrobocie w rolnictwie 
stało   się  problemem   nie   do   rozwiązania   w   wyniku   faktycznego   przekreślenia   możliwości   emigracji: 
uprzemysłowienie rolnictwa może więc nastąpić jedynie za zgodą biedoty chłopskiej, poprzez dyktaturę 
proletariatu reprezentowaną przez rady robotników przemysłowych i biedoty chłopskiej.
Robotnicy   fabryczni   i   biedota   chłopska   to   dwie   siły   rewolucji   proletariackiej.   Dla   nich   w 
szczególności   komunizm   stanowi   konieczność życiową,   gdyż  jego   wprowadzenie   oznacza  życie   i 
wolność, podczas gdy ostanie się wielkiej własności prywatnej oznacza bezpośrednie niebezpieczeństwo 
zupełnego unicestwienia, utraty wszystkiego aż do życia włącznie. Stanowią oni element nieprzejednany, 
uosabiają  ciągłość  entuzjazmu   rewolucyjnego,  żelazną  wolę  niegodzenia   się  na   kompromisy   i 
nieubłaganego   dążenia   do   pełnej   realizacji   celów.   Nie   demoralizują  ich   częściowe   i   przejściowe 
niepowodzenia, gdyż nie żywią oni złudnych nadziei na łatwe sukcesy.
Jest to stos pacierzowy rewolucji, żelazny batalion armii proletariatu, która posuwa się naprzód, 
obalając   przeszkody   bądź  oblegając   je   niezmierzonym   morzem   ludzkim,   które   cierpliwie   i   z 
niezmordowaną ofiarnością żłobi je i rozkrusza. Komunizm jest ich cywilizacją, jest układem warunków 
– 4 –
©  Studenckie Koło Filozofii Marksistowskiej (UW)
www.skfm­uw.w.pl
Antonio Gramsci – Robotnicy i chłopi (1919 rok)
historycznych, w ramach których zyskają osobowość, godność, kulturę i dzięki temu staną się twórczym 
duchem postępu i piękna.
Każda praca rewolucyjna ma widoki powodzenia tylko wtedy, gdy opiera się na koniecznościach 
życia   i   na   potrzebach   kulturalnych   proletariatu.   Muszą  to   koniecznie   zrozumieć  przywódcy   ruchu 
proletariackiego i socjalistycznego. Muszą także zrozumieć, jak bardzo paląca jest sprawa nadania tej nie 
ujarzmionej sile rewolucyjnej form przystosowanych do jej psychologii.
W zacofanych warunkach gospodarki kapitalistycznej okresu przedwojennego nie było możliwe 
powstanie i rozwinięcie się organizacji  wiejskich  o szerokim  i głębokim zasięgu,  w których  robotnicy 
rolni   mogliby   zdobyć  organiczną  koncepcję  walki   klas   i   trwałą  dyscyplinę,   konieczną  do   odbudowy 
państwa po kapitalistycznej katastrofie.
Zdobycze   duchowe   osiągnięte   podczas   wojny,   doświadczenia   komunistyczne   nabyte   w   ciągu 
czterech   lat   przelewu   krwi   w   błotnistych   i   krwią  zbroczonych   okopach,   wszystko   może   ulec 
zaprzepaszczeniu, jeśli nie potrafimy wciągnąć wszystkich jednostek w organa nowego życia zbiorowego, 
których  funkcjonowanie   i  praktyka  utrwali  te zdobycze,  rozwinie   doświadczenia,  dopełni   je  i  skieruje 
świadomie   ku   osiągnięciu   historycznego   celu.   Tak   zorganizowani   chłopi   staną  się  elementem   ładu   i 
postępu;   natomiast   pozostawieni   sami   sobie,   pozbawieni   możliwości   rozwinięcia   systematycznej   i 
zdyscyplinowanej   działalności,   staną  się  bezkształtnym   chaosem   rozjątrzonych   namiętności, 
doprowadzonych   do   najokrutniejszego   barbarzyństwa   przez   niesłychane   cierpienia,   które   ciągle   w 
przerażający sposób się pogłębiają.
Rewolucja komunistyczna jest przede wszystkim problemem organizacji i dyscypliny. W realnie 
istniejących obiektywnych warunkach życia społeczeństwa włoskiego bohaterami rewolucji będą miasta 
przemysłowe z ich zwartymi, jednorodnymi masami robotników fabrycznych. Trzeba więc zwrócić jak 
najbaczniejszą  uwagę  na   nowe  życie,   które   nowa   forma   walki   klasowej   budzi   wewnątrz   fabryki   i   w 
procesie   produkcji   przemysłowej.   Ale   same   tylko   siły   robotników   fabrycznych   nie   wystarczą  do 
utrwalenia się i szerzenia się rewolucji: konieczne jest zespolenie miasta ze wsią, stworzenie po wsiach 
organizacji biedoty chłopskiej, na których socjalistyczne państwo mogłoby się oprzeć i rozwijać; za ich 
pośrednictwem państwo socjalistyczne będzie mogło zachęcić do wprowadzenia maszyn i przeprowadzić 
wspaniały proces przebudowy gospodarki rolnej. We Włoszech zadanie to jest mniej trudne, niżby to się 
mogło   wydawać.   Podczas   wojny   do   fabryk   miejskich   napłynęły   ogromne   rzesze   ludności   wiejskiej. 
Propaganda komunistyczna objęła je bardzo szybko. I ta właśnie wielka grupa ludności powinna stać się 
cementem   pomiędzy   miastem   a   wsią,   powinna   posłużyć  do   rozwinięcia   na   wsi   intensywnej   akcji 
propagandowej, która rozwiałaby nieufność i urazy. Wykorzystując swoją głęboką znajomość psychiki 
chłopskiej   i   zaufanie,   jakim   się  cieszą,   ludzie   ci   powinni   przygotować  grunt   pod   powstanie   i   rozwój 
nowych   instytucji,   które   wciągnęłyby   do   ruchu   komunistycznego   ogromną  siłę,   jaką  przedstawiają 
robotnicy rolni.
– 5 –
©  Studenckie Koło Filozofii Marksistowskiej (UW)
www.skfm­uw.w.pl
Zgłoś jeśli naruszono regulamin