decyzja administracyjna.docx

(26 KB) Pobierz
Ćwiczenia z nauki administracji

Ćwiczenia z nauki administracji

 

Decyzje w systemie administracji publicznej

Decydenci o kompetencjach

formalnych

materialnych

podejmują decyzje w oparciu o swoje kompetencje, dokonują wyboru określonego projektu

posiadają wiedzę potrzebną do przygotowania projektu decyzji

System decyzyjny- wszystkie podmioty uczestniczące w procesie podejmowania decyzji, źródła informacyjne, procedury oraz struktury stosowania (ustawy, regulaminy).

Proces decyzyjny- nakazy bądź zakazy oraz uprawnienia będące treścią decyzji, kształtowane na drodze nie jednego lecz całego zespołu aktów wzajemnie na siebie oddziałujących.

Etapy procesu decyzyjnego:

·         określenie problemu decyzyjnego oraz kręgu podmiotów, w których interesy decyzja ingeruje

·         określenie celów, które przez podjęcie decyzji mają być osiągnięte

·         określenie warunków decyzyjnych wraz z programem realizacji

·         zdefiniowanie ograniczeń (mogą mieć charakter polityczny, prawny, moralny, finansowy, techniczny)

Typy i rodzaje decyzji:

1

a)      wewnętrzne

b)      zewnętrzne

2

a)      programujące

b)      zaprogramowane

c)      kontrolne

3

a)      racjonalne

b)      nieracjonalne

4

a)      programowalne

b)      nieprogramowalne

5

a)      podejmowane w warunkach pełnej informacji

b)      podejmowane w warunkach ryzyka

c)      podejmowane w warunkach niepewności

6

a)      podejmowane ze względu na przedmiot

b)      podejmowane ze względu na treść

1.a. Służą realizacji nałożonych na organy zadań (np. zagospodarowanie budżetu), dotyczą działań wewnątrz organu, kształtują wewnętrzne struktury organizacyjne oraz procedury działań.

2.a. Na przykład ustawy oraz inne przepisy powszechnie obowiązujące.

2.b. Służą realizacji planu.

3.a. Oparte na logice, oparte na przepisach prawa.

3.b. nie oparte na logice, lecz na subiektywnym przekonaniu.

4.a. Powtarzające się, rutynowe, dające się przewidzieć.

4.b. Nowe przypadki, wymagające zapoznania się z treścią, wykluczają działania rutynowe, nie istnieje ustalony schemat postępowania.

5.a. podejmowane w warunkach pewności, decydent posiada wszelkie dane niezbędne do podjęcia decyzji (co do celu, alternatyw oraz konsekwencji)

5.b. Osiągnięcie celu jest jedynie prawdopodobne (dotyczy to ON- na przykład zadysponowania środków finansowych).

5.c. Brak istotnych informacji w procesie decyzyjnym, nie można przewidzieć skutków podjęcia decyzji (np. decyzje podejmowane w warunkach klęsk żywiołowych).

6.a. Z uwagi na dany problem (np. ochrona zdrowia, szkolnictwo).

6.b. Zezwalające, nakazujące, zakazujące.

Decyzja jako instrument rozwiązywania konfliktów- bo rozstrzyga o spornych interesach.

Rodzaje konfliktów:

  1. indywidualne
  2. wewnątrzorganizacyjne
  3. międzyorganizacyjne

Czynnik czasu w podejmowaniu decyzji.

Czas jest istotnym czynnikiem. Jest bardziej istotny w strukturze pionowej.

Zamknięte

i otwarte

systemy decyzyjne.





 

samorządowy

szczebel ministerialny

 

Decyzje stosowania prawa a decyzje polityczne.

Subsumpcja- przyporządkowanie stanu faktycznego do normy prawnej.

Reguła interpretacji normy prawnej:

NORMA



WYKŁADNIA



SUBSUMPCJA



OKREŚLENIE SKUTKÓW PRAWNYCH

Decyzja społeczno- polityczna

- Istotny jest system celów, który ma zostać osiągnięty.

W przypadku konfliktu celów określamy hierarchię ich wartości, formułujemy warianty decyzyjne, określamy wybór możliwości decyzyjnych, określamy stopień realizacji. Korzystamy z wykładni celowościowej norm prawnych.





decyzja

 

indywidualna

 

kolektywna

Z punktu widzenia kompetencji organów kolegialnych wyróżniamy organy decyzyjne i opiniodawcze.

Sprzężenie zwrotne procesu decyzyjnego (np. ujawnienie istotnych informacji).

Doradztwo a administracji publicznej.

Administracja doradcza obejmuje obszary:

·         fachowe

·         uzyskiwanie informacji od grup reprezentujących odmienne interesy

·         porady obejmujące oba powyższe czynniki

Kategorie struktur doradczych:

·         kolegia instytucjonalne

·         doradcy indywidualni

·         inne publiczne organizacje konsultacyjne

·         organizacje prywatne

Biura badania opinii publicznej. Zdaniem doradców jest współpraca z decydentami. Decydenci zwracają się o opinie w sytuacjach:

Ø      gdy brak wyraźnego uregulowania w kwestii obowiązku zasięgania konsultacji ale istnieje obowiązek ustosunkowania się do opinii lub do ocen,

Ø      gdy jest sformułowany obowiązek zasięgnięcia konsultacji zarówno w przypadku obowiązku ustosunkowania się do opinii jak i w przypadku braku tego obowiązku.

Podstawowym źródłem informacji dla podmiotów doradczych są dokumenty urzędowe, doświadczenia praktyczne, wyniki własnych zadań i informacje dostarczone przez dodatkowych ekspertów.

Funkcje doradcze doradcy mogą wykonywać na podstawie prawa pracy, prawa cywilnego lub prawa administracyjnego (czyli aktu nominacji). Wymienione normy determinują charakter i zakres odpowiedzialności prawnej doradcy.

Planowanie

Plany stanowią szczególną postać decyzji. Planowanie jest procesem decyzyjnym, a plan jest efektem tego procesu.

Plan, w odróżnieniu od decyzji jednostkowych, ma charakter kompleksowy.

Plany mają specyficzne cechy:

Ø      określają cele i środki ich realizacji, a nie sposoby zachowania,

Ø      znacznie silniejsze, niż w przypadku innych norm, powiązania pomiędzy poszczególnymi postanowieniami planowymi oraz z innymi planami,

Ø      specyficzny charakter powiązań miedzy postanowieniami a przepisami prawa

Ø      możliwość rozdzielenia adresata planu od jego wykonawcy

Ø      znacznie elastyczniejsze, niż w przypadku innych norm, wiązanie adresatów przez postanowienia planu.

planowanie  w administracji





wewnętrzne

zewnętrzne

obejmuje planowanie kadr i planowanie budżetowe

ma charakter zadaniowy i jego przedmiotami są różnego rodzaju formy życia społecznego (komunikacja, oświata itd.)

System ustrojowy a planowanie

Planowanie jest nierozerwalnie związane z administracją. Polega na organizacji zadań w taki sposób, aby zabezpieczyły one realizację celów w rozmaitych sferach życia społecznego.

Podstawowe fazy procesu planowania

Planowanie wymaga często stworzenia planów częściowych, a następnie ich zintegrowania.

  1. Planowanie planowania- obejmuje zaplanowanie odpowiednich struktur, zabezpieczenie środków koniecznych do realizacji planów, dokonanie oceny potencjalnych przeszkód, określenie procedur ich przezwyciężenia.
  2. Planowanie właściwe
  3. Planowanie wykonania

Decyzja administracyjnaStrona 4

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin